Nieuw terrein (voor mij) DSD upsampling

Started by vergeerr72, April 25, 2020, 10:43:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vergeerr72

Ik krijg binnenkort een DSD tube dac op bezoek, de Amare Musica Diamond Tube DSD dac. Deze dac upsampled alles eerst naar DSD.
Nu is vrijwel mijn hele collectie geripte  CD's, naast in deze context onbruikbare Lp's en zullen deze door de met behulp van een AK4137 chip dus geupsampled worden. Dit gaat via een usb ingang. Mijn huidige streamer is aes uit.

Nu ben ik redelijk newbie in de DSD upsample wereld en vroeg mij het volgende af:
- is de AK4137 een goede upsample chip?
- zijn er  hardware streamers die dit beter kunnen doen.
- andere alternatieven waarbij geen computer of laptop in de woonkamer nodig. Aes naar DSD 512

Ik ga uiteraard eerst luisteren maar wil mij alvast oriënteren op mogelijke upgrade mogelijkheden.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Jack_D

Waarom zou je dit willen doen, praktisch gezien..?
Heb je al iets in gedacht wat je hoop te bereiken of waar je naar streeft?
Hobbytechnisch snap ik het, leuk om mee te experimenteren. Zeker als je kan regelen als er diverse apparatuur komst "logeren", als je alle moet kopen is het wat minder handig.

Succes, ik hou dit topic in de gaten.... :thumbs-up:


vergeerr72

#2
Ik op zoek naar een dac in mijn set waar klankkleur, detail, geluidsbeeld (breedte en diepte) en dynamiek dermate in balans zijn dar het nog steeds muziek maakt.

Duidelijk is dat ik mijn voorkeur niet ligt bij de goed metende dacs als de Topping d90 of Holo Audio May ( review volgt nog ). Ik loop nu tegen toevallig tegen de amare aan en de genoemde eigenschappen spreken mij erg aan. Ik ben alleen erg bezorgd over het upsamplen naar DSD, vandaar mijn vraag. Nieuwere techniek is mijn inziens niet noodzakelijk een garantie voor beter.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

Ok, we stoppen met audiofiele sprookjes, bekijk deze video en je weet alles wat je moet weten

https://www.youtube.com/watch?v=-jCwIsT0X8M
JBL PRX Power!

Tabcam

Quote from: vergeerr72 on April 25, 2020, 13:24:07
Ik op zoek naar een dac in mijn set waar klankkleur, detail, geluidsbeeld (breedte en diepte) en dynamiek dermate in balans zijn dar het nog steeds muziek maakt.

Duidelijk is dat ik mijn voorkeur niet ligt bij de goed metende dacs als de Topping d90 of Holo Audio May ( review volgt nog ). Ik loop nu tegen toevallig tegen de amare aan en de genoemde eigenschappen spreken mij erg aan. Ik ben alleen erg bezorgd over het upsamplen naar DSD, vandaar mijn vraag. Nieuwere techniek is mijn inziens niet noodzakelijk een garantie voor beter.
Mijns inziens een soort van verloren zoektocht. Het meeste van je set wordt bepaald door luidsprekers en akoestiek. Mis je zaken kan je dat niet met een dac rechtbreien. Wel kan, mijn ervaring, een dac in een goede set een klein stukje ruimtelijkheid, detail en dynamiek toevoegen mits de vorige dac minder/anders was en de andere electronica dat toestaat.

Ik heb net een goed metende SMSL M500 toegevoegd en dat lijkt wat toe te voegen maaaaaar... niet gelevelmatcht dus nog geen eerlijke vergelijking. Ook een ander signaalpad, gebalanceerd vs niet gebalanceerd.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Peerless Monster

Quote from: Raphie on April 25, 2020, 13:35:46
Ok, we stoppen met audiofiele sprookjes, bekijk deze video en je weet alles wat je moet weten

https://www.youtube.com/watch?v=-jCwIsT0X8M

Naais Raphie. Mooie uitleg. Van dit soort youtube filmpjes leer je veel.
Nu begrijp ik ook dat er veel hoge resolutie dacs, gewoon niet beter klinken dan mijn oude ML DAC36 of zelfs nog ouder (1992) de Audio Research DAC2 zeker vanwege intermodulatie. ;D
Grappige is dat alles afhankelijk is van je opname/project.

Ik ga maar weer naar mijn platen ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

vergeerr72



Quote from: TabCam on April 25, 2020, 14:36:20
Mijns inziens een soort van verloren zoektocht. Het meeste van je set wordt bepaald door luidsprekers en akoestiek. Mis je zaken kan je dat niet met een dac rechtbreien. Wel kan, mijn ervaring, een dac in een goede set een klein stukje ruimtelijkheid, detail en dynamiek toevoegen mits de vorige dac minder/anders was en de andere electronica dat toestaat.

Ik heb net een goed metende SMSL M500 toegevoegd en dat lijkt wat toe te voegen maaaaaar... niet gelevelmatcht dus nog geen eerlijke vergelijking. Ook een ander signaalpad, gebalanceerd vs niet gebalanceerd.

Het geheel, luidsprekers en akoestiek inclusief,  is wat mij betreft bepalend. Als alles (relatief) op orde is kan je voor iedere component best welextremen opzoeken. Ik heb recent dus enkele dacs geprobeerd, Topping d90, Holo Audio May, Sonnet Morpheus naast mijn eigen AMR dac.  Was de Topping en Holo ongeveer het uiterste is van mijn AMR. Schoon, plat versus warm en ruimtelijk. Mijn voorkeur  gaat duidelijk uit naar het laatste op elk geluidslevel.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: Raphie on April 25, 2020, 13:35:46
Ok, we stoppen met audiofiele sprookjes, bekijk deze video en je weet alles wat je moet weten

https://www.youtube.com/watch?v=-jCwIsT0X8M
Hier ga ik vanavond even voor zitten......
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

frank2

Wil je gewoon de beste dac, ruimtelijk vol warm open koop gewoon deze mooier heb ik nog nooit gehoord.
https://www.audiomagic.nl/
Zoek links naar de dac.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Raphie

#9
Quote from: vergeerr72 on April 25, 2020, 15:50:45
Hier ga ik vanavond even voor zitten......
zeker doen, beste 40min die je kan besteden aan de hobby.
JBL PRX Power!

vergeerr72

Quote from: frank2 on April 25, 2020, 16:00:09
Wil je gewoon de beste dac, ruimtelijk vol warm open koop gewoon deze mooier heb ik nog nooit gehoord.
https://www.audiomagic.nl/
Zoek links naar de dac.
Die zijn inderdaad mooi.  Ik heb ook well eens mijn audio physic caldera met een audio note dac 5 gehoord. Het stadion op het Amused to death album van Roger Waters daarna nooit meer zo levensecht ervaren.

Maar ik tot nu toe krijg ik bij iedere d ac die ik hoor steeds meer waardeer voor mijn AMR, alleen zegt mijn verstand soms dat het beter kan. 
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Maar even on-topic: DSD upsampling....
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

Quote from: vergeerr72 on April 25, 2020, 16:54:18
Maar even on-topic: DSD upsampling....
lees je eerst even in om te begrijpen wat DSD überhaupt is https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital daarna kan je zelf wel invullen dat conversie geen nut heeft.
JBL PRX Power!

vergeerr72

Quote from: Raphie on April 25, 2020, 16:58:20
lees je eerst even in om te begrijpen wat DSD überhaupt is https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital daarna kan je zelf wel invullen dat conversie geen nut heeft.
De vraag komt voort uit daar de amare dac dat.  Ik verwacht er persoonlijk geen verbetering uit. Vraag mij dus eerder af of het juist nadelig is.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL


Raphie

Quote from: morca on April 25, 2020, 17:02:20
Leuk om te kijken Raphie  :thumbs-up:
Zeer informatief
mooi Morca! Beter feiten uitgelegd dan audiofiele sprookjes over zwart, rust, scheiding, ruimte en zo.  :D
JBL PRX Power!

vergeerr72

Quote from: Raphie on April 25, 2020, 17:04:31
mooi Morca! Beter feiten uitgelegd dan audiofiele sprookjes over zwart, rust, scheiding, ruimte en zo.  :D
Interessant filmpje. Nu heeft eentje die scheiding en ruimte uitlegt.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

Quote from: vergeerr72 on April 25, 2020, 17:38:50
Interessant filmpje. Nu heeft eentje die scheiding en ruimte uitlegt.
Dat is EQ en fase: links / rechts vertragen, maakt groter tot aan HAAS effect. EQ: helder staat pinpoint vooraan, hoe doffer hoe verder de boel naar achteren verschuift. Delay, vertraagd naar achteren en reverb, droog staat meer vooraan spelen ook mee
mooi artikel hier https://www.izotope.com/en/learn/what-is-mix-depth-how-to-create-front-back-space.html
JBL PRX Power!

Tabcam

Quote from: vergeerr72 on April 25, 2020, 15:48:28

Het geheel, luidsprekers en akoestiek inclusief,  is wat mij betreft bepalend. Als alles (relatief) op orde is kan je voor iedere component best wel extremen opzoeken. Ik heb recent dus enkele dacs geprobeerd, Topping d90, Holo Audio May, Sonnet Morpheus naast mijn eigen AMR dac. Was de Topping en Holo ongeveer het uiterste is van mijn AMR. Schoon, plat versus warm en ruimtelijk. Mijn voorkeur  gaat duidelijk uit naar het laatste op elk geluidslevel.
Wel raar dat het zoveel effect op de ruimtelijkheid heeft. Had je gelevematcht? Plat hoor ik niet met met de PAP's, of ik nu via de Arcam AVR550, Chord Hugo of de SMSL M500 afspeel. Wel verschil in zuiverheid.

Warm kan ik me goed voorstellen als eigenschap van de voorversterker. Nu zitten er ook op de Hugo en de M500 een voorversterker. Ik zou ook eens de Denafrips Ares II r2r dac uitproberen. Compleet ander concept, meet ook goed en misschien daardoor toch een warmer geluid.

Btw, ik vond de Metrum Pavane heel lekker (,de term "warm" die je gebruikt zou je zeker kunnen gebruiken,) klinken. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het was wel op mijn hoofdtelefoon en mijn huidige set had ik nog niet. vond hem alleen veel te duur voor mijn 🎧.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vergeerr72

Quote from: Raphie on April 25, 2020, 17:46:58
Dat is EQ en fase: links / rechts vertragen, maakt groter tot aan HAAS effect. EQ: helder staat pinpoint vooraan, hoe doffer hoe verder de boel naar achteren verschuift. Delay, vertraagd naar achteren en reverb, droog staat meer vooraan spelen ook mee
mooi artikel hier https://www.izotope.com/en/learn/what-is-mix-depth-how-to-create-front-back-space.html
Dank jij weet hier veel van af.  Ik zou wel  willen weten hoe dit zich vertaald  naar specificaties. Waarom hoor ik  de ene dac drie instrumenten en de ruimte en bij sommige alleen de instrumenten.

Je hoort het ik ben niet diep thuis in de  theorie, maar mijn oren horen verschillen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Raphie

#20
Quote from: vergeerr72 on April 25, 2020, 17:52:59
Dank jij weet hier veel van af.  Ik zou wel  willen weten hoe dit zich vertaald  naar specificaties. Waarom hoor ik  de ene dac drie instrumenten en de ruimte en bij sommige alleen de instrumenten.

Je hoort het ik ben niet diep thuis in de  theorie, maar mijn oren horen verschillen.
Geen enkel apparaat is 100% lineair qua respons, de match met andere apparaten werkt soms ook als een EQ, hoe meer hoog er weergegeven wordt tussen de 3-12kHz, des te meer detail je hoort, maar dat zijn ook vaak de sets, waar je lastige sssssshhhsss slistonen ook het eerste hoort. Vaak geven ze dan de opname de schuld, maar is gewoon een te heldere set in een te harde ruimte. (door de reflecties wordt alles nog eens extra aangezet)
JBL PRX Power!

vergeerr72



Quote from: TabCam on April 25, 2020, 17:48:27
Wel raar dat het zoveel effect op de ruimtelijkheid heeft. Had je gelevematcht? Plat hoor ik niet met met de PAP's, of ik nu via de Arcam AVR550, Chord Hugo of de SMSL M500 afspeel. Wel verschil in zuiverheid.

Warm kan ik me goed voorstellen als eigenschap van de voorversterker. Nu zitten er ook op de Hugo en de M500 een voorversterker. Ik zou ook eens de Denafrips Ares II r2r dac uitproberen. Compleet ander concept, meet ook goed en misschien daardoor toch een warmer geluid.

Btw, ik vond de Metrum Pavane heel lekker (,de term "warm" die je gebruikt zou je zeker kunnen gebruiken,) klinken. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het was wel op mijn hoofdtelefoon en mijn huidige set had ik nog niet. vond hem alleen veel te duur voor mijn [emoji442].

Ik heb geen geluidsmeter,  dus hoe exact is de levelmatch. Daarnaast was de ruimtelijke informatie er op geen enkel geluidsniveau.  Het kan een onzuiverheid zijn die de illusie van ruimte geeft, maar ik wordt ik graag bedrogen [emoji3]

Mijn uitgangspunt is momenteel mijn huidige set. Met de calderas en plinius versterking heb ik een basis, die dynamiek en kracht kan bieden. Misschien eerder licht warm dan neutraal. Maar dat is momenteel het vaste gegeven. Waarbij ik met de bron, in dit geval dac en streamer wil variëren. De streamer hoort wat mij betreft ook accuraat en schoon te zijn. De dac zou wat mij betreft mijn persoonlijke smaak moeten invoelen, net zoals een platenspeler. Zoals de pavane een bewuste keuze is voor een warmere sound en een Holo voor een analytische. Dit zou liever niet de voorversterker moeten zijn, want die beïnvloed al mijn bronnen. Ik wil mijn lineaire afwijking het liefst bij mijn dac leggen.

De AMR scoort goed in mijn persoonlijk smaakpalet. Alleen wil ik betere laagcontrole. Bij laag speelt uiteraard ook de akoestiek een grote rol. Maar niet de enige de Holo scoorde op dit vlak wel goed. Dus deze verbetering is ook met dac haalbaar.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vergeerr72

Quote from: TabCam on April 25, 2020, 17:48:27
Wel raar dat het zoveel effect op de ruimtelijkheid heeft. Had je gelevematcht? Plat hoor ik niet met met de PAP's, of ik nu via de Arcam AVR550, Chord Hugo of de SMSL M500 afspeel. Wel verschil in zuiverheid.

Warm kan ik me goed voorstellen als eigenschap van de voorversterker. Nu zitten er ook op de Hugo en de M500 een voorversterker. Ik zou ook eens de Denafrips Ares II r2r dac uitproberen. Compleet ander concept, meet ook goed en misschien daardoor toch een warmer geluid.

Btw, ik vond de Metrum Pavane heel lekker (,de term "warm" die je gebruikt zou je zeker kunnen gebruiken,) klinken. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het was wel op mijn hoofdtelefoon en mijn huidige set had ik nog niet. vond hem alleen veel te duur voor mijn [emoji442].
Ik heb denafrips terminator ook wel op mijn verlanglijst staan, echter niet te krijgen voor auditioning.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Tabcam

Quote from: vergeerr72 on April 25, 2020, 18:31:49

Ik heb geen geluidsmeter,  dus hoe exact is de levelmatch. Daarnaast was de ruimtelijke informatie er op geen enkel geluidsniveau.  Het kan een onzuiverheid zijn die de illusie van ruimte geeft, maar ik wordt ik graag bedrogen [emoji3]

Mijn uitgangspunt is momenteel mijn huidige set. Met de calderas en plinius versterking heb ik een basis, die dynamiek en kracht kan bieden. Misschien eerder licht warm dan neutraal. Maar dat is momenteel het vaste gegeven. Waarbij ik met de bron, in dit geval dac en streamer wil variëren. De streamer hoort wat mij betreft ook accuraat en schoon te zijn. De dac zou wat mij betreft mijn persoonlijke smaak moeten invoelen, net zoals een platenspeler. Zoals de pavane een bewuste keuze is voor een warmere sound en een Holo voor een analytische. Dit zou liever niet de voorversterker moeten zijn, want die beïnvloed al mijn bronnen. Ik wil mijn lineaire afwijking het liefst bij mijn dac leggen.

De AMR scoort goed in mijn persoonlijk smaakpalet. Alleen wil ik betere laagcontrole. Bij laag speelt uiteraard ook de akoestiek een grote rol. Maar niet de enige de Holo scoorde op dit vlak wel goed. Dus deze verbetering is ook met dac haalbaar.
Levelmatchen kan ook met een gewone voltmeter. Testtoon van 1 kHz erdoorheen en meten op AC. Kan direct op de terminals van je luidspreker of eventueel met een vermogensweerstand.

Vergis je trouwens niet in gewenning. Als je bepaalde apparatuur gewend bent kost het best wat tijd om je oren te laten wennen hoe de ruimtelijkheid "in te vullen". Ogen dicht helpt ook veel bij mij :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Soundsgood

Quote from: Raphie on April 25, 2020, 17:57:02
Geen enkel apparaat is 100% lineair qua respons, de match met andere apparaten werkt soms ook als een EQ, hoe meer hoog er weergegeven wordt tussen de 3-12kHz, des te meer detail je hoort, maar dat zijn ook vaak de sets, waar je lastige sssssshhhsss slistonen ook het eerste hoort. Vaak geven ze dan de opname de schuld, maar is gewoon een te heldere set in een te harde ruimte. (door de reflecties wordt alles nog eens extra aangezet)

Het filmpje lijkt alleen upsampling te behandelen maar niet conversie van PCM naar DSD, hoe zie jij dat? De PS Audio DirectStream DAC doet dit bijv. ook standaard.
Dutch & Dutch 8c