subwoofer

Started by eisha2002, April 11, 2020, 19:16:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eisha2002

Wat kan ik beste doen om subwoofer minder overlast te geven aan mijn buren. Hij staat aan de andere kant van de muur van de buren deze is ontkoppelt met Auralex subdude het gaat om een rythmic  F15Hp
helpt het het om hem een geisoleerde kast erom heen te maken
Gaarne hoor ik graag van jullie met goed werkende tips

DofN

#1
Zie dit topic:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175426.msg3331283#msg3331283

Die kast eromheen gaat niet helpen. Minder hard zetten is een optie. Maar het kan ook zijn dat je buren je sub niet horen en wel je fronts. Anders afcrossen? Een middagje testen samen met je buren?

Sinds ik subs heb, klagen mijn buren nooit meer over geluidsoverlast.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

palmspar

Zet hem op de beste plaats in je kamer met de subwoofer crawl, dan kan de sub soms 10db zachter staan voor hetzelfde effect op de luisterplaats.
Anders zou je nog een geisoleerde wand voor de muur naar de buren kunnen maken, met metal stud isolatie en dubbel gipsplaten ertegen.

DofN

Ja de sub op de juiste plek zetten is wel een goede tip.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

holco

Inmeten en DSP toepassen, het zijn juist de spikes die overlast geven  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Tweede sub erbij kopen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eisha2002

een tweede subwoofer wat is ddar het nut dan
Quote from: chansig on April 12, 2020, 11:27:39
Tweede sub erbij kopen.

Gr. Hans

chansig

Icm DSP kan je dan gaan zoeken naar de juiste opstelling en door gebruik van meerdere subs is een strakker, beter laag makkelijker te bereiken. Beter en strakker laag betekent minder gebonk.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

#8
Veel wijsheden hierboven Eisha. Allemaal waar. Helaas kan ik er niets mee. Waarom niet? Omdat ik niet weet welke overlast jij veroorzaakt.

Ik woon ook in een " lastig"huis. Een buurman die vier huizen verderop woont kan mijn woonkamer laten "bonken" als hij erg hard draait. Ik ken zijn installatie. Mooi spul maar dramatisch ingesteld en opgesteld. Hij verplaatst zijn speakers als hij film gaat kijken. Dit doet hij om beleving te krijgen. Anders moet hij het harder zetten.
Daarin zit al twee mogelijke antwoorden : de opstelling van alle speakers is niet optimaal voor je luisterplek. De set staat dan onnodig hard. Jij hoort dit niet, de buren wel. De speakers heffen ahw hun eigen geluidsgolven op doordat ze onderweg op elkaar botsen (o.a door kamerreflecties). Het klinkt dan niet luid. Door eenbetere opstelling tov je luisterplek ga je meer horen.
Met de sub is dit nog erger. Dit is een veel langere geluidsgolf. Deze kan ahw over je luisterplek heengaan. Het lijkt alsof je bijna geen bas hoort (basgat). Als deze golf op de zitplek bij de buren beland of inde constructie vh huis dan "bonk" je er lekker op los bij de buren.  Jij denkt : "valt best mee, ik hoor bijna niks" maar de buren zitten te bonken in hun bank 😂. 

Nu nog een stap verder. De basweergave kan op vele manieren klinken : van strak tot boemerig.
Een strakke bas zorgt voor minder overlast. Hij resoneert minder. Zelfs staande golven kun je grotendeels laten verdwijnen. Dan resoneert het ook niet meer.
Hoe de situatie in jouw huis is, kan ik op afstand niet beoordelen. Dus dsp's, spikes, betontegels, rubbermatten en allerlei andere ongein komen pas in beeld als je set goed staat.
Op dit forum en het web staat daarover veel weggeschreven. Ik zeg : succes met "kruipen". Wij horen het graag of het wel of niet lukt.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Remco

Quote from: eisha2002 on April 11, 2020, 19:16:34
Wat kan ik beste doen om subwoofer minder overlast te geven aan mijn buren. Hij staat aan de andere kant van de muur van de buren deze is ontkoppelt met Auralex subdude het gaat om een rythmic  F15Hp
helpt het het om hem een geisoleerde kast erom heen te maken
Gaarne hoor ik graag van jullie met goed werkende tips

Maar geeft die overlast? Met andere woorden is er geklaagd? De subwoofer is wel een lastig ding om te dempen, want je wilt immers zelf ook het laag ervaren. Met DSP (een Antimode doet al veel goeds) kun je de pieken er wel uit halen, dan klinkt die in ieder geval ook strakker. Maar anders zou ik gewoon gaan luisteren bij de buren om te bepalen of en hoeveel overlast er is. Aan de andere kant moet je af en toe toch ook kunnen 'knallen'. Ik doe dat zelf ook, maar nooit 's avonds laat. Is ook wel weer afhankelijk van de verstandhouding die je hebt met de buren, die is natuurlijk niet overal het zelfde.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

eisha2002

Quote from: Remco on April 13, 2020, 13:03:59
Maar geeft die overlast? Met andere woorden is er geklaagd? De subwoofer is wel een lastig ding om te dempen, want je wilt immers zelf ook het laag ervaren. Met DSP (een Antimode doet al veel goeds) kun je de pieken er wel uit halen, dan klinkt die in ieder geval ook strakker. Maar anders zou ik gewoon gaan luisteren bij de buren om te bepalen of en hoeveel overlast er is. Aan de andere kant moet je af en toe toch ook kunnen 'knallen'. Ik doe dat zelf ook, maar nooit 's avonds laat. Is ook wel weer afhankelijk van de verstandhouding die je hebt met de buren, die is natuurlijk niet overal het zelfde.

ik heb verschrikkelijk zeurende buren totaal mag totaal niks zijn het mijn honden niet dan is het geluid. Ik heb binnen gemeten met een db meter komt niet boven de 75/80db bij mij binnen. heb hem ingemeten met Audessey 32 helpt antimode dan alsnog

Remco

Quote from: eisha2002 on April 13, 2020, 17:06:49
ik heb verschrikkelijk zeurende buren totaal mag totaal niks zijn het mijn honden niet dan is het geluid. Ik heb binnen gemeten met een db meter komt niet boven de 75/80db bij mij binnen. heb hem ingemeten met Audessey 32 helpt antimode dan alsnog

Tja...dat is mega balen dan. Met Audyssey xt32 wordt al veel gecorrigeerd, ook in de sub, dus dan zou een Antimode niet veel gaan toevoegen denk ik. Het allerbeste is toch om een keertje te gaan luisteren bij de buren om vast te stellen wat er aan geluid doorkomt. 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Snowmaster

Quote from: eisha2002 on April 13, 2020, 17:06:49
ik heb verschrikkelijk zeurende buren totaal mag totaal niks zijn het mijn honden niet dan is het geluid. Ik heb binnen gemeten met een db meter komt niet boven de 75/80db bij mij binnen. heb hem ingemeten met Audessey 32 helpt antimode dan alsnog

Audyssey en antimode zijn geen eerste oplossing.
Eerst zorgen voor optimale opstelling van speakers èn vooral sub.

Daarna pas aan Audyssey, dsp of antimode denken.
Audyssey is bovendien een matig inregelsysteem. Het is een commercieel hulpmiddeltje om iets gemakkelijk te maken. Als je er hobby aan hebt, regel dan handmatig alles in. Dit lukt niet in 1x. Het is vooral een kwestie van luisteren, verbeteren en luisteren.
Dsp's , antimodes e.d zijn vooral kunstmatige hulpmiddeltjes om het gemakkelijk te maken. Menigeen is blij met zo'n snel resultaat.
Echter, een bas geeft vaak meer problemen door slechte opstelling, afstelling en instellingen etc.. dan dat direct de ruimte het probleem is.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ralf67

@ Snowmaster

Hoe en welke subwoofer gebruik je zelf eigenlijk.

En hoe is deze opgesteld ?

Remco

Quote from: Snowmaster on April 15, 2020, 14:07:26
Audyssey en antimode zijn geen eerste oplossing.
Eerst zorgen voor optimale opstelling van speakers èn vooral sub.

Daarna pas aan Audyssey, dsp of antimode denken.
Audyssey is bovendien een matig inregelsysteem. Het is een commercieel hulpmiddeltje om iets gemakkelijk te maken. Als je er hobby aan hebt, regel dan handmatig alles in. Dit lukt niet in 1x. Het is vooral een kwestie van luisteren, verbeteren en luisteren.
Dsp's , antimodes e.d zijn vooral kunstmatige hulpmiddeltjes om het gemakkelijk te maken. Menigeen is blij met zo'n snel resultaat.
Echter, een bas geeft vaak meer problemen door slechte opstelling, afstelling en instellingen etc.. dan dat direct de ruimte het probleem is.

....Enige nuance. XT32 corrigeert een vrij groot frequentiegebied en een Antimode 8033 doet dat eveneens zeer goed voor de sub. Kunstmatig hulpmiddeltje of niet, het doet wat het moet doen en best goed! Je suggereert dat je dat beter handmatig kunt doen, huh  ??? Het zal in zijn geval niet The Holy Grail zijn, maar wellicht haal je de nasty pieken eruit. Alle beetjes helpen, zo heb ik het bedoeld.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

eisha2002

Quote from: Ralf67 on April 15, 2020, 15:01:10
@ Snowmaster

Hoe en welke subwoofer gebruik je zelf eigenlijk.

En hoe is deze opgesteld ?

Heb een Rythmik f15hp staat aan de andere kant van de buren en achter de bank