Subwoofer instelling klipsch

Started by audio_stabilo, April 6, 2020, 12:01:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Goedenmorgen.

In mijn aparte HT ruimte waar ik mee bezig ben heb ik momenteel de Klipsch RP250F staan met de Klipsch R115SW. De rest moet ik allemaal nog gaan kopen.

Eigenlijk ben ik al een tijd bezig met instellingen. Het is namelijk zo dat als ik muziek luister ik het erg fijn vind klinken als de sub iets mee doet. Maar dan wel met de speakers op Large. Want dan klinkt het geheel veel voller. Voor films is dat natuurlijk geen goed idee. Dus ik heb nu het volgende gedaan:

Pure Direct voor muziek, met de instelling ( LFE + Main)
Voor film (Small, LFE + MAIN) de optie LFE+ Main doet op deze manier alleen mee als ik hem overschakel op pure direct. bij .lfe content pakt die gewoon mijn opgegeven crossover omdat hij op small staan.

Nu zat ik net even te luisteren bij de subwoofer met Pure Direct.... ja die doet mee. Maar welke crossover wordt een sub eigelijk gezet als die op deze stand staan. Want helemaal vol doet die gelukkig ook weer niet mee. Terwijl de crossover knop op de achterkant helemaal open staan. Ik wil namelijk niet teveel duplicatie van mijn bass naar de sub. Daarom vroeg ik mij dus af waar die op zou staan. Als ik ga rommelen met de crossover hoor ik geen verschil op de pure direct stand. Maar dat klopt ook natuurlijk :) maar ik wil graag een indicatie.

Het had leuk geweest als je een aparte instelling kan maken met de quickselect knop op de afstandsbediening. Muziek alles op large en subs die mee doen ( voor concerten heerlijk) mooi vol.
En voor films alles op small met een goede crossover.
Helaas werkt dit niet.

Thanks!

Ralf67


audio_stabilo


audio_stabilo

Wat is Audyssey toch vaag. Meer keer een meting gedaan. Iedere keer niet naar mijn zin. Of het geluid niet uit het midden. Of te weinig laat (mooi laag) uit de sub. Heb een meting gehad kwam er helemaal geen mooi diep laag uit en klonk niet vol. Heb een meting gehad klonk het zwaar overdreven vol.
En nu net 1x een meting gedaan op maar 3 punten. En het is goed. Mooi geluid uit het midden. Niks overdreven. En mooi diep laag.

Ik denk dat ik wel 8 metingen heb gedaan..... pfff Audyssey.
Wellicht zet ik het nog wel helemaal uit ook. Eerst maar weer eens zo luisteren.

Meer mensen deze ervaring ?

Ralf67

#4
Audyssey xt32 zet de subwoofer na een meting vaak 10 db te zacht.

Dit kan je eenvoudig aanpassen in de settings.

audio_stabilo

#5
Quote from: Ralf67 on April  6, 2020, 21:28:16
Audyssey xt32 zet de subwoofer na een meting vaak 10 db te zacht.

Dit kan je eenvoudig aanpassen in de settings.
.

Klopt weet ik. Had ik ook gedaan. Stond op -11
Klinkt nu wel oke. Maar daar moesten wel eerst 8 metingen tegen aan. Vind ik wat vreemd

toetertje

Ik vind het ergens wel jammer van de marantz, dat de filters niet werken in direct en pure direct.
Ergens ook wel weer begrijpelijk, maar toch jammer.
Ik heb zelf 2 subs, met eigen dsp, die alles tot 60 Hz voor hun rekening nemen. In stereo mode heb
ik het filter in de marantz voor mijn fronts op 60 Hz staan. Dit werkt voor mij perfect.
Maar, als ik hem nu in direct of pure direct zet, werken de filters niet, en draaien de fronts full range.
Dit heeft als nare gevolg, dat ik dus een stuk dubbel heb, en mijn fronts spreken de roommodes aan,
en dat is behoorlijk heftig.
Ik ben zelf ook geen liefhebber van audyssey.

Ralf67

Bij de Denon X4300 in stereo staat de crossover op 60 hz.

Dit is een aparte setting voor muziek.


Bij HT heb ik deze op 80 hz staan.

2 subwoofers zijn van SVS


Kan iets dergelijks ook niet in de Marantz ?

toetertje

Klopt, dat kan ook bij de marantz.
Maar, die instellingen werken niet meer, in direct en pure direct.

audio_stabilo

Quote from: Ralf67 on April  6, 2020, 22:30:26
Bij de Denon X4300 in stereo staat de crossover op 60 hz.

Dit is een aparte setting voor muziek.

Neem aan dat je dan je normale crossover bedoeld ? Niet lpf/lfe neem ik aan? Want die moet op 120 hz. Anders heb je een gat in het laag met .lfe content.

Bij HT heb ik deze op 80 hz staan.

2 subwoofers zijn van SVS


Kan iets dergelijks ook niet in de Marantz ?

audio_stabilo

Quote from: toetertje on April  6, 2020, 22:13:45
Ik vind het ergens wel jammer van de marantz, dat de filters niet werken in direct en pure direct.
Ergens ook wel weer begrijpelijk, maar toch jammer.
Ik heb zelf 2 subs, met eigen dsp, die alles tot 60 Hz voor hun rekening nemen. In stereo mode heb
ik het filter in de marantz voor mijn fronts op 60 Hz staan. Dit werkt voor mij perfect.
Maar, als ik hem nu in direct of pure direct zet, werken de filters niet, en draaien de fronts full range.
Dit heeft als nare gevolg, dat ik dus een stuk dubbel heb, en mijn fronts spreken de roommodes aan,
en dat is behoorlijk heftig.
Ik ben zelf ook geen liefhebber van audyssey.

Dat klopt inderdaad. Maar het rare is ook dat je eerst meerdere keren moet meten voor het dan eindelijk eens naar je zin klinkt. Als ik deze meting nu weg gooi en ik doe het morgen weer opnieuw klinkt het weer anders.

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik zelf wel wat aanpassingen doe. Na de meeting zet die de crossover op 40 hz en het volume op -11. Je hoort dan niks van de sub. Zelf zet ik hem later op 60 hz en het volume wat hoger. Dan gaat het mooi in balans klinken

toetertje

Zit / meet je dicht bij een muur? Dan gooit audyssey het laag ook vreselijk naar beneden.
Met de metingen zelf heb ik ook altijd ruzie. Doe ik een meting en klinkt het niet, doe ik de
meting overnieuw. Dan komt hij plots met een foutmelding dat er een speaker uit fase staat.
Niets van aantrekken en opnieuw meten, staat er op eens een andere speaker uit fase. Nog
een keer meten en alles is weer in fase. Wordt er wel eens moe van.

Wat ik ook wel eens geprobeerd heb, is 5 keer een meting gedaan zonder de microfoon te verzetten,
dit gaf 5 verschillende aangepaste curves. Dus weet niet hoe serieus ik zo'n meting moet nemen.

audio_stabilo

Maar op welke crosover zou de sub werken als ik op pure direct draai en de instelling staat op lfe+main ?
Want als ik dan de crosover hoger of lager zet is er geen verschil. Maar de sub werkt wel.

toetertje

Daar kan ik je zo geen antwoord op geven, zelf nog niet geprobeerd.
Maar als je het crossover op de subwoofer zelf veranderd, hoor je dus geen verschil?

audio_stabilo

Quote from: toetertje on April  6, 2020, 23:27:25
Daar kan ik je zo geen antwoord op geven, zelf nog niet geprobeerd.
Maar als je het crossover op de subwoofer zelf veranderd, hoor je dus geen verschil?

Op de sub zelf uiteraard wel. Bedoel als ik dat doe in de receiever als die op pure direct staat. Als ik dan wil dat de sub mee doet in pure direct zet ik lfe+main aan


Sjaak_Banaan

Hoe ziet je ruimte eruit? Wat voor vorm en wat zijn de afmetingen?
Heb je al iets aan de akoestiek gedaan?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

audio_stabilo

Quote from: Sjaak_Banaan on April  6, 2020, 23:51:49
Hoe ziet je ruimte eruit? Wat voor vorm en wat zijn de afmetingen?
Heb je al iets aan de akoestiek gedaan?

Ik krijg toevallig binnenkort panelen binnen. Maar opzich is mijn ruimte goed. Het gaat meer om de werking van audyssey. Ik kan morgen wel even wat foto's schieten :)

Sjaak_Banaan

Dan zet de afmetingen er ook meteen bij.

Audyssey meet volgens mij gewoon de respons in jouw ruimte op de plekken waar jij meet en daar waar nodig past die correctie toe, als jouw akoestiek daar niet helemaal goed is, dan is die correctie misschien wat (te)veel.
Als je die metingen van een sessie niet exact op dezelfde plekken uitvoert als de keer daarvoor dan zal het resultaat afwijken. Ga maar eens in een hoek staan en luister naar hetzelfde stuk, dat klinkt het heel anders. ;)
In onze ruimte heb ik best wel veel gesleept met de subwoofers, totdat ik zonder dsp een redelijk vlakke curve had, daarna Audyssey er overheen om de puntjes op de 'i' te zetten.
Daarna pas ik een soort housecurve toe d.m.v. de Dynamic EQ voor die extra impact.

Binnenkort aan de slag met een MiniDSP 2x4 HD, dan hoop ik het nog strakker te krijgen, daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

Je zou ook de Auyssey app eens kunnen proberen, dan heb je meer controle over de correctie.
Als je dat duur vindt, dan kun je ook eens bij de voorwaarden van de app-store kijken, mogelijk kun je de koop binnen een bepaalde tijd ongedaan maken als het niet aan je verwachting voldoet.

Als je wil weten hoe goed je ruimte is, dan zou je eens een Umik-1 of soortgelijk kunnen aanschaffen en wat metingen verrichten.
Met zo'n meting heb je van iedere frequentie een beeld van wat het doet op je luisterplek, met muziek zijn het altijd maar bepaalde stukjes, dat is een stuk moeilijker met alleen de oortjes.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

audio_stabilo

Foto's komen morgen even. Nu weinig tijd.
Zit nog heel erg in twijfel omdat mijn vriendin en ik de rp250 samen met de r115sw wat lomp en veel vinden. Twijfel daarom erg over de rp600m. Bijna de zelfde specs. Alleen dan klein en de nieuwe versie. Echter vraag ik mij wel af of ze even luid kunnen spelen. Hou ik nog wel eens van. En dat kan nu.