Subwoofer op zolder. Oplossingen voor geluidsgolven

Started by Shadowfox, April 10, 2020, 19:32:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shadowfox

Welke oplossingen hebben jullie bedacht om de subwoofer geluidsgolven zo te beperken dat de buren er zo weinig mogelijk last van krijgen.
De vloer is beton. Ik weet niet wat voor soort muren het zijn maar het huis is van 2014. Spouwmuren misschien?

Verder heeft het een open trap naar beneden.
Kan het helpen als de plaatsing goed is om de woofer niet naar de buur kant te richten of maakt dat niet uit?

Ik hoor het graag van jullie

vergeerr72

#1
SVS soundpath voeten om de trillingen te dempen. Zijn niet de geluidsgolven, wat jij vraagt.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

Geluidsgolven zijn ook trillingen andersom geldt overigens ook.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Shadowfox

Klopt. Dat heb ik al in gelezen hoe je dat allemaal kan voorkomen.
Gaat er voor mij om wat je nog hoort als je dat opgelost hebt

vergeerr72

Het overleg met de buren aangaan lijkt mij de eerste stap.  Het huis is nieuw, spouwmuren. Hebben ze er überhaupt last van?  Ik ben zelf eens bij de buren gaan luisteren maar hoorde daar toen echt niets.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Shadowfox

Quote from: chansig on April 10, 2020, 21:09:04
Geluidsgolven zijn ook trillingen andersom geldt overigens ook.

Gr. Hans

Dus als de trillingen goed opgelost zijn is het grootste gedeelte opgelost begrijp ik dat goed?

Shadowfox

Quote from: vergeerr72 on April 10, 2020, 21:13:06
Het overleg met de buren aangaan lijkt mij de eerste stap.  Het huis is nieuw, spouwmuren. Hebben ze er überhaupt last van?  Ik ben zelf eens bij de buren gaan luisteren maar hoorde daar toen echt niets.

Je hebt een zolder ht neem ik aan? Dat gesprek komt wel als ik de subs heb. Ben beetje aan het orienteren wat ik kan verwachten

jahtari

De isolatie in nieuwe huizen is vaak verbazingwekkend goed, dus misschien maak je je druk om niets.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

vergeerr72

#8
Ik heb momenteel geen directe buren meer.

Maar in mijn vorige huis,  uit 2004, wel.  Ben toen eens gaan luisteren. Of op het balkon staan.  Toen hoorde je toch maar weinig.

Ik denk dat je, bij normale geluidssterkte en een modern huis het meevalt.

De wasmachine van de buurman hoorde wij wel. Hebben toen iets aan de trillingen gedaan.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

Quote from: Shadowfox on April 10, 2020, 21:19:58
Dus als de trillingen goed opgelost zijn is het grootste gedeelte opgelost begrijp ik dat goed?

Wat ik begrijp is dat men veronderstelt dat het de trillingen zijn die voortkomen van de kast zorgen voor de eventuele overlast bij de buren. Mijn subs hebben nooit dusdanig getrild dat ik me kan voorstellen dat de buren daar last van hebben.

Dat ze last hebben van hetgeen wat er uit de sub komt aan geluid ...dat zou heel goed kunnen. Volgens mij als je daar last van hebt moet je de boel gaan isoleren. Over het algemeen geen simpele ingrepen.

En mij opmerkin over geluid zijn trillingen en trillingen is geluid...was een grapje. Geluid ontstaat door trillingen nou ja goed...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

Quote from: chansig on April 11, 2020, 08:51:14
Wat ik begrijp is dat men veronderstelt dat het de trillingen zijn die voortkomen van de kast zorgen voor de eventuele overlast bij de buren. Mijn subs hebben nooit dusdanig getrild dat ik me kan voorstellen dat de buren daar last van hebben.

Dat ze last hebben van hetgeen wat er uit de sub komt aan geluid ...dat zou heel goed kunnen. Volgens mij als je daar last van hebt moet je de boel gaan isoleren. Over het algemeen geen simpele ingrepen.

En mij opmerkin over geluid zijn trillingen en trillingen is geluid...was een grapje. Geluid ontstaat door trillingen nou ja goed...

Gr. Hans

nou Hans, grapje of niet , je hebt contact geluid  ( hakken op een parketvloer) en geluid wat voortgebracht wordt door een bron ( lees speaker). beiden vragen om een andere aanpak, soms kleine ingrepen en helaas vaak (te) grote maatregelen  , euro,s...
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rowdy

Quote from: Shadowfox on April 10, 2020, 19:32:39
Welke oplossingen hebben jullie bedacht om de subwoofer geluidsgolven zo te beperken dat de buren er zo weinig mogelijk last van krijgen.
De vloer is beton. Ik weet niet wat voor soort muren het zijn maar het huis is van 2014. Spouwmuren misschien?

Verder heeft het een open trap naar beneden.
Kan het helpen als de plaatsing goed is om de woofer niet naar de buur kant te richten of maakt dat niet uit?

Ik hoor het graag van jullie
Dempers van Valhalla Technology, o.a. verkrijgbaar bij Hifisupply.

DofN

Denk niet dat je daarmee geluidsoverlast richting je buren gaat voorkomen (als die er al is). Een sub op op zijn standaard rubberen pootjes is prima. De (meeste) overlast komt door het geluid van de subwoofer.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

noot87

Goed afgesteld hoeft ie niet zoveel herrie te maken. Het zijn vooral die 50 hertz en wat hogere bassen die doordreunen.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

chansig

Quote from: Rowdy on April 11, 2020, 10:51:39
Dempers van Valhalla Technology, o.a. verkrijgbaar bij Hifisupply.

Gewoon lekker kopen als je het wilt..maar dit werkt ook:

https://www.schuimrubber.nl/cat/isolatie/

Of te wel: vlokkenshuim.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Muziekliefhebbert

Wasmachine dempers, verkrijgbaar bij de Gamma
NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

chansig

Te hard. Tenzij je sub ruim over de 100 kilo weegt.

Vlokkenschuim.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Shadowfox

#17
Quote from: chansig on April 11, 2020, 17:30:18
Gewoon lekker kopen als je het wilt..maar dit werkt ook:

https://www.schuimrubber.nl/cat/isolatie/

Of te wel: vlokkenshuim.

Gr. Hans

En dit zou ik onder mn sub moeten leggen?

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

#19
Quote from: Shadowfox on April 11, 2020, 17:38:49
En dit zou ik onder mn sub moeten leggen?

Hans echt ?!
Straks wil Chansig de zolder ermee stofferen en behangen. Vinden kids waanzinnig 😂😂😂


Maar ff serieus.....advies : nog niets doen. Eerst set installeren en lekker luisteren. Afhankelijk van plaatsing, afstelling, huizenbouw etc. heb je waarschijnlijk geen probleem. Tenzij je knetterhard gaat draaien.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ralf67

En vervolgens tot de conclusie komen dat het laag voor geen meter klinkt ?

Goed advies .

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67


chansig

Ah...oke. Zorg je dat je het niet ziet. Kan prima. Jarenlang onder subs van mij gelegen zonder dat iemand ze kon zien. Je kan er ook nog een stukje stof omheen naaien...stekker eraan, zekering erin. Hoppa.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

#24
Quote from: chansig on April 13, 2020, 12:21:02
Waarom niet ?

Gr. Hans

Hangt vooral van de sub af. Elke luidspreker en ook sub dient bij voorkeur "rotsvast" te staan voor de beste weergave.
Een downfiring sub met een voetplaat kun je misschien op foam zetten. Een frontfiring sub met spikes of plastic voetjes staat al wankel/soft. Daarmee ontkoppel je de sub perfect maar de geluidsweergave naar de luisterplek is zijn nauwkeurigheid ook kwijt
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)