Aankoop advies beamer

Started by Gerjan1994, April 26, 2020, 19:59:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MLCinema

Quote from: reza on April 27, 2020, 09:31:26
Uiteraard. Tot op de dag van vandaag is dit probleem niet verholpen, zelfs niet met de lasers.
En is toch wel een "vervelend probleem".


https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/2247282-sony-sxrd-degradation-thread-effects-all-current-sony-sxrd-1080p-4k-panels.html
Ook op meerdere plekken gelezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

reza

Quote from: Gerjan1994 on April 27, 2020, 09:44:31
Mijn engels is niet zo goed, ik denk dat ik beter niet voor die sony kan gaan dus  :popcorn:

Als je je budget iets op kan rekken en een x5000 of hoger kan kopen, dan heb je het beste in huis van wat je kan betalen.
Sony is ook mooi maar na een x aantal uur loopt je contrast gewoon terug en dat zie je in je beeld.
Epson is voor het geld prima.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sion

Quote from: Gerjan1994 on April 27, 2020, 09:44:31
Mijn engels is niet zo goed, ik denk dat ik beter niet voor die sony kan gaan dus  :popcorn:

Er staat in dat dit een probleem uit 2015 en daarvoor was en dat de panelen van de HW55 véél langzamer achteruit gaan. Een lamp gaat trouwens óók achteruit. Dit effect gaat zo langzaam dat je het zelf eigenlijk niet eens kunt merken, alleen als je een meeting vóóraf (af fabriek) en een meeting achteraf hebt dan kun je het vast stellen.

Tegenwoordig zijn alle panelen van Sony, want JVC koopt zijn 4K panelen ook gewoon in bij Sony. Het probleem deed zich in het verleden ook vaker voor bij de 4k varianten, dan bij de 1080P

Met andere woorden: laat je keuze hierdoor niet beïnvloeden!
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Gerjan1994

Wat vinden jullie van de TW7300 ten opzichte van de hw55?
Kwa gaming ?

darkrunner

#29
Onder de 2499 (nieuw) ga je niet veel beter vinden dan de TW7300.

reza

Quote from: sion on April 27, 2020, 17:01:30
Er staat in dat dit een probleem uit 2015 en daarvoor was en dat de panelen van de HW55 véél langzamer achteruit gaan. Een lamp gaat trouwens óók achteruit. Dit effect gaat zo langzaam dat je het zelf eigenlijk niet eens kunt merken, alleen als je een meeting vóóraf (af fabriek) en een meeting achteraf hebt dan kun je het vast stellen.

Tegenwoordig zijn alle panelen van Sony, want JVC koopt zijn 4K panelen ook gewoon in bij Sony. Het probleem deed zich in het verleden ook vaker voor bij de 4k varianten, dan bij de 1080P

Met andere woorden: laat je keuze hierdoor niet beïnvloeden!


Dat staat er niet alleen...
Het speelt op de dag van vandaag nog steeds!!
Ik snap dat je geen 200+ pagina's terug wilt lezen maar als je alleen al 10 pagina's terug gaat lezen weet je genoeg..
Er is een Sony monteur die " uit de school klapt" die verteld even hoe het nog steeds zit!
Dus ik zou mijn keuze daar zeker wel door laten beïnvloeden. Trouwens, meten=weten. Je kan het heel simpel meten..
JVC heeft er geen last van.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Squashball

Heb al ongeveer 5 jaar een HW55ES, dacht iets van 1200 uur op de lamp maar misschien ook wel meer. Vind het nog steeds een prachtig beeld geven, ik merk eigenlijk niets van verminderd contrast.
Ook een LG Oled 65 inch in de woonkamer staan maar voor film of een mooie tv serie
gaat voor mij niets boven een beamer.


sion

Quote from: reza on April 27, 2020, 21:37:37

Dat staat er niet alleen...
Het speelt op de dag van vandaag nog steeds!!
Ik snap dat je geen 200+ pagina's terug wilt lezen ...
JVC heeft er geen last van.

Nee zover heb ik niet terug gelezen idd, maar het kan niet dat op de 4K modellen de JVC er geen last van hebben, want daar zitten dezelfde panelen als van Sony in!

Als je de D-ILA panelen van JVC ( Full HD) bedoeld dat die er geen last van hebben tov de Full HD SXRD panelen van Sony dan zal er wel een kern van waarheid in zitten. Maar om hoeveel procent van de gevallen gaat het?

Ook JVC heeft problemen, ik heb ooit een exemplaar gehad met een high frequency geluid om de chipset wanneer 24P content afspeelde. Enorm hoorbaar en super irritant, maar daar deed JVC ook niets aan ...
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Gerjan1994

#33
Er werd mij nog een TW7300 met ongeveer lampuren 760 aangeboden voor rond de 1000.
Volgens mij een prima deal en leuke verbetering ?
Kan ik hier ook op gamen ?

De beamer is als ik het goed heb 4k hdr.
Mijn huidige yamaha reciever ondersteunt dit niet.
Ik zag toevallig een tweedehandse Marantz SR6007 voor 200.
In combinatie met de epson lijkt me dit een mooi setje ?.
Ik heb al een xbox one s als 4k speler.

skyfox

Gamen gaat prima op de 7300. Mooie prijs voor dat type met die lampstand. Ga je zeker veel plezier aan beleven.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Gerjan1994

Quote from: skyfox on April 27, 2020, 22:54:27
Gamen gaat prima op de 7300. Mooie prijs voor dat type met die lampstand. Ga je zeker veel plezier aan beleven.
Bedankt voor de feedback ik heb even mijn vorige post aangepast ;D

reza

#36
Quote from: sion on April 27, 2020, 22:36:26
Nee zover heb ik niet terug gelezen idd, maar het kan niet dat op de 4K modellen de JVC er geen last van hebben, want daar zitten dezelfde panelen als van Sony in!

Als je de D-ILA panelen van JVC ( Full HD) bedoeld dat die er geen last van hebben tov de Full HD SXRD panelen van Sony dan zal er wel een kern van waarheid in zitten. Maar om hoeveel procent van de gevallen gaat het?

Ook JVC heeft problemen, ik heb ooit een exemplaar gehad met een high frequency geluid om de chipset wanneer 24P content afspeelde. Enorm hoorbaar en super irritant, maar daar deed JVC ook niets aan ...

Alle Sony,s hebben er last van! Ook de nieuwere varianten. JVC heeft er geen last van ( althans dat is nog door niemand gemeten, en zijn er ook geen klachten over ) bij de Sony projectoren is dit een toch wel bekend probleem. En door dit probleem blijf ik ver van Sony..

Maar goed, we wijken behoorlijk af van de adviezen voor de TS.

Ik zou voor Epson of JVC gaan!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Gerjan1994

Quote from: reza on April 27, 2020, 23:00:31
Alle Sony,s hebben er last van! Ook de nieuwere varianten. JVC heeft er geen last van ( althans dat is nog door niemand gemeten, en zijn er ook geen klachten over ) bij de Sony projectoren is dit een toch wel bekend probleem. En door dit probleem blijf ik ver van Sony..

Maar goed, we wijken behoorlijk af van de adviezen voor de TS.

Ik zou voor Epson of JVC gaan!
zou de TW7300 en de sr6007 goed samen gaan ?

reza

Quote from: Gerjan1994 on April 27, 2020, 23:08:07
zou de TW7300 en de sr6007 goed samen gaan ?

Je moet kijken of je reciever HDR ondersteunt. Anders kan je dat niet kijken met je toekomstige projector.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

darkrunner

#39
Quote from: Gerjan1994 on April 27, 2020, 23:08:07
zou de TW7300 en de sr6007 goed samen gaan ?
Zou een recenter model Avr zoeken model jaar 2012 is toch al behoorlijk oud.
Met die TW7400 ga je ene mooie koop doen

Let wel op de tw7300 en ook de tw7400 doen geen 18Gbps maar tot 10,2 Gbps dus geen 4K/60p HDR

reza

#40
Quote from: darkrunner on April 28, 2020, 01:15:08
Zou een recenter model Avr zoeken model jaar 2012 is toch al behoorlijk oud.
Met die TW7400 ga je ene mooie koop doen

Let wel op de tw7300 en ook de tw7400 doen geen 18Gbps maar tot 10,2 Gbps dus geen 4K/60p HDR

Eens!

4k/60P is ook voorlopig nog niet nodig. Dus kan hij sowieso nog wel even vooruit.
(Games schijnbaar wel).
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sion

Quote from: reza on April 27, 2020, 23:00:31
Alle Sony,s hebben er last van! Ook de nieuwere varianten. JVC heeft er geen last van ( althans dat is nog door niemand gemeten, en zijn er ook geen klachten over ) bij de Sony projectoren is dit een toch wel bekend probleem. En door dit probleem blijf ik ver van Sony..

Maar goed, we wijken behoorlijk af van de adviezen voor de TS.

Ik zou voor Epson of JVC gaan!

Dat staat er helemaal niet! Er zijn ook genoeg Sony's die er géén last van hebben of in zeer beperkte mate, waaronder de HW55 wat het model is waar de TS om vroeg.

Maargoed het begint onderhand een wellus-nietus discussie te worden.

Ik zou bij je originele plan blijven en voor die Sony HW55 gaan. Zelfs al zou die last hebben van panelen met degraderend contrast, dan nog meten ze een hoger contrast dan een Epson TW7300 of 7400 waar je nu naar kijkt.

Als je aan 4K / HDR gaat beginnen kom je in een wereld terecht waar écht heel veel haken en ogen aanzitten. Zoals darkrunner al aangeeft kun je géén 4K/60FPS kijken, dat is een big-deal aangezien veel games in dit formaat zijn.

HDR content ziet er op dit soort apparaten gewoon heel donker uit, omdat ze eigenlijk het lichtbereik wat nodig is niet kunnen weergeven. Dus je ruimte zal echt zeer donker moeten zijn en waarschijnlijk ga je uiteindelijk toch naar een apparaat kijken wat tone mapping heeft, zoals een Panasonic UB824.

Volgens mij kun je op xbox ook geen limit erop zetten, dus je loopt de kans dan 4K / HDR content vanaf bijvoorbeeld Netflix er ook niet uit gaat zien wegens banding issues.

Mijn advies: blijf bij je eerste ingeving en ga gewoon voor die Sony HW55!
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Zymotic

Je kan bij mij eventueel de HW55 in actie zien.

pameijer

Quote from: sion on April 28, 2020, 07:51:28
Dat staat er helemaal niet! Er zijn ook genoeg Sony's die er géén last van hebben of in zeer beperkte mate, waaronder de HW55 wat het model is waar de TS om vroeg.

Maargoed het begint onderhand een wellus-nietus discussie te worden.

Ik zou bij je originele plan blijven en voor die Sony HW55 gaan. Zelfs al zou die last hebben van panelen met degraderend contrast, dan nog meten ze een hoger contrast dan een Epson TW7300 of 7400 waar je nu naar kijkt.

Als je aan 4K / HDR gaat beginnen kom je in een wereld terecht waar écht heel veel haken en ogen aanzitten. Zoals darkrunner al aangeeft kun je géén 4K/60FPS kijken, dat is een big-deal aangezien veel games in dit formaat zijn.

HDR content ziet er op dit soort apparaten gewoon heel donker uit, omdat ze eigenlijk het lichtbereik wat nodig is niet kunnen weergeven. Dus je ruimte zal echt zeer donker moeten zijn en waarschijnlijk ga je uiteindelijk toch naar een apparaat kijken wat tone mapping heeft, zoals een Panasonic UB824.

Volgens mij kun je op xbox ook geen limit erop zetten, dus je loopt de kans dan 4K / HDR content vanaf bijvoorbeeld Netflix er ook niet uit gaat zien wegens banding issues.

Mijn advies: blijf bij je eerste ingeving en ga gewoon voor die Sony HW55!
Nietus  :tongue2:

Zo veel haken en ogen zitten er niet aan 4K/HDR, eigenlijk bijna geen. Gewoon een kwestie van 1x goed instellen, zelf of door een kalibrateur, en genieten van de praal en pracht die HDR biedt. Zelfs ondanks de veel mindere lichtopbrengst van een beamer t.o.v. een TV. HDR is meer dan alleen maar een felle ondergaande zon met veel nits. HDR is echt de grootste beeldverbetering samen met OLED van de laatste 10 jaar. Op mijn X7900 ziet geen enkele HDR er heel donker uit; ja dat is wel een wat duurdere beamer maar vooral bekend om z'n zwartwaardes en niet om z'n lichtopbrengst. Wil je voor ultieme beeldkwaliteit gaan stop je een HDFury tussen je beamer en receiver voor de DV-hack en ga je gruwelijk genieten.

En die games in 4K/HDR op 60fps (of 60 Hz? Is wel een verschil) is echt geen "big deal". HDR is echt een veel grotere vooruitgang dan 4K, dus zet je game op 1080p60 met HDR als dat kan en geniet.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

sion

Met een X7900 is dat een ander verhaal, want die heeft een 18Gb board, met een Epson TW7300 heb je een 10.2Gb processing board, wat wel degelijk nadelen heeft ...

TS geeft al aan dat hij een andere receiver moet kopen, misschien ook wel nieuwe HDMI kabels, idd zoals je zegt kan een HDFury uitkomst bieden (ook extra aanschaf), ga je downloaden dan worden je files véél groter (dus meer HD-opslag nodig), koop je schijfjes dan worden de schijfjes duurder. Streaming 4K heeft ook maar beperkte bandbreedte, dus ga je ook geen maximaal resultaat uithalen.

Dus om te zeggen dat er "geen" nadelen zijn aan HDR is gewoon niet waar.

Er zijn genoeg mensen hier te vinden op het forum die "klagen" over donker beeld in HDR en dat is géén kwestie van verkeerd geïnstalleerd of geen ISF-kalibratie hebben, dat is gewoon inherent aan de combinatie HDR/projectie techniek.

Maar sommige mensen storen zich er meer aan dan anderen, dat klopt. Ik vind zelfs films tot 1000-nits nog wel te kijken, maar als ik een 4000-nits film heb dan wissel ik die om voor de blu-ray schijf. HDfury Integral heb ik nog niet geprobeerd, maar is wel iets waar ik naar ga kijken.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

vik

De HW 55 voldoet voor gaming projectie standaarden nog steeds prima. Ik dacht om en nabij de 26ms.

Een JVC X5000 zit daar boven en voor gaming echt niet geschikt. Deze heeft geen "low latency" mode en deze heeft JVC toegevoegd pas toegevoegd vanaf de X5500. Low latency is te vergelijken met een "pure direct" mode voor projectie.

De 55 is nog steeds een mooie projector maar als je betere contrast waarden wil hebben dan zijn de nieuwere generatie projectoren wel verbeterd.

Met Epson heb ik geen ervaring.


Quote from: Gerjan1994 on April 26, 2020, 19:59:42
Hallo mede forumbezoekers.

Ik zit al enigetijd te kijken naar een verbetering voor mijn beamer.
Ik heb zelf nu 3 jaar een optoma hd144x, Hier ben ik niet heel ontevreden over, maar het gevoel zegt toch dat het beter kan.
Ik kijk films en speel spelletjes in een batcave.
Bij mijn eigen optoma is zwart niet echt zwart.
Ik zat zelf te denken aan een Sony HW55 die ik voorbij zag komen hier.
Of een optoma uhd40 die het erg goed schijnt te doen als ik de revieuws lees.
Wat zouden jullie mij aanraden ?
Een instap 4k beamer of juist een betere full hd beamer ?
Of helemaal geen nieuwe beamer en mijn huidige laten kalibreren ?
Is de hw55 niet te oud?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Projectie en HDR is dus wel een probleem. We zijn niet voor niets bezig om HDR te converteren naar SDR.

Het grotere kleuren bereik is bij projectie eigenlijk waar het om draait (BT2020) met behoud van zoveel mogelijk licht (tone mapping) niet de HDR.

Door de beperkte helderheid is er ook geen ISF norm/standaard voor calibrators (projectie en HDR) en is het eigenlijk meer smaak gebonden waar overigens ook niets mis mee is. Als een klant een X7900 heeft en niet beschikt over tone mapping tools kun je er nog steeds een mooi plaatje uit toveren. Dit wordt dan wel een op smaak getweakte setting.

Gaming op een 4K projector voegt zeker wel wat toe op 60hz. Wel zorgen dat de projector beschikt over een 18 gbps paneel anders krijg je te maken met banding. Gaming op een Sony 360/260es is absoluut geen advies bijvoorbeeld. Ten minste een 270ES of gewoon een dikke JVC.  :angel:


Quote from: pameijer on April 28, 2020, 09:02:24
Nietus  :tongue2:

Zo veel haken en ogen zitten er niet aan 4K/HDR, eigenlijk bijna geen. Gewoon een kwestie van 1x goed instellen, zelf of door een kalibrateur, en genieten van de praal en pracht die HDR biedt. Zelfs ondanks de veel mindere lichtopbrengst van een beamer t.o.v. een TV. HDR is meer dan alleen maar een felle ondergaande zon met veel nits. HDR is echt de grootste beeldverbetering samen met OLED van de laatste 10 jaar. Op mijn X7900 ziet geen enkele HDR er heel donker uit; ja dat is wel een wat duurdere beamer maar vooral bekend om z'n zwartwaardes en niet om z'n lichtopbrengst. Wil je voor ultieme beeldkwaliteit gaan stop je een HDFury tussen je beamer en receiver voor de DV-hack en ga je gruwelijk genieten.

En die games in 4K/HDR op 60fps (of 60 Hz? Is wel een verschil) is echt geen "big deal". HDR is echt een veel grotere vooruitgang dan 4K, dus zet je game op 1080p60 met HDR als dat kan en geniet.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Vanaf de generatie VPL-VW 260/360 tot en met de 5000 heb ik nog nooit iets vernomen over degraderende panelen. Wel een het ander gelezen over de oude generatie panelen. Ik heb wel een keer ervaren dat een 55ES te maken heeft gehad met een rode-roze tint wat zeker niet ok was en daar is ook werk van gemaakt.

Als er een Nederlandse dealer is dit dit probleem kan bekrachtigen dan zou ik daar graag meer over weten.  Maar wellicht is dit inderdaad niet het juiste topic.  ;)


Quote from: reza on April 27, 2020, 23:00:31
Alle Sony,s hebben er last van! Ook de nieuwere varianten. JVC heeft er geen last van ( althans dat is nog door niemand gemeten, en zijn er ook geen klachten over ) bij de Sony projectoren is dit een toch wel bekend probleem. En door dit probleem blijf ik ver van Sony..

Maar goed, we wijken behoorlijk af van de adviezen voor de TS.

Ik zou voor Epson of JVC gaan!
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

#48
Quote from: vik on April 28, 2020, 10:41:41
Vanaf de generatie VPL-VW 260/360 tot en met de 5000 heb ik nog nooit iets vernomen over degraderende panelen. Wel een het ander gelezen over de oude generatie panelen. Ik heb wel een keer ervaren dat een 55ES te maken heeft gehad met een rode-roze tint wat zeker niet ok was en daar is ook werk van gemaakt.

Als er een Nederlandse dealer is dit dit probleem kan bekrachtigen dan zou ik daar graag meer over weten.  Maar wellicht is dit inderdaad niet het juiste topic.  ;)



Hoi Viktor,

Uiteraard zal geen ene dealer dit bekrachtigen.
Dat zou niet heel slim zijn. Sony zelf doet ook moeilijk en loopt hier ook niet mee te koop.
Ik heb het topic nog even terug gelezen vanochtend op AVS. Je hoeft maar 5 pagina's terug te gaan om te lezen hoe het zit.
Er zijn zelfs een aantal gerenommeerde kalibrateurs in de USA die stoppen met het kalibreren van de Sony,s om zo een signaal af te geven aan Sony. Het speelt echt nog steeds..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

#49
Quote from: sion on April 28, 2020, 09:43:32

Er zijn genoeg mensen hier te vinden op het forum die "klagen" over donker beeld in HDR en dat is géén kwestie van verkeerd geïnstalleerd of geen ISF-kalibratie hebben, dat is gewoon inherent aan de combinatie HDR/projectie techniek.


Dat zijn allemaal mensen met een Sony..

:P
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"