Spotify sound!

Started by kappa9, April 4, 2020, 12:42:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jahtari

Quote from: Carrol on April  6, 2020, 17:40:31
Luister het nummer van Spotify,en ik ken de Cd door en door,maar het is een andere opname, ik hoor helemaal geen stem links achter me.Er begint een stem vanuit het midden en gaar naar rechts en aansluitend naar links.
Ben benieuwd hoe t bij jou is
Net "getest", de versie op spotify is helaas niet het origineel, maar de 2015 remaster waar in dit nummer de HAL computer te horen is ipv het achterstevoren gebrabbel.

Dus kan helaas hiermee niet vergelijken.

The Perfect Sense part 1 is overigens een van de tracks die nieuw is ten opzichte van het origineel. Waters had in 1992 hierbinnen graag een sample willen gebruiken van kunstmatige intelligentie HAL 9000 uit 2001: A Space Odyssey. Daarvoor kreeg hij echter geen toestemming en dus werd er een achterstevoren afgespeelde boodschap aan het adres van Kubrick in het nummer opgenomen. Na het overlijden van Kubrick was het makkelijker om toestemming te krijgen. Waters gebruikte de sample derhalve al in zijn live-shows begin deze eeuw (te horen op het live-album In The Flesh) en deze heeft zijn weg nu ook naar Amused To Death gevonden. Op The Perfect Sense part 1 is de verborgen boodschap nu verwijderd.

https://writteninmusic.com/albumrecensie/roger-waters-amused-to-death-2015-remaster/
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

sion

Quote from: LaughingStock on April  4, 2020, 13:50:13
Hier kan ik me helemaal in vinden. Voor mij een reden geweest om over te stappen naar Tidal. Mis wel het gebruiksgemak van Spotify. Alles werkt net even wat lekkerder qua interface/playlists etc.

^^

Ik ben ook overgestapt op Tidal. Hoor duidelijk verschil in geluidskwaliteit.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Carrol

Quote from: jahtari on April  6, 2020, 18:08:24
Net "getest", de versie op spotify is helaas niet het origineel, maar de 2015 remaster waar in dit nummer de HAL computer te horen is ipv het achterstevoren gebrabbel.

Dus kan helaas hiermee niet vergelijken.

The Perfect Sense part 1 is overigens een van de tracks die nieuw is ten opzichte van het origineel. Waters had in 1992 hierbinnen graag een sample willen gebruiken van kunstmatige intelligentie HAL 9000 uit 2001: A Space Odyssey. Daarvoor kreeg hij echter geen toestemming en dus werd er een achterstevoren afgespeelde boodschap aan het adres van Kubrick in het nummer opgenomen. Na het overlijden van Kubrick was het makkelijker om toestemming te krijgen. Waters gebruikte de sample derhalve al in zijn live-shows begin deze eeuw (te horen op het live-album In The Flesh) en deze heeft zijn weg nu ook naar Amused To Death gevonden. Op The Perfect Sense part 1 is de verborgen boodschap nu verwijderd.

https://writteninmusic.com/albumrecensie/roger-waters-amused-to-death-2015-remaster/
Oke,thx voor de info
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

katwax

Quote from: Carrol on April  6, 2020, 17:40:31
Luister het nummer van Spotify,en ik ken de Cd door en door,maar het is een andere opname, ik hoor helemaal geen stem links achter me.Er begint een stem vanuit het midden en gaar naar rechts en aansluitend naar links.
Ben benieuwd hoe t bij jou is
Yep, zelfde hier.

Quote from: jahtari on April  6, 2020, 18:08:24
Net "getest", de versie op spotify is helaas niet het origineel, maar de 2015 remaster waar in dit nummer de HAL computer te horen is ipv het achterstevoren gebrabbel.

Dus kan helaas hiermee niet vergelijken.

The Perfect Sense part 1 is overigens een van de tracks die nieuw is ten opzichte van het origineel. Waters had in 1992 hierbinnen graag een sample willen gebruiken van kunstmatige intelligentie HAL 9000 uit 2001: A Space Odyssey. Daarvoor kreeg hij echter geen toestemming en dus werd er een achterstevoren afgespeelde boodschap aan het adres van Kubrick in het nummer opgenomen. Na het overlijden van Kubrick was het makkelijker om toestemming te krijgen. Waters gebruikte de sample derhalve al in zijn live-shows begin deze eeuw (te horen op het live-album In The Flesh) en deze heeft zijn weg nu ook naar Amused To Death gevonden. Op The Perfect Sense part 1 is de verborgen boodschap nu verwijderd.

https://writteninmusic.com/albumrecensie/roger-waters-amused-to-death-2015-remaster/

Dus de indicatie op Spotify bij het album is foutief, remaster vergelijken met origineel zou inderdaad duidelijke verschillen moeten opleveren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jahtari

Quote from: sion on April  6, 2020, 18:11:03
^^

Ik ben ook overgestapt op Tidal. Hoor duidelijk verschil in geluidskwaliteit.
De test al gedaan?  :pompom:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen

Quote from: katwax on April  6, 2020, 17:58:35
Zolang we beide hetzelfde nummer beluisteren zouden we toch min of meer dezelfde verschillen moeten horen, los van of we dezelfde smaak hebben.
Daarom mijn opmerking het is net waar je op concentreert tijdens het luisteren of eigenlijk helemaal nergens op concentreert en het gewoon laat komen.
Ik weet ook niet hoe ik het uit moet leggen.
Persoonlijk luister ik niet zozeer naar het laag midden of hoog zolang dat enigszins gebalanceerd is vind ik dat al snel prima.
Het gaat er mij meer om hoe de set het geluid neerzet en hoe dat bij mij over komt en de hoeveelheid detail.
Er zijn sets die zeer gebalanceerd klinken alles is er en toch is het niet muzikaal (geen kippenvel zeg maar) terwijl bijv een set minder goed gebalanceerd kan zijn maar wel de muzikaliteit heeft.
Dan ga ik persoonlijk voor het laatste.
Natuurlijk is mijn drijfveer alles goed te krijgen maar denk dat dat utopie is, maar wel leuk om er naar te streven.
En natuurlijk zijn de verschillen niet verschrikkelijk groot maar subtiel, maar wel hoorbaar.

Rob

Jack_D

Dus je maakt de test slecht dan is er dus geen hoorbaar verschil, maak je de test beter dan heb je gegokt.
Laat me raden, haal ik 98% dan heb ik vast vals gespeeld?

9% kans volgens de test uitslag dat ik de test bij elkaar gegokt heb, het is me dus blijkbaar wel gelukt volgens jouw... ben ff weg, snel een staatlotje kopen voor het geluk me in de steek laat. :D


Quote from: Lucky.L on April  6, 2020, 05:37:00
Of iets beter "gegokt" .

Lucky.L

#57
Quote from: Jack_D on April  6, 2020, 20:23:17
Dus je maakt de test slecht dan is er dus geen hoorbaar verschil, maak je de test beter dan heb je gegokt.
Laat me raden, haal ik 98% dan heb ik vast vals gespeeld?

9% kans volgens de test uitslag dat ik de test bij elkaar gegokt heb, het is me dus blijkbaar wel gelukt volgens jouw... ben ff weg, snel een staatlotje kopen voor het geluk me in de steek laat. :D
Je vindt 62% goed, overtuigend?
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

katwax

Quote from: Rob_Dingen on April  6, 2020, 19:15:12
Daarom mijn opmerking het is net waar je op concentreert tijdens het luisteren of eigenlijk helemaal nergens op concentreert en het gewoon laat komen.
Ik weet ook niet hoe ik het uit moet leggen.
Persoonlijk luister ik niet zozeer naar het laag midden of hoog zolang dat enigszins gebalanceerd is vind ik dat al snel prima.
Het gaat er mij meer om hoe de set het geluid neerzet en hoe dat bij mij over komt en de hoeveelheid detail.
Er zijn sets die zeer gebalanceerd klinken alles is er en toch is het niet muzikaal (geen kippenvel zeg maar) terwijl bijv een set minder goed gebalanceerd kan zijn maar wel de muzikaliteit heeft.
Dan ga ik persoonlijk voor het laatste.
Natuurlijk is mijn drijfveer alles goed te krijgen maar denk dat dat utopie is, maar wel leuk om er naar te streven.
En natuurlijk zijn de verschillen niet verschrikkelijk groot maar subtiel, maar wel hoorbaar.

Rob
Eerst en vooral mijn excuses, Jazz at the pawnshop is wel degelijk goed opgenomen of laat ik zeggen grote dynamische range, zelfs te horen op Spotify :)
Ik wordt niet gelukkig al er iets teveel overheerst, dus gebalanceerd en controle zijn belangrijk. Een set waarbij ik zin heb om naar muziek te luisteren, als ik in de keuken sta en ik word naar de set gezogen (bij wijze van spreken) om te gaan luisteren.
Heb vandaag enkele malen nummer van Amused to Death beluisterd, werd er niet wild van, maar kan begrijpen dat met al geluidjes die erin zitten dit als een goed test album wordt gezien. Wil het nog steeds digitaal kopen om te kunnen vaststellen of ik net dezelfde verschillen kan waarnemen als jij.
Welk album is nu volgens jouw het duidelijkste om verschil mee vast te stellen tussen Spotify en cd/hires? Amused to Death remastered in dit geval, Jazz at Pawnshop of andere (stiekem hoop ik 2de want dat kan mij meer bekoren  ;D)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Quote from: Rob_Dingen on April  6, 2020, 19:15:12
Persoonlijk luister ik niet zozeer naar het laag midden of hoog zolang dat enigszins gebalanceerd is vind ik dat al snel prima.
Het gaat er mij meer om hoe de set het geluid neerzet en hoe dat bij mij over komt en de hoeveelheid detail.


Rob

Volgens mij als het eerste (laag midden hoog) niet klopt heb je het 2e ook niet. Naarmate het eerste (laag/midden/hoog) beter wordt zal het 2e ook alleen maar beter worden.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

@Katwax: Probeer Tool eens. Die hebben over het algemeen goede opnames.

Jazz at the....tsjemig lang geleden dat ik die voorbij hoorde komen. Na iedere beurs werd dit album wel genoemd....het album om. Iedere standhouder leek het ook te gebruiken. Vervolgens na 10 jaar kon ik het niet meer weerstaan en heb ik het gedownload oid. Damn....wat een ruk muziek.  :D

Het lukte me vervolgens niet meer om te bepalen of het een mooie/goede opname is.  :D

Zo is het ook een tijdje gegaan over een rammelende sleutelbos...

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

#61
Mooi opgenomen muziek staat niet gelijk aan mooie muziek. Wel grappig dat je niet kan bepalen of het mooi opgenomen is, teveel onrust om af te luisteren?

Andere klassieker: Cowboy Junkies - Trinity Sessions. Opname in een kerk. Veel liveopnames zijn in ieder geval niet gecomprimeerd. Kon je ook veel op shows horen :tongue2:.

Het label Stockfisch maakt kwaliteitsopnames, ze houden wel van bas. Dat zit dan weer meer in de edit volgens mij. Er zijn er meer, 2L bv. Maar wat ik zelf handig vind is te kijken hoe dynamisch gecomprimeerd het album is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Staan  :D achter. Dus tuurlijk lukt het om te bepalen of iets dan wel/niet goed is opgenomen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: chansig on April  7, 2020, 07:55:00
@Katwax: Probeer Tool eens. Die hebben over het algemeen goede opnames.

Fear Inoculum zat laatst in mijn mandje bij hdtracks, maar er zat wat veel in en deze heeft toen selectie niet gehaald. Op zich wel een goed album.
Zijn er ook verschillen waarneembaar tussen dit album via Spotify of lokaal?

Quote from: TabCam on April  7, 2020, 08:19:50
Mooi opgenomen muziek staat niet gelijk aan mooie muziek. Wel grappig dat je niet kan bepalen of het mooi opgenomen is, teveel onrust om af te luisteren?

Andere klassieker: Cowboy Junkies - Trinity Sessions. Opname in een kerk. Veel liveopnames zijn in ieder geval niet gecomprimeerd. Kon je ook veel op shows horen :tongue2:.

Het label Stockfisch maakt kwaliteitsopnames, ze houden wel van bas. Dat zit dan weer meer in de edit volgens mij. Er zijn er meer, 2L bv. Maar wat ik zelf handig vind is te kijken hoe dynamisch gecomprimeerd het album is.
Albums genoeg die voldoen aan "goed opgenomen", maar ik ben op zoek naar een album waar verschil tussen lokaal en spotify duidelijk is te horen.
Tot nu toe was er reeds Amused to Death, maar blijkbaar was het grote verschil daar omdat de informatie van Spotify niet klopt en er dus verkeerde albums met elkaar vergeleken werden.
Voor de rest wacht ik nog steeds op een goed voorbeeld, ben zelfs bereid album te kopen als ik het niet heb.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Quote from: katwax on April  7, 2020, 15:41:06
Zijn er ook verschillen waarneembaar tussen dit album via Spotify of lokaal?
Albums genoeg die voldoen aan "goed opgenomen", maar ik ben op zoek naar een album waar verschil tussen lokaal en spotify duidelijk is te horen.
Tot nu toe was er reeds Amused to Death, maar blijkbaar was het grote verschil daar omdat de informatie van Spotify niet klopt en er dus verkeerde albums met elkaar vergeleken werden.
Voor de rest wacht ik nog steeds op een goed voorbeeld, ben zelfs bereid album te kopen als ik het niet heb.
Ah, lastige want ik ben momenteel met Tidal aan het streamen. Die heb ik ondanks het hoge bedrag door laten lopen i.v.m. Covid19.

Bedoel je dan beide ongecomprimeerd? Want ik dacht dat Spotify maximaal 320 kbps deed en lokaal stream ik FLAC maar ik weet dat ze lossless aan het testen zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Carrol

#65
Zie mijn ervaring met het album van David Sylvian op pagina 1
Bij dit album is dat overduidelijk,maar ik vergelijk ook wel eens eigen cd's met dezelfde album op Spotify,maar heel enkel meen ik verschil te horen,maar dan moet ik erg m'n best doen en twijfel soms ook nog,maar er zullen ook mensen zijn die verschil menen te horen...tja
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Rob_Dingen

Quote from: katwax on April  6, 2020, 23:33:59
Eerst en vooral mijn excuses, Jazz at the pawnshop is wel degelijk goed opgenomen of laat ik zeggen grote dynamische range, zelfs te horen op Spotify :)
Ik wordt niet gelukkig al er iets teveel overheerst, dus gebalanceerd en controle zijn belangrijk. Een set waarbij ik zin heb om naar muziek te luisteren, als ik in de keuken sta en ik word naar de set gezogen (bij wijze van spreken) om te gaan luisteren.
Heb vandaag enkele malen nummer van Amused to Death beluisterd, werd er niet wild van, maar kan begrijpen dat met al geluidjes die erin zitten dit als een goed test album wordt gezien. Wil het nog steeds digitaal kopen om te kunnen vaststellen of ik net dezelfde verschillen kan waarnemen als jij.
Welk album is nu volgens jouw het duidelijkste om verschil mee vast te stellen tussen Spotify en cd/hires? Amused to Death remastered in dit geval, Jazz at Pawnshop of andere (stiekem hoop ik 2de want dat kan mij meer bekoren  ;D)
Cream live royal Albert hall nr 11 stormy Monday.
Als het nr begint hoor je meteen de ambiance van de zaal en dat blijft zo, op het moment als je gaat streamen bij mij in dit geval met Qobuz dan verdwijnt de ambiance voor een deel.
Je hoort wel het publiek ver buiten de speakers maar als dat stil word komt het alleen tussen de speakers vandaan totdat je weer iets hoort gebeuren in het publiek.
Bij de eigen rip is dat niet zo dat blijft continu aanwezig.
Bij Jeff Beck Live + nr 5 A change is gonna com en nr 6 A day in the life heeft dat ook.
Nu is het wel zo dat niet iedere set dit zomaar laat horen je moet echt wel iets hebben staan.
Ik moet ook terug komen op Norah Jones heb ik gister zitten luisteren en is inderdaad niet slecht maar Diana Krall is beter m.b.t ruimte info.

Quote from: chansig on April  7, 2020, 07:50:22
Volgens mij als het eerste (laag midden hoog) niet klopt heb je het 2e ook niet. Naarmate het eerste (laag/midden/hoog) beter wordt zal het 2e ook alleen maar beter worden.

Gr. Hans
Jazz at the Pawnshop is inderdaad niet muziek die je heel de avond draait.
Het is natuurlijk ook zo dat op een goede set een mindere opname ook gewoon behoorlijk hoort te klinken
Niet klopt is een groot woord in balans tussen laag mid en hoog het moet wel ergens over gaan, maar dat alleen is zeker geen succes voor een goed klinkende speaker.
Stereo beeld komt mijn inziens tot stand door een goede power response en goede phase overlap en groupdelay van de speakers units.
Soms neem ik een compromis door meer te gaan voor een betere phase overlapping in het overgangs gebied mocht dat een kleine dip in de frequentie veroorzaken i.p.v vlak maken en een phase probleem te hebben.
Het laatste resulteert in een minder mooi stereobeeld.
Een klein dipje stoort mij niet maar een slecht stereobeeld wel maar ook dit is weer persoonlijk.

Rob

katwax

Quote from: Carrol on April  7, 2020, 18:22:04
Zie mijn ervaring met het album van David Sylvian op pagina 1
Bij dit album is dat overduidelijk,maar ik vergelijk ook wel eens eigen cd's met dezelfde album op Spotify,maar heel enkel meen ik verschil te horen,maar dan moet ik erg m'n best doen en twijfel soms ook nog,maar er zullen ook mensen zijn die verschil menen te horen...tja
Voor David Sylvian: Is het hetzelfde album of is dit ook weer een "foutje" van Spotify zoals is vastgesteld met Amused to Death waarbij de informatie niet klopt?

Je andere opmerking is ook mijn ervaring, je moet echt moeite doen om verschil te horen en zelfs dan is het niet met alle albums.

Quote from: Rob_Dingen on April  7, 2020, 19:57:59
Cream live royal Albert hall nr 11 stormy Monday.
Als het nr begint hoor je meteen de ambiance van de zaal en dat blijft zo, op het moment als je gaat streamen bij mij in dit geval met Qobuz dan verdwijnt de ambiance voor een deel.
Je hoort wel het publiek ver buiten de speakers maar als dat stil word komt het alleen tussen de speakers vandaan totdat je weer iets hoort gebeuren in het publiek.
Bij de eigen rip is dat niet zo dat blijft continu aanwezig.
Bij Jeff Beck Live + nr 5 A change is gonna com en nr 6 A day in the life heeft dat ook.
Nu is het wel zo dat niet iedere set dit zomaar laat horen je moet echt wel iets hebben staan.

Ok daar kan ik mogelijk wel iets mee, denk ik :)
Ik verwacht dat mijn set wel het zou moeten kunnen laten horen.
Hoeveel moeite moet je doen om het waar te nemen? Is het zoals Carol zegt, dat je ervoor moet gaan zitten en je "best" doen of hoor je het gewoon als je ondertussen nog achtergrond "noise" hebt?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: Rob_Dingen on April  7, 2020, 19:57:59
Cream live royal Albert hall nr 11 stormy Monday.
Als het nr begint hoor je meteen de ambiance van de zaal en dat blijft zo, op het moment als je gaat streamen bij mij in dit geval met Qobuz dan verdwijnt de ambiance voor een deel.
Je hoort wel het publiek ver buiten de speakers maar als dat stil word komt het alleen tussen de speakers vandaan totdat je weer iets hoort gebeuren in het publiek.
Bij de eigen rip is dat niet zo dat blijft continu aanwezig.
Bij Jeff Beck Live + nr 5 A change is gonna com en nr 6 A day in the life heeft dat ook.
Nu is het wel zo dat niet iedere set dit zomaar laat horen je moet echt wel iets hebben staan.
Rob
Rob ik heb na overwegen de Jeff Beck - Live + (hires) versie gekocht. Omdat ik niet zo'n fan ben van de muziek van Cream, Jeff Beck is iets waar ik af en toe nog wel kan naar luisteren.
Is het mogelijk om iets specifieker te zijn, want ik hoor bij de opnames op Spotify toch ook nog publiek (geroezemoes), ook voorbij de intro.

Ik ken de cd natuurlijk niet, maar bij eerste paar testen (vooral met nr6) kon ik er toch niet direct de vinger op leggen, mogelijk is er hier en daar inderdaad subtiel verschil waar je bij Spotify het publiek niet meer kan horen en tijdens de hires nog net wel, maar zal nog wat verder moeten luisteren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: katwax on April 12, 2020, 15:35:37
Rob ik heb na overwegen de Jeff Beck - Live + (hires) versie gekocht. Omdat ik niet zo'n fan ben van de muziek van Cream, Jeff Beck is iets waar ik af en toe nog wel kan naar luisteren.
Is het mogelijk om iets specifieker te zijn, want ik hoor bij de opnames op Spotify toch ook nog publiek (geroezemoes), ook voorbij de intro.

Ik ken de cd natuurlijk niet, maar bij eerste paar testen (vooral met nr6) kon ik er toch niet direct de vinger op leggen, mogelijk is er hier en daar inderdaad subtiel verschil waar je bij Spotify het publiek niet meer kan horen en tijdens de hires nog net wel, maar zal nog wat verder moeten luisteren.
Dat geloof ik wel het is niet het publiek wat ik bedoel op een of andere manier hoor je de ambiance van de zaal ook als het publiek stil is.
Als je nr 6 opzet hoor je meteen de ruimte als het publiek stil is hoor je dat nog steeds bij mindere opnames of mindere set hoor je dat niet.
Dan hoor je alleen het publiek als ze iets doen en als het stil is staat het geluid weer tussen de speakers.

Rob

Carrol

Gek....ik luister dit nummer nu ook, gewoon via Spotify,op mijn weliswaar niet al te dure set,maar in voel de ambiance ook...tis niet mijn soort muziek,maar ik weet wat je bedoelt...nu weet ik niet of het zelf creëer dat gevoel of dat het er ook echt is..🤔👋
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

katwax

Quote from: Rob_Dingen on April 12, 2020, 16:53:23
Dat geloof ik wel het is niet het publiek wat ik bedoel op een of andere manier hoor je de ambiance van de zaal ook als het publiek stil is.
Als je nr 6 opzet hoor je meteen de ruimte als het publiek stil is hoor je dat nog steeds bij mindere opnames of mindere set hoor je dat niet.
Dan hoor je alleen het publiek als ze iets doen en als het stil is staat het geluid weer tussen de speakers.

Rob
Wat ik waarneem is dat er meer ruimtelijkheid is (meer live), maar het is subtiel, ik zou niet beweren dat ik kan zeggen wanneer welke speelt.
Had het ook is aan mijn vrouw gevraagd en zonder dat ze wist wat er anders aan was verkoos zijn Spotify boven Hires, met als opmerking die klinkt zuiverdere. Bij wat doorvragen vond ze dat daar minder achtergrond geluid is, dus wat ik omschrijf als ruimtelijkheid. Echter subtiel, voor mij.
Mijn conclusie is dus dat online streaming je niet duurder moet gaan als Spotify (deze wel op hoogste kwaliteit zetten) en de albums die je echt goed vindt (bv meer dan 5x hebt afgespeeld), koop ze (hires of cd, wat maakt het uit voor die 1 of 2 euro meer).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: Carrol on April 12, 2020, 17:49:21
Gek....ik luister dit nummer nu ook, gewoon via Spotify,op mijn weliswaar niet al te dure set,maar in voel de ambiance ook...tis niet mijn soort muziek,maar ik weet wat je bedoelt...nu weet ik niet of het zelf creëer dat gevoel of dat het er ook echt is..🤔👋
De ambiance van een live opname hoor/voel je vaak. Queen Live at Wembley is er 1 waarbij ik vind dat je het zeer goed kan voelen, die live ambiance.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

sion

#73
Quote from: jahtari on April  6, 2020, 18:48:26
De test al gedaan?  :pompom:

Nou 72% daar ben ik best tevreden over. Maar ik moet eerlijk zeggen: ik vond het verschrikkelijk moeilijk.
Ben ook met die Harman "How to listen" luister trainingen begonnen, maar die zijn makkelijker dan deze test!

Ben ook erg benieuwd wat eruit komt als ik de uitgebreide test met 100 samples doe. Maar dat wordt voor een keertje in het weekend.

Wat wel opvalt: ik luister met een AudioQuest DragonFly Red DAC, maar deze bleef gedurende de hele test groen, dus
dat wil zeggen 44,1Khz /16bit . Maar het mooie van Tidal is juist dat je MQA files op 96Khz /24bit kunt luisteren.
Maar dát verschil wordt met deze test niet getoetst!
Het is dus een vergelijk tussen de 'zeer hoog' kwaliteit van Spotify (320Kbps) vs Tidal 1411 Kbps FLAC lossles kwaliteit.
Maar je kán in Tidal dus nog veel betere kwaliteit beluisteren. 
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

jahtari

Heb nog een qsound opname gevonden, Deep Forest - Sweet Lullaby

https://open.spotify.com/track/296LLoTxwWIBUpsoHb28Cr?si=f9hiX3ypQLChkgCzSNOEUA

Tegenover de cd/flac versie hoor ik geen verschil in ruimtelijkheid. Ook hier kruipen de drums van 0:20-0:34 van linksvoor naar linksachter en de stemmen gaan van rechts naar rechtsachter naar linksachter.   :pompom:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub