Spotify sound!

Started by kappa9, April 4, 2020, 12:42:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Ook vol q sound effecten (tenminste het origineel, deze Spotify versie heb ik nog niet geluisterd), verschrikkelijke muziek, enkel ff leuk voor een demo.

https://open.spotify.com/album/5MzwGwnO9gkh0z6Nl4FF8h?si=HGGuKoeASIicZoIM3qwC1g


Quote from: jahtari on April 20, 2020, 22:14:04
Heb nog een qsound opname gevonden, Deep Forest - Sweet Lullaby

https://open.spotify.com/track/296LLoTxwWIBUpsoHb28Cr?si=f9hiX3ypQLChkgCzSNOEUA

Tegenover de cd/flac versie hoor ik geen verschil in ruimtelijkheid. Ook hier kruipen de drums van 0:20-0:34 van linksvoor naar linksachter en de stemmen gaan van rechts naar rechtsachter naar linksachter.   :pompom:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sion

Quote from: jahtari on April 20, 2020, 22:14:04
Heb nog een qsound opname gevonden, Deep Forest - Sweet Lullaby

https://open.spotify.com/track/296LLoTxwWIBUpsoHb28Cr?si=f9hiX3ypQLChkgCzSNOEUA

Tegenover de cd/flac versie hoor ik geen verschil in ruimtelijkheid. Ook hier kruipen de drums van 0:20-0:34 van linksvoor naar linksachter en de stemmen gaan van rechts naar rechtsachter naar linksachter.   :pompom:

Ik weet niet of je het hoort, maar de stemmen gaan in 360 graden rondom, dus van rechtsachter naar rechtsvoor naar linksvoor naar linksachter. 'Tegen de klok in' zeg maar.

Deze track staat zowel op Spotify als op Tidal. Ben benieuwd wat er gebeurd als deze op '360 Reality Audio' van Sony wordt overgezet.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

jahtari

Quote from: sion on April 22, 2020, 15:23:44
Ik weet niet of je het hoort, maar de stemmen gaan in 360 graden rondom, dus van rechtsachter naar rechtsvoor naar linksvoor naar linksachter. 'Tegen de klok in' zeg maar.


Ja, klopt. Toch wel leuk soms dat qsound. Wel weinig van te vinden.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

belgiansound

Misschien al een oud topic, maar ik vroeg me ook af wat de kwaliteit is van Spotify vs Tidal (bvb). Ik was bezig mijn minidsp op te zetten op 96Khz, aangezien dit de hoogste kwaliteit geeft....maar spotify is maar 48khz?

Heeft het dan eigenlijk wel zin mijn minidsp op 96khz te zetten?

Verder vraag ik me ook af hoe je zeker kan zijn dat, zelfs al gebruik ik tidal, mijn afspeeltoestel (momenteel mijn TV, een philips 70PUS7304/12) ook 96khz doorgeeft en het niet downsampelt? Ik bedien via mijn gsm de app op mijn TV, dus ik vermoed niet dat mijn GSM de beperkende factor is...

Ik vind spotify best goed klinken, maar vooral handig in gebruik met een gigantische bibliotheek. Veel handiger dan CD's kopen en opslaan...

jahtari

Quote from: belgiansound on May  8, 2020, 09:40:30
Misschien al een oud topic, maar ik vroeg me ook af wat de kwaliteit is van Spotify vs Tidal (bvb). Ik was bezig mijn minidsp op te zetten op 96Khz, aangezien dit de hoogste kwaliteit geeft....maar spotify is maar 48khz?

Heeft het dan eigenlijk wel zin mijn minidsp op 96khz te zetten?

Verder vraag ik me ook af hoe je zeker kan zijn dat, zelfs al gebruik ik tidal, mijn afspeeltoestel (momenteel mijn TV, een philips 70PUS7304/12) ook 96khz doorgeeft en het niet downsampelt? Ik bedien via mijn gsm de app op mijn TV, dus ik vermoed niet dat mijn GSM de beperkende factor is...

Ik vind spotify best goed klinken, maar vooral handig in gebruik met een gigantische bibliotheek. Veel handiger dan CD's kopen en opslaan...
Doe de test die hier eerder is aangereikt. Dan kun je zelf ervaren of je een duidelijk verschil hoort tussen spotify 320 kbiot/sec ogg vorbis en tidal lossless (hifi abo) of niet.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

sion

Die test maakt geen gebruik van 96Khz ... dit is een functie die pas later met de introductie van MQA / Tidal Masters werd toegevoegd.

Het is een onderdeel van MQA dat er een visuele feedback moet zijn, zodat de gebruiker kan vaststellen dat de sample rate 96Khz is.

Wanneer je afspeeltoestel een Philips TV is kan je bijna zeker van zijn dat deze het signaal downsampled. Je zal Tidal rechtstreeks moeten afspelen op je laptop of streamer, om van de voordelen te kunnen genieten.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Thesqualer

Ik heb zelf tidal MQA vergeleken met spotify.
Dmv een surface pro 4 op mijn McIntosh MA5200 via USB.
En ja er zit verschil in de geluidskwaliteit maar de keerzijde is de prijs per maand en het aanbod van Tidal wat best wel tegenvalt.
Ik hou het voor nu ook zeker qua aanbod bij spotify
McIntosh MA5200 Wharfedale Diamond 225 Technics SL-PG440A Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

sion

De McIntosh MA5200 kan geen MQA encoderen, dus wat je gehoord hebt is het verschil tussen standaard Spotify en standaard Tidal. Dat is ook hoorbaar. Voor de duidelijkheid: MQA is backwards compatible dus het kan overal op afgespeeld worden, maar de extra informatie wordt alleen bij MQA enabled apparatuur weer gegeven.

Ik gebruik zelf een AudioQuest DragonFly RED die is wel MQA compatible is, dat kun je zien aan de roze/ultraviolet kleur van de LED. Ik gebruik ook een BlueSound Node 2 die MQA kan weergeven. Bij de Node komt er een ander logo in blauw ipv standaard groen.

Overigens kan ik niet echt zeggen dat de impact van "echte" MQA groter is dan de kwaliteit van de DAC. Liever geen MQA en een hele goeie DAC, dan wel MQA en een gemiddelde DAC.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Thesqualer

Ach jah al dat gedoe ook.
Ik ging er vanuit dat een DAC die 32/192 deed wel afdoende was daar MQA maar 24/96 is.
Maar als je googled krijg je dat het gecertificeerd moet zijn, McIntosh doet het niet en gaan het niet doen ook ze vinden het geloof ik rommel.
Maar goed er komt ooit nog een aparte streamer.

Daarnaast weet ik niet of ik ooit voor Tidal ga.
Het aanbod valt tegen en zeker in MQA daarnaast vragen ze een stevige prijs en dat weerhoud mij tov het aanbod.
Er was ooit sprake van spotify Hifi maar dat is er geloof ik nooit gekomen.
McIntosh MA5200 Wharfedale Diamond 225 Technics SL-PG440A Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Rob_Dingen

Ik gebruik Qobuz en ben tevreden.
Goede kwaliteit en behoorlijk wat keus.
Er zal altijd wel muziek zijn die je niet kunt vinden bij wie dan ook.

Rob

katwax

Quote from: Thesqualer on May 12, 2020, 12:55:12
Ach jah al dat gedoe ook.
Ik ging er vanuit dat een DAC die 32/192 deed wel afdoende was daar MQA maar 24/96 is.
Maar als je googled krijg je dat het gecertificeerd moet zijn, McIntosh doet het niet en gaan het niet doen ook ze vinden het geloof ik rommel.
Maar goed er komt ooit nog een aparte streamer.

Daarnaast weet ik niet of ik ooit voor Tidal ga.
Het aanbod valt tegen en zeker in MQA daarnaast vragen ze een stevige prijs en dat weerhoud mij tov het aanbod.
Er was ooit sprake van spotify Hifi maar dat is er geloof ik nooit gekomen.
Bij Spotify heb je sound quality -> very high / extreme, persoonlijk vind ik het zeer moeilijk (onmogelijk) om te kunnen duiden wanneer het dan Spotify is of FLAC
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: katwax on May 14, 2020, 09:53:11
Bij Spotify heb je sound quality -> very high / extreme, persoonlijk vind ik het zeer moeilijk (onmogelijk) om te kunnen duiden wanneer het dan Spotify is of FLAC
Dat wil niet zeggen dat het er niet is.

Rob

belgiansound

Bedankt!

Als ik de reacties hier lees moet ik mij er misschien gewoon niet druk om maken en verder gaan met Spotify.

Ivm mijn TV, ik heb de vraag gesteld aan de technische support van Philips ivm hoeveel Khz hun digitale out geeft, als het echt ondermaats is kan ik nog altijd een streamer nemen.

KillerbeeNL

Quote from: belgiansound on May 14, 2020, 16:22:38
Bedankt!

Als ik de reacties hier lees moet ik mij er misschien gewoon niet druk om maken en verder gaan met Spotify.

Ivm mijn TV, ik heb de vraag gesteld aan de technische support van Philips ivm hoeveel Khz hun digitale out geeft, als het echt ondermaats is kan ik nog altijd een streamer nemen.
yeah , gewoon genieten van Spotify en gezien de prijs en het gemak van de app een nobrainer voor de hele family thuis die het kleine stemmetje maar de nek om moet draaien en anders gewoon een andere mogelijk kiezen om te streamen.

alles in de hoogste kwaliteit wat mogelijk is met Spotify streamen en automatisch volume uitzetten.

Zennnnnnnn



Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Lucky.L

Quote from: KillerbeeNL on May 14, 2020, 16:33:04


alles in de hoogste kwaliteit wat mogelijk is met Spotify streamen en automatisch volume uitzetten.

Zennnnnnnn



Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Waarom is dat beter [staat bij mij aan] ?
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

KillerbeeNL

Quote from: Lucky.L on May 14, 2020, 16:49:40
Waarom is dat beter [staat bij mij aan] ?
persoonlijke mening hoor [emoji16] , je gaat volume verhogen of verlagen volgens een bepaald algoritme (denk ik?) dus zachtere passages welke zo bedoeld zijn daarvan worden het volume opgekrikt denk ik?.

Is een opname zachter dan is dat maar zo , ik wil niets "oversturen" qua geluid.

Beeld verbeteraars in de tv zet ik ook altijd uit

Dus nogmaals, persoonlijke mening en gevoel hierbij maar misschien kan de echte audio kenner daar iets over vertellen.

[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

katwax

#91
Quote from: KillerbeeNL on May 16, 2020, 20:18:38
persoonlijke mening hoor [emoji16] , je gaat volume verhogen of verlagen volgens een bepaald algoritme (denk ik?) dus zachtere passages welke zo bedoeld zijn daarvan worden het volume opgekrikt denk ik?.

Is een opname zachter dan is dat maar zo , ik wil niets "oversturen" qua geluid.

Beeld verbeteraars in de tv zet ik ook altijd uit

Dus nogmaals, persoonlijke mening en gevoel hierbij maar misschien kan de echte audio kenner daar iets over vertellen.

[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
How does Spotify adjust loudness?

When we receive your audio file, we transcode it to delivery formats Ogg/Vorbis and AAC. At the same time, we calculate the loudness level and store that information as metadata in the transcoded formats of your track.

Playback levels are not adjusted when transcoding tracks. Tracks are delivered to the app with their original volume levels, and positive/negative gain compensation is only applied to a track while it's playing. This gives users the option to adjust the Loudness Normalization if they want to.

Negative gain is applied to louder masters so the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. This process only decreases the volume in comparison to the master; no additional distortion occurs.
Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.
The gain is constant throughout the whole track, and calculated to match our desired output loudness level.

Bovenstaande staat op site van Spotify voor artiesten.
Dus het is over de hele track, niet enkel bij sommige passages
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Lucky.L

Quote from: KillerbeeNL on May 16, 2020, 20:18:38
persoonlijke mening hoor [emoji16] , je gaat volume verhogen of verlagen volgens een bepaald algoritme (denk ik?) dus zachtere passages welke zo bedoeld zijn daarvan worden het volume opgekrikt denk ik?.

Is een opname zachter dan is dat maar zo , ik wil niets "oversturen" qua geluid.

Beeld verbeteraars in de tv zet ik ook altijd uit

Dus nogmaals, persoonlijke mening en gevoel hierbij maar misschien kan de echte audio kenner daar iets over vertellen.

[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Ok, ik zal het zelf ook eens testen.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

KillerbeeNL

Quote from: katwax on May 17, 2020, 17:03:08
How does Spotify adjust loudness?

When we receive your audio file, we transcode it to delivery formats Ogg/Vorbis and AAC. At the same time, we calculate the loudness level and store that information as metadata in the transcoded formats of your track.

Playback levels are not adjusted when transcoding tracks. Tracks are delivered to the app with their original volume levels, and positive/negative gain compensation is only applied to a track while it's playing. This gives users the option to adjust the Loudness Normalization if they want to.

Negative gain is applied to louder masters so the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. This process only decreases the volume in comparison to the master; no additional distortion occurs.
Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.
The gain is constant throughout the whole track, and calculated to match our desired output loudness level.

Bovenstaande staat op site van Spotify voor artiesten.
Dus het is over de hele track, niet enkel bij sommige passages
Okay duidelijk , toch laat ik hem niet op automatisch volume staan , gewoon omdat het kan [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

katwax

Quote from: KillerbeeNL on May 17, 2020, 21:58:33
Okay duidelijk , toch laat ik hem niet op automatisch volume staan , gewoon omdat het kan [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Nee ik zet het ook uit, kan mijn volume zelf wel regelen. Mijn vrouw is hier niet zo'n fan van zeker als je net even volume wat hoger hebt gezet omdat een nummer nogal "zacht" is opgenomen en dan het volgende nummer meer naar de luide kant is. Snap het probleem niet echt, volume is aan te passen met gsm om ff draaien aan de knop  en een goed nummer mag toch luider staan ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

flakkees

nu deezer aan het proberen , lijkt wel wat beter te klinken .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Audio addict

Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

katwax

Quote from: Audio addict on February 23, 2021, 20:42:05
Spotify komt met een hifi abbo

https://youtu.be/hLaKwxDYDa0
Heb het gelezen, maar Spotify heeft in het land der audiofielen een reputatie als "slechtste" van de klas te zijn dus ik verwacht veel "lucht" rond hoe zelf het hifi slechter zal klinken dan de gevestigede waarde :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

#98
Quote from: katwax on February 24, 2021, 09:39:07
Heb het gelezen, maar Spotify heeft in het land der audiofielen een reputatie als "slechtste" van de klas te zijn dus ik verwacht veel "lucht" rond hoe zelf het hifi slechter zal klinken dan de gevestigede waarde :)
Alleen qua lossy vs lossless. De keuze bij Spotify is juist beter. Hooguit qua hires maar dat vind ik zelf geen grote meerwaarde. Zit alleen voor twee jaar aan Tidal vast maar gelukkig wel voor een zacht prijsje.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sion

Ik heb Tidal net opgezegd. Vond € 19,99 per maand toch wel heftig. En met name het feit om twee systemen (Spotify & Tidal) te onderhouden is veel werk. Ik wil m'n afspeellijsten toch een beetje in sync houden. En met 2.500 favoriete nummer is dat toch eigenlijk onbegonnen werk.

Uiteindelijk draait het om nieuwe muziek ontdekken en gewoon plezier hebben met muziek en dan is die laatste 2 á 3 % extra kwaliteit wat je met Tidal eruit kan persen toch niet zo heel belangrijk meer.

Veel mensen weten ook niet dat je in Spotify de optie voor "Zeer hoog" hebt (320 kbit/sec).
Dan komt het akelig dichtbij mekaar.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase