Subwoofer op zolder. Oplossingen voor geluidsgolven

Started by Shadowfox, April 10, 2020, 19:32:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

#25
Alternatief hiervoor:
auralex gramma of auralex subdude.
Hier 2 maal een gramma in gebruik.

Komen ook met regelmaat  2e hands voorbij hier op het forum.

Quote from: Shadowfox on April 11, 2020, 17:38:49
En dit zou ik onder mn sub moeten leggen?

chansig

Quote from: Snowmaster on April 13, 2020, 14:04:40
Hangt vooral van de sub af. Elke luidspreker en ook sub dient bij voorkeur "rotsvast" te staan voor de beste weergave.
Een downfiring sub met een voetplaat kun je misschien op foam zetten. Een frontfiring sub met spikes of plastic voetjes staat al wankel/soft. Daarmee ontkoppel je de sub perfect maar de geluidsweergave naar de luisterplek is zijn nauwkeurigheid ook kwijt

Ws ervaring ?

Mijn sub is bv nog nooit aan de wandel gegaan. Dus geen idee waarom de geluidsweergave onnauwkeurig zou zijn. Staat gewoon stevig en ontkoppeld van de vloer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

Quote from: chansig on April 13, 2020, 14:27:08
Ws ervaring ?

Gr. Hans

Inderdaad ervaring. De meest woeste materialen en ondergronden getest.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Mooie ervaringen. Die van mij is dat het ontkoppelen niet zorgt voor onnauwkeurigheid in de weergave.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

Quote from: chansig on April 13, 2020, 14:41:29
Mooie ervaringen. Die van mij is dat het ontkoppelen niet zorgt voor onnauwkeurigheid in de weergave.

Gr. Hans

Niet te veel chargeren.
Om het duidelijk te maken : een luidspreker zet lucht in beweging. Hoe vaster die luidspreker staat des te beter de bedoelde beweging. Een slanke speakerzuil van 1 mtr hoog op rubber ondergrond zet of harde ondergrond is een hoorbaar verschil. Enerzijds hoor je misschien verschil in kastresonantie maar belangrijker : de conus kan zich bij harde ondergrond nauwkeuriger afzetten.
Of dat een hoorbaar (positief) voordeel oplevert, is weer iets anders.
Bij mijn sub (downfiring met voetplaat) hoor ik verschillen als ik iets aanpas. Dit kan ondergrond, stroomsnoer, stekker, betere scheiding coax/stroomsnoer etc. zijn.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Dirk

volgens mij chargeert Hans niets, maar leest 'ie (net als ik) gewoon letterlijk wat je schrijft...en wel meer bepaald dit;

Quote from: Snowmaster on April 13, 2020, 14:04:40
...Elke luidspreker en ook sub dient bij voorkeur "rotsvast" te staan voor de beste weergave.
...

nu kan je natuurlijk veel schrijven wat (bij momenten) alle kanten uit gaat, kans dat er dan eens wat tussen zit dat echt steek houdt wordt zo wel groter  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Quote from: Snowmaster on April 13, 2020, 15:22:59
Niet te veel chargeren.
Om het duidelijk te maken : een luidspreker zet lucht in beweging. Hoe vaster die luidspreker staat des te beter de bedoelde beweging. Een slanke speakerzuil van 1 mtr hoog op rubber ondergrond zet of harde ondergrond is een hoorbaar verschil. Enerzijds hoor je misschien verschil in kastresonantie maar belangrijker : de conus kan zich bij harde ondergrond nauwkeuriger afzetten.
Of dat een hoorbaar (positief) voordeel oplevert, is weer iets anders.
Bij mijn sub (downfiring met voetplaat) hoor ik verschillen als ik iets aanpas. Dit kan ondergrond, stroomsnoer, stekker, betere scheiding coax/stroomsnoer etc. zijn.

Dynky heeft het chargeren al gepareerd....dus die laat ik verder gaan.

Nou mooi toch. Jij jouw ervaring ik de mijne.

Mijn sub resoneert niet als ik op een flink volume draai. Dus de bedoelde beweging van de unit is prima. Dus mijn ervaring is dat het allemaal wel mee valt met de door jouw vermeende negatieve invloed op de weergave wanneer je ontkoppelt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#32
Zelfs op flink formule kan ik aan mijn subwooferkasten niet eens voelen dat ze trillen. Ik moet dan de woofer bepotelen om zeker te weten dat de sub het doet. Omdat ik er meerdere heb, doe ik die check weleens.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

#34
Test jij zo je subwoofers dan ?

Met die rare foam eronder en dan met je tong ?

Beetje vreemd.


Maar dit is dus een verschil van mening om een subwoofer te koppelen en ontkoppelen.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

Quote from: chansig on April 13, 2020, 15:31:27
Dynky heeft het chargeren al gepareerd....dus die laat ik verder gaan.

Nou mooi toch. Jij jouw ervaring ik de mijne.

Gr. Hans

Tuurlijk, no problem.  Het is nu ook groter gemaakt dan de bedoeling was. Heb door mijn opmerking daaraan bijgedragen.

Het is ongetwijfeld ook afhankelijk van omstandigheden. Mijn sub is relatief licht en wankeler op softere ondergrond. Hij speelt mee vanaf 200 hz. Overige speakers cross-over op 100 hz. Mijn sub doet dus veel alleen in de onderste regionen.
Bij iedereen is dat anders. Dat is altijd lastig.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)