Nieuwe router

Started by abbcdcg, April 15, 2020, 21:30:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

abbcdcg

In navolging van het vorige topic, stel ik de vraag ook maar. In het tijdperk van het thuiswerken lijkt het dat mijn Cisco het heeft begeven, er komt geen druppel data meer doorheen. Nieuwe router gezocht:

- minimaal 18 poorten
- Gigabit
- Managed
- WUI
- Firewall optioneel
- VPN optioneel

Ik heb al jaren geen nieuwe router meer gezien en ken de laatste ontwikkelingen niet meer.

Thanks!

myself

Aangezien je voorheen voor cisco gekozen had, is een indicatie dat je iets meer wil dan de huis-tuin-en-keuken merken. Heeft dat nog een speciale reden?

Je zou ook voor een losse router en losse switch kunnen kiezen.
Bijv een ubiquity edgerouter light, die erg veel throughput bied, fw en vpn. En dan daarnaast een 24 poorts switch.

Of bijv een fortinet of cisco, hp etc of openmesh als je bijv een cloudcontroler wil zodat je een alarm krijgt als je apparatuur niet meer bereikbaar is omdat bijv je ISP onderhoud pleegt


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

abbcdcg

Voorheen in een datacenter gezeten met eigen hardware, voornamelijk HP Procurve, maar dat is decennia terug. Om die reden zoek je daarna voor thuis / klein mkb toch verder in die richting. Wil niet zeggen dat het nog zo zwaar moet zijn, stapje terug zou best misschien wel eens best mogen.

Om de throughput van standaard modem/routers te verbeteren en stabiel te houden heb ik destijds gekozen om de router er uit te trekken en apart te houden. Het modem doet enkel wat er van een modem verwacht moet worden, daarna neemt de router het over.

Ubiquity edgerouter light is op zich al een mooi oplossing, managed switch er achter en klaar. Ik ga me daar even in verdiepen.

Thanks!

katwax

Ubiquity -> unifi gateway + unifi switch is mogelijk ook een goede oplossing. Voordeel van alles in Unifi te nemen is dat je de Unifi software kan gebruiken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

StefaanD

Als je voor UniFi gaat, dan neem je best als router wel minstens de USG‑PRO‑4 en niet het kleine model, want bij inschakelen van thread management val je bij de kleinste terug op max 85 Mbps.

Ejorne

Of de Ubiquiti Dream Machine, die doet 850 Mbps met IPS.
Dan heb je alleen nog een switch nodig want de Dream Machine heeft maar 4 poorten

pameijer

Ik vermoed dat Ubiquiti zwaar overkill is als zelfs een VPN en FW optioneel zijn. Gewoon een huis-tuin-keuken router kopen. Mijn advies is wel om een aparte switch te kopen als je 18 poorten wenst. Die wil je echt niet allemaal op je gateway hebben zitten. Gewoon een 4 poorts router kopen met wifi, Netgear maakt wmb de mooiste producten nu. En dan een losse switch met genoeg poorten daar aan koppelen.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

abbcdcg

#7
Als ik jullie adviezen samenvat, degelijk, stabiel, en zonder al te zwaar te overkillen zou ik goed uit de voeten moeten kunnen met de

Ubiquiti UniFi Security Gateway + Ubiquiti Switch US-24 (?)

Heb alleen zelf geen ervaring met Ubiquiti....

katwax

Quote from: abbcdcg on April 16, 2020, 20:39:13
Als ik jullie adviezen samenvat, degelijk, stabiel, en zonder al te zwaar te overkillen zou ik goed uit de voeten moeten kunnen met de

Ubiquiti UniFi Security Gateway + Ubiquiti Switch US-24 (?)

Heb alleen zelf geen ervaring met Ubiquiti....
Ik ga ervan uit dat je toch kennis hebt van netwerken uit je post te lezen.
Kort door de bocht je sluit je toestellen aan en dan run je de Unifi software (deze is gratis, dus geen bijkomende licentie kosten).
Unifi is de controller software voor alle toestellen uit de unifi line, indien gewenst kan je ook de unifi key nemen of de software op dedicated pc runnen. Dit is enkel nodig indien je contast statistieken wil etc, anders zou ik gewoon de software op een pc runnen om config te doen en af en toe is update.
Zodra je de software start (in netwerk waarin de nieuwe devices ook aanwezig zijn) zal de software deze devices vinden en dan kan je zeggen deze te beheren -> daarna kan je ze dan als 1 geheel zien binnen je netwerk, firmware upgrades, ...
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

abbcdcg

Jazeker, als moet ik wel zeggen dat UniFi anders 'in elkaar steekt'. Even wennen....

blue-eyes

Quote from: katwax on April 17, 2020, 10:52:15
Ik ga ervan uit dat je toch kennis hebt van netwerken uit je post te lezen.
Kort door de bocht je sluit je toestellen aan en dan run je de Unifi software (deze is gratis, dus geen bijkomende licentie kosten).
Unifi is de controller software voor alle toestellen uit de unifi line, indien gewenst kan je ook de unifi key nemen of de software op dedicated pc runnen. Dit is enkel nodig indien je contast statistieken wil etc, anders zou ik gewoon de software op een pc runnen om config te doen en af en toe is update.
Zodra je de software start (in netwerk waarin de nieuwe devices ook aanwezig zijn) zal de software deze devices vinden en dan kan je zeggen deze te beheren -> daarna kan je ze dan als 1 geheel zien binnen je netwerk, firmware upgrades, ...

Je kan de software ook op je NAS runnen.

Voor sommige functionaliteiten moet deze software continue "aan" staan, dan is een losse controller of een installatie op een NAS wat veelal 24-7 aanstaat handig.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

katwax

Quote from: abbcdcg on April 18, 2020, 16:09:07
Jazeker, als moet ik wel zeggen dat UniFi anders 'in elkaar steekt'. Even wennen....
Het ziet er allemaal net iets anders uit.
Heb al verschillende zaken gezien/gebruikt, Cisco, Unifi, Palo Alto en dan de virtuele netwerken nog, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer alleen ziet het er gewoon wat anders uit. Zolang je in theorie weet wat je moet hebben is het niet meer dan wat speurwerk in de manuals :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: Blue-Eyes on April 18, 2020, 16:11:49
Je kan de software ook op je NAS runnen.

Voor sommige functionaliteiten moet deze software continue "aan" staan, dan is een losse controller of een installatie op een NAS wat veelal 24-7 aanstaat handig.
Indien je NAS recent genoeg is kan het ja.
Heb vroeger de controller nog gedraaid op een AWS server, dus noem het vanuit de Cloud, kon ik tevens meerdere klanten onderbrengen. Grootste nadeel en daarom er ook mee gestopt, indien het probleem zich voordoet met "internet" zit je zonder controller.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543