Linn Klouts brommen

Started by kappa9, April 1, 2020, 14:22:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kappa9

Is er nog iemand op dit forum met linn klout eindversterking en zo ja ervaren jullie hetzelfde probleem zoals ik hieronder zal beschrijven?

Ik heb er 2 en beide geven een nare brom welke hoorbaar is bij zachte passages. (De transformatoren?) Heel irritant :dry: Nu tipte een vriend van wie ik 1 van de 2 klouts heb gekocht (hij luistert nu weer met een quad 303) me om ze in te stellen op 240v ipv de 220v Dit scheelt iets echter blijf ik me storen aan de brom. Nu heb ik gelezen over offset killers echter wat me opvalt is dat er vaak geschreven wordt dat daardoor de brom wel verdwijnt echter ook de dynamiek :( Ook zo bij galvanische scheiding hetzelfde. Goed al met al lijkt het een probleem welke je moet accepteren en je moet kiezen uit 2 kwaden. Of geen brom maar verlies van muziekbeleving, of een brom die de ruisvloer enorm omhoog haalt.

Ik ben eigenlijk geneigd om gewoon naar andere eindversterking te gaan zoeken omdat ik het idee krijg na het vele lezen en speuren dat dit probleem (ik ervaar het als probleem) niet verholpen kan worden echter vraag ik me af of dit een probleem is welke bij veel/alle typen eindversterkers voorkomen.

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Kingpin

- netstekker omdraaien ?
- DC blokker geeft geen dynamiek verlies ... Anders zullen ze dat bij Bryston ook niet gebuiken denk ik dan maar zo ?
- Kap eraf, misschien kun je de trafobout iets aandraaien/losdraaien om te kijken of dat wat scheelt (alleen als je je wel vertrouwt met 230V ... is gevaarlijk anders niet doen).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Ik kan beamen dat een DC blocker niets doet met het geluid maar des te meer met de brom.
Ik heb ooit tijdens de Kerst een hele nare brom gehad op beide hyped monoblokken die ik toen had, bij de buren geen last en daarnaast ook niet maar drie huizen verder (zelfde fase) ook weer een brom.
Het lag toen niet aan iets in mijn huis maar iets op die fase (waar dan ook), ik heb toen van Dion Audio een dc blocker kunnen lenen en weg was het (instant), toen heb ik een stekkerblok laten maken met 6 ingangen waarvan 2 achter een DC blocker zitten (AH! Audio).

Werkte als een trein en nooit meer een brom gehad.

Dus wanneer het echt DC is dan kan het goed werken
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Jack_D

Algehele ouderdom........

Dit was een van de euvels welke mijn 20 jaar oude Harman Kardon ook begon te vertonen. Ik kon er uiteindelijk niet mee leven, storend in stillte passages. Niet heel hard was de brom/resonantie, maar als je je er eenmaal van bewust bent ben je(ik dan toch) de sigaar en is het uit met relaxed genieten van de muziek.

Zou een revisie worden volgens mijn lokale elektronicaserviceboer om de hoek. Weet niet meer wat ie nu exact heeft gemeld, is al een paar maanden geleden. Door de complexe bouw zou alleen het uit- en in elkaar zetten van de versterker een behoorlijke bom duiten gaan kosten. Omdat ie nog een paar andere kleine beginnende euvels had heb ik toen maar besloten om een gloednieuwe versterker aan te schaffen. Kan ik hopelijk weer 20 jaar vooruit.

De paar tips die jij hebt gekregen, heb ik ook gekregen en hielpen bij mij helaas niet. Bij mij bromde hij overigens ook op een ander adres. DC en netfilter maakte geen verschil.


Quote from: kappa9 on April  1, 2020, 14:22:18
Is er nog iemand op dit forum met linn klout eindversterking en zo ja ervaren jullie hetzelfde probleem zoals ik hieronder zal beschrijven?

Ik heb er 2 en beide geven een nare brom welke hoorbaar is bij zachte passages. (De transformatoren?) Heel irritant :dry: Nu tipte een vriend van wie ik 1 van de 2 klouts heb gekocht (hij luistert nu weer met een quad 303) me om ze in te stellen op 240v ipv de 220v Dit scheelt iets echter blijf ik me storen aan de brom. Nu heb ik gelezen over offset killers echter wat me opvalt is dat er vaak geschreven wordt dat daardoor de brom wel verdwijnt echter ook de dynamiek :( Ook zo bij galvanische scheiding hetzelfde. Goed al met al lijkt het een probleem welke je moet accepteren en je moet kiezen uit 2 kwaden. Of geen brom maar verlies van muziekbeleving, of een brom die de ruisvloer enorm omhoog haalt.

Ik ben eigenlijk geneigd om gewoon naar andere eindversterking te gaan zoeken omdat ik het idee krijg na het vele lezen en speuren dat dit probleem (ik ervaar het als probleem) niet verholpen kan worden echter vraag ik me af of dit een probleem is welke bij veel/alle typen eindversterkers voorkomen.

Groet Joost

Peerless Monster

#4
Quote from: kappa9 on April  1, 2020, 14:22:18
Is er nog iemand op dit forum met linn klout eindversterking en zo ja ervaren jullie hetzelfde probleem zoals ik hieronder zal beschrijven?

Ik heb er 2 en beide geven een nare brom welke hoorbaar is bij zachte passages. (De transformatoren?) Heel irritant :dry: Nu tipte een vriend van wie ik 1 van de 2 klouts heb gekocht (hij luistert nu weer met een quad 303) me om ze in te stellen op 240v ipv de 220v Dit scheelt iets echter blijf ik me storen aan de brom. Nu heb ik gelezen over offset killers echter wat me opvalt is dat er vaak geschreven wordt dat daardoor de brom wel verdwijnt echter ook de dynamiek :( Ook zo bij galvanische scheiding hetzelfde. Goed al met al lijkt het een probleem welke je moet accepteren en je moet kiezen uit 2 kwaden. Of geen brom maar verlies van muziekbeleving, of een brom die de ruisvloer enorm omhoog haalt.

Ik ben eigenlijk geneigd om gewoon naar andere eindversterking te gaan zoeken omdat ik het idee krijg na het vele lezen en speuren dat dit probleem (ik ervaar het als probleem) niet verholpen kan worden echter vraag ik me af of dit een probleem is welke bij veel/alle typen eindversterkers voorkomen.

Groet Joost

Joost,

Kan je zien of de transformator van dat zwarte spul heeft ingegoten?
Dit is hoe de transformator van een klout eruit moet zien:
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Letterlijke tekst uit mijn gesprek met een vriend:

Dat zwarte spul op die ringkern is een impregnering die er bij de meeste van dit soort niet op zit. Ik denk dat men inderdaad brom problemen heeft gehad en toen heeft besloten om die zo op te lossen in latere productie series.

Dus waarschijnlijk heb je wellicht een eerdere productie als dat zwarte spul er niet op zit?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

RalphH

Kun je niet ergens in de buurt een DC blocker lenen?
Had hier 2 brommende eindbakken, blocker ertussen en brom nagenoeg weg. Wel even opletten dat een apparaat in je audioketen het niet mede veroorzaakt. Brom was hier nl weer terug na inprikken AVR op het blok. Avr staat r nu dus buiten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

kappa9

Quote from: Kingpin on April  1, 2020, 14:36:46
- netstekker omdraaien ? .
- DC blokker geeft geen dynamiek verlies ... Anders zullen ze dat bij Bryston ook niet gebuiken denk ik dan maar zo ?
- Kap eraf, misschien kun je de trafobout iets aandraaien/losdraaien om te kijken of dat wat scheelt (alleen als je je wel vertrouwt met 230V ... is gevaarlijk anders niet doen).

Helaas geen verschil als ik de stekker omdraai, de trafobouten zitten onderop het chassis en zitten muurvast.

Quote from: cz79 on April  1, 2020, 18:27:38
Ik kan beamen dat een DC blocker niets doet met het geluid maar des te meer met de brom.
Ik heb ooit tijdens de Kerst een hele nare brom gehad op beide hyped monoblokken die ik toen had, bij de buren geen last en daarnaast ook niet maar drie huizen verder (zelfde fase) ook weer een brom.
Het lag toen niet aan iets in mijn huis maar iets op die fase (waar dan ook), ik heb toen van Dion Audio een dc blocker kunnen lenen en weg was het (instant), toen heb ik een stekkerblok laten maken met 6 ingangen waarvan 2 achter een DC blocker zitten (AH! Audio).

Werkte als een trein en nooit meer een brom gehad.

Dus wanneer het echt DC is dan kan het goed werken
Quote from: RalphH on April  1, 2020, 22:42:28
Kun je niet ergens in de buurt een DC blocker lenen?
Had hier 2 brommende eindbakken, blocker ertussen en brom nagenoeg weg. Wel even opletten dat een apparaat in je audioketen het niet mede veroorzaakt. Brom was hier nl weer terug na inprikken AVR op het blok. Avr staat r nu dus buiten.

Ik ga er eens eentje proberen te lenen ergens. Toch zeker de moeite waard als het werkt.

Quote from: Jack_D on April  1, 2020, 20:58:12
Algehele ouderdom........

Dit was een van de euvels welke mijn 20 jaar oude Harman Kardon ook begon te vertonen. Ik kon er uiteindelijk niet mee leven, storend in stillte passages. Niet heel hard was de brom/resonantie, maar als je je er eenmaal van bewust bent ben je(ik dan toch) de sigaar en is het uit met relaxed genieten van de muziek.

Nou precies, ik hoor t nu continu, erg vervelend

Quote from: Jack_D on April  1, 2020, 20:58:12
Zou een revisie worden volgens mijn lokale elektronicaserviceboer om de hoek. Weet niet meer wat ie nu exact heeft gemeld, is al een paar maanden geleden. Door de complexe bouw zou alleen het uit- en in elkaar zetten van de versterker een behoorlijke bom duiten gaan kosten. Omdat ie nog een paar andere kleine beginnende euvels had heb ik toen maar besloten om een gloednieuwe versterker aan te schaffen. Kan ik hopelijk weer 20 jaar vooruit.

De paar tips die jij hebt gekregen, heb ik ook gekregen en hielpen bij mij helaas niet. Bij mij bromde hij overigens ook op een ander adres. DC en netfilter maakte geen verschil.



Misschien dat het inderdaad ouderdom is. Ze zijn toch al gauw richting de 25 jaar. Misschien dat wat Peerless Monster benoemd wel een oplossing kan zijn. Eerst maar eens een dc blocker proberen en als dat niets uitmaakt kan ik nog eens een poging wagen of er ergens een elektronicaserviceboer is die dit proces kan uit voeren. Een nieuwe/andere eindversterker kan altijd nog. (gelijk op zoek naar een mooie match met sonus faber  :inlove:)
Quote from: Peerless Monster on April  1, 2020, 21:14:11
Joost,

Kan je zien of de transformator van dat zwarte spul heeft ingegoten?
Quote from: Peerless Monster on April  1, 2020, 21:17:40
Letterlijke tekst uit mijn gesprek met een vriend:

Dat zwarte spul op die ringkern is een impregnering die er bij de meeste van dit soort niet op zit. Ik denk dat men inderdaad brom problemen heeft gehad en toen heeft besloten om die zo op te lossen in latere productie series.

Dus waarschijnlijk heb je wellicht een eerdere productie als dat zwarte spul er niet op zit?

Ik krijg de transformator niet bloot zeg maar. Er zit een soort afscherming overheen welke ik niet loskrijg. Althans deze zit erg vast maar ik wil ook niks forceren. Ik weet wel dat ik klouts heb uit een eerdere productie. Via internet is ook te achterhalen dat er aanpassingen/fixes uitgevoerd zijn op nieuwere modellen. Via het serienummer kun je dat herkennen.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Hannibal_

Ik neem aan dat die eindblokken niet op een houten kastje staan of zo, he?
Dat kan een brom natuurlijk ook wat versterken soms.

Lastig hoor... brommen in je muziek
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Rowdy

Zijn de condensatoren van de voeding nog goed?

kappa9

Quote from: Hannibal_ on April  4, 2020, 07:23:41
Ik neem aan dat die eindblokken niet op een houten kastje staan of zo, he?
Dat kan een brom natuurlijk ook wat versterken soms.

Lastig hoor... brommen in je muziek

Staan in een ikea meubel van waaiboomhout en dan wel deze https://www.ikea.com/nl/nl/p/lack-tv-meubel-zwartbruin-20105341/ Maar ook als ik de versterker op mn salontafel heb staan (had m opengeschroefd en aangesloten om de brom wat beter te kunnen lokaliseren, ja heel voorzichtig gedaan uiteraard) was de brom evenredig sterk. En overduidelijk komt de brom vanuit de transformator

Quote from: Rowdy on April  4, 2020, 07:37:32
Zijn de condensatoren van de voeding nog goed?

Met mijn lekenogen zie ik geen lekken oid. Bedoel je de rood omcirkelde condensatoren? Hoe kan ik dit testen?
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

P.s. foto is van internet geplukt.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Rowdy


Hannibal_

Quote from: kappa9 on April  4, 2020, 12:50:42
Staan in een ikea meubel van waaiboomhout en dan wel deze https://www.ikea.com/nl/nl/p/lack-tv-meubel-zwartbruin-20105341/ Maar ook als ik de versterker op mn salontafel heb staan (had m opengeschroefd en aangesloten om de brom wat beter te kunnen lokaliseren, ja heel voorzichtig gedaan uiteraard) was de brom evenredig sterk. En overduidelijk komt de brom vanuit de transformator

Met mijn lekenogen zie ik geen lekken oid. Bedoel je de rood omcirkelde condensatoren? Hoe kan ik dit testen?

Ik weet het, klote, maar als je ze eens op de vloer, hopelijk beton met stenen afwerking, zet?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

kappa9

Quote from: Rowdy on April  4, 2020, 14:14:31
Staan ze bol?
Nee zien er nog keurig uit

Quote from: Hannibal_ on April  4, 2020, 18:17:24
Ik weet het, klote, maar als je ze eens op de vloer, hopelijk beton met stenen afwerking, zet?

Hmm dat kan ik eens proberen.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

Probleem is opgelost, de klouts zijn verkocht :clapping:
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

chansig

Met bekende brom ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Op het moment dat de verkoper ze meenam, waren ze niet aangesloten dus op zeker 100% geen brom.

kappa9

Quote from: chansig on July  4, 2020, 16:45:45
Met bekende brom ?

Gr. Hans

Ingeruild zijn ze. Bij een vriend thuis was er overigens geen sprake van een brom.

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

chansig

Mmmm....dus kans dat ze bij een volgende versterker weer oppoppen ?

Zoektocht (wat is er nu aan de hand) is dus nog niet afgelopen.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kappa9

Quote from: chansig on July  4, 2020, 17:18:39
Mmmm....dus kans dat ze bij een volgende versterker weer oppoppen ?

Zoektocht (wat is er nu aan de hand) is dus nog niet afgelopen.

Gr. Hans

Tot op heden geen brom. Voor nu is de zoektocht dus tot een halt gekomen. Mocht de brom weer terugkeren dan gaat deze weer verder. Hoop t eigenlijk niet ben nu zo aan t genieten  ;D
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

CZ79

Quote from: Contour on July  4, 2020, 16:56:48
Op het moment dat de verkoper ze meenam, waren ze niet aangesloten dus op zeker 100% geen brom.

Lijkt er dus echt op dat dit een DC dingetje is, eenvoudig op te lossen met een DC blocker
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Peerless Monster

Quote from: cz79 on July  7, 2020, 07:33:31
Lijkt er dus echt op dat dit een DC dingetje is, eenvoudig op te lossen met een DC blocker

Mij lijkt juist de dc veroorzaker op te sporen en te verhelpen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

CZ79

Ik snap je zin niet maar het klinkt exact hetzelfde als wat ik ooit had met twee hypex monoblokken.
Alleen bij mij gaf dit een brom, bij de buren niet en ook bij hun buren niet, het huis daarnaast weer wel, alle huizen hebben een enkele fase aansluiting.
Ik heb dit toen, na heel vee zaken uitsluiten, gemakkelijk opgelost gekregen door een dc blocker tussen de stroom aanvoer en de hypex te plaatsen.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Dat 2 apparaten het tegelijk hebben is inderdaad verdacht dat het ergens 'anders' aan ligt.
Anders zou je nog kunnen denken aan een defecte gelijkrichter waardoor de trafo van gaat brommen (continue).
Is de brom fluctuerend en op verschillende tijden niet altijd even hard dan zou ik ook denken aan DC op het net (of eigenlijk een asymetrische spanning).
Dat kan je idd goed oplossen met een DC blokker.

Ik heb het zelf ook met mijn nieuwe Tripath.
Gisteren meegenomen naar mijn ouders en daar nagenoeg geen last van (moet je met het oor op de behuizing).
Grote trafo's willen soms altijd wel wat brommen.
Ik bouw binnenkort ff een dc blokker bij de Tripath in.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack