Dogmatische of open onderzoekende houding?

Started by Tabcam, April 1, 2020, 23:30:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

#325
En voor welke gevaren wil jij die ander dan behoeden?
Zijn er gevaren verbonden aan het insmeren van een interlink met bramen jam anders dan een teleurstelling en vieze handen......?

Ik denk persoonlijk dat je een te grote broek aantrekt in deze....
Mag ik dat dan aangeven?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

morca

Ligt eraan hoe duur die bramen kosten.
Als je iemand een 300 euro netkabel adviseert, omdat zijn sr 5006 dan zoveel beter gaat klinken.
Zakt ook mijn broek af....

Dan zeg ik ook wat .
Maar een discussie over wie ,wat en waneer mag zeggen.....
Lijkt me nutteloos.
En herhalend fff denken ik ben hier 13 jaar lid.
Jullie zitten elkaar al 13 jaar in de haren.
Word je daar niet moe van ?

Tjeb

Quote from: scrutinizer on June 30, 2022, 00:19:57
En voor welke gevaren wil jij die ander dan behoeden?
Zijn er gevaren verbonden aan het insmeren van een interlink met bramen jam anders dan een teleurstelling en vieze handen......?

Ik denk persoonlijk dat je een te grote broek aantrekt in deze....
Mag ik dat dan aangeven?

Lastig dat lezen:

QuoteNeen, ik doe het wel als personen gevaarlijke of bizarre tips aan andere mensen gaan geven..

Tjeb

Quote from: morca on June 30, 2022, 01:44:07
Ligt eraan hoe duur die bramen kosten.
Als je iemand een 300 euro netkabel adviseert, omdat zijn sr 5006 dan zoveel beter gaat klinken.
Zakt ook mijn broek af....

Dan zeg ik ook wat .
Maar een discussie over wie ,wat en waneer mag zeggen.....
Lijkt me nutteloos.
En herhalend fff denken ik ben hier 13 jaar lid.
Jullie zitten elkaar al 13 jaar in de haren.
Word je daar niet moe van ?


Ik denk dat je je hierin vergist maar moe ben ik niet zo gauw. :)

mmuetst

Even weer on-topic als dat niet erg is  ;)
Zonder ABX test of metingen kan men mensen ook beïnvloed. Er is ooit een test gedaan van goedkope wijn in dure flessen en de wijn experts waren het over eens dat de "dure" wijn beter is.
Nu zou je dit ook kunnen doen met kabels of versterkers. Men denkt dat de Mcintosh speelt maar men luistert stiekem naar een goedkope Sony versterker. Veel mensen sluiten beïnvloeding uit als het gaat om beoordelen. Een ervaring die ik zelf heb: soms ga ik luisteren naar één van mijn sets met bekende muziek voor mij, en het klinkt niet lekker. Een avond daarna zit ik weer naar exact dezelfde set te luisteren en zit ik 100% te genieten. Er is niks anders met de set, maar blijkbaar wel met mijzelf. Dit is puur door invloed dat het de ene keer niet klinkt en de andere keer wel.
Fabrikanten van bijvoorbeeld kabels doen ook aan beïnvloeden door dure termen te gebruiken en te strooien met woorden die lekker in het gehoor liggen. Kent u het woord "jitter" man, wat doet dat het lekker bij een netwerkkabel. Dus mijn vraag is, wanneer hebben mensen door dat ze beïnvloed worden door fabrikanten en dat hun mooie reclame er voor zorgt dat je in een product gaat geloven? En begrijp me goed, ik ben niet tegen reclame en een product mag ook wat kosten, zelfs als het om een kabel gaat. Maar verkoop geen goedkope wijn in een dure fles.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gerard123

Al die NAK's geven beestachtig veel jitter. Gelukkig helpt een dure netwerkkabel daar tegen.  :colgate:

chansig

Quote from: mmuetst on July  1, 2022, 22:38:56
Even weer on-topic als dat niet erg is  ;)
Zonder ABX test of metingen kan men mensen ook beïnvloed. Er is ooit een test gedaan van goedkope wijn in dure flessen en de wijn experts waren het over eens dat de "dure" wijn beter is.
Nu zou je dit ook kunnen doen met kabels of versterkers. Men denkt dat de Mcintosh speelt maar men luistert stiekem naar een goedkope Sony versterker. Veel mensen sluiten beïnvloeding uit als het gaat om beoordelen. Een ervaring die ik zelf heb: soms ga ik luisteren naar één van mijn sets met bekende muziek voor mij, en het klinkt niet lekker. Een avond daarna zit ik weer naar exact dezelfde set te luisteren en zit ik 100% te genieten. Er is niks anders met de set, maar blijkbaar wel met mijzelf. Dit is puur door invloed dat het de ene keer niet klinkt en de andere keer wel.
Fabrikanten van bijvoorbeeld kabels doen ook aan beïnvloeden door dure termen te gebruiken en te strooien met woorden die lekker in het gehoor liggen. Kent u het woord "jitter" man, wat doet dat het lekker bij een netwerkkabel. Dus mijn vraag is, wanneer hebben mensen door dat ze beïnvloed worden door fabrikanten en dat hun mooie reclame er voor zorgt dat je in een product gaat geloven? En begrijp me goed, ik ben niet tegen reclame en een product mag ook wat kosten, zelfs als het om een kabel gaat. Maar verkoop geen goedkope wijn in een dure fles.

Mensen laten zich bedonderen, voor de gek houden etc. Het hele proces (komen tot koop, kopen en gekocht hebben) kan er 1 worden van self fulfilling prophecy.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Om vergelijk te trekken. Crème voor het gezicht. Als je de reclame moet geloven maakt het je vrouw 10 jaar jonger. Door Q10, anti-agingwerking, Moisturizer, Antioxidanten (en zo zijn er nog veel meer van deze mooie termen om het spul te verkopen). "Ik had eerst crème van de Hema maar na gebruik van Sisleÿa L'Intégral Anti-Âge creme - 50 m a €404,- heb ik een veel jongere huid". "Sterker nog, mijn vriend kwam de kamer in en zei: wat zie jij er een stuk jonger uit".  :D
En als die Crème nu in een heel mooi potje zou zitten, dan mag deze best wel wat duurder zijn dan de crème van de Hema.
Als je tegen je vrouw zegt dat ze net zo goed die goedkope crème kan gebruiken van de Hema, dan snap jij het ineens niet. Want er is volgens de fabrikant van Sisleÿa allemaal onderzoek gedaan die duidelijk aantoont dat vrouwen er jonger uit gaan zien.
In de audio wereld doen we eigenlijk niks anders dan dit voorbeeld.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Laan

Quote from: chansig on July  2, 2022, 08:51:35
Mensen laten zich bedonderen, voor de gek houden etc. Het hele proces (komen tot koop, kopen en gekocht hebben) kan er 1 worden van self fulfilling prophecy.

Gr. Hans


Als die mensen er gelukkig van worden, wat is jouw probleem dan?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

chansig

#334
Ik kan ergens iets van vinden zonder dat ik het een probleem vind. Dus geen probleem hier en al zeker niet met gelukkige mensen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Quote from: Laan on July  2, 2022, 11:33:01

Als die mensen er gelukkig van worden, wat is jouw probleem dan?
Er is geen probleem, alleen een goed advies, doe er mee wat je wilt.
En als je geen advies wil hebben en alleen gelukkig wilt zijn is dat prima.
Persoonlijk vind ik het niet erg om goed advies te krijgen. Zo ben ik zeer blij met de technische adviezen die ik heb gekregen om mijn buizen voorsterker te verbeteren.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mao

Ben al ca. 55 jaar met geluid bezig van oude radio's tot ruim 20 jaar in de professionele geluids techniek gewerkt. Er wordt nergens zoveel onzin uitgekraamd als in die High End kringen met al dan niet wetenschappelijke termen en onderzoeken.

Grondregel is dan men wil horen hoe het live klinkt zo natuurlijk mogelijke benadering. Al die mensen die denken dat een Netkabel van 2500 euro geweldig klinkt ach als je geld te veel hebt be my guest. Je moest eens weten met wat kabel je verbonden bent tot je meterkast en stopkontakt.

Zo een 30 jaar geleden was ik op een conferentie van de AES het hoogste lichaam op Audio gebied. Daar waren een stel fabrikanten met een betoog over laagweergevers en dat je met 10 of 12"
natuurgetrouwe weergave kom bereiken. Een van de legendarische opmerkingen van JBL was zeer simpel.....hoe kan je een Bassdrum van ca. 32" natuur getrouw weergeven door een 12" luidsprekertje ? Daarop was het stil in de zaal werkelijk waar niemand die  er een antwoord op had en stonden al deze grootheden uit de audio Industrie met een mond vol tanden.


Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

minplus

Een van de redenen waarom ik JBL's met een net wat grotere woofer heb. Komt iets meer in de richting. :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Deleted User

Mijn toekomstige luidsprekers hebben per kanaal een 15" woofer with dual voice coil, als ik de fabrikant mag geloven. Maakt niet uit, zolang ik het maar fantastisch vind.... :clapping:

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Deleted User

De Spatial Europe No7 of No8, daar ben ik nog niet uit. De No7 lijkt geschikter voor mijn ruimte. Aansturing ThivanLabs Lion 805A, is inmiddels besteld.

Tabcam

Quote from: Mao on July 18, 2022, 12:19:19
Ben al ca. 55 jaar met geluid bezig van oude radio's tot ruim 20 jaar in de professionele geluids techniek gewerkt. Er wordt nergens zoveel onzin uitgekraamd als in die High End kringen met al dan niet wetenschappelijke termen en onderzoeken.

Grondregel is dan men wil horen hoe het live klinkt zo natuurlijk mogelijke benadering. Al die mensen die denken dat een Netkabel van 2500 euro geweldig klinkt ach als je geld te veel hebt be my guest. Je moest eens weten met wat kabel je verbonden bent tot je meterkast en stopkontakt.

Zo een 30 jaar geleden was ik op een conferentie van de AES het hoogste lichaam op Audio gebied. Daar waren een stel fabrikanten met een betoog over laagweergevers en dat je met 10 of 12"
natuurgetrouwe weergave kom bereiken. Een van de legendarische opmerkingen van JBL was zeer simpel.....hoe kan je een Bassdrum van ca. 32" natuur getrouw weergeven door een 12" luidsprekertje ? Daarop was het stil in de zaal werkelijk waar niemand die  er een antwoord op had en stonden al deze grootheden uit de audio Industrie met een mond vol tanden.
Was het geluid wel opgenomen met een 32" microfoon dan? Anders kan het toch ook niet goed zijn opgenomen? En dezelfde argumentatie/reclame gebruikt Tekton Design altijd maakte over het reproduceren van het geluid van een halve gram wegende snaar. Kan dezelfde microfoon dat dan wel? Is er voor elk geluid een ander wegende en grootte unit nodig?

Een 5 inch woofer zal heel veel werk moeten doen om lange golven weer te geven, een 10 inch woofer veel minder en een 20 inch bijna niks. De eerste zal sneller gaan vervormen als het volume toeneemt.

Ik vind natuurlijkheid realisme etc betere kwalificaties dan "een live geluid". Ik heb nog nooit een systeem gehoord dat ook maar een klein beetje in de buurt kwam van een live opname. Is dat wel de handige maatstaf? Kan dat in een luisterruimte? Neem een keer een sax of trompet op en speel het dan af, wie dat hetzelfde heeft meldt het graag, ik ben benieuwd!

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mmuetst

#342
Quote from: Tabcam on July 19, 2022, 23:33:01
Was het geluid wel opgenomen met een 32" microfoon dan? Anders kan het toch ook niet goed zijn opgenomen? En dezelfde argumentatie/reclame gebruikt Tekton Design altijd maakte over het reproduceren van het geluid van een halve gram wegende snaar. Kan dezelfde microfoon dat dan wel? Is er voor elk geluid een ander wegende en grootte unit nodig?

Een 5 inch woofer zal heel veel werk moeten doen om lange golven weer te geven, een 10 inch woofer veel minder en een 20 inch bijna niks. De eerste zal sneller gaan vervormen als het volume toeneemt.

touché

Quote from: Tabcam on July 19, 2022, 23:33:01

Ik vind natuurlijkheid realisme etc betere kwalificaties dan "een live geluid". Ik heb nog nooit een systeem gehoord dat ook maar een klein beetje in de buurt kwam van een live opname. Is dat wel de handige maatstaf? Kan dat in een luisterruimte? Neem een keer een sax of trompet op en speel het dan af, wie dat hetzelfde heeft meldt het graag, ik ben benieuwd!

Ik vind genieten belangrijker. Wat is natuurlijkheid? Wat is realisme? Natuurlijk kun je zeggen "Wat is genieten" nu, dat kan ik, als het voetje tijdens de muziek meebeweegt  :D.
Als je 11 paar luidsprekers bezit en je hebt sommige van deze luidsprekers in andere ruimtes beluisterd (neem soms een set mee naar andere liefhebbers) dan maak je niet meer de illusie dat een kabel of tweak iets gaat veranderen aan je set. Er is geen standaard waaraan we onze audio set mee kunnen kalibreren en dat is ook niet nodig, gewoon op dat voetje van jezelf letten (maar ook van de gasten die naar jou set aan het luisteren zijn)...als die gaat meebewegen op de muziek zit je in de juiste richting.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mao

Quote from: Tabcam on July 19, 2022, 23:33:01
Was het geluid wel opgenomen met een 32" microfoon dan? Anders kan het toch ook niet goed zijn opgenomen? En dezelfde argumentatie/reclame gebruikt Tekton Design altijd maakte over het reproduceren van het geluid van een halve gram wegende snaar. Kan dezelfde microfoon dat dan wel? Is er voor elk geluid een ander wegende en grootte unit nodig?

Een 5 inch woofer zal heel veel werk moeten doen om lange golven weer te geven, een 10 inch woofer veel minder en een 20 inch bijna niks. De eerste zal sneller gaan vervormen als het volume toeneemt.

Ik vind natuurlijkheid realisme etc betere kwalificaties dan "een live geluid". Ik heb nog nooit een systeem gehoord dat ook maar een klein beetje in de buurt kwam van een live opname. Is dat wel de handige maatstaf? Kan dat in een luisterruimte? Neem een keer een sax of trompet op en speel het dan af, wie dat hetzelfde heeft meldt het graag, ik ben benieuwd!

Nee natuurlijk niet maar dit werd in de groep gegooid voor de discussie waar de heren uit de hifi industrie geen antwoord op hadden. Volgens mij kennis is zo rond de 5" het grootste membraan wat gebruikt wordt in microfoons. JBL was in die tijd heer en meester op het gebied van Studio afluistering  met als top de JBL 4350 met 2x 15" per kast in het laag. Terwijl iemand daar een lezing hield dat je met 10" hetzelfde laag kon bereiken. Hier speelde ook commerciële belangen een rol vooral vanuit de Hifi (high end) industrie. Immers als je met 10" hetzelfde kan bereiken dan met 15" ben je spekkoper. En moeders thuis zal dat erg fijn vinden.

Nog nooit een systeem gehoord wat nog enigzins in de buurt komt van een live geluid of opname ? Nee dat kan ook niet als je naar 10" luidsprekers loopt te luisteren maar mijn set komt daar akelig dichtbij in de buurt, en met mijn ruim 20 jaar ervaring in de live muziek sector kan ik dat wel goed inschatten. Dus bij deze ben je welkom.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Tabcam

Quote from: Mao on July 21, 2022, 12:59:04
Nee natuurlijk niet maar dit werd in de groep gegooid voor de discussie waar de heren uit de hifi industrie geen antwoord op hadden. Volgens mij kennis is zo rond de 5" het grootste membraan wat gebruikt wordt in microfoons. JBL was in die tijd heer en meester op het gebied van Studio afluistering  met als top de JBL 4350 met 2x 15" per kast in het laag. Terwijl iemand daar een lezing hield dat je met 10" hetzelfde laag kon bereiken. Hier speelde ook commerciële belangen een rol vooral vanuit de Hifi (high end) industrie. Immers als je met 10" hetzelfde kan bereiken dan met 15" ben je spekkoper. En moeders thuis zal dat erg fijn vinden.

Nog nooit een systeem gehoord wat nog enigzins in de buurt komt van een live geluid of opname ? Nee dat kan ook niet als je naar 10" luidsprekers loopt te luisteren maar mijn set komt daar akelig dichtbij in de buurt, en met mijn ruim 20 jaar ervaring in de live muziek sector kan ik dat wel goed inschatten. Dus bij deze ben je welkom.
De purifiwoofer komt een eind met een redelijk onvervormde maximale uitslag van 6.5 mm en xMax van 10. Mijn setje heeft 8 x 15" en hoewel ik helemaal niet ontevreden ben en zeker niet over de bas, haalt het het niet bij een live trompet of drumstel. Ik kom sowieso graag langs, van elke Meet & Greet leer ik weer meer ;D
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Mao

#345
Quote from: Tabcam on July 21, 2022, 19:45:19
De purifiwoofer komt een eind met een redelijk onvervormde maximale uitslag van 6.5 mm en xMax van 10. Mijn setje heeft 8 x 15" en hoewel ik helemaal niet ontevreden ben en zeker niet over de bas, haalt het het niet bij een live trompet of drumstel. Ik kom sowieso graag langs, van elke Meet & Greet leer ik weer meer ;D

Een mooi voorbeeld van andere wegen bewandelen was in de jaren 70/80 de legendarische 12" ATC luidspreker (ja die ATC die we nu kennen van Studio monitoren en High End)

ATC had een heel gamma alleen maar 12" luidsprekers voor de pro audio Industrie, niet goedkoop maar wel topspeakers. Een van die types was de ATC 12" long coil met een giga conus uitslag.
Deze luidspreker was slechts 75 watt. Malcolm Hill Audio gebruikte die luidspreker in hun B212 rearloaded basskast voor P.A. Eigenlijk niet echt powerfull als je de voor die tijd andere basskasten zoals de MArtin B115 en de JBL W bin. Maar 1 ding is wel het verhaal een hele batterij van die kasten gaf enorm vooral mooi laag en dan echt laag en geen gebonk. In nederland gebruikte ik voor een gemiddelde zaal 2x B212 per kant.

Deze Hill B212 kast (2x12" Long coil) als basis voor grote P.A. systemen klonk grandioos. Ik heb zelf zo een stuk of 40 van die kasten in gebruik gehad, en in de 5 a 8 jaar in gebruik slechts 1 luidspreker die de geest had gegeven.

Het laag was zo spectaculair dat bands als AC/DC Metallica Iron Maiden Scorpions en nog een heel wat bands uit die tijd gebruik maakte van dit Hill systeem voor hun tournee's. hoogte punt was onder andere het Monsters of Rock festival waar ik bij de opbouw aanwezig was. En niet te vergeten Live Aid in Wembly.

Deze 12" L.C. is nu de basis van hun speakerlijn. 
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Quote from: Jazzman on July 19, 2022, 16:07:35
Mijn toekomstige luidsprekers hebben per kanaal een 15" woofer with dual voice coil, als ik de fabrikant mag geloven. Maakt niet uit, zolang ik het maar fantastisch vind.... :clapping:

Dual Voice coil levert niet meer Db 's per watt input gemeten maar wel een enorme max. SPL Immers met dubbele spreekspoel daar kan je een hoop vermogen op los laten en tegenwoordig zijn versterkers die met gemak 4000 Watt leveren per kanaal talloos.

Interessant is of zo een Dual Voice Coil zeg zo een 96 Db watt/ meter kan leveren of meer 
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels