Bouw Vifa Premium 11's (foto's!)

Started by Maerten, May 23, 2004, 22:32:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maerten

Voor de voorgeschiedenis bekijk deze thread  :)

Recent heb ik een paar vifa premium11's in elkaar gezet, ze zijn nog niet geplamuurd en gespoten maar desondanks leek het me leuk om wat foto's te delen! Ze zijn gebouwd in 2 dagen, en de man met het witte T-shirt op de foto's is mijn pa die af en toe een handje toe stak.


De vifa XT 300 ringradiator! Hij kwam in een net piemschuim doosje.


Het loodbitumen met de stukken die ik uit moet knippen uitgetekend..... en mijn voeten  O0
Ben overigens later op snijden over gegaan, met een stanley mes.


Hier zien we de filters, baspoorten, (gratis!!) houtlijm en de bijgeleverde interne bedrading, monitor audio zilver voor hoog, en OFC koper voor laag.


Het Pritex en de terminals, spreekt voor zichzelf, en het zakje met koele vifa logo's en alle schroeven (+ een paar extra voor als je der kwijt raakt)

Maerten


Het houtpakket, kant en klaar, geen zaag hoeven aan te raken (en gelukkig maar  :-\ )


En een lekker onscherpe foto van mijn PLW 14 laag unit


Begonnen met het lijmen, in het zonnetje buiten.


En terwijl dat droogde zijn we begonnen aan het klaar maken van de terminals en het filter.


Die er daarna opkwamen samen met de achterkant.


Maerten


Hier is een mooie foto met het pritex op plaats


Nog even de zijkant erop lijmen en bijna klaar!


Units erin, en spelen maar!

Dat was nr1, en nr2 ging zo ongeveer op dezelfde manier, op dit foutje na:

Helaas wat hout beschadigd maar dat hoop ik later nog te repareren, voor nu ga ik lekker luisteren en de lijm laten zetten!


Tijdelijk mijn vaders speakers als stands gebruikt om eens te kijken of ze werkten  :P

Ik heb nog wat meer foto's, bijvoorbeeld van de bouw van de tweede speaker, die staan allemaal hier.

Het was een leerzame en leuke ervaring, ik denk dat ik nooit meer fabrieks speakers koop !

mvg,

Maarten


Jan Deckers

Hi,

hartstikke leuk zo'n nieuw project. De Premium 11 ken ik niet, de 22 en 33 wel. Ga je ze inderdaad spuiten, of misschien toch fineer?
ik ben heel benieuwd naar de klank, en de uiteindelijke afwerking.

Succes,

Jan

jeroen_B

ziet er goed uit!
ben benieuwd hoe ze bevallen en hoe ze klinken uiteraard

jeroen

Maerten

Ik zal nog een klein stukje schrijven over hoe ze klinken en hoe het bevalt over een paar dagen als ik een goede mening heb kunnen vormen, verder denk ik aan spuiten met het handje. Iemand nog een leuk idee voor de kleur ? Het mag wel een beetje opvallen, ze komen op RVS stands, en mijn kamer is hoofdzakelijk wit/zwart/licht hout. Suggesties welkom !!

mvg

Maarten

Jean Pierre

Quote from: Maerten on May 23, 2004, 22:46:40

Het was een leerzame en leuke ervaring, ik denk dat ik nooit meer fabrieks speakers koop !

Speakers zien er mooi uit hoor !

nog even een vraagje
Betekent dit dus dat je deze speakers beter vind dan je Kef Q7's ?


Sullivan

Zeer mooi gedaan en leuke foto's!

mvg,
Frank

R

Erg mooi gedaan hoor. Dat plekje op die speaker werk je denk ik zo bij. Ga je voor fineer of spuiten?

Jean Pierre

Omdat dit een project voor de "Gein" was zei je. Wat ga je er nu mee doen? (je kef'jes vervangen?) En zoals iedereen graag wil weten wat word de afwerking? En dan nog een vraagje (hier hoef jen iet op te antwoorden als je dat niet wil) Hoe duur is dit nou per stuk?

Alvast bedankt!

ps: Ze zijn echt mooi!

Erik van Voorst (in memoriam)

#10
Zo een project zorgt in ieder geval voor een flinke zelfverzekerdheid als het naar meer smaakt !!!

Zeer mooi eindresultaat nu al.. ;)

Ik zou het plekje repareren met staalplamuur een 2 componentenplamuur
laat zich superstrak schuren en wordt ECHT HARD daarna kun je het afwerken met zowel (spuit)verf alswel fineer.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Maerten

@yash
Het laag is toch niet hetzelfde, kan ook niet met zulke kleine kasten natuurlijk, maar ik vind deze toch wel lekkerder klinken hoor. Ik kan geen mp3's meer luisteren die vallen gruwelijk door de mand, maar al mijn cd's lijken wel opnieuw uitgevonden, prachtig! Het project begon eigenlijk voor de gein, ik had rond de 500 euro en wilde het uitgeven aan hifi, ik ben niet zo'n ster in sparen. Toen had ik het plan opgevat om monitors te bouwen, aangezien dat soort speaker beter zou passen bij mijn kamer. Het idee was dus een goedkope monitor te maken, kijken hoe hij presteerd en dan misschien later nog een serieuze monitor te bouwen. Gaandeweg ging ik steeds een modelletje omhoog, en ik ben aan het eind van dit project 700 euro kwijt, inclusief spuiten met de hand, en stands. En dat serieuze modelletje komt er denk ik niet meer van, ben bang dat ik voor weer een klasse hoger in geluid wel even moet sparen.

@Ruben
Ik wil ze graag spuiten, weet jij nog een leuke kleur ?

@Erik
Bedankt voor het advies! Zelf had ik gedacht aan spuitplamuur (lekker makkelijk ;) ) maar denk dat ik daar maar vanaf stap en het echt goed doe, met staalplamuur en 2 componenten plamuur dus !

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

mvg

Maarten

R

Ik denk dat zwart glans (pianolak) er chique zal staan op je speakers. Het lijkt me ook wel goed passen in je kamer. Ik zou ook voor staalplamuur gaan en 2 componenten.

grt Ruben

Sullivan

#13
Voor de duidelijkheid: Erik bedoelt (denk ik) dat het staalplamuur uit twee componenten bestaat. Dus niet staalplamuur en 2 componentenplamuur.

mvg,
Frank

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja

Ik zal het even duidelijk uitleggen.

Het is van Albastine en komt in een kartonnen doos.
Het bestaat uit 1 grote oranje metalen tube (plamuur) en 1 kleine witte plastic tube
(verharder)

2 componenten (plamuur + verharder)

Dit is in mijn beleving de ENIGE plamuursoort welke strak af te werken valt, de rest slinkt enorm in en blijft korrelige rommel.  >:(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

R

Quote from: Sullivan on May 24, 2004, 22:01:32
Voor de duidelijkheid: Erik bedoelt (denk ik) dat het staalplamuur uit twee componenten bestaat. Dus niet staalplamuur en 2 componentenplamuur.

mvg,
Frank

Eens, maar er zijn wel meerdere 2 componenten plamuren. De staalplamuur is idd heel strak af te werken.

Maerten

Ah sorry verkeerd begrepen! En ik smeer dit enkel op de oneffenheden? Of zou ik ook de MDF vlakken zoals zijkant moeten behandelen om het mooi te krijgen na het spuiten ? Ik kan me voorstellen dat het MDF zelf niet spiegelglad is.

Bedankt alvast,

Maarten

R

MDF is na goed schuren, ontzettend glad. kijk anders eens in mijn DHZ topic. na schuren een aantal lagen grond + schuren en lakken. Zo glad als een huis. Je moet wel een beetje kunnen schilderen en goede verf kopen.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=12411&start=0

Erik van Voorst (in memoriam)

Alleen de on-effenheden....de beschadiging dus ...en eventueel de naden.

Als je aan de zijkanten begint is het einde zoek .....want dan blijf je plamuren en schuren.
Sterk af te raden...als het goed is...dan is dit ook niet nodig
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jeroen_B

Mdf gewoon een aantal maal in de grondverf zetten en steeds met fijnere schuurpapier gaan schuren. Grondverf goed laten drogen iedere keer anders word het een zooitje. Kost tijd maar dan word het heel mooi!

jeroen

Maerten

Nou denk dat mijn vifa's nu wel qualificeren als ingespeeld!

Ik zal voorzichtig moeten zijn met mijn conclusie, ik ben me er wel degelijk van bewust dat dit maar een goedkoop systeem is vergeleken met wat sommige mensen uitgeven, of fabrikanten vragen. En ik heb het zelf gebouwd, dat wil ook wel helpen in kwaliteits beleving !

Hiervoor had ik Kef Q7's staan in mijn vrij kleine kamer, ik was tevreden met mijn kefs, maar het geluid werd al snel onduidelijk. Een hoop geluid door elkaar. Dit klinkt misschien als een vage omschrijving, maar het voelde gewoon alsof de kamer te klein was voor zulke speakers. Ik hoopte met de vifa's dus een speaker te hebben die beter met de ruimte om zou gaan. En dat is wonderwel geslaagd, ze klinken een stuk beter dan mijn kefs in deze ruimte. Beneden in de woonkamer ontlopen de speakers elkaar weer niet veel. Kef meer laag, vifa beter gedetailleerd hoog.

In mijn kamer vind ik de vifa's persoonlijk van waanzinnige kwaliteit, ik ben enorm blij en tevreden. Ik heb nog nooit mijn geld zo goed uitgegeven. Het luisterd heerlijk, nooit vermoeiend, en de speaker lijkt wel gemaakt voor de ruimte.

Ik moet toegeven als ik erg kritisch ben dat er vrij weinig bas uit komt, niet voor een monitor, maar als weergever. Daar kan ik mee leven maar dat is zijn zwakke punt. Een ander nadeel is dat slechte opnames direct door de mand vallen. Je pikt ze er zo uit, ik kan een aantal cd's niet meer luisteren, en 75% van mijn mp3's. (niet de speaker zijn schuld :) )

Over het algemeen zou ik dit pakket iedereen kunnen aanraden, zeker voor dit geld. Ook als rear bijvoorbeeld, als je daar een relatief goedkope oplossing voor wil hebben.

Ik ben verguld, in mijn nopjes en veel te enthousiast, dus het is een lekker gekleurde review !

Mvg,

Maarten


Erik van Voorst (in memoriam)

#21
Niets mis met een enthousiaste review... ;D

MP3's dumpen...wordt nooit meer wat. >:D

Je mindere cd's gewoon even in de kast opbergen...die ga je echt wel weer waarderen
maar je bent nu gewoon fff lekker hype bezig.
(vergeet niet dat je cd's koopt om hun muziek...en thuis pas merkt dat het ook nog eens af en toe heerlijk audiofiel klinkt....  :))

Je zult overigens merken dat je over een paar weken gewoon VEEL scherper kunt oordelen over je speakers en/of cd's.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Maerten

Hier is een kleine update, ik heb naar eigen ontwerp deze stands laten maken bij een metaalbewerkings bedrijf vlakbij voor 115 euro per 2, en ze zijn vrij redelijk. Ik moet er nog loodbitumen in plakken, en misschien ga ik ze nog eens polijsten, maar dit zijn allemaal detail foto's, ze zien er strak uit op 2 meter afstand. Voorlopig goed genoeg !





En helaas, een lelijke plek  >:(


PS. Geen zelfbouw, maar meer ontwerp-het-zelf en dan laten-doe-het-zelven, maar dacht dat jullie het misschien toch leuk vonden om te zien.

Jean Pierre

#23
zooo die stands zien er echt mooi uit hoor!!! ps: wat heb je gedaan met je oude q7's ;)

edit":

Zwart of fineer in kleur van je tv meubel zou wel mooi staan d8 ik!

Maerten

#24
Ja ik neig nu zelf toch ook naar zwart moet ik zeggen!

Ik zit er ook nog aan te denken om de stands te polijsten, en dan metallic grijs te spuiten, ongeveer de kleur die ze nu zijn, en dan de speakers dezelfde kleur. Ook een cool effect denk ik :)

Bedankt voor de input!

Maarten

PS. Kef Q7's staan beneden bij mijn ouders in een grotere ruimte waar ze goed tot hun recht komen, bn er gehecht aan geraakt, ze gaan niet weg !