Advies gevraagd voor het aansluiten van een subwoofer op een stereo versterker

Started by niels1962, April 14, 2020, 15:50:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niels1962

Goedemiddag allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende. Ik hoop dat er zelfs iemand is met een vergelijkbare situatie/aansluiting thuis. Ik heb een nieuwe versterker met een stereo sub out uitgang. Die uitgang is een duplicaat van het voorversterker signaal. Mijn speakers zouden een bereik hebben van 30 Hz to 60 kHz. Nu mis ik zeker geen laag maar wil toch gaan experimenteren omdat specs van speakers niet altijd de waarheid laten zien en ik mijn oude subwoofer nu toch weer eens kan gebruiken. Vroeger aangesloten via de LFE op mijn AV receiver, werkte perfect. AV receiver deed de cross over filtering. Nu aangesloten op de Stereo tulp ingang en dat werkt ook goed maar met een nadeel. Het signaal wat naar speakers gaat is exact dezelfde als naar de subwoofer. Op de sub kan ik de low level op minimaal zetten maar heb toch het idee dat het wat too much is.

Nu heb ik gelezen dat, als je de mogelijkheid hebt, de meest ideale manier van aansluiten is je speakerkabel rechtstreeks van de versterker naar de high level ingang van de subwoofer en vervolgens van de high level out naar je speakers. Op die manier kan je, via de high pass crossover knop bepalen onder welk aantal herz door je subwoofer moet worden weergegeven. De rest gaat naar je speakers. De subwoofer doet dan het scheidingswand tussen het laag voor de sub en het restant wat naar je speakers gaat. Het resultaat schijnt erg mooi te kunnen zijn omdat je je fronts dan meer het werk buiten het laag laat doen en het geheel mooier gaat klinken.

Heeft iemand hier ideeen of suggesties?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

mijkie

ik zou er een Umik bij kopen/lenen en eens aan de gang gaan met REW, kun je precies zien wat je doet !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Kingpin

Gewoon proberen en je mening analyseren wat jezelf het mooist vind klinken.
Zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar high-level aansluiting.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

niels1962

Quote from: Kingpin on April 14, 2020, 16:49:54
Gewoon proberen en je mening analyseren wat jezelf het mooist vind klinken.
Zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar high-level aansluiting.
dat zou idd het makkelijkste zijn. Heb ik alleen een paar goeie kabels nodig van zeker vier meter want met slechte kabel krijg je ook een minder resultaat lijkt me. De meetmicrofoon die Mike adviseert is ook een optie maar dan moet je wel met software in de weer en weten waar je naar toe moet of wilt.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

mijkie

dat kabeltje heeft minder effect op de sub als de meetmicrofoon, mits je hem gebruikt

goed gebruiken leer je alleen door het te doen en te lezen en vragen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

niels1962

Hoi Mijkie, gelijk een vraag dan want die 100 euro wil ik best wel investeren. Je gaat aan het werk met de Room Equalizer Wizard en die meet wat er gebeurd in je kamer. Voor de rest doet REW niets toch? Dus wil je dichter bij een perfecte grafiek komen, als die er al is, ga je schuiven met speakers of akoestische aanpassingen doen en dan opnieuw meten? Of zie ik dit verkeerd?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

denoontje

Quote from: niels1962 on April 15, 2020, 19:40:41
Hoi Mijkie, gelijk een vraag dan want die 100 euro wil ik best wel investeren. Je gaat aan het werk met de Room Equalizer Wizard en die meet wat er gebeurd in je kamer. Voor de rest doet REW niets toch? Dus wil je dichter bij een perfecte grafiek komen, als die er al is, ga je schuiven met speakers of akoestische aanpassingen doen en dan opnieuw meten? Of zie ik dit verkeerd?


idd,
al kun je wel simuleren in REW en evt correcties aanmaken en in bepaalde dsp apparaten schieten).

niels1962

Quote from: Kingpin on April 14, 2020, 16:49:54
Gewoon proberen en je mening analyseren wat jezelf het mooist vind klinken.
Zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar high-level aansluiting.
dit net even geprobeerd en het resultaat is verbluffend!! Ilse de Lange met World of hurt zit een behoorlijk aanwezige bass in en na wat spelen met de knoppen word ik helemaal blij. Wel de fase knop van 0 naar 180 gedraaid omdat de stemmen dan beter klinken. Zal vast niet kunnen maar ik hoorde een merkbare verbetering. High pass crossover op ongeveer 60. Ik kan de subwoofer niet lokaliseren dus dat lijkt me goed en de bass is strak en vol maar zo hard als ik het nu wil. Meer bass uit de subwoofer en de rest uit de front lijkt het volume ook ten goede te komen. Ik kan harder spelen terwijl het minder snel irritant word.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

mijkie

Quote from: niels1962 on April 15, 2020, 19:40:41
Hoi Mijkie, gelijk een vraag dan want die 100 euro wil ik best wel investeren. Je gaat aan het werk met de Room Equalizer Wizard en die meet wat er gebeurd in je kamer. Voor de rest doet REW niets toch? Dus wil je dichter bij een perfecte grafiek komen, als die er al is, ga je schuiven met speakers of akoestische aanpassingen doen en dan opnieuw meten? Of zie ik dit verkeerd?
REW laat alleen zien wat je hebt en wat je doet/gedaan hebt

Meting doen, speakers iets schuiven, nog een meting doen en je weet dan wat je doet

Kost wel een beetje studie maar, ik vind/vond het zeker de moeite waard
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

niels1962

Quote from: Kingpin on April 14, 2020, 16:49:54
Gewoon proberen en je mening analyseren wat jezelf het mooist vind klinken.
Zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar high-level aansluiting.
Hallo Kingpin. Jij hebt nu of in het verleden dus ook high level aansluitingen gebruikt? Kan ik er van uit gaan dat als de power knop op off staat het signaal 1 op 1 door gaat naar de speakers dus dat er dan geen filtering plaats vind in de subwoofer?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Kingpin

Quote from: niels1962 on May  1, 2020, 14:13:39
Hallo Kingpin. Jij hebt nu of in het verleden dus ook high level aansluitingen gebruikt? Kan ik er van uit gaan dat als de power knop op off staat het signaal 1 op 1 door gaat naar de speakers dus dat er dan geen filtering plaats vind in de subwoofer?
Ja het volledige signaal gaat zowel naar je fronts als naar de subwoofer.
Dus als de sub uitstaat zullen de fronts altijd nog het volledige signaal krijgen.

De kunst is om de sub zo af te regelen dat het een extensie in het laag wordt, daar waar je fronts afvallen.
Dat kun je op het gehoor doen, maar beter nog door bv REW met de Umik te gebruiken.
Eerst de fronts zonder sub meten zodat je weet waar de fronts afvallen en dan met sub afregelen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

niels1962

Ah oké, dus als de sub aan staat gaat ook het volledige signaal naar de fronts? Ik was altijd in de veronderstelling dat indien gefilterd door een sub alles onder de frequentie die je instelt met de High pass crossover knop door de sub word weergegeven. Alles boven je instelling naar de fronts, maar dat is dus niet zo.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

sion

Quote from: niels1962 on May  1, 2020, 15:38:37
Ah oké, dus als de sub aan staat gaat ook het volledige signaal naar de fronts? Ik was altijd in de veronderstelling dat indien gefilterd door een sub alles onder de frequentie die je instelt met de High pass crossover knop door de sub word weergegeven. Alles boven je instelling naar de fronts, maar dat is dus niet zo.

Dat verschilt per subwoofer. Soms is het inderdaad het "High pass"  signaal (high pass wil ook letterlijk zeggen 'het hoge signaal wat passeert dus de frequenties BOVEN het kantel punt.). Soms is het het full range signaal en andere keren wordt er met een vaste frequentie gewerkt van 80 of 100 Hz of net wat die fabrikant heeft gekozen.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase