Een heel album luisteren

Started by Carrol, April 17, 2020, 19:55:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

#25
Quote from: pameijer on April 18, 2020, 09:58:00

Andere toppers voor mij zijn:


Love - Forever Changes


Een verborgen diamant. Ik luister regelmatig volledige albums, zoals gisteren David Gray - White Ladders, of een dark ambient album.

Ik stream alleen nog en heb zowel albums als afspeellijsten. Het gemak en de rust die ik nu heb, had ik nooit met CD-s en ook niet met LP-s.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#26
De veelgenoemde rust die een LP of CD geeft dat als je hem "opgezet" hebt, je niet makkelijk "doorspoelt" naar een volgend nummer of een ander album opzet, vond ik vaak frustrerend. Ik was vaak lang bezig om te bedenken in welk album als geheel ik zin had. LAstig want vrijwel ieder album heeft wel mindere nummers. En als ik dan iets gevonden had, volgde de "dwang" van.. nu moet ik hem ook uitluisteren, anders blijf ik bezig. En dan soms de 'opluchting' als een album afgelopen was, want dan had ik al bedacht wat ik daarna wilde horen.

Met streamen heb ik het net andersom. Juist omdat ik zo makkelijk kan wisselen, is de druk weg om ieder nummer even goed te vinden of om een album in zijn geheel te "moeten" luisteren. De druk is eraf. Ik geniet zo haast nog meer van de mindere nummers omdat ik ze niet "moet" horen, maar omdat ik het wil. Ik kan immers supermakkelijk "doorspoelen".

Het ritueel van vinyl snap ik wel. Elke keer als je een plaat opzet slijt hij. Je consumeert de plaat en vreet de geluidskwaliteit langzaam op. Dat doe je alleen als je er echt voor gaat zitten en ervan wil genieten. Ik snap dat dit een extra dimensie kan toevoegen. De meeste mensen kunnen ook kiezen: Spotify op de achtergrond en als je er echt voor gaat zitten: Vinyl.

Maar mij is het de onvolkomenheid van vinyl niet waard. Ik vind de vervorming zelden fijn (uitzondering is Kate Bush op Vinyl), en zelfs het lichtste kraakje en ruisje vind ik irritant.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Quote from: doorofnight on April 18, 2020, 10:20:19


Het ritueel van vinyl snap ik wel. Elke keer als je een plaat opzet slijt hij. Je consumeert de plaat en vreet de geluidskwaliteit langzaam op. Dat doe je alleen als je er echt voor gaat zitten en ervan wil genieten. Ik snap dat dit een extra dimensie kan toevoegen. De meeste mensen kunnen ook kiezen: Spotify op de achtergrond en als je er echt voor gaat zitten: Vinyl.
Zo heb ik werkelijk nog nooit naar het luisteren van vinyl gekeken. Zijn er echt mensen die dit erbij bedenken elke keer als ze een elpee opzetten?
Ik heb ook geen moeite met een keer een minder goed nummer of zelfs een slechts nummer. Ik moet er niet aan denken om constant met de ab in de hand te zitten en te denken: oeh, het volgende nummer is bagger, die moet ik snel doordrukken.

Geert (gvc)

Quote from: Kwabbernoot on April 18, 2020, 10:30:47
Zo heb ik werkelijk nog nooit naar het luisteren van vinyl gekeken. Zijn er echt mensen die dit erbij bedenken elke keer als ze een elpee opzetten?
Ja. Ik kocht vroeger mijn beste albums zelfs dubbel. Een voor dagelijks gebruik en een voor het archief (speciale gelegenheden).
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

DofN

#29
Ik heb een paar jaren een platenspeler gehad. Zo dacht ik er wel over. Ik had alleen geen kopie zoals gvc. Soms wel een CD. Vinyl bewaarde ik voor een echt luistermoment.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Geert (gvc)

Quote from: doorofnight on April 18, 2020, 10:20:19
De veelgenoemde rust die een LP of CD geeft dat als je hem "opgezet" hebt, je niet makkelijk "doorspoelt" naar een volgend nummer of een ander album opzet, vond ik vaak frustrerend. Ik was vaak lang bezig om te bedenken in welk album als geheel ik zin had. LAstig want vrijwel ieder album heeft wel mindere nummers.
Herkenbaar. Sinds ik een muziekstreamer heb is het geconcentreerd beluisteren van muziek verveelvoudigd. Een onverwacht bijeffect.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Xander32

Dankzij het streamen is muziek veel meer toegankelijk geworden. Dat maakt dat je nu niet meer veroordeeld bent tot fysieke media welke je omwille van het "gebruiksgemak" (lees: teveel gedoe om snel te wisselen) steevast braaf geheel afspeelde.

Je kan nu heel eenvoudig selecteren hetgeen jou op dat moment aanspreekt. Dat is ook mijn wijze van muziek luisteren geworden en dat ervaar ik als een verrijking, zeker niet als een verarming.




Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brtram


LS2

Mijn ervaring met het luisteren van complete albums is juist dat je ook de nummers luistert die je niet mooi vindt. En dat sommige van die nummers naar verloop van tijd pas weten te boeien en uitgroeien tot mijn favoriete nummers. En dat vind ik dan echt geweldig! Die had ik anders nooit ontdekt. Of ja, wel ontdekt maar niet écht in volle glorie ontdekt  :inlove:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

pameijer

#34
Quote from: brtram on April 18, 2020, 11:16:11
Een paar jaar geleden was er een documentaire over Death op het IDFA
https://www.idfa.nl/nl/film/9f19d896-bf98-4f88-b1a8-f4dd02511eaf/a-band-called-death

Jammer genoeg achter de betaalmuur  :(
Ik heb deze hier wel op de NAS staan, mocht je interesse hebben....

Via die docu ben ik idd bekend geworden met deze band. Afgelopen jaren hebben ze nog 2 albums uitgebracht, maar uiteraard zonder hun muzikale genie David Hackney die in 2000 overleed. Ik moet die albums nog eens opzoeken.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

katwax

Ik stream alles en luister vaak albums volledig, playlist ga ik sneller iets skippen.
Zoals sommige melden hangt het van de mood af, soms wil ik al is snel door een album gaan om te checken of het "luisterwaardig" is en dan skip ik er wat sneller doorheen, maar als het in orde lijkt luister ik het daarna wel volledig.

Opbouwend (te luisteren van nr 1 en niet random):
Ibrahim Maalouf - Illusions
Brad Mehldau & Mark Guiliana - Mehliana: Taming The Dragon
Melanie De Biasio - (ep) Blackend Cities
Jef Neve - One
Carl Craig - Versus

Albums die niet echt verhaallijn hebben, maar die ik ook luister zonder skippen:
Melanie De biasio - Lilies
Lana Del Ray - Norman Fucking Rockwell!
Marian Hill - Act One
Benjamin Clemente - At Least For Now
The XX - I see You (eigenlijk alle albums van The XX)
Norah Jones - Come away with me
Diana Krall - The Girl In The Other Room
Oscar and The Wolf - Entity
Amber Rubarth - Sessions from the 17th Ward
Radiohead - A Moon Shaped Pool
Agnes Obel - Myopia
Billie Eilish - WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO?

Er zijn er nog wel meer, maar deze kwamen eruit als ik door mijn lijst ging.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

In Spotify afspeellijsten gemaakt: Heren, dames, elektronisch, rock, rap, Nederlandstalig etc. Kan ik zo maar helemaal af luisteren, van begin tot eind.

Albums...zeker....zeker wanneer het me boeit. Dan ook niet de onrust om te zappen of wat dan ook.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Mijn favo doorlopende/verhaal albums:
Dream Theater - Images and words
Marillion - Misplaced. Hildhood

Wintersun - Wintersun kan kan ik ook wel in 1 ruk wegkauwen
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Quote from: RalphH on April 18, 2020, 16:07:39
Wintersun - Wintersun kan kan ik ook wel in 1 ruk wegkauwen

Kort nummer dus ???  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

 ;D ;D
Als ik alleen ben wel, in gezelschap duurt t wat langer  :P
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

PatrickP

Het is allemaal goed. Ik heb ook playlists op genre, mannen, vrouwen, etc. Maar sommige nummers horen gewoon in hun verband beluisterd te worden. Een paar voorbeelden dan maar, voor zover ze nog niet genoemd zijn:

Roger Waters - pak maar een album, geldt denk ik voor allemaal.
Pink Floyd - veel van hun werk. Animals bijvoorbeeld.
Jeff Wayne - War of the Worlds
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

katwax

Zeer leuke afspeellijst vind ik op Spotify - Audiophile HIFI-Music with WOW-effect
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Carrol

Quote from: katwax on April 18, 2020, 16:35:43
Zeer leuke afspeellijst vind ik op Spotify - Audiophile HIFI-Music with WOW-effect
Daar zitten idd soms pareltjes tussen,en klinkt echt lekker
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Tabcam

Wat je ook nog kan doen is op zoek naar de beste "concept albums" (ook een goede zoekterm). Die luister je ook vaak van begin tot eind. Een paar voorbeelden:

  • Benny Andersson, Tim Rice, Bjorn Ulvaeus - Chess
  • The Who - Tommy
  • Queen - Innuendo
  • Alan Parsons Projects - Tales of Mystery and Imagination - Edgar Allen Poe
En nog een aantal artiesten die ik van voor tot achter draai:

  • Stef Bos
  • Sade
  • Enya
  • Kula Shaker (moet je van houden :angel:)
En een aantal albums:

  • Kari Bremnes - Det Vi Har
  • Maria Mena - Victoria
  • Eefje de Visser - Nachtlicht
  • R.E.M. - Automatic for the People
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i