Hivilux HiViGrey Cinema 5D / HDR tab tensioned 100" scherm vraag

Started by Desmoerick, April 18, 2020, 09:41:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Desmoerick

Hallo medeforumleden,

Met veel belangstelling heb ik op dit forum de vele berichten gelezen over schermen. De voor- en tegenstanders van dure en goedkope schermen aangehoord, de verschillende technisch aspecten bekeken, onze situatie aanschouwd en uiteindelijk een keus gemaakt. Als het goed is komt volgende week de Epson TW9400 binnen en hebben we alvast het bovenstaande scherm aangeschaft.

Direct na binnenkomst het scherm opgehangen om te kijken of hij goed functioneert. Scherm is goed strak en prima af te stellen. Motor klinkt solide en scherm gaat keurig op en neer. Voor de lange termijn kan ik uiteraard nog niks zeggen.

Enfin, helaas bleken er allemaal kleine bultjes/holletjes in het scherm te zitten. Sommige op willekeurige plekken, sommige in een patroon. Het lijkt net of er op de rol van alles heeft gezeten wat deze deuken heeft veroorzaakt. Deze deuken trekken er helaas na een paar dagen hangen ook niet meer uit.

Nu heb ik inmiddels wel een aantal keer contact gehad met de leverancier in Duitsland en waarschijnlijk komen we er wel uit, alleen ben ik benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.
Kom nu niet met opmerkingen van, had je maar bij je dealer dichtbij moeten kopen, of had je maar een duurder scherm moeten kopen (deze vond ik al duur zat!), maar puur technisch. In de bijlage enkele foto's.

Kennen jullie dit probleem en vooral, ga je het zien tijdens het film kijken?

Alvast bedankt voor de reacties.

williams

Oei dat ziet er niet best uit en heb ik zelf  ook nog nooit gezien ,denk dan ook dit terug moet .
Ken zelf 2 jongens die ook bij hivilux een scherm hadden gekocht en dit zag er gewoon top uit ,misschien is er iets tijdens het transport gebeurt ,ik ga er dan ook vanuit dat deze omgeruild wordt voor je .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

darkrunner

Die bultjes/holletjes zijn inderdaad raar, lijkt me dat er iets fout gelopen is bij inpakken/transport.
Ik zou hameren op een retour.

reza

Dit hoort niet in het scherm te zitten indd.
Ik zou alvast kenbaar maken dat er misschien een "probleem" is. Als de projector volgende week komt kan je kijken of je er last van hebt/zichtbaar is. Als het niet het geval is. Tja.. dan is de keuze natuurlijk aan jou wat verder te doen. Als het niet zichtbaar is tijdens het projecteren zou ik het zelf misschien wel zo laten.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

Dat is absoluut onaanvaardbaar, ik zie trouwens ook horizontale strepen van de rolafdruk in het doek zitten, ook dat hoor niet.

Desmoerick

Bedankt voor jullie reacties. Het is mij wel duidelijk. Ik zal proberen dit op te lossen met de leverancier.

DaMenaCe

Quote from: desmoerick on April 18, 2020, 13:31:39
Bedankt voor jullie reacties. Het is mij wel duidelijk. Ik zal proberen dit op te lossen met de leverancier.

Hoe is dit gegaan? is het opgelost met de leverancier?

DaMenaCe

Quote from: home@the movies on April 18, 2020, 13:22:27
Dat is absoluut onaanvaardbaar, ik zie trouwens ook horizontale strepen van de rolafdruk in het doek zitten, ook dat hoor niet.

Ik heb onlangs ook een Hivilux scherm gekocht, ook met horizontale strepen welke zichtbaar zijn met mijn tw9200w, niet echt heel prettig. Hier is al een andere topic over. Wel "toevallig" dat er opnieuw horizontale strepen te zien zijn bij een Hivilux scherm.

Guus2

Hier ook een ervaringsdeskundige van "Hivilux". Dit is inderdaad niet "toevallig".

Ik heb hier 7 projectieschermen aan de wand gehad, waarvan 3 van Hivilux (duurste model).
Allemaal hetzelfde verhaal. Retour brengen/sturen en geen nieuwe nemen; ze zijn echt allemaal exact hetzelfde.

Wel even wat uitleg waarom ik er uiteindelijk 3 had geprobeerd..; na het tweede scherm met dezelfde kuren ben ik zelf naar Duitsland gereden en heb ik in zijn magazijn met een projector het scherm bekeken in de avonduren, dit omdat de verkoper ervan overtuigd was dat het een goed product is en ik "2x pech had". Er was toen op locatie niks van de strepen te zien bij projectie(wel vanaf de zijkanten met telefoon-led-lampje) ! maar ! dit bleek bij thuiskomst geheel anders; dit omdat de verkoper de projector op de grond had staan en ik stond en ik heb de projector hangen+ik zit op de bank. De positionering van de projector maakt dus uit voor in hoeverre het zichtbaar is. Bij een hangende projector is het dus zéér zichtbaar, bij eentje die op een tafel/de grond staat en waarbij je tegelijk hoog zit is het veel minder zichtbaar.

Hiernaast nog een probleem van dit scherm, de "hotspotting" was ook fors. Ik heb hier sowieso snel last van(ook het "iVisions Cinema 4K" had voor mij veel teveel hotspotting, dit terwijl ik hier niet heel veel over lees) maar bij de Hivilux was dit ook best erg, het is echt een budgetscherm in mijn beleving. (pas toen ik een echt goed scherm had kwam ik erachter dat zichtbare hotspotting "er niet hoeft te zijn")

Uiteindelijk geëindigd met een Stewart 100'' studiotek 130 G3 tab tensioned, geen enkel issue, superstrak beeld, geen enkele hotspotting/lijnen/bubbels, prachtige kleuren en lichtopbrengst (merkbaar véél beter dan alle andere; op alle fronten) meer maar wel gigantisch prijzig helaas.

Het projectiescherm is in mijn beleving zeker net zo belangrijk als de projector, en daarnaast gaat een goed projectiescherm langer mee dan een projector... mijn advies is dus om toch een prijsklasse hoger te gaan kijken/even door te sparen. De Hivilux is echt zonde van het geld en vooral de tijd.

reza

Ik heb nu 3 spanschermen van hivilux gehad (heb)
En zal absoluut niet snel meer een ander merk kopen. Schijnbaar gaat er iets niet goed met hun electrische schermen.
Met hun spanschermen nooit geen problemen gehad, super afwerking, scherper plaatje als andere schermen (ivisions, beamax, elite screen) totaal geen last van hotspotting terwijl ik echt dicht op het doek zit en de projector ook. Hier dus (samen met vele anderen hier op het forum) zeer blij met de schermen van hivilux. Wel is het zo dat diegene die echt content zijn een spanscherm hebben.
Nogmaals, misschien gaat er iets mis met hun electrische afdeling.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Guus2

Dan wil ik wel even heel duidelijk zijn; mijn ervaringen waren inderdaad alle 3 met het oprolbare tab tensioned model. Ik heb geen enkele ervaring met spanschermen.

Nu je het over "scherper" hebt; dat kan ik wel bevestigen, de "ivisions 4k" heeft inderdaad meer zichtbare structuur (op kijkpositie) op het doek dan de Hivilux. Dit was nog een groter probleem dan de hotspotting welke ik noemde. Dit was de hoofdreden dat de "ivisions" retour ging.

vik

Ik heb het zelfde gezeur gehad met Elite Screens en dat was ook voor mij de reden om er mee te stoppen. Maar Tab Tension in het algemeen schijnt toch best complex te zijn. Het doek mag niet te dik zijn en ook het interne mechanisme moet gewoon perfect aansluiten en daar gaat het vaak mis. Daarbij heb je ook te maken met de slechte (of geen) Quality Control in China.

Stewart is een ander kaliber maar daar betaal je uiteindelijk ook voor. Buiten China om, ook bij andere duurdere merken binnen Europa is het ook niet altijd 100% daar ben ik heel eerlijk in.

Quote from: Guus2 on May 26, 2020, 23:00:08
Dan wil ik wel even heel duidelijk zijn; mijn ervaringen waren inderdaad alle 3 met het oprolbare tab tensioned model. Ik heb geen enkele ervaring met spanschermen.

Nu je het over "scherper" hebt; dat kan ik wel bevestigen, de "ivisions 4k" heeft inderdaad meer zichtbare structuur (op kijkpositie) op het doek dan de Hivilux. Dit was nog een groter probleem dan de hotspotting welke ik noemde. Dit was de hoofdreden dat de "ivisions" retour ging.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Guus2

Quote from: vik on May 27, 2020, 08:04:00
Ik heb het zelfde gezeur gehad met Elite Screens en dat was ook voor mij de reden om er mee te stoppen. Maar Tab Tension in het algemeen schijnt toch best complex te zijn. Het doek mag niet te dik zijn en ook het interne mechanisme moet gewoon perfect aansluiten en daar gaat het vaak mis. Daarbij heb je ook te maken met de slechte (of geen) Quality Control in China.

Stewart is een ander kaliber maar daar betaal je uiteindelijk ook voor. Buiten China om, ook bij andere duurdere merken binnen Europa is het ook niet altijd 100% daar ben ik heel eerlijk in.

Wat mij betreft maakt Frank van deze thread een sticky. Dit klopt allemaal volledig maar er wordt veel verwarring gezaaid op o.a. dit forum door diverse mensen. Ik durf wel te zeggen dat er "fanboys" van bepaalde merken schermen actief zijn die blijven volhouden dat er geen verschil zit tussen goedkope en dure tab tensioned schermen. Dat is simpelweg niet waar/wensdenken maar voor HT-beginners is hierover vooral daardoor echt heel veel onduidelijkheid. Door deze discussies ben ik heel wat tijd kwijtgeraakt en was er zelfs een moment dat ik mijn HT wou opgeven(als je 5 schermen verder bent en er iedere keer wel "iets" is; dan ben je behoorlijk flauw) en voor een grote LCD wou gaan. Pas toen ik die Stewart gezien had zag ik dat het ook goed kon.

Voor een beperkt budget is "nieuw" een spanscherm simpelweg de enige fatsoenlijke optie, zo simpel is het gewoon.

Ik geloof best dat iemand tevreden kan zijn met een budget tab tensioned, maar deze heeft altijd een issue: bijvoorbeeld zichtbare textuur, hotspotting, spanningsproblemen, problemen door een te dun doek, problemen met het rolmechanisme/problemen met de rol waaraan hij wordt opgerold, strepen/bolletjes op het doek, geen correct vorm etc. etc. dit zijn problemen die zich praktisch altijd voordoen tot een bepaald budget.

Dat iemand hiermee kan leven of niet zo kritisch is om zich eraan te storen of het iemand simpelweg niet opvalt omdat hij geen referentie heeft is allemaal prima, maar dit betekend niet dat deze schermen perfect zijn en net zo goed zijn als de A-merk tab tensioned schermen.

reza

Ik denk wel dat je een punt hebt Guus.
Net zoals Viktor dat heeft. Bij een spandoek kan er niet "veel fout gaan" dit in tegenstelling tot een tab tension. Dit is echt wel een moeilijke techniek en kost gewoon veel om dit vanuit de fabriek goed te maken heb ik het idee.
Ik ben er van overtuigd dat hivilux op het gebied van spanschermen bijna niet te kloppen is, kwa afwerking en beeld kwaliteit. Steward is nr1 maar daar betaal je ook goed voor. Maar voor elektrische schermen niet je niet bij hivilux wezen lijkt het.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"