Nieuw terrein (voor mij) DSD upsampling

Started by vergeerr72, April 25, 2020, 10:43:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vergeerr72

Quote from: Soundsgood on April 25, 2020, 20:27:03
Het filmpje lijkt alleen upsampling te behandelen maar niet conversie van PCM naar DSD, hoe zie jij dat? De PS Audio DirectStream DAC doet dit bijv. ook standaard.
DCS en Emm labs ook, zijn toch namen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

DSD is alleen interessant wanneer gebruikt voor analoge opname, PCM converteren naar DSD heeft geen toegevoegde waarde imho.
JBL PRX Power!

toetertje

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar heb al wel hier en daar positieve verhalen gehoord.
Begrijpen doe ik het echter ook niet. Een mp3 omzetten naar flac heeft ook niet veel zin.

Tabcam

Quote from: toetertje on April 25, 2020, 23:55:46
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar heb al wel hier en daar positieve verhalen gehoord.
Begrijpen doe ik het echter ook niet. Een mp3 omzetten naar flac heeft ook niet veel zin.
Nog veel erger, het is niet een verliesvrijeconversie. Ofwel, je krijgt eigenlijk niet de goede eigenschappen van dsd (in het tijdsdomein) die je wel krijgt met een directe analoge conversie maar de mindere eigenschappen (in het frequentiedomein) krijg je altijd mee.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vergeerr72

Waarom worden er apparaten als Chord m-scaler de Grimm MU1 ontwikkeld? 
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Tabcam

Quote from: vergeerr72 on April 26, 2020, 09:10:33
Waarom worden er apparaten als Chord m-scaler de Grimm MU1 ontwikkeld?
:sarcasm: Om te verkopen aan argeloze audiofielen :sarcasm.

Men meet geen (hoorbare) verschillen bij de Chord M-scaler. Grappige is dat de Chord `hugo intern al upsampled als ik de techno babble van Chord mag geloven, dus ik snap het sowieso niet waarom een Chord-gebruiker het zou kopen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vergeerr72

Hans Beekhuyzen geeft aan dat een DSD  beter kan klinken doordat een DSD reconstructiefilter minder schadelijk kan zijn dan de pcm naar DSD conversie https://youtu.be/5NREJTmt180.

Paul Gowan bevestigd ook dat de reconstructiefilter van DSD veel eenvoudiger.
https://youtu.be/yidMR8n17nU
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

#32
Quote from: vergeerr72 on April 26, 2020, 09:39:01
Hans Beekhuyzen geeft aan dat een DSD  beter kan klinken doordat een DSD reconstructiefilter minder schadelijk kan zijn dan de pcm naar DSD conversie https://youtu.be/5NREJTmt180.

Paul Gowan bevestigd ook dat de reconstructiefilter van DSD veel eenvoudiger.
https://youtu.be/yidMR8n17nU
dat is het marketing verhaal van ANALOOG naar DIGITAAL, je krijgt niet meer bitdepth en samplefreq informatie door conversie in het digitale domein, er zit nergens spontaan nog "informatie" die moet worden "ontsloten" door DSD conversie
JBL PRX Power!

vergeerr72

Quote from: Raphie on April 26, 2020, 10:20:01
dat is het marketing verhaal van ANALOOG naar DIGITAAL, je krijgt niet meer bitdepth en samplefreq informatie door conversie in het digitale domein, er zit nergens spontaan nog "informatie" die moet worden "ontsloten" door DSD conversie
Daar geloof ik ook niet, iets wat er niet is kun je er niet bijmaken.

Wordt overigens ook door beide nergens beweerd.......
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Tabcam

Quote from: vergeerr72 on April 26, 2020, 09:39:01
Hans Beekhuyzen geeft aan dat een DSD  beter kan klinken doordat een DSD reconstructiefilter minder schadelijk kan zijn dan de pcm naar DSD conversie https://youtu.be/5NREJTmt180.

Paul Gowan bevestigd ook dat de reconstructiefilter van DSD veel eenvoudiger.
https://youtu.be/yidMR8n17nU
Kortom, als je verkeerd reconstrueert, gaat het fout :wacko:. Ja, zo lust ik er nog wel een paar. PCM wordt keurig naar analoog omgezet, net als dsd. Natuurlijk zijn er verschillen, maar je krijgt bij conversie hoe dan ook verlies. Voorlopig lijkt mij het handig om in het type van de oorspronkelijke opname te blijven en bitperfect af te spelen of hooguit de bitdiepte bij PCM aan te passen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

StereoMike

Quote from: TabCam on April 26, 2020, 09:33:13
:sarcasm: Om te verkopen aan argeloze audiofielen :sarcasm.
Volgens mij hebben jullie het (marketing) verhaal gewoon niet begrepen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Sjettepet

Ik heb een TEAC NT-505 die naar wens alle PCM converteert naar DSD 512. Op de afstandsbediening in- en uit te schakelen. Ik hoor verschil en de DSD-conversie bevalt mij uitstekend. Dat bevestigd de ervaring die ik had met de conversie van mijn PC met Daphile. Maar die trok het maar tot DSD 256. Had ergens een populair-wetenschappelijk artikel gelezen waarin het nut van conversie bij de huidige DAC-schakelingen werd uitgelegd. Zal het eens opsnorren.

Wat klinkt er beter? DSD geeft in mijn set een ruimtelijker, rustiger beeld. En het is niet subtiel. Kan natuurlijk prima zijn dat TEAC andere dingen uithaalt om het verschil groter te maken. Het blijft marketing.

Een uitstekende DAC/pre/streamer trouwens, die TEAC NT-505.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Artikel teruggevonden:

https://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-pcm-myth-vs-truth/

Using a computer-based music server with player software that is capable of converting PCM to DSD and upsampling it to at least Double-Rate DSD is highly recommended because it puts DSD64 SACD quantization noise an octave above audible frequencies and allows better performing digital filters to be used. Double-Rate DSD has the majority of its quantization noise around 50KHz, which is fairly close to the same frequency as the majority of the quantization noise in a 44.1KHz PCM recording, which is centered around 44.1KHz.

In order to get the highest possible performance a DAC should play its native format is as opposed to allowing DAC chips and FPGAs to convert file formats in real-time.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

vergeerr72

Ik ben toch gevallen voor de DSD dac. De interne upsampling werkt dus goed.

Toch ben ik wel benieuwd wat een upsampling streamer of hqplayer kan brengen. Alleeen zit ik niet op een pc in de woonkamer te wachten.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Sjettepet

Quote from: vergeerr72 on May  4, 2020, 18:11:07
Ik ben toch gevallen voor de DSD dac. De interne upsampling werkt dus goed.

Toch ben ik wel benieuwd wat een upsampling streamer of hqplayer kan brengen. Alleeen zit ik niet op een pc in de woonkamer te wachten.
Houd dan wel rekening met de beperkingen van je netwerk. Ik had Roon geinstalleerd op een PC in mijn werkkamer, in de verwachting dat die DSD256 (het maximum van Roon) zou kunnen sturen naar mijn NT-505 in de woonkamer. Dat bleef echter steken op DSD128 (2 x DSD), en dan heeft DSD-conversie weinig nut.

Ik heb een NUC van (5i5RYH) van zo'n 10 bij 10 cm achter mijn rack liggen die onzichtbaar DSD256 (4 x DSD) aanbiedt aan de NT-505. DSD512 trekt hij niet. De netwerkbekabeling kan achterwege blijven, Daphile wordt met een app bestuurd. De lineaire voeding die erbij zit is vier keer zo groot, dat wel.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

vergeerr72



Quote from: Sjettepet on May  5, 2020, 08:41:16
Houd dan wel rekening met de beperkingen van je netwerk. Ik had Roon geinstalleerd op een PC in mijn werkkamer, in de verwachting dat die DSD256 (het maximum van Roon) zou kunnen sturen naar mijn NT-505 in de woonkamer. Dat bleef echter steken op DSD128 (2 x DSD), en dan heeft DSD-conversie weinig nut.

Ik heb een NUC van (5i5RYH) van zo'n 10 bij 10 cm achter mijn rack liggen die onzichtbaar DSD256 (4 x DSD) aanbiedt aan de NT-505. DSD512 trekt hij niet. De netwerkbekabeling kan achterwege blijven, Daphile wordt met een app bestuurd. De lineaire voeding die erbij zit is vier keer zo groot, dat wel.

Dat zat hem puur in het netwerk? Ook bekabeld? En de 'beperking' van dsd512 ligt aan de processor van de nuc. Ik had gehoopt er ook  room correction bij te kunnen doen. Jij gebruikt daphile en roon?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

StereoMike

Quote from: vergeerr72 on May  4, 2020, 18:11:07
Toch ben ik wel benieuwd wat een upsampling streamer of hqplayer kan brengen. Alleeen zit ik niet op een pc in de woonkamer te wachten.
Mag de pc dan wel ergens anders staan? Voor mijn native DSD DAC's gebruik ik Roon --> HQPlayer i.c.m. Network Audio Adapter (endpoint) waarbij de HQPlayer in een andere ruimte staat. Voor een standaard bedraad netwerk is DSD512 echt geen probleem. Overigens heeft HQPlayer de voorkeur boven de DSD converter van Roon. Je kunt Roon prima voor room correction gebruiken en de HQPLayer voor upsampling.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

vergeerr72

Quote from: StereoMike on May  5, 2020, 10:44:02
Mag de pc dan wel ergens anders staan? Voor mijn native DSD DAC's gebruik ik Roon --> HQPlayer i.c.m. Network Audio Adapter (endpoint) waarbij de HQPlayer in een andere ruimte staat. Voor een standaard bedraad netwerk is DSD512 echt geen probleem. Overigens heeft HQPlayer de voorkeur boven de DSD converter van Roon. Je kunt Roon prima voor room correction gebruiken en de HQPLayer voor upsampling.
Ik heb een i7-8700k desktop staan in de werkkamer.  En dan een raspberry als naa of toch voor een nuc gaan?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: vergeerr72 on May  5, 2020, 10:51:16
Ik heb een i7-8700k desktop staan in de werkkamer.  En dan een raspberry als naa of toch voor een nuc gaan?
Hqplayer ondersteun toch ook convolution. Of is roon daar geluidstechnisch beter in. Roon is wel mooi qua gebruiksgemak, maar ik vind de metadata erg slecht van kwaliteit.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

StereoMike

Quote from: vergeerr72 on May  5, 2020, 10:51:16
Ik heb een i7-8700k desktop staan in de werkkamer.  En dan een raspberry als naa of toch voor een nuc gaan?
Dat is vooral afhankelijk van de USB module in de Amare.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Tabcam

Kwam toevallig dit artikel tegen (zocht naar grootte van DSD vs PCM), met misschien interessante info.

Ben het alleen niet eens met de conclusie :angel:. Volgens mij is PCM handiger als opslagformat. Of de eindconversie met of zonder DSD conversie gebeurd maakt mij niet uit, als het maar goed klinkt :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vergeerr72

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

StereoMike

Quote from: vergeerr72 on May  5, 2020, 11:14:36
Hqplayer ondersteun toch ook convolution. Of is roon daar geluidstechnisch beter in. Roon is wel mooi qua gebruiksgemak, maar ik vind de metadata erg slecht van kwaliteit.
De HQPlayer convolution werkt uitstekend. Het is inderdaad meer het gebruiksgemak van Roon. Ik luister tegenwoordig vooral Tidal (na de nodige netwerkaanpassingen) dus ik heb niet zoveel problemen met metadata behalve voor "eigen" opnames en bijzondere stukken die ik zelf van CD, DVD of bluray heb geript.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Sjettepet

Quote from: vergeerr72 on May  5, 2020, 08:49:38

Dat zat hem puur in het netwerk? Ook bekabeld? En de 'beperking' van dsd512 ligt aan de processor van de nuc. Ik had gehoopt er ook  room correction bij te kunnen doen. Jij gebruikt daphile en roon?
Ik heb het getest met een powerline netwerk. Dat is waarschijnlijk niet optimaal geweest. Maar of het daar alleen aan ligt kan ik dus niet met zekerheid stellen, want ik heb geen Gb ethernetkabel getrokken om het uit te proberen. Roon is niet mijn ding. De Teac NT-505 is een gecertificeerd Roon endpoint en werd meteen herkend door Roon. DSD conversie kon ik echter niet hoger instellen dan DSD128. Roon gaf niet aan waarom niet. Roon kan converteren tot DSD256. De NT-505 kan tot DSD512 aan, en converteert zelf ook intern naar DSD512.

Ik gebruik nu Daphile, Roon wordt het niet. Ben nog aan het beluisteren welke optie het beste klinkt. Conversie door Daphile naar DSD256 en geen processing door de DAC. Of Daphile bitperfect uit naar de NT-505 en interne conversie door de DAC. Of een combinatie van de twee, of helemaal geen conversie, of alleen upsampeling. En dan nog in combinatie met verschillende filters... (Daphile alleen al heeft er zo'n 10, voor SDM en CLANS). Een leuke hobby....

Verder DSP voor roomcorrection doe ik trouwens niet.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Uitgevogeld. De Teac NT-505 kan tot DSD128 verwerken via de netwerkingang. Het is een hardwarebeperking van de Teac. Ligt dus niet aan Roon. Blijkt maar weer dat je alle kleine lettertjes moet lezen. DSD512 via USB gaat prima. Maar dan blijf ik liever bij mijn NUC met Daphile dan dat ik een Roon Core bouw.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200