Crown XLS 2502 ervaring

Started by FrankBe, April 11, 2020, 12:32:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankBe

Beste forumleden,

Ik wou graag mijn ervaring delen over mijn recentste aankoop: een Crown XLS 2502.

Eind 2017 heb ik 2 subs gebouwd met de B&C 21SW152 en tot gisteren heb ik deze aangestuurd met één kanaal van de Hypex PSC2.700 waarvan ik het DSP gedeelte wegens aanhoudende problemen heb verwijderd en de module dus naar stereo omgebouwd. Het ene kanaal stuurde 2x B&C aan en het andere kanaal diende om de derde sub in mijn set (4x Visaton TIW400) aan te sturen. Op zich klonk dit wel prima maar de enkelvoudige 1200W voeding werd wel een beetje krap. Ik ben er meermaals in geslaagd om ze in veiligheid te spelen dus werd het tijd voor een upgrade.

Ik heb lang aan de Hypex Fusion 502 gedacht. Na lang mijn neus opgehaald te hebben voor pro versterkers, heb ik nu toch de stap gewaagd en op basis van alle reviews de Crown XLS 2502 aangekocht. Gisteren is deze dus gearriveerd en ik ben meteen aan de slag gegaan.

Ik kende alle nadelen ongeveer al maar toch heb ik vooral geërgerd aan de aanwezige brom die niet gerelateerd is aan een ground loop. Met de attenuators vol open en één RCA kabel aangesloten bromt de Crown redelijk hoorbaar. De setting 1.4V vs 0.775V maakt een klein verschil maar uiteindelijk heb ik de attenuators op 4 gezet waarbij je echt heel dichtbij de woofers moet komen om nog brom te horen. Mijn Pioneer AVR kan dit gelukkig compenseren en met 6dB erbij tov de Hypex werkt alles prima.
Dan zijn de luidsprekerklemmen ondermaats. Ik heb 2 aparte 4mm² kabels die naar beide speakers lopen en ik heb een quick fix met kroonstenen moeten verzinnen om naar 1 kabel van 4mm² te gaan om zo bridged te kunnen werken. Misschien zijn hier andere oplossingen voor?

Verder is er enkel maar goed nieuws! Met 2400W aan 4Ohm komen de B&C's helemaal tot leven. Niet dat de Hypex het slecht deed maar het extra vermogen is absoluut essentieel om deze grote drivers onder controle te houden en bevrijd te laten spelen  :P
De ventilator is verder vrij stil en komt weinig in actie. Op zich zou meer lawaai van een andere pro versterker geen enkel probleem opleveren omdat het apparaat in de kelder staat opgesteld.

Nu nog een 3pins Phoenix connector kopen om de remote standby te activeren. Ik ga hiervoor een gewone schakelaar gebruiken die vlakbij mijn zetel bediend kan worden. Ik kan ook een 12V relais gebruiken waardoor het toestel aan en uit gaat met de AVR.

Dan komt misschien het volgende project: de Hypex met een extra voeding ombouwen naar bridged op maat van mijn andere sub :smile:



FrankBe

#1
Edit: Verkeerd subforum gebruikt