Advies keuze platenspeler

Started by remanus, April 6, 2020, 18:57:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

Quote from: remanus on April 11, 2020, 00:09:26
\

Welke carbon, ik heb geen idee welk element op mijn Thorens zit, dus waar heb je het over. En Voor de 2de keer heel fijn dat iemand Rega als een of andere ultieme draaitafel ervaart. Maar ik heb een budget aangegeven en met zoon kort antwoord onderbouw het wat meer aub. Wat is er zoveel beter aan een Rega dan een ander merk of mijn Thorens,.

Ik laat op het moment mijn Thorens opknappen, dit na ervaringen te lezen op andere plekken en advies hier. En ik laat het hier horen wat mijn ervaring zal zijn als dit gedaan is. Ook een NAD pp 2i gekocht voor een goede prijs. Ik laat het horen als het klaar is.

Dat Carbon mm element zit standaard op een nieuwe Rega Planar 1 of 2!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

PatrickP

Precies. Ik reageerde op het bericht er net boven. De Carbon wordt standaard geleverd op de instappers van Rega. Voor het geld geweldig, maar het is echt iets dat je normaal al snel vervangt. Want ja, dan mis je wel wat!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Robiwan

Quote from: PatrickP on April 11, 2020, 13:48:06
Precies. Ik reageerde op het bericht er net boven. De Carbon wordt standaard geleverd op de instappers van Rega. Voor het geld geweldig, maar het is echt iets dat je normaal al snel vervangt. Want ja, dan mis je wel wat!

geen idee wat mis je dan? De balans is met de Carbon juist mooi.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

PatrickP

Ik vond het verschil tussen de MM en MC elementen die ik getest heb al groot. En dat waren allemaal elementen die een veelvoud van de Carbon kosten.

Natuurlijk is het ook afhankelijk van wat je van plaatjes draaien verwacht. Wil je wat nostalgische geluiden uit je speakers krijgen, dan lukt dat met de carbon vast. Als je het lement goed afstelt beschadig je niet eens je vinyl.  :devil:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Robiwan

#29
Wat een onzin. De planar 2  met  Carbon mm is een volwaardig systeem met hoge geluidskwaliteit en vooral mooie balans. Verschillen tussen elementen op een goede draaitafel zijn verwaarloosbaar klein.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

PatrickP

Quote from: Robiwan on April 12, 2020, 22:16:40
Wat een onzin. De planar 2  met  Carbon mm is een volwaardig systeem met hoge geluidskwaliteit en vooral mooie balans. Verschillen tussen elementen op een goede draaitafel zijn verwaarloosbaar klein.
Werkelijk???!!!?? :blink: :-X
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Robiwan

Quote from: PatrickP on April 13, 2020, 14:26:30
Werkelijk???!!!?? :blink: :-X

ik heb helaas veel ervaring met draaitafels om te weten dat dat zo is en vaak de simpelste het beste klinkt.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

PatrickP

Toch wel apart. Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een goedkoper element op mijn tweede arm naast de Benz Micro Wood. Als basiselement om gewoon lekker mee te draaien. Ik had volgens jou gewoon een heel goedkoop element moeten kopen? Ik heb 3 elementen getest van zo rond de 600-700 Euro, wat me geen vreemde keuze is op een draaitafel als mijn VPI Prime. Maar ik had iets onder de 100 Euro moeten kiezen?

Ik geloof er niets van dat ik dan beter af zou zijn wat klank betreft... Eigenwijs als ik ben.  :nopompom:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

remanus

Van een advies topic naar een welles nietes speelplaats topic....

Maar on topic de Thorens uitgebreid met een NAD PP2i en een Nagaoka MP-110, alles ligt nu bij het reparatie/restauratie adres. Alleen nog een heldere stofkap zoeken en het is compleet.

En nu afwachten als alles terug komt of het is wat ik zoek. Ben ik niet tevreden kan ik het altijd verkopen zonder verlies en nog altijd een nieuwe kopen zoals geadviseerd. Ik laat wat horen als alles terug is.

skyfox

Leuk! Ik ben benieuwd  naar je bevindingen. Ook vooral naar de verschillen die je ervaart met en zonder de NAD ertussen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

addesmo

Ik voorspel/denk dat die nad de bottleneck is en niet je draaitafel!

remanus

De NAD gekocht op marktplaats voor 45 euro om met of zonder pre te vergelijken. Maar wat zou jij aanraden als pre?

Cyreg

Quote from: remanus on April 13, 2020, 14:44:44
Maar on topic de Thorens uitgebreid met een NAD PP2i en een Nagaoka MP-110.....

Element is uitstekende keus mbt prijs/kwaliteit; speelt echt prima op m'n Michell TecnoDec met Rega RB250 arm  ;)
en ben al bijna aan m'n 4e nieuwe naald/stylus JN-P110 toe in bijna 10 jaar (draai best veel plaatjes ;D)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

remanus

Na veel lezen had ik begrepen dat dit ook een goede match zou zijn met mijn tp16 arm. De denon opties waren een heel stuk duurder en de andere optie was de 95e. Dus leek mij dat de mp-110 een verstandige keuze was.

addesmo

Quote from: remanus on April 13, 2020, 18:54:59
De NAD gekocht op marktplaats voor 45 euro om met of zonder pre te vergelijken. Maar wat zou jij aanraden als pre?
Ok voor 45 euro val je je daar geen buil aan dus rustig proberen.
Maar gezien ik je draaitafel rustig in de 1000 euro klasse schat en zoals Cyreg zegt de Nagaoka ook prima is, zou ik zeker overwegen om een betere phonotrap te vinden! Gewoon wat dingen proberen, zelf vroeger met een Clearaudio smartphono begonnen en het heeft best wat gekost om die te verbeteren. ;)

addesmo

Vergeet niet, wil je met platen draaien niveau van cd of streamer evenaren kost dat (veel) meer geld!

PatrickP

Vraag is natuurlijk wat je wil bereiken. Het gaat mij om kwaliteit in combinatie met het typische analoge geluid dat vinyl biedt. Het moet dus niet teveel op een CD lijken...  ;D
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

skyfox

Zoiets heb ik ook inderdaad. Ik vind het heerlijk om een half uurtje er echt voor te gaan zitten. Plaat uitzoeken, uit die mooie kaft halen, borstelen, op de speler leggen en dan die arm zn ding zien doen. En dan lekker naar het "analoge" geluid luisteren. Met hier en daar soms een tikje en krakje. Heerlijk!

Overigens is het geen nostalgie voor mij, ik ben vroeger begonnen met cassettes en toen door met cds. Maar dat hele proces van een plaatje draaien ervaar ik als meer ontspannend dan wanneer ik ga streamen. Is toch vaker achtergrond muziek dan, voor mij. Dus ik heb een instap speler van Thorens met alleen een geüpgrade naald, en de phone trap van m'n Marantz 7011. Doet het prima voor mijn doel. Hoewel ik natuurlijk altijd geniet van een experimentje met andere spullen. Das ook de/mijn hobby :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PatrickP

Wellicht doe ik mijn platenspeler wat tekort. Het klinkt doorsnee gewoon beter dan dan digitaal. Ik heb er ook best veel geld in gestoken om het zo te krijgen...

Ook heb heel wat mensen over de vloer gehad en het verschil tussen plaat en digitaal laten horen. Ik moet de eerste nog vinden die vinyl niet prettiger, natuurlijker, warmer vindt klinken. En zo slecht is mijn digitale deel niet.

Natuurlijk is er genoeg muziek die ik niet snel op vinyl zal draaien omdat het daar niet direct een voordeel geeft. Klassiek met flinke dynamiek bijvoorbeeld (ik draai niet zo vaak klassiek) vind ik vrijwel altijd minder op vinyl. Elektronische muziek ligt er een beetje aan, maar daar mis je het analoge niet zo snel.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

TheMaestro

Zit hier nu heerlijk te luisteren naar Toots Thielemans met zijn Turks Fruit suite op een lp van Rogier van Otterloo. Draaiend op mijn dik 40 jaar oude Technics SL1900 met een Tenorel Element met Shibata naald, dat klinkt echt lekker. Die oude Technics is een zwaar onderschat model, Technics heeft mooie draaitafels gemaakt, staar je niet blind op de overgewaardeerde 1200's. Zijn wel goed maar veel te duur.Koop een goedkopere Technics en hang er een mooi elementje onder, dat is je winst. Denk AT, Shure, Nagaoka bv. Die Tenorel van mij is een zeldzame en is niet meer te krijgen, die hing toevallig onder een Sony tafel die ik kocht, bleek echt een mazzeltje te zijn.
"The message is in the music"
Mystère  Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, Bluenote Piccolo, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

remanus

 Nou de thorens is eindelijk weer terug en aangesloten. Duurde allemaal wat langer door een verbouwing thuis en dat ik de restaureur daarom gezegd had er is geen haast bij is. Dat heeft hij toch wel heel letterlijk genomen  ;D.

Eerste bevindingen zijn dat het zeker niet minder klinkt dan tidal masters. Heb zelfs het idee dat de streaming tracks wat afgevlakt klinken.

Dus blij met mijn thorens op het moment, nog geen tijd om met of zonder de phono amp te vergelijken. Maar ik denk dat ik het lekker zo laat en de nieuwe hobby kan beginnen.

Dank je voor de tips allemaal.

addesmo