Reinout's set

Started by rdv300b833, April 25, 2020, 19:47:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rdv300b833

Hi Kingpin,
Koen heeft gelijk.....het is de regelplank voor de pneumatiek benodigd voor de draaitafel.
De compressor staat beneden met het eerste externe drukvat.
Dan gaat de luchtleiding naar boven en komt bij het tweede externe drukvat en de filterstraten/verdeelstukken.
- de grote filterstraat wordt gebruikt voor de luchtleiding naar het lager van de draaitafel.
- de kleine filterstraat wordt gebruikt voor de luchtleidingen naar de balgen/luchtvering in de opbouw van de draaitafel
Heb trouwens geen luchtgelagerde arm zelf......

Dank voor het predicaat "mad professor" ....en dan val ik nog mee hoor. Bij een van de audio-collega's is alleen de meetstraat al zo groot als mijn set. Fotootje er van gevoegd; en da's slechts 1 van de 3 labs/meetopstellingen. Mijn Fluke scopemetertje is dus bruikbaar voor thuis en voor de rest gebeurt alles extern; zij hebben gewoon meer dan de juiste spullen.

Grtz, Reinout

Kingpin

Impressive Reinout !
Heel erg mooi :worship:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

rdv300b833

yes, YES, YES !

op internet zag ik nog een setje Von Langa field coils voorbij komen. Dat zijn bijzonder fijne componenten dus dat was een eenvoudige beslissing.
Mijn huidige Von Langa A4000's hebben een 1.4" opening en daardoor moet ik een throat-adapter gebruiken richting de K-tube. Da's feitelijk een rol-off in het hoog ?  En het nieuwe setje is een 1" versie en zou dus naadloos aan moeten sluiten.

Zwitserland; dus de vrienden van de douane wilden ook nog even invoerrechten vangen......

De 2 drivers waren prima verpakt en werkten prima. Maar de membranen van deze compressie drivers, hoewel origineel, zijn voor verbetering vatbaar. Dus gelijk maar alles aangepast.

rdv300b833

Zo....en nu kan de driver rechtstreeks aangesloten worden op de K-tube zonder (noodzakelijk) verloopje.
Dat scheelt een stuk in het hoog qua ruimte !  Geslaagde verbetering....

Nu weer door met het finetunen van het lokale wisselfilter. Een bypass-capje kan zo maar eens wat schelen.....uitluisteren !
Heb al diverse bypass-condensatoren voorbij horen komen en de ene maakt wel uit (positief of niet) en de andere doet bitter weinig. Hier gaan uurtjes in zitten maar daarvoor is het een hobby.

Met muzikale groet,
Reinout

rdv300b833

#54
De von Langa field coil hoog compressie drivers werken tof.....dus eigenlijk ben ik ook gaan kijken naar von Langa field coil woofers.
In Duitsland stapte iemand over naar een kleiner systeem dus er kwam een paartje van dat soort woofers vrij....YES !

Altijd gewichtige pakketjes .....

De woofers zelf zijn gebaseerd op een klassieke 15" JBL-woofer: de 150-4C. Die doet al decennia dienst in serieus goede speakers van dat merk (oa de JBL Paragon). Hier is nu echter een overmaatste electromagneet op gezet.

Grtz, Reinout

rdv300b833

Gelukkig heb ik heel modulaire luidsprekers anders is het niet grappig om meer dan 100 kg even te kantelen.
En nu demonteer ik de 2 drivers bovenop en ben zo een 30 kilo kwijt, De kast + woofer zelf zijn zo te kantelen.

Woofer-transplantatie !

Leuk om even de von Langa en de Fertin naast elkaar te hebben. Ze hebben 2 dingen gemeen: beiden 15" en field coil. En vervolgens stoppen de overeenkomsten. De Duitse driver is uber-grundlich gemaakt (functioneel, zakelijk) en zo klinkt'ie ook. Terwijl de Franse driver wat minder optimaal is in afwerking en soms euforisch klinkt. Super-aantrekkelijk maar niet helemaal eerlijk.....

De von Langa's blijven; de Fertin's gaan in de transportkisten en naar een nieuw baasje.

Grtz,
Reinout

rdv300b833

Woofer-transplantatie geslaagd !
Daar heb ik een mooie laag-driver mee.
Eigenlijk moet ik nu eens op zoek naar een field coil compressie driver voor het midden (dus 2 "). Dat soort units zijn er nauwelijks. Degene die voorbij komen zijn custom made. 2" compressie-drivers genoeg maar de field coil versie dus niet......volgend ezoektocht.

In de tussentijd klinkt dit al prima.
Maar de zoektocht naar verbeteringen is de hobby nietwaar ?

Met muzikale groet,
Reinout

Contour

Erg fraaie 15 inchers!

Contour

Heb je trouwens niet de 15 inch karlson baskast overwogen? Dit omdat je voor midhoog ook het karlson principe toepast?

Open baffle laag is wel veel eerlijker, maar de K15 kast kan wel enorm doorknallen.

Gr. Walter

rdv300b833

#59
Goedenavond Walter,

inderdaad kan zo'n Karlson kast absurd veel bas produceren. Er was ook een reden waarom destijds al die drive-in's/discotheeks met dat soort kasten waren uitgerust.......

Maar precies zoals je zegt: hij is niet geheel eerlijk en wat dat betreft is een open baffle een veel cleaner geluid wat ik goed kan waarderen. Hiervoor had ik een kwaliteits fullranger (ingezet als mid/hoog) in open baffle die precies diezelfde eerlijkheid had maar dat was een conus-driver. En die kan het qua snelheid, hoe goed uitgevoerd ook, gewoon niet bijbenen bij een gezonde compressiedriver. Keuzes, keuzes, keuzes......
Dus ik ga voor open baffle in het laag en K-tubes voor mid en hoog.

Dat betekent niet dat dit het enige pad naar Audio-Nirvana is want er zijn vele mogelijkheden en nog veel meer subjectieve meningen. En daarvoor is het ook een hobby en hebben we oa dit forum om te vertellen over onze bevindsels.

Met muzikale groet.
Reinout

Contour

Ik speel zelf met 4 stuks Audio Technology 10C77 woofers in open baffle (analoge dipool correctie), ik vind het erg lastig om nu nog van 'kast speaker' laag te kunnen genieten, met name reflex speakers, maar ook gesloten geeft doorgaans die onaangename druk op je oren, gewoon niet mooi. Uiteindelijk went dat ook wel weer maar het snelle, correcte laag van een OB is lastig te evenaren.

Groetjes Walter

rdv300b833

Field coils staan/vallen met het gebruik van een stabiele voeding.
Tot op heden gebruik gemaakt van eenvoudige laboratorium voedingen en dat werkt.
Maar vooral bij de woofer kan het beter; de voeding is gewoon niet "snel" genoeg om braaf de gewenste bijna 3 ampère superstabiel aan te leveren OOK als de spreekspoel heftig wordt aangesproken. Niet geheel onlogisch want feitelijk beweegt de spreekspoel in het veld van de field coil (ook een spoel) en die 2 beïnvloeden elkaar. De invloed van de field coil op de spreekspoel is extreem gewenst. De invloed van de spreekspoel op de field coil is ongewenst.....en dat trekt zo'n simpele Chinese voeding gewoon niet.

Een gezonde stapel Rohde & Schwarz NGPV's naast iedere speaker laat het grote verschil tussen de verschillende voedingen horen.
NGPV's zijn zeker niet nieuw (er komen nog fluister-ventilatoren in....) maar wel stabiel en betrouwbaar.

Een muzikaal 2022 toegewenst !
Grtz, Reinout

MarKath

Ik zit met verbazing te kijken wat er allemaal in jouw laboratorium staat. Dit is voor mij teveel wetenschap en te weinig emotie/spontaniteit.

Mag verwachten dat het hier niet om jouw woonkamer gaat en dat er daar toch ook nog een referentie set staat?

Ik mag hopen dat mijn onderschrift niet teveel op jou audio beleving slaat ;)


Audiophiles don't use their equipment to listen to music.
Audiophiles use music to listen to their equipment.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Vinyl_Fuchs

Vind het behoorlijk beledigend Marcel. Tief een eind op met jouw anti-audiofielen spreuk.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

MarKath

Quote from: Vinyl_Fuchs on December 30, 2021, 07:36:34
Vind het behoorlijk beledigend Marcel. Tief een eind op met jouw anti-audiofielen spreuk.

Zo, u durft.

En dan over mij wat zeggen?
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

chansig

Ik heb Reinout 1 x mogen ontmoeten. Hij is in ieder geval een gepassioneerd bouwer van enorm mooie spullen. En wat er staat zijn allemaal topspullen.

Geen idee wat een referentie set is. Die van jou ? Die van mij ? Die van ons allemaal ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

rdv300b833

Tja,.....wat zal ik hier nu moeten zeggen. Ben even aan het bijkomen van de verbazing dat iemand uitgaat dat zijn muziek/audio-beleving dus hetzelfde moet zijn voor iedereen. Juist met audio (maar ook met auto's, treinenverzamelingen, diorama's/bouwmodellen, etc) kan je emotie & hobby optimaal mixen.
Er zullen mensen zijn die standaard-fabriekswaar kopen en daarmee hun optimale set samenstellen en bijvoorbeeld losgaan in akoestiek.
Er zullen mensen zijn die hun audioset op laten gaan in hun interieur en dat kan kunst op zich zijn !
Er zullen mensen zijn vooral het laatste-van-het-laatste willen hebben.
etc
Mijn audiohobby is muziekbeleving vanuit een zoveel mogelijk zelfbouw-set. Dus zo min mogelijk fabriekswaar; maar ik schaam me niet om voor bepaalde componenten een readymade oplossing aan te trekken. Ik kan bijvoorbeeld geen element maken.....dus zoek ik daarvoor een "commercieel" toppertje.
Doordat ik zelfbouw zit ik niet vast aan de commerciële beperkingen van fabrikanten; ik kan die componenten/onderdelen/schakeling/etc gebruiken die IK wil of noodzakelijk acht. Dat maakt het voor mij mogelijk om tot bijzondere oplossingen te komen die commercieel niet aantrekkelijk zijn (maar klankmatig uiterst geslaagd).
Want luisteren doe ik en ik kan me dus ergeren aan een missende grondtoon waarvan ik weet dat die in de opname zit......wat weer de zoektocht is van het probleem en de bijbehorende oplossing.

Zo maak ik dus graag gebruik van onbekendere buizen en zeker niet de standaard commerciële typen. Niet alleen zijn die prijstechnisch veel aantrekkelijker maar 99 van de 100 keer ook klankmatig veel mooier dan de standaard gebruikelijke typen. Er zijn er echter te weinig van om voor een fabrikant acceptabel te zijn maar voor mij als individu is dat geen probleem.
Zie laatste versterker; de tweeteramp die alleen voor het hoog zorgt. Buisbezetting is een keuze uit Ec/AC100/4P1L als voorbuis en een ED111/VT105/12B4/6S4 als eindbuis. De meesten te krijgen voor hihi-prijzen; het is zelden dat ik boven een tientje per buis zit (NOS/NIB).

Zo maak ik graag gebruik van reeds bestaande techniek uit andere sectoren. De zend- en meetwereld zijn 2 voorbeelden. De audio-wereld is gruwelijk beperkt met haar 20Hz-20kHz bereik. In de meetwereld is DC-aantal GHz helemaal niet raar. Zo heb ik in de voorversterker die toch van trafo's (vanwege buisbezetting) aan elkaar hing gekozen voor een stappenregelaar uit de meetwereld (2 x mono; 63 staps). Van DC tot 2 GHz binnen 0,5 dB lineaal recht....probeer dat maar eens met een potmeter.....
Je ziet nu de eerste commerciële versterkers ook met dit soort technieken werken maar daar hoef ik niet op te wachten. Laat staan die exotische prijzen te betalen.....zelfbouw; want da's een belangrijk onderdeel van mijn audio hobby.

Ik heb dus geen laboratorium; dit is mijn audiohok en het is mijn audio-beleving.
Techniek staat ten dienste aan de optimale weergave van de muziek en zowel de muziek als de techniek zijn hobby.
Muziek-weergave is onmogelijk zonder techniek. Als dat wel zo was had iedereen eenzelfde audiodoosje.

Met muzikale groet,
Reinout
(en nu lekker uitluisterend welke buiscombo de meest fijne weergave oplevert......vervelende techniek-uurtjes ? Oh nee....ik luister naar muziek)






MarKath

Quote from: rdv300b833 on December 30, 2021, 12:20:43

Ik heb dus geen laboratorium; dit is mijn audiohok en het is mijn audio-beleving.
Techniek staat ten dienste aan de optimale weergave van de muziek en zowel de muziek als de techniek zijn hobby.
Muziek-weergave is onmogelijk zonder techniek. Als dat wel zo was had iedereen eenzelfde audiodoosje.


Het is geen persoonlijke aanval hoor (al willen andere forummers dat hier wel doen geloven), het is gewoon een bevinding van alles wat ik zie en lees in jouw topic.

Ik vind het alleen maar mooi dat iemand zelf de stoute schoenen aantrekt om tot een bepaald audio resultaat te komen en mijn opmerking van referentie set en woonkamer komen gewoon voort uit het feit dat de meesten gewoon hun hobby in de woonkamer hebben staan.

Maar jij hebt dus de luxe om een "audiohok" te hebben, dat zou menig liefhebber wellicht ook wel willen. Maar voor mij ziet jouw audiohok er erg wetenschappelijk uit en dan komt al snel het beeld naar boven dat dit meer met wetenschap en minder met muziek/beleving te maken heeft.

Let wel, ik vind het knap wat jij allemaal bewerkstelligt. Ik blijf je volgen.

Groeten,
Marcel
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

rdv300b833

#68
en weer een stukje verder met audio: doorontwikkelde K-tubes.

Karlson heeft destijds een patent opgenomen op de verspreiding van geluid door een bepaalde vorm zaagsnede it een kast/pijp.
Deze is in de 80er en 90er jaren in de vorige eeuw vooral toegepast in baskasten in drve-inn's en dergelijke. Er kwam een opmerkelijke bass-respons uit een kastje.
Minder bekend is dat deze theorie ook toepasbaar is op het midden en hoog. Destijds is er 1 (echt: 1) commercieel product met zo'n K-tube gemaakt maar daar lag een ongezond belastend patent op zodat niemand het vrij kon toepassen. Daarnaast was die tijd juist de tijd dat dometweeters serieus werden.....en daarmee stierf de interesse in deze techniek.

De techniek zelf bestaat gewoon en is eigenlijk nooit verder doorontwikkeld. En daar heb ik me de laatste jaren mee tegenaan bemoeit met pijp-lengtes, zaagsnedes, resonantie-verminderingen, etc etc.
De huidige K-tube is in de basis volgens Karlson's patent; de uitvoering is gewoon doorontwikkeld:
- de lengte is aangepast aan een optimale verspreiding
- de wanddikte is variabel om interne resonantie tegen te gaan
- van een giet-aluminium versie naar een CNC-gefreesd exemplaar met veel hogere nauwkeurigheid en optie van bevestigingsmogelijkheden

Zeer tevreden met het audio-resultaat:
- goed richtbaar
- veeeeeel minder opstellingskritisch dan een hoorn
- goede plaatsing/soundstage doordat K-tube niet resoneert.

Nog wat verder tweaken met lokale resonanties en dan eenskijken of dit zonvol is om uit brons te CNCen.

Met muzikale groet,
Reinout


HJ

Gaaf gemaakt Reinout! Ben benieuwd hoe alles nu klinkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


MarKath

Wow Reinout,

Dit ziet er super uit en is uitermate interessant om te volgen.

Ga zo door!

Groeten,
Marcel
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

rdv300b833

Dit weekend was het een serieus meet- en luisterweekend !
- de boel allemaal doorgemeten, gecontroleerd op fase, etc
- optimale crossover-frequenties vastgesteld (blij dat ik die ((deels))variabel heb)
- correcte instelling van de 3 eindversterkers (laag / midden / hoog; al mijn buizenbakken hebben een eigen volumeregeling)
- juiste afstelling van de K-tubes zodat ik het geluidsbeeld krijg wat ik wil

En daarnaast heeft een Pass Labs DAC 1 haar intrede gedaan. Een DAC-dinosaurus uit 1997; keurig opgebouwd rond een kleine meute BurrBrown PCM63-K's. Maar dat klinkt eventjes heel vol & fraai !
Zo kabbelt de audio-set weer lekker door.

Er kan nog gesleuteld worden aan de laag-versterkers; da's een volgende (gloeidraad-) klus.

Met muzikale groet !
Grtz, Reinout

HJ

Enige wat ik op het eerste gezicht mis op de foto's zijn  akoestische aanpassingen. Heb je daar wat aan gedaan? (Ik weet dat je in je vorige woning eierfoam aan je plafond had)

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


rdv300b833

Hele plafond voorzien van foam.
Tapijtje op de vloer.
Achterwand  voorzien van een zeer zwaar gordijn.

Tezamen temt dat de hele harde kamer....nu is die nog maar "hard"....

jahtari

Sodeju wat een geheel.  :headbanging:

Heerlijke grote zolder om te knutselen aan diy en genieten van muziek.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub