Een heel album luisteren

Started by Carrol, April 17, 2020, 19:55:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carrol

Hey audio en muziek vrienden,wat wil ik?
Ben 61 jaar en heb eigenlijk nooit een album van begin tot het eind beluisterd,ja laatst....het album van Nick Cave "Ghosteen" is echt het eerste album wat ik van begin tot het einde geluisterd heb,echt prachtig, althans dat vind ik.
Luister verschillende soorten muziek van Sigur Ros,Dave Matthews band,Steven Wilson,Porcipine Tree,Yes,Peter Gabriel, Rob de Nijs, fusion, vooral omdat dat lekker klinkt,tot Tool...dus erg breed.Muziek moet mij raken,zoals laatst bij DWDD Rob de Nijs "niet voor het laatst"
Ook het nieuwe album van Tool luister ik veel,maar niet alles...
Ben nu tevreden met m'n set zoals ik die nu heb,zie hieronder en wil nu genieten van muziek,maar wil eigenlijk niet meer van hak op de tak luisteren zeg maar,van alles wat.
Waar ik nu benieuwd naar ben, is of jullie ook één album van het begin tot het eind geluisterd hebben en......vooral waarom... Ghosteen had een verhaal over Nick Caves zoon die overleden is......
Eigenlijk wil ik gewoon weer een heel album luisteren, lekker een uurtje luisteren zonder te skippen..
Ben echt benieuwd wat jullie suggesties zijn,thx
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Bama

Platenspeler kopen.  ;D
Geeft echt meer rust. Vooral met streamen heb ik de neiging na ieder nummer te switchen. Een plaat zet je op en ga je beluisteren.

Carrol

Dat bedoel ik,heb jij volledig gelijk in,is ook mijn ervaring,maar ook op een plaat heb je vaak nummers die je niet echt mooi vind.Heb een Cd speler dus daar zou het ook mee kunnen 😄
Ghosteen vind ik van begin tot het eind mooi vandaar de vraag...een heel album luisteren
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

eduard

Ik luister bijna alleen maar complete album. Ik laat gewoon via foobar complete albums afspelen.

Teejoo

#4
Ik doe dat als een album als geheel zo goed is dat het net een verhaal is. Tears for Fears met Seeds for love is er zo eentje! En dat terwijl ik helemaal niet zo into pop ben.

Verder When The Funk Hits The Fan van King Britt Presents Sylk 130. Echt super!

Carrol

#5
"Ik doe dat als een album als geheel zo goed is dat het net een verhaal is. Tears for Fears met Seeds for love is er zo eentje"



Thx,ga hem zeker beluisteren
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Jack_D

#6
Er zijn maar weinig originele albums welke ik van A tot Z mooi vind, maar dat gezap is inderdaad niet echt rustgevend.
Ik creëer nu maar mijn eigen albums, mijn laatste project was tig cd's/flac's/waf's van Koan uitgespit.
Heb hier 12 nummer van over gehouden, heb het album "Best Relaxed Koan" genoemd. De rest verwijder ik of in geval van cd's gaan de zolder op. En deze zelfgemaakte albums luister ik geregeld af van A tot Z zonder zappen

Heb zo ook een paar eigen klassieke albums, trance, gothic, ambiant. deep house, algemeen pop, enz gemaakt.
Naar gelang mijn mood pak ik een "eigen album" en draai deze zonder zappen.... misschien een beetje vreemde aanpak maar mij bevalt het. De jeugd noemt het wellicht playlist's, maar ik zou ze dan meer Playlist+ noemen, kost heel veel tijd en moeite om zo'n gebalanceerd eigen album per mood of muziekgenre samen te stellen en is ook strikt persoonlijk.
Als ik playlist's van andere "leen" krijg je weer het zelfde als met een album, weer zappen en zappen.

Nu ik er zo over nadenk heb ik eigenlijk maar drie originele albums welke ik helemaal kan afluisteren zonder (te willen) zappen.

eMVe

Quote from: Jack_D on April 17, 2020, 20:46:50
Er zijn maar weinig originele albums welke ik van A tot Z mooi vind, maar dat gezap is inderdaad niet echt rustgevend.
Ik creëer nu maar mijn eigen albums, mijn laatste project was tig cd's/flac's/waf's van Koan uitgespit.
Heb hier 12 nummer van over gehouden, heb het album "Best Relaxed Koan" genoemd. De rest verwijder ik of in geval van cd's gaan de zolder op. En deze zelfgemaakte albums luister ik geregeld af van A tot Z zonder zappen

Heb zo ook een paar eigen klassieke albums, trance, gothic, ambiant. deep house, algemeen pop, enz gemaakt.
Naar gelang mijn mood pak ik een "eigen album" en draai deze zonder zappen.... misschien een beetje vreemde aanpak maar mij bevalt het. De jeugd noemt het wellicht playlist's, maar ik zou ze dan meer Playlist+ noemen, kost heel veel tijd en moeite om zo'n gebalanceerd eigen album per mood of muziekgenre samen te stellen en is ook strikt persoonlijk.
Als ik playlist's van andere "leen" krijg je weer het zelfde als met een album, weer zappen en zappen.

Nu ik er zo over nadenk heb ik eigenlijk maar drie originele albums welke ik helemaal kan afluisteren zonder (te willen) zappen.
En dat zijn. . .

Carrol

Welke drie bedoel je dan🤔
Dat wil ik dus weten 🤗
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HJ2

Het album wat ik keer op keer helemaal uitluister als ware het een luisterboek is 'The final cut'
Elke keer hoor ik ook nieuwe dingen, dus 't blijft leuk :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Jack_D



       
  • Andreas Vollenweider met het album Caverna Magica (om nostalgische redenen heb ik, en draai ik, alleen de LP uitvoering)

       
  • Enigma met het album  MCMXC a.D (The Limited Edition met 4 extra nummers en dan de DVD versie met 5.1)

       
  • Enigma met het album The Fall of a Rebel Angel (de Japanse HMCD versie, met 2 extra (oude)nummers)
Maar dit is mijn persoonlijke lijstje, menig mens komt wellicht niet eens tot het einde van het eerste nummer van het eerste album :D
Quote from: Carrol on April 17, 2020, 20:52:57
Welke drie bedoel je dan🤔
Dat wil ik dus weten 🤗

Carrol

Thx....maakt niet uit👍🏼👍🏼
Luister nu "Tears for Fears" een lekker album, goed opgenomen...ja dit smaakt naar meer,nog echt niks anders geluisterd vanavond...m'n tweede.....
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

PatrickP

Ik luisterde eigenlijk altijd albums. Of naar de radio. Tegenwoordig stream ik natuurlijk ook en daar heb je inderdaad meer de neiging om playlists te gaan bouwen met bepaalde nummers. En dat is echt anders luisteren. Ook fijn trouwens!

Een tijd geleden weer een draaitafel gekocht. Dan ontkom je bijna niet aan minimaal een heel kantje luisteren; anders blijf je lopen... En ik ben weer CD's gaan kopen. Bij de kringloop kosten ze niet veel en het is leuk om naar de kast te lopen en iets uit te zoeken. Dan skip ik wel eens een nummer, maar veel minder dan bij streamen.

Eerlijk gezegd zijn er albums genoeg die je helemaal zou moeten luisteren omdat je jezelf bij een of twee nummers eruit plukken zoveel tekort doet!

@Jack: Vollenweider is iets dat ook ik regelmatig pak. Ik heb de "trilogy" al zolang ik me kan herinneren en heb ze ook bewust gezocht toen ik weer vinyl ging draaien. Blijft geweldig. Maar als je Caverna Magica mooi vindt, dan moet je eigenlijk ook "Behind the gardens - Behind the wall" en "White Winds" hebben!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Carrol

Dit wordt de volgende
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Tabcam

Het hangt enorm van mijn stemming af. De ene keer blijf ik lekker naar een album luisteren de andere keer geen rust in mijn hoofd en gaat het van het ene album naar het andere en luister ik zelfs hele nummers niet af.

Iedereen heeft wel favoriete artiesten en bij mij niet anders. Daar zitten een aantal bij van wie ik graag hele albums luister en nu gelijk in mijn hoofd springen als Fink, Pink Floyd, Vangalis, Gregory Porter, Melanie De Biasio, Melody Gardot, Mark Knopfler/Direstraits, Anaïs Mitchell, Billie Eilish, Marc Cohn en Haevn maar soms ook een individueel album als bv. Chris Jones / Roadhouses & Automobiles.

Zijn alle nummers op een album dan goed? Vaak wel maar je hebt altijd een soort minste. Je kan dan kiezen play next, een aparte afspeellijst, luisteren of een nieuw album :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Teejoo

Quote from: Carrol on April 17, 2020, 21:37:02
Thx....maakt niet uit👍🏼👍🏼
Luister nu "Tears for Fears" een lekker album, goed opgenomen...ja dit smaakt naar meer,nog echt niks anders geluisterd vanavond...m'n tweede.....
Laatste track famous last words is erg mooi, en klinkt als een klok. Op de latere remasters zijn er dacht ik nog 2-3 nummers aan toegevoegd. Maar die zijn minder vind ik.

HJ2

Quote from: Carrol on April 17, 2020, 21:43:59
Dit wordt de volgende

Ben benieuwd!
Behind the Gardens is ook een leuke tip idd!
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Jack_D

#17
"Behind the Gardens - Behind the wall" heb ik ook op vinyl in de kast staan. Goed album maar toch een paar nummer die ik door zou zappen, maar laat hem draaien omdat het een lp is :D .

Die van "White Winds" heb ik vroeger ook gehad maar is ergens in de loop van de jaren zoek geraakt. Maar de naam gaf nu toch weer wat nostalgische kriebels en heb hem net even opgespoord op het internet en er eentje besteld op vinyl. Grappig trouwers, nog gewoon nieuw op vinyl te koop, nog steeds, na tig jaar,
tja...goede muziek is tijdloos.

Bedankt voor het opfrissen van mijn herinneringen..... :thumbs-up:

Quote from: PatrickP on April 17, 2020, 21:41:26
@Jack: Vollenweider is iets dat ook ik regelmatig pak. Ik heb de "trilogy" al zolang ik me kan herinneren en heb ze ook bewust gezocht toen ik weer vinyl ging draaien. Blijft geweldig. Maar als je Caverna Magica mooi vindt, dan moet je eigenlijk ook "Behind the gardens - Behind the wall" en "White Winds" hebben!

PatrickP

Quote from: TabCam on April 17, 2020, 22:13:51
Iedereen heeft wel favoriete artiesten en bij mij niet anders. Daar zitten een aantal bij van wie ik graag hele albums luister en nu gelijk in mijn hoofd springen als Fink, Pink Floyd, Vangalis, Gregory Porter, Melanie De Biasio, Melody Gardot, Mark Knopfler/Direstraits, Anaïs Mitchell, Billie Eilish, Marc Cohn en Haevn maar soms ook een individueel album als bv. Chris Jones / Roadhouses & Automobiles.
Jeetje. Bijna een 100% match... Ik moet de twee ontbrekende namen op mijn lijstje maar even gaan controleren. :pompom:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Lucky.L

#19
Ik luister heel veel albums van begin tot eind.
Maar Misplaced Childhood is er een die ik erg vaak gedraaid heb.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

Carrol

#20
Quote from: Lucky.L on April 18, 2020, 06:50:21
Ik luister heel veel albums van begin tot eind.
Maar Misplaced Childhood is er een die erg vaak gedraaid heb.
Heb laatst een stukje gezien op NPO 1 ,Ik meen top 2000 over dat album met fish met marillion het gaat over een verbroken relatie....
Heb naar aanleiding daarvan het album beluisterd in de auto,en ja prachtig en nu ik erover nadenkt m'n derde album die helemaal geluisterd heb.....thx voor de input
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Geert (gvc)

Waar deze vraag voor mij op neerkomt is welk album er goed genoeg is om volledig te beluisteren. Persoonlijk ben ik al blij dat ik er per jaar zo 2 kan vinden. De keuze is natuurlijk heel persoonlijk. Bij mijn laatste aankopen zijn dat bijvoorbeeld de albums van Dominique Fils-Aimé, daar word ik in meegenomen als in een film.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

jahtari

Quote from: gvc on April 18, 2020, 07:45:52
Waar deze vraag voor mij op neerkomt is welk album er goed genoeg is om volledig te beluisteren. Persoonlijk ben ik al blij dat ik er per jaar zo 2 kan vinden. De keuze is natuurlijk heel persoonlijk. Bij mijn laatste aankopen zijn dat bijvoorbeeld de albums van Dominique Fils-Aimé, daar word ik in meegenomen als in een film.
Klinkt ook top.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kwabbernoot

Ik luister eigenlijk alleen maar hele albums. Zelfs een nummer skippen doe ik haast nooit.

Groeten...

pameijer

#24
Een heel album luisteren lukt mij vooral als het album wel wat diversiteit biedt. Vannacht weer eens Queen - Night at the Opera compleet beluisterd, wat klinkt dat 's nachts toch lekker  ;D . Ik hou best wel van bv wat klassiek, jazz of blues, maar meestal is een heel album in die categorie voor mij echt te eentonig.

Andere toppers voor mij zijn:

Daft Punk - Random Access Memories,
Love - Forever Changes
John Grant - Queen of Denmark
Chris Robinson Brotherhood - Big Moon Ritual (vereist echt wat concentratie om te genieten, moet 's nachts met een borrel)

En mijn absolute favoriet van alle tijden:
Death - ...For the Whole World to See

https://www.youtube.com/v/zQMMQXlEd3E
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!