Voorzetlens om throw te verkorten

Started by skyfox, April 5, 2020, 12:22:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Wat doet zo'n lens met de beeldkwaliteit...,en dan met name met de scherpte (in de hoeken)?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

skyfox

Quote from: home@the movies on April  7, 2020, 17:21:59
Dit dus  ;)

https://navitar.com/products/projection/screenstar-conversion-lenses/

Dat dus! Werner, je bent een held ;)

Naast de vraag van papaleo, heb je enig idee wat de HDSSW08 en HDSSW065 moeten kosten? Anders ga ik eens een quote bij ze opvragen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

home@the movies

Quote from: skyfox on April  7, 2020, 17:51:34
Dat dus! Werner, je bent een held ;)

Naast de vraag van papaleo, heb je enig idee wat de HDSSW08 en HDSSW065 moeten kosten? Anders ga ik eens een quote bij ze opvragen.

Ik heb er hier eentje staan maar nog niet getest eigenlijk, zal ik de komende dagen trachten te doen.
Geen idee dus hoe kwalitatief ze zijn, in principe geven ze ook "maar" een resolutie op tot 1080P.
dus afhankelijk van welke projector je gaat gebruiken.


Robke

Quote from: skyfox on April  7, 2020, 12:17:18

Och, nou ja, er zit vooralsnog toch geen vw5000 in het budget.

Dat achterstevoren ophangen is dan ook een goed idee, maar dan heb je denk ik twee spiegels nodig? Beide op 45 graden, om Keystone problemen te voorkomen?

In principe zou het mogelijk moeten zijn om de lensshift te gebruiken en dus gewoon een enkele spiegel te gebruiken.
De projector moet dan dus wel ver genoeg van de spiegel af hangen zodat de projector niet in het gespiegelde beeld hangt.

home@the movies

Quote from: Robke on April  8, 2020, 21:17:34
In principe zou het mogelijk moeten zijn om de lensshift te gebruiken en dus gewoon een enkele spiegel te gebruiken.
De projector moet dan dus wel ver genoeg van de spiegel af hangen zodat de projector niet in het gespiegelde beeld hangt.

Je kan niet zomaar eender welke spiegel hiervoor gebruiken, een normale roeigel gaat je beeld helemaal groen kleuren. calibratie kan dat wel rechttrekken maar dat is eigenlijk niet de bedoeling, voor dit soort toepassingen zijn er spiegels met een speciale coating die geen verkleuring teweegbrengen, niet goedkoop ;-)

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

home@the movies


skyfox

Whaha, en ik maar serieus denken dat er in de spiegellaag een goedje verwerkt zit welke roeigel heet... #tgif #hersenmoe ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Artevelde

Bij gebruik van enkele spiegel wordt beeld toch links-rechts gespiegeld ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

home@the movies

Quote from: Artevelde on April 10, 2020, 14:40:34
Bij gebruik van enkele spiegel wordt beeld toch links-rechts gespiegeld ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Dat maakt niet uit want dat kan je in de projector gewoon omdraaien ;-)

home@the movies

Quote from: skyfox on April 10, 2020, 13:30:46
Whaha, en ik maar serieus denken dat er in de spiegellaag een goedje verwerkt zit welke roeigel heet... #tgif #hersenmoe ;)

^^ het had zomaar eventjes gekund  :D :D :D

skyfox

Quote from: home@the movies on April  7, 2020, 20:02:05
Ik heb er hier eentje staan maar nog niet getest eigenlijk, zal ik de komende dagen trachten te doen.
Geen idee dus hoe kwalitatief ze zijn, in principe geven ze ook "maar" een resolutie op tot 1080P.
dus afhankelijk van welke projector je gaat gebruiken.
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen! Vooral dan ook of het optisch goed genoeg is om 4k zonder al te veel verlies door te geven. Anders komt toch die spiegel weer in beeld.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

bmateijsen

Quote from: home@the movies on April  7, 2020, 20:02:05
Ik heb er hier eentje staan maar nog niet getest eigenlijk, zal ik de komende dagen trachten te doen.
Geen idee dus hoe kwalitatief ze zijn, in principe geven ze ook "maar" een resolutie op tot 1080P.
dus afhankelijk van welke projector je gaat gebruiken.

Weleens naar gekeken en ik vond verticaal ophangen van een projector en werken met spiegel een veel betere oplossing.
Juist wanneer je werkt met een goede spiegel (je kan niet alles ervoor gebruiken), is resolutie geen probleem meer ;).

mrrepel

Je hebt wel een spiegel nodig met de spiegellaag op het glas ipv achter het glas, anders ga je dubbel beeld krijgen en problemen met je convergentie. Geen idee waar je deze kunt uithalen. In rptv's werden deze in het verleden ook gebruikt. Er zijn ook manieren om de beschermende coating aan de achterzijde te verwijderen en de "spiegellaag" zichtbaar te krijgen, dan maak je zelf een front surface mirror.

henrykb

#39
was hier ook wel mee bezig.. zag dit filmpje
https://m.youtube.com/watch?v=cumZKak3SXE

Heeft het over wide screen, maar wat ie in feite doet is volgens mij het hele beeld groter maken.

reza

#40
Over deze spiegels gesproken, wie weet welke daar geschikt voor zijn?
Bjorn, wat voor spiegel heb jij toen gebruikt?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Traxmore

https://www.youtube.com/watch?v=NhbezQ3YjA4&ab_channel=hollywoodzuhause

Hier zie je het gebruik van de spiegel, had ik toevallig een tijdje geleden in een andere topic gemeld.
short-throw projector geen betere/makkelijkere  oplossing voor 100 inch?

skyfox

Quote from: reza on December 14, 2020, 00:05:04
Over deze spiegels gesproken, wie weet welke dat geschikt voor zijn?
Bjorn, wat voor spiegel heb jij toen gebruikt?

Inmiddels uitgezocht dat eigenlijk elke front surface c.q. opdampspiegel hiervoor geschikt is. Laser reflectie spiegels die al in een opbouwframe zitten zijn daar volgens mij heel handig voor. Blijft over de vraag hoe groot je spiegel moet zijn in een specifieke situatie.

Quote from: Traxmore on December 14, 2020, 08:20:47
short-throw projector geen betere/makkelijkere  oplossing voor 100 inch?

Ik ben inmiddels héél gelukkig met een BenQ W2700. Geen geklooi met spiegels, top beeld en fraai eshift 4k. Helemaal happy!  :pompom: :pompom:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

reza

Quote from: Traxmore on December 14, 2020, 08:20:47
https://www.youtube.com/watch?v=NhbezQ3YjA4&ab_channel=hollywoodzuhause

Hier zie je het gebruik van de spiegel, had ik toevallig een tijdje geleden in een andere topic gemeld.
short-throw projector geen betere/makkelijkere  oplossing voor 100 inch?

Waarom zou je niet met een spiegel willen werken?

Inmiddels contact gehad met Werner en die heeft mij in de juiste richting gestuurd ( nog bedankt daarvoor ) ik weet nu wat ik moet kopen en welke prijs ik moet neerleggen.
Dat is stukken minder dan een andere projector of het slopen van een muur..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"