Buizenversterker voor Magico S1 (mk1)

Started by tompj, April 19, 2020, 15:40:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tompj

Ik ben hier al een hele tijd niet actief geweest. Onder meer het gevolg van het gegeven dat ik erg tevreden met mijn set. Al een tijd geen behoefte aan verandering.

Nu heb ik toch weer plannen. Ik wil gaan kijken of ik met een buizenversterker nog wat blijer word dan ik al ben.

Met mijn huidige Karan KAI 180 mkII gaan mijn speakers erg lekker. Maar het buizensausje trekt me toch wel.

Helaas zijn de Magico’s niet de gemakkelijkste klanten om aan te sturen. Heeft er iemand ervaring met (deze) Magico’s op buizen? Waaraan moet een buizenversterker zo’n beetje voldoen voor mijn speakers?

Ik ga binnenkort bij mijn audio dealer in ieder geval de grootste Prima Luna geïntegreerde proberen en een Trafomatic geïntegreerde buizenversterker. De Prima Luna levert met el34’s 70watt. De Trafomatic met KT120k’s ruim 100 watt.

Wat zijn de gedachten hier?
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

kermy

Het enige zinnige wat ik hierover kan zeggen is het volgende. Voor buizenversterkers is het belangrijk dat de speaker een vrij vlak verloop in de impedantie heeft.

De uitgang van een buizenversterker heeft normaal een trafo die uitgangen op de norminale impedanties heeft van 4 tot soms 16 Ohm. Je moet dus kiezen welke uitgang het meest overeenkomt met je speaker.
En daarom is een vrij vlak verloop van de impedantie belangrijk.

De dempingsfactor van een buizenversterker is altijd lager dan die van een transistorversterker, zie voorgaande over de te kiezen uitgangen.
Die lagere dempingsfactor kan leiden in combinatie met grotere bas units tot een wat lossere lage tonen gedrag van de speaker.

Uiteindelijk allemaal proefondervindelijk vast te stellen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

#2
Misschien een idee een mooie buizenvoorversterker te gebruiken, eventueel in combinatie met de nieuwe Putifiversterker? Die laatste zal je Magico uitstekend onder controle houden en de klank van de voorversterker doorgeven zonder dat je aan bas inboet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Je bent wel heel tevreden over de Purify gebeuren...tenminste in iedere post van je lijkt het genoemd te worden. Krijg je korting bij zoveel keer noemen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: chansig on April 19, 2020, 17:15:57
Je bent wel heel tevreden over de Purify gebeuren...tenminste in iedere post van je lijkt het genoemd te worden. Krijg je korting bij zoveel keer noemen ?

Gr. Hans
Ik ben inderdaad erg tevreden. Heb nog geen betere gehoord maar heb ook veel niet gehoord zoals Lamm of darTZeel monoblocks. En nee, geen korting, was het maar zo'n feest.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Jammer...toch maar eens om gaan vragen dan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dura

Quote from: chansig on April 19, 2020, 17:36:30
Jammer...toch maar eens om gaan vragen dan.

Gr. Hans
Ik heb liever posts van iemand die enthousiast is over een product dan van iemand die erin slaagt om letterlijk tienduizenden van dit soort zinloze niemandalletjes te posten.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Peerless Monster

#7
Buizenwattage zegt niks.
Ik heb een B&W 802D2 ooit 1 keer horen zingen met 2 monoblokjes van amper 15 Watt.
Als je er klasse D tegenaan van 500 Watt gooit, wordt het prut...
Mijn Arc V70 van 60 Watt stuurt mijn electrostaten ook gewoon aan. 2 ohm met dipjes naar 0,5ohm.
Staat overigens te koop. 😊
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

tdbakker

Stereo:Xanadu HRS22YH//Cambridge Audio Edge NQ en W//Roon.
HT:Anthem MRX520//Rythmik E15//Xanadu Center HRC1 en Xanadu Rears//Sony KD-65AF8//Zidoo Z1000

Peerless Monster

#9
Quote from: tdbakker on April 19, 2020, 21:07:09
Wat dacht je van deze     https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m1500518170-kr-audio-vt-6000-bm.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr


Ja die heb ik ook bijna 8 jaar geleden gehad. Erg erg mooi ook.
Heel natuurlijke klank, muzikaal, vloeiend.
Heel waren meegespeeld. Moest wel 1000 euro extra afrekenen voor electriciteit ieder jaar...

Even nog foto's met bewijsvoering:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61657.600

Ik heb ze destijds gekocht volgens mij voor 2400 euro. Nu inclusief nieuwe buizen kom je op ongeveer hetzelfde bedrag uit... buisjes verliezen geen waarde...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

tompj

Wat ook een optie zou zijn in plaats van buizen is klasse A. Bijvoorbeeld in de vorm van een Accuphase E650 (30 watt klasse A).

Ik zie nog niemand met ervaringen met Buizen en Magico. Wellicht met klasse A en Magico?
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

bmateijsen


holco

Een Master-3 van Audio GD zal ze op zeker laten zingen  ;)

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

katwax

#13
Quote from: TabCam on April 19, 2020, 17:13:55
Misschien een idee een mooie buizenvoorversterker te gebruiken, eventueel in combinatie met de nieuwe Putifiversterker? Die laatste zal je Magico uitstekend onder controle houden en de klank van de voorversterker doorgeven zonder dat je aan bas inboet.
Zo heb ik het vroeger ook opgelost met moeilijkere speakers, buizen in de voorversterker en dan een poweramp met veel controle (neutrale poweramp).
Je krijgt toch dat buizen sausje en geen zorgen over controle over de speakers.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

tompj

Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Peerless Monster

Quote from: katwax on April 20, 2020, 18:00:32
Zo heb ik het vroeger ook opgelost met moeilijkere speakers, buizen in de voorversterker en dan een poweramp met veel controle (neutrale poweramp).
Je krijgt toch dat buizen sausje en geen zorgen over controle over de speakers.

Hoezo controle met een buis van 15 watt op een B&W 802D2...
Zie mijn verhaal hierboven.
Heb je wel ooit een buizeneindtrap gehad 😂😉
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Ooit een Usher BE 20 horen zingen met 2 x 12 watt. Maar voor een pompend/strak laag was die 12 watt toch echt te weinig. Maar niet geheel onlogisch.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

katwax

Quote from: Peerless Monster on April 20, 2020, 18:41:22
Hoezo controle met een buis van 15 watt op een B&W 802D2...
Zie mijn verhaal hierboven.
Heb je wel ooit een buizeneindtrap gehad 😂😉
Nee, wel ooit overwogen maar werd me toen overgeraden voor lastige speakers.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Peerless Monster

Quote from: katwax on April 21, 2020, 00:00:16
Nee, wel ooit overwogen maar werd me toen overgeraden voor lastige speakers.

Dus 1 persoon raad je dat af en je geeft gelijk op? Niet doen! Zelf proberen. Altijd.
Op zo'n forum als dit worden de indianenverhalen alleen maar versterkt.
Monkeybusiness. Hurding. Zelf kopen, ervaren en weer verkopen of houden 😉

Probeer het eens met een goede eindtrap. Je zal versteld staan.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Quote from: Peerless Monster on April 20, 2020, 18:41:22
Hoezo controle met een buis van 15 watt op een B&W 802D2...
Zie mijn verhaal hierboven.
Heb je wel ooit een buizeneindtrap gehad 😂😉

Maar zo heel ingewikkeld is een 802 toch niet ? Even los van de ervaringen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

#21
Quote from: chansig on April 21, 2020, 07:57:58
Maar zo heel ingewikkeld is een 802 toch niet ? Even los van de ervaringen.

Gr. Hans
De B&W 802D2 heeft 90 dB gevoeligheid t.o.v. 86 dB bij de Magio S1 mkI. De Magico lijkt wel een versterkervriendelijke impedantie en fasecurve te hebben.

Edit: Lees met dat de Magico S1 mkI een geschatte (deels gemeten?) gevoeligheid van 80 dB heeft. Nu komt lager meten dan de specs vaker voor maar niet 6 dB :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: Peerless Monster on April 21, 2020, 00:25:21
Dus 1 persoon raad je dat af en je geeft gelijk op? Niet doen! Zelf proberen. Altijd.
Op zo'n forum als dit worden de indianenverhalen alleen maar versterkt.
Monkeybusiness. Hurding. Zelf kopen, ervaren en weer verkopen of houden 😉

Probeer het eens met een goede eindtrap. Je zal versteld staan.
Het was bij Triple M toen ik daar was ruis op Leben, bleek toen een slechte buis te zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

tompj

Dank voor de tips en meningen allen.

Ik heb zojuist een vergelijking gemaakt op Magico S1's. Aan bod kwamen mijn eigen Karan KAI 180 mkII, een Accuphase E550 (klasse A, 30 watt) en een Marantz PM 10 (Klasse a/b en D). De laatste is het huidige topmodel van Marantz.

Mijn ervaringen in het kort (Met excuses voor de soms vage audiofiele mumbo jumbo termen):
De Karan heeft volle grip op de luidsprekers. Is zeer neutraal. Klinkt in control. In het midden wat dunnig en ietsie steriel i.c.m. het neutrale karakter van de Magico's.

De Accuphase klinkt veel voller en vriendelijker. Midden is prachtig transparant. Weg is het steriele. Laag een tikje meer aangezet en vol. Heeft mede daarom een wat minder puntig geluid. De 30watt is geen enkel probleem. Versterker heeft volle controle.

De Marantz zit een beetje tussen beide versterkers in. Ook ronder en rustiger. Weer iets puntiger dan de Accuphase, maar wat minder diepte in het middengebied.

Uiteindelijk een smaakkwestie. Alle versterkers zijn van zeer hoge kwaliteit. Wat je kiest hangt af van voorkeur en muzieksmaak. Wil je maximale punch en neutraliteit, dan de Karan. Wil je voldoende punch en iets voller geluid, dan de Marantz. Ruil je wat punch in voor wat ronder, vriendelijker geluid met een wat doortekender middengebied, dan de Accuphase.

Mijn keus is op de Accuphase gevallen. Ik merkte dat die me het meeste betrok bij de muziek. Een vleugel bijvoorbeeld klinkt net lekkerder voor me. Zit je bij de Karan op het puntje van je stoel, zo zit je bij de Accuphase ontspannen achterover met de oogjes dicht.

Ik heb ook een Cd speler van Accuphase op het oog, om er een setje van te maken. Al met al een geslaagde missie.

En wat duidelijk is: wattage zegt niets over de grip van een versterker. 30 watt op Magico's kunnen dus goed werken!

De versterker wordt nog helemaal nagekeken en volgende week kan ik hem gaan ophalen. Kan natuurlijk niet wachten hem bij mij thuis te proberen!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

tompj

Ik doe maar een kleine update nu ik de Accuphase thuis heb draaien.

Hij voelt zich helemaal thuis met de Magico's. Het verschil met de Karan versterker lijkt thuis nog veel groter dan tijdens de luistersessie in de winkel. Hij klinkt transparanter, als een buizenversterker zelfs, in het hoog en mid-hoog. In het laag is hij wat meer sonoor, tikje minder strak. Voor mij ook prettiger. En alles klinkt een tik 'groter'. Ik voel me veel meer Betrokken bij de muziek.

Al met al een hele goede stap voor mij.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River