Monitor audio rx8 ombouwen?

Started by toetertje, April 16, 2020, 13:05:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

toetertje

Ik ben erg gecharmeerd van het uiterlijk van de rx8 in hoogglans wit.
Zelf speel ik het liefst met monitoren en 2 subs. De rx8 heeft een bi-amp mogelijkheid.
Nu speel ik met het idee, om van de laagsectie het filter te verwijderen, en deze actief
aan te sturen met een losse versterker met dsp.
De mid hoog sectie houd gewoon zijn passieve filter en gaat dan rechtstreeks aan de receiver.
En de laag sectie wil ik dus aansturen als subwoofers. Dat scheelt weer 2 losse subwoofers.
Wat zijn jullie gedachten hierover?

frank2

Zal misschien iets strakker klinken maar kan totaal niet op tegen een of twee subs, die zijn ervoor gebouwd. Het woofertje van jouw speaker zal nooit de 30 Hz bereiken wat elke sub makkelijk kan. Afgezien nog van wat filterproblemen die kunnen ontstaan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

toetertje

Deels mee eens, maar het -3 punt ligt nu al op 32 Hz, dus met een beetje boost komen ze
denk ik echt wel ruim onder de 30 Hz.
Ik heb de speakers nog niet, maar het idee kriebelt al een tijdje.

Ralf67

Niet doen idd.

De magneet van dit 6 inch woofertje kan nooit het laag met voldoende SPL verwerken zoals een subwoofer dat kan.

Koop gewoon een subwoofertje erbij.

vanzomereng

Quote from: toetertje on April 16, 2020, 13:29:10
Deels mee eens, maar het -3 punt ligt nu al op 32 Hz, dus met een beetje boost komen ze
denk ik echt wel ruim onder de 30 Hz.
Ik heb de speakers nog niet, maar het idee kriebelt al een tijdje.
Vergeet niet het voordeel v/d losse subwoofer, dat je deze op een andere (wellicht minder problematische) plek
kan neerzetten dan de reguliere frontspeakers.
Al met al zie ik niet veel voordelen in jouw plannen maar tja als jouw knuistjes toch dol graag willen knutselen,
kan je er ook over denken jouw speakers 100% actief te maken, hier zijn complete hypex-plates voor te koop,
geschikt voor 1,2 of 3-weg systemen.   
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Tabcam

Quote from: toetertje on April 16, 2020, 13:05:26
Ik ben erg gecharmeerd van het uiterlijk van de rx8 in hoogglans wit.
Zelf speel ik het liefst met monitoren en 2 subs. De rx8 heeft een bi-amp mogelijkheid.
Nu speel ik met het idee, om van de laagsectie het filter te verwijderen, en deze actief
aan te sturen met een losse versterker met dsp.
De mid hoog sectie houd gewoon zijn passieve filter en gaat dan rechtstreeks aan de receiver.
En de laag sectie wil ik dus aansturen als subwoofers. Dat scheelt weer 2 losse subwoofers.
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Als je van behoorlijk DIY houdt, kan je met de Purifidrivers een behoorlijk eind komen. Die zijn wel 6.5 inch dus weet niet of het qua afmetingen gaat. Die gaan tot 30 Hz.

Dan zou ik wel alles actief gaan aansturen omdat je anderseen ander filter moet gaan maken voor het mid-hoog.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i