Beamer (JVC DLA-X5500) + Adeo Plano 100"

Started by Martijnst1990, April 7, 2020, 15:10:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Maar voor een soortgelijkbedrag zijn er ook standaard lasers die een beter beeld geven
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

verduidelijk even ajb...beter dan wat?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Martijnst1990

Beter beeld dan een short-throw laser denk ik?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Dirk

ik wacht het ff af...dat type van Frank wil ik dan graag ontdekken
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Martijnst1990

Quote from: Dynky on April 15, 2020, 11:24:18
ik wacht het ff af...dat type van Frank wil ik dan graag ontdekken
Daar ben ik ook wel benieuwd naar :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

darkrunner

#56
Ik ook want de CHIQ A5U (25.000 lampuren) geeft toch een zeer mooi plaatje weet eigenlijk niet zo 1,2,3 welke projector ik tov die in de plaats zou willen voor die prijs.

Martijnst1990

Quote from: darkrunner on April 15, 2020, 11:48:00
Ik ook want de CHIQ A5U (25.000 lampuren) geeft toch een zeer mooi plaatje weet eigenlijk niet zo 1,2,3 welke projector ik tov die in de plaats zou willen voor die prijs.
Moest het typenummer even Google'n. Maar Changchong klinkt toch wat eh.. bijzonder :P Geloof dat het een goed ding is hoor, moest alleen even lachen om de naam ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

darkrunner

Zou zo op een Chineese menukaart kunnen :)

denoontje

short throw: ga ze iig eerst bekijken.
Ik kon er oa qua regenboog/artifact niet naar kijken.
Heb ze op de beurs bij Werner gezien.



MechanicalAnimal

Quote from: denoontje on April 15, 2020, 12:16:40
short throw: ga ze iig eerst bekijken.
Ik kon er oa qua regenboog/artifact niet naar kijken.
Heb ze op de beurs bij Werner gezien.

een shorttrow laser????

of was dat een DLP?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

darkrunner

Quote from: denoontje on April 15, 2020, 12:16:40
short throw: ga ze iig eerst bekijken.
Ik kon er oa qua regenboog/artifact niet naar kijken.
Heb ze op de beurs bij Werner gezien.
Rainbow met de Ultra short throws?

Shadowfox

#62
Ik ga dit topic volgen want ik zit met het zelfde luxe probleem als de ts.

Wat is de eigenlijk de minimale hoogte dat een beamer moet hangen als het dak 3.5m hoog is of los je dat op met de lens shift?
Hoor je de fan noise van zoiets nou echt duidelijk bij een film bij die hoogte?

darkrunner

#63
Ik hang men scherm nooit hoger dan 60 cm onderkant, hangt nu op 57 cm en kijkt best leuk , Espson, Sony, Jvc hebben een behoorlijke lens shift. (bv de Epson tw7400 Lens shift: Verticaal ± 96,3 %) je hoeft die ook niet perse aan het plafond te hangen bv op een hoge kast kan ook

Men Benq hangt 30cm achter me en 160cm boven de luisterpositie, ik merk totaal niks van fan geluid tijdens het film kijken.

J.A.F._Doorhof

#64
Ok.

Short throw betekend van dichtbij.
Normale projectoren zet je verder weg.

Laser = lange levensduur, en iets minder verloop (hercalibraties blijven nodig)
UHP = Ultra High Pressure lamp, gaat 1500-2000 uur mee voor kritische mensen en heeft hercalibraties nodig

Dit moet je 100% los van elkaar zien.

Een short throw is op dit moment een behoorlijk prijzige oplossing die eigenlijk een matig beeld neerzet.
Voor hetzelfde geld heb je een standaard projector die een veel mooier beeld neerzet.
Daarnaast heb je bij de standaard projectoren veel meer keuze.

Kan een short throw net zo goed zijn als een standaard ?
Tuurlijk, je zal wel een concessie doen qua lens en vervorming (daarom zijn ze ook een stuk duurder) maar er is geen reden waarom buiten die concessie er meer concessies gedaan zouden moeten worden.

Echter....
Je merkt dat de short throws die je nu ziet vaak een stuk minder zijn qua contrast ratio's en algemene beeld kwaliteit dan de standaard projectoren in die klasse.
Wil je perse van dichtbij projecteren is het een fantastische oplossing en in een lichte woonkamer zal je het verlies van schaduw detail niet zo snel missen, maar zodra je gaat verduisteren vallen de meeste short throws door de mand. Ze zijn ook voornamelijk bedoeld voor in huis, of in een horeca opstelling, de meeste kritische film kijkers zullen er bij het film kijken in een donkere ruimte toch een stuk minder uithalen dan een normale projector voor hetzelfde geld.

Waarom de meeste?
Ik heb ook niet alles gezien, maar wat ik tot nu toe onder de 5K heb gezien ben ik absoluut niet van onder de indruk, er is er geen een die een mooier beeld neerzet dan een 9400 van Epson bv.
Wil je perse laser dan heeft Epson daar natuurlijk ook een oplossing voor, net als Sony en JVC

Maar om je een idee te geven.
Ik heb een laser unit gehad van ongeveer 10K en heb die weggedaan voor een JVC N7.
Laser is fantastisch begrijp me niet verkeerd maar op dit moment als je naar het budget gaat kijken kun je 10x beter een UHP projector kopen en een paar lampen.
Tegen de tijd dat je aan hetzelfde bedrag zit aan lampen dan van de laser denken we niet eens meer aan die generatie projectoren terug :D

Mijn advies op dit moment is alleen laser te kiezen als je bereidt bent concessies te doen op beeldkwaliteit en budget.
Daarvoor krijg je terug een langere levensduur, maar een verschrikkelijk dure reparatie als de laser wel vervangen moet worden.

Bij een UHP projector moet je gemiddeld 1x per 2 jaar een nieuwe lamp plaatsen bij normaal gebruik en heb je een fantastisch beeld voor een redelijk normaal budget.

Met short throw hetzelfde.
Moet het dichtbij is het geniaal en fantastisch.
Kan het ook ergens anders..... ben ik geen fan van short throw.

Voor de duidelijkheid... shortthrow is niet standaard laser, dat kan net zo goed een UHP lamp zijn.
Net als een standaard projector ook een UHP en laser kan zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

maar op welke laserprojector doelde je dan (voor het budget van TS) bij deze uitspraak?

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 15, 2020, 09:12:31
Maar voor een soortgelijkbedrag zijn er ook standaard lasers die een beter beeld geven
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Shadowfox

Quote from: darkrunner on April 15, 2020, 13:40:28
Ik hang men scherm nooit hoger dan 60 cm onderkant, hangt nu op 57 cm en kijkt best leuk , Espson, Sony, Jvc hebben een behoorlijke lens shift. (bv de Epson tw7400 Lens shift: Verticaal ± 96,3 %) je hoeft die ook niet perse aan het plafond te hangen bv op een hoge kast kan ook

Men Benq hangt 30cm achter me en 160cm boven de luisterpositie, ik merk totaal niks van fan geluid tijdens het film kijken.

ok maar het dus ook hoger dan 160cm stel 250cm te hangen omdat het psies in een looppad komt te hangen

darkrunner

#67
Die Epson kan zelf nog hoger hangen hangt ook van de projectie beeld grote af  ± 96,3 verticale lens shift is een hoop.

250cm gaat zeker lukken.

J.A.F._Doorhof

Voor 2500 met scherm
Kun je in mijn optiek niet dezelfde kwaliteit neerzetten met shortthrow als standaard.

Zeg je 2500 standaard
5000 voor short throw Dan kan het wel ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

@Frank; kan je ajb even reageren op m'n vraag? ;)
ik ben volgens mij niet de enige die benieuwd is naar dat model laserprojector waar je naar refereerde in post #51
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

J.A.F._Doorhof

Hoe bedoel je ?
Misschien mis ik het maar welke projector ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Voor zijn budget zou ik geen short throw weten die samen met een scherm een beter beeld geeft dan een 7400 bv.

Heb onlangs een prijzige laser short throw getest. Review staat op het forum. En was verre van onder de indruk.

Misschien maakte ik dat niet duidelijk.
Was meer algemene opmerking.
Beeld geven doet het wel. En groot en helder ook. Maar verder zit er voor mij persoonlijk geen film ervaring in als het licht uitgaat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

we hadden het over de zin/onzin van short throw beamers in de prijscategorie waarin TS zoekende is en daarop zei je

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 15, 2020, 09:12:31
Maar voor een soortgelijkbedrag zijn er ook standaard lasers die een beter beeld geven

dus is mijn vraag; over welke gewone (i.e. "standaard") laserbeamer heb je het, die een beter beeld geeft.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RonG

Quote from: Dynky on April 15, 2020, 18:10:47
we hadden het over de zin/onzin van short throw beamers in de prijscategorie waarin TS zoekende is en daarop zei je

dus is mijn vraag; over welke gewone (i.e. "standaard") laserbeamer heb je het, die een beter beeld geeft.

Denk niet dat die bestaat...

Martijnst1990

Ik denk dat Frank in post #51 beamers wilde typen ipv lasers  :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT