Spotify sound!

Started by kappa9, April 4, 2020, 12:42:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kappa9

Ik merk dat ik via spotify eigenlijk alles een beetje hetzelfde vind klinken. Net alsof spotify een bepaalde klankleur heeft. Niet dat het nou heel slecht klinkt maar toch, soms vind ik t een beetje saai worden.
Iemand anders dezelfde ervaring?

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

chansig

Nope....duidelijk verschil tussen een slechte opname, redelijke opname, goede opname.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kappa9

Quote from: chansig on April  4, 2020, 12:45:46
Nope....duidelijk verschil tussen een slechte opname, redelijke opname, goede opname.

Gr. Hans

Nee verschil tussen opnames hoor ik ook, ik bedoel meer alsof er een bepaalde zelfde soort bewerking op de muziek zit waardoor ik toch een overeenkomst hoor. Moeilijk mijn vinger op te leggen.

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

chansig

Ja...inderdaad...probeer dat maar eens uit te leggen.  :D

Ik proef in ieder geval geen sausje.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gizmo2

Quote from: chansig on April  4, 2020, 12:45:46
Nope....duidelijk verschil tussen een slechte opname, redelijke opname, goede opname.

Gr. Hans
hier precies hetzelfde.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

holco

Zelfde verhaal hier goede opnames klinkt goed en slechte uiteraard slecht via Spotify Premium.

Net opgezegd, maar dus 3 maanden Roon met Qobuz (hoogste kwaliteit) naast Spotify Premium gehad, kon werkelijk geen verschil horen (zal wel doof zijn denk ik) en vindt eerlijk gezegd Spotify prettiger werken.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

kappa9

Quote from: chansig on April  4, 2020, 12:58:24
Ja...inderdaad...probeer dat maar eens uit te leggen.  :D

Ik proef in ieder geval geen sausje.

Gr. Hans

Ik wilde net nog schrijven dat het lijkt alsof er eenzelfde ingrediënt is gebruikt waardoor ik bij elk nummer toch zoiets heb van, oh ja dit is spotify.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Audio addict

Ik vind Spotify echt niet mooi klinken.

Het klinkt wat rauw en korrelig. Ook zijn sommige nummers redelijk oke en andere weer echt dramatisch slecht. Sommigen nummers klinken echt alsof het 128 kbps is.

Het ligt misschien wel aan hun muziek bestanden. Ze gebruiken geen mp3 maar ogg vorbis.
Een nummer waarbij er echt een heel groot verschil te horen is is bij het nummer Platforms van M.I.A
Als je die hoort op Spotify en daarna op Deezer of Tidal is het een verschIl van dag en nacht.

Ik weet dat je in de Spotify app de geluidsinstelling op "Extreem" moet zetten en geluidsnormalisatie uit maar het blijft slecht klinken.

Apple Music , Deezer , en zeker Tidal en Qobuz klinken allemaal beter.
Apple Music is 256 aac en klinkt nog beter dan Spotify. Echt het enigste wat goed is aan Spotify is Spotify Connect.
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

Rob_Dingen

Hier ook verschil tussen goede en slechte opnames.
Maar zoals topic starter zegt er ligt een sausje overheen dat klopt.
Dat hoor ik ook Qobuz klinkt in ieder geval beter en daar is het verschil tussen de opnames ook groter.
Moet wel zeggen dat het geen spothifi premium was.

Rob

kappa9

Quote from: holco on April  4, 2020, 13:15:47
Zelfde verhaal hier goede opnames klinkt goed en slechte uiteraard slecht via Spotify Premium.

Dat ervaar ik ook wel zo.

Quote from: holco on April  4, 2020, 13:15:47Net opgezegd, maar dus 3 maanden Roon met Qobuz (hoogste kwaliteit) naast Spotify Premium gehad, kon werkelijk geen verschil horen (zal wel doof zijn denk ik) en vindt eerlijk gezegd Spotify prettiger werken.

Same, ik heb exact hetzelfde geprobeerd. Roon met optimale instellingen hoorde ik wel een marginaal verschil ivm. spotify. Ik had hierbij dan wel tidal geïntegreerd. Bij lange na niet voldoende om het fijnere werken met spotify voor lief te nemen. Ook de autoplay functie, de discover weekly afspeellijst, die zorgen er voor mij voor dat spotify blijft.

Er is trouwens een manier om je discover weekly afspeellijsten automatisch op te laten slaan, best handig als je ze niet kwijt wil en geen zin hebt om t handmatig te doen.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

LaughingStock

#11
Quote from: Audio addict on April  4, 2020, 13:23:01
Ik vind Spotify echt niet mooi klinken.

Het klinkt wat rauw en korrelig. Ook zijn sommige nummers redelijk oke en andere weer echt dramatisch slecht. Sommigen nummers klinken echt alsof het 128 kbps is.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Voor mij een reden geweest om over te stappen naar Tidal. Mis wel het gebruiksgemak van Spotify. Alles werkt net even wat lekkerder qua interface/playlists etc.
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Rob_Dingen

Als je Roon gebruikt gaat de kwaliteit ook al iets naar beneden t.o.v andere goede software.

Rob

jahtari

"Sausje overheen", "echt niet mooi", "rauw en korrelig", "echt dramatisch slecht", "blijft slecht klinken" - hier kun je het testen:

http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html

Ik neem aan voor de klagers een 100% score.

Wat ik denk, is dat niet het medium/de streamingsdienst/techniek niet zo zeer het verschil maakt, maar de bron. Zo heb ik ook in het CD tijdperk verschillen gehoord tussen dezelfde nummers op verschillende "persingen".
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Carrol

Sterker nog,in sommige gevallen klinkt Spotify gewoon beter dan m'n Cd speler (Marantz Sacd 7001 KI Cd speler)
toch niet de minste.Deze speler is erom bekend dat hij de lage tonen extra aanzet.
Bij de Cd van David Sylvian "Rain Tree Grow" is op Spotify de be bass veel meer aanwezig dan bij m'n Cd speler,dit verschil is heel duidelijk te horen,in het hoog hoor ik bijna geen verschil.Het betreft wel een geremasterde album van David Sylvian (Spotify)
Ik heb zo t idee dat Spotify er idd een sausje over heen gooit.
Gr Rien

Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

jahtari

Quote from: Carrol on April  4, 2020, 18:55:40
Sterker nog,in sommige gevallen klinkt Spotify gewoon beter dan m'n Cd speler (Marantz Sacd 7001 KI Cd speler)
toch niet de minste.Deze speler is erom bekend dat hij de lage tonen extra aanzet.
Bij de Cd van David Sylvian "Rain Tree Grow" is op Spotify de be bass veel meer aanwezig dan bij m'n Cd speler,dit verschil is heel duidelijk te horen,in het hoog hoor ik bijna geen verschil.Het betreft wel een geremasterde album van David Sylvian (Spotify)
Ik heb zo t idee dat Spotify er idd een sausje over heen gooit.
Gr Rien
Bij een remaster is het natuurlijk de vraag of het daar niet aan ligt.

Om daadwerkelijk te kunnen beoordelen of spotify al dan niet slechter/beter klinkt, zou je al moeten weten of hetzelfde bronbestand is gebruikt.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Carrol

Quote from: Carrol on April  4, 2020, 18:55:40
Sterker nog,in sommige gevallen klinkt Spotify gewoon beter dan m'n Cd speler (Marantz Sacd 7001 KI Cd speler)
toch niet de minste.Deze speler is erom bekend dat hij de lage tonen extra aanzet.
Bij de Cd van David Sylvian "Rain Tree Grow" is op Spotify de be bass veel meer aanwezig dan bij m'n Cd speler,dit verschil is heel duidelijk te horen,in het hoog hoor ik bijna geen verschil.Het betreft wel een geremasterde album van David Sylvian (Spotify)
Ik heb zo t idee dat Spotify er idd een sausje over heen gooit.
Er zullen ongetwijfeld slechte opnames zijn,maar ik ben meer dan tevreden met Spotify..
Gr Rien
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

KillerbeeNL

Quote from: jahtari on April  4, 2020, 17:20:19
"Sausje overheen", "echt niet mooi", "rauw en korrelig", "echt dramatisch slecht", "blijft slecht klinken" - hier kun je het testen:

http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html

Ik neem aan voor de klagers een 100% score.

Wat ik denk, is dat niet het medium/de streamingsdienst/techniek niet zo zeer het verschil maakt, maar de bron. Zo heb ik ook in het CD tijdperk verschillen gehoord tussen dezelfde nummers op verschillende "persingen".
ben het eens gaan luisteren , tv staat aan in de kamer maar wel een on-ear koptelefoon.

uitkomst zie foto

wie volgt?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Jack_D

Misschien een domme vraag maar.....
Hoe krijg ik het geluid dat bij dit testje hoort uit mijn versterker?


Quote from: jahtari on April  4, 2020, 17:20:19
"Sausje overheen", "echt niet mooi", "rauw en korrelig", "echt dramatisch slecht", "blijft slecht klinken" - hier kun je het testen:

http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html

Ik neem aan voor de klagers een 100% score.

Wat ik denk, is dat niet het medium/de streamingsdienst/techniek niet zo zeer het verschil maakt, maar de bron. Zo heb ik ook in het CD tijdperk verschillen gehoord tussen dezelfde nummers op verschillende "persingen".

chansig

Uit je versterker ? Als iemand dat voor elkaar krijgt dan hoor ik het graag.

Maar laptop via hoofduitgang verbinden aan de versterker middels een kabel ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Ik heb testen gedaan tussen lokale(cd en hires) en Spotify.
In sommige gevallen meen ik verschil te vinden, muziek loopt net iets langer door (afgekapt bij Spotify), maar dat was lang niet bij alle opnames. Bij welke dan wel, de echte goede opnames bv Norah Jones. Moest je mij losse nummers laten horen zou ik waarschijnlijk niet kunnen zeggen welke nu via Spotify of lokaal zijn.

Volgens mij zal je vaker verschil horen tussen verschillende opnames als bron dan tussen verschillende diensten.

Ps zij die beweren dat het dag en nacht verschil is, je komt toch via de zelfde streamer binnen, want kan mij voorstellen dat de DAC van de iPhone net iets slechter is dan die van een bluenode (bv) :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

KillerbeeNL

#22
dag en nacht verschil kan je gewoon via de test laten zien of je het wel of niet hoort.

http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html

Ik zie dat er weinig de uitdaging aan zijn gegaan om hier een screenshot te laten zien dus ik ben niet overtuigd en zit het volgens mij tussen de oren.[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

katwax

Quote from: KillerbeeNL on April  5, 2020, 18:39:55
dag en nacht verschil kan je gewoon via de test laten zien of je het wel of niet hoort.

http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html

Ik zie dat er weinig de uitdaging aan zijn gegaan om hier een screenshot te laten zien dus ik ben niet overtuigd en zit het volgens mij tussen de oren.[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Bij mij liep die test in de soep, op gegeven moment liepen 2 tracks door elkaar en na submit ging hij ook niet naar een volgend nummer. Trouwens als het wel werkte bij de eerste kon ik alvast met mijn B&W PX7 geen verschil merken  :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Jack_D

#24
kan weg