Brom uit speakers na een aantal dagen

Started by Vhond, April 19, 2020, 09:08:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vhond

Na het aan hebben staan van voor- en eind versterker (en DAC en streamer op standby) heb ik een brom uit mijn speakers.

Ik denk dan ook niet aan een aardingsprobleem (want dan zou je het de hele tijd hebben en niet pas na een aantal dagen). Zit meer te denken aan een niet helemaal goed meer functionerende condensator oid.

Iemand ideeen over hoe de oorzaak te achterhalen?

nb: vond een leuke pagina over brom en andere ongewenste bijgeluiden op het net https://www.popschoolmaastricht.nl/college_brom_kraak_ruis.php

Rowdy

Je set ontkoppelen en dan stap voor stap opbouwen.
Je begint bij de eindversterker, dan luisteren. Daarna voorversterker aansluiten, dan luisteren enz.

Vhond

#2
Best een klus omdat het pas na dagen ontstaat...

Maar als ik na uitschakelen van eind- en voorversterker deze weer aanschakel dan is brom weg (dan lijkt het me dat het in OF de voorversterker OF de eindversterker moet zitten), want streamer en DAC staan dan nog steeds in standby en hebben nog dezelfde duur qua opwarmingstijd terwijl voor- en eindversterker weer opnieuw zijn gestart) Denkfout??

Peerless Monster

Is de brom continue of opbouwend? Of juist tijdens muziek en niet tijdens stilte?
Is brom vervorming die je ervaart?
Wat voor set heb je?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Vhond

Continue brom (hoort 'm tijdens stilte).

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Vhond

Van Medevoort voorversterker, Klasse D eindversterker (Hypex achtige)

Tabcam

Kost vrij vel tijd om op te sporen lijkt me. Normale stappen zijn alles afkoppelen en alleen de eindversterker erop laten staan en controleren op brom. Daarna langzamerhand steeds meer apparatuur. Helaas kost het in jouw geval telkens een paar dagen?

Alternatieve oplossing is het uitzetten van de spullen, eventueel met een automatisch stekkerblok.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Vhond

Ben benieuwd wat jullie denken van mijn gedachte
QuoteMaar als ik na uitschakelen van eind- en voorversterker deze weer aanschakel dan is brom weg (dan lijkt het me dat het in OF de voorversterker OF de eindversterker moet zitten), want streamer en DAC staan dan nog steeds in standby en hebben nog dezelfde duur qua opwarmingstijd terwijl voor- en eindversterker weer opnieuw zijn gestart) Denkfout??

Tabcam

Quote from: Vhond on April 19, 2020, 11:31:35
Ben benieuwd wat jullie denken van mijn gedachte
Het kan ook nog één of andere rare langzaam oplopende oscillatie zijn maar verwacht eerder een opladend component. Geen opwarming omdat jet het dat met uitzetten en weer aanzetten niet zou verhelpen.


Heb je het sneller terug als alles al opgewarmd is of duurt het telkens enige dagen?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Vhond

Het lijkt erop dat het telkens enkele dagen duurt.

m9

wellicht een ontkoppelcondensator in de voeding die naar zijn grootje is en pas kuren vertoont na verloop van tijd.

slechts een suggestie maar je zou eens een kunnen beginnen met deze te vervangen.

probeer eens een andere eindamp om te kijken of het probleem dan nog optreedt.