1 18" of 2 15" in 1 box vooral HT, Dayton drivers

Started by belgiansound, March 30, 2020, 14:55:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Gebruik idd men stereo setup ook voor ht, vind het wat veel om nog een mid en achteraan 2 speakers op te hangen. Dan heb ik ook weer een andere voorversterker nodig en blijf ik precies bezig  :coffee: heb de foto's geupload

morca

Ik zou daar geen gewone minidsp gebruiken,die staat bekent niet zo goed in een stereo setup te werken.
Meer voor subwoofer setup.

Voor stereo gebruik lijkt en betere minidsp hier gepaster.

belgiansound

#52
Bedankt! Dus nu moet ik ook nog een mini dsp bij kopen, wordt er niet goedkoper op dit project :crazy:

Ondertussen veel ingelezen over de LAB12 in gesloten of geporte boxen...en het maakt de keuze er eigenlijk niet eenvoudiger op :popcorn: De EBP zit tussen de 50 en de 100, dus beide opties kunnen :nopompom: De gepoorte versie heeft het nadeel een sterkere rolloff te hebben, moet een filter op om te voorkomen dat hij zichzelf opblaast. De sealed gaat minder laag, maar met genoeg POWER en een LT kan hij wel vlak laag in de 20Hz komen, zolang de xmax niet overschreden wordt.

Volume: Ik zie 3 'voorbeelden': de BK Monolith, de Zu Audio Submission en Zu Audio Undertone.

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/monolith-df_Plus.htmBK monolith +: 95L: geport, en ze claimen op de site een laagbereik van 15Hz?
https://www.zuaudio.com/subwoofers/submission-yzk2fZu Audio Submission: niet officieel, maar op basis van buitenafmetingen schat ik 90L
https://www.zuaudio.com/subwoofers/undertoneZu Audio Undertone: idem, ik schat rond de 60-65L

Ik vraag mij vooral af wat er 'speciaal' is aan de Zu Audio subwoofer dat zijn prijs verklaart? 2500 en 5500 Euro voor een sub met een driver van 200 euro? Is er trouwens een reden waarom de 'high end' Zu Audio down firing is? Is dat 'beter' met dit type driver? Ik heb wel wat instellingen gevonden in de specs van zu-audio maar of ze echt het verschil gaan maken...

Op basis van de submission kom ik uit op 180-190L voor een dubbele driver, of ongeveer 0.4*0.6*1.1 buitenmaat. Op basis van de undertone een 130L of ongeveer 0.4*0.6*0.8.

'Power' heb ik voldoende met m'n power amps en met mini DSP kan ik ook een LT toevoegen. Heb ik meer kans op power compressie bij het lager volume? Langs de andere kant wil ik niet veel tijd steken in het bouwen van de box om dan tot de vaststelling te komen dat hij te klein is :nopompom: De F3 is uiteraard lager met een kist van 90L, rond de 25Hz, maar minder 'spring effect' van de kist?

De specs die de monolith claimt is wel sterk uiteraard, maar wat ze met 'in room respons' van 15Hz -3db bedoelen lijkt mij vaag...hoe hebben ze dat gemeten?

Bedankt allemaal en excuses voor mijn vele vragen :withstupid:

belgiansound

Nog wat zitten lezen...over 'multiple subs'...

3 subs zou al een grote verbetering geven, 1 in een hoek, 1 op dezelfde muur en 1 aan de overkant. Ik heb uiteraard 4 drivers :nopompom:

Ik was aan het denken om 2 sealed boxen te maken en 1 grote dual sub ported. De gepoorte zou ik dan naast de zetel zetten en de twee gesealde vooraan voor het 'tactiel' gevoel...niet zeker of dat tactiel gevoel echt zo'n verschil maakt?

Ik zit dan natuurlijk wel met m'n mini dsp...of ik koop een mini dsp of ik koop een inuke 1000 met dsp om die ene gepoorte sub aan te sturen...

zware beslissingen :pompom:

belgiansound

Ondertussen nog heel wat gerekend en vooral ook bijgeleerd over winisd. Ik vind de alpha versie leuker werken.

Ik kom uit op een box volume van 200L, ik heb er nog 20L bijgeteld voor de bracing en drivers en 38 L voor de baspoorten, dus totaal intern volume van 258L en een kist van 0.45*0.6*1.2m groot.

Ik heb wel heel wat filters en eQ toegevoegd. Ik ben geen expert in winisd dus heb er toegevoegd en gewijzigd totdat de spl grafiek en cone excursion ok waren...ik hoop dat dat een beetje klopt :sleepy:

het enige waar ik nog een beetje mee zit is de luchtsnelheid aan de poort. Ik zou gaan voor 4 poorten van 1.15m lang en 10.2cm doorsnede. Dat zou de snelheid beperken onder de 15m/s. Is dat ok?

Ik vraag me af of het ok is om 2 bochten in elke poort te hebben en relatief dicht (10cm van de magneet ongeveer) bij de driver uit te komen?

2 poorten van 10.2 of 4 van 8.2 zouden wel veel gemakkelijker in de kist passen maar lucht snelheid is een stuk hoger...hoe hoog zou ik mogen gaan?

De cone excursion gaat ook 1mm erboven bij 1000W, bij 900 juist op xmax.

Alvast bedankt voor jullie ervaring en input, spannend zo'n box ontwerpen :clapping: :clapping:

belgiansound

in bijlage ook nog m'n schets van de situatie (kon maximaal 4 bijlages toevoegen). Ook een overzicht van alle filters :pompom:

Ryvm

Quote from: belgiansound on April 13, 2020, 15:21:41
in bijlage ook nog m'n schets van de situatie (kon maximaal 4 bijlages toevoegen). Ook een overzicht van alle filters :pompom:
Ik zou als ik jou was niet met buizen gaan werken. Erg rommelig met al die bochten.
Waarom niet gewoon een slotpoort? Veel gemakkelijker uit te rekenen omdat je puur naar oppervlakte x lengte kijkt.
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

belgiansound

Heb ik over getwijfeld maar overal lees ik dat slot poorten meer turbulentie geven...?

Ryvm

Quote from: belgiansound on April 13, 2020, 15:48:37
Heb ik over getwijfeld maar overal lees ik dat slot poorten meer turbulentie geven...?
Dat hoeft niet hoor... Als je de hoeken rond maakt...
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Quote from: Ryvm on April 13, 2020, 15:34:56
Ik zou als ik jou was niet met buizen gaan werken. Erg rommelig met al die bochten.
Waarom niet gewoon een slotpoort? Veel gemakkelijker uit te rekenen omdat je puur naar oppervlakte x lengte kijkt.
Denk dat buis juist makkelijker en beter is ivmpoortruis.
Bocht is minder scherp.

Of doe zoals ik het deed.
Heb je geen bocht nodig

Ryvm

Quote from: morca on April 13, 2020, 16:33:43
Denk dat buis juist makkelijker en beter is ivmpoortruis.
Bocht is minder scherp.

Of doe zoals ik het deed.
Heb je geen bocht nodig
Ik weet het niet hoor, met 4 pijpen is ook 4 bochten... [emoji848]

En als je een slotpoort mooi rond maakt in de hoeken en uiteinden moet het goed komen lijkt me.

Sorry in dit geval zelfs 8 bochten[emoji28]
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Quote from: belgiansound on April 13, 2020, 15:20:23
Ondertussen nog heel wat gerekend en vooral ook bijgeleerd over winisd. Ik vind de alpha versie leuker werken.

Ik kom uit op een box volume van 200L, ik heb er nog 20L bijgeteld voor de bracing en drivers en 38 L voor de baspoorten, dus totaal intern volume van 258L en een kist van 0.45*0.6*1.2m groot.

Ik heb wel heel wat filters en eQ toegevoegd. Ik ben geen expert in winisd dus heb er toegevoegd en gewijzigd totdat de spl grafiek en cone excursion ok waren...ik hoop dat dat een beetje klopt :sleepy:

het enige waar ik nog een beetje mee zit is de luchtsnelheid aan de poort. Ik zou gaan voor 4 poorten van 1.15m lang en 10.2cm doorsnede. Dat zou de snelheid beperken onder de 15m/s. Is dat ok?

Ik vraag me af of het ok is om 2 bochten in elke poort te hebben en relatief dicht (10cm van de magneet ongeveer) bij de driver uit te komen?

2 poorten van 10.2 of 4 van 8.2 zouden wel veel gemakkelijker in de kist passen maar lucht snelheid is een stuk hoger...hoe hoog zou ik mogen gaan?

De cone excursion gaat ook 1mm erboven bij 1000W, bij 900 juist op xmax.

Alvast bedankt voor jullie ervaring en input, spannend zo'n box ontwerpen :clapping: :clapping:
15 m/s is goed.
Op hoeveel hz? 20 hz?

200 liter kan je mooi 2.3of 3 rechte pijpen maken misschien.
Ligt aan je ontwerp.


Quote from: Ryvm on April 13, 2020, 16:47:40
Ik weet het niet hoor, met 4 pijpen is ook 4 bochten... [emoji848]

En als je een slotpoort mooi rond maakt in de hoeken en uiteinden moet het goed komen lijkt me.

Sorry in dit geval zelfs 8 bochten[emoji28]
Met 4 bochten is niet handig idd.



belgiansound

Heb de geslotte versie eens uitgerekend in winisd. Ik zit natuurlijk beperkt met de lengte van het slot, zou ideaal rond de 1m zitten (twee vouwen). Dan heb je uiteraard ook 3 bochten.

Ik zou een opening van 9cm hoog nodig hebben (op 36cm, de binnen maat breedte). Dat is in totaal een 42L (inclusief het 18mm hout om het slot te maken). Dat is een aantal L meer dan de buizen, maar niet zo dramatisch. Berekening in bijlage. Naar stevigheid toe voegt het eigenlijk enkel stevigheid toe aan de onderkant van het kabinet, waar het het minste nodig is.

Er is ook een optie met minder bochten, zie schets in bijlage. Dan zou er maar 1 bocht zijn per buis. Nadeel is dan wel dat de buizen voor elkaar lopen, geen idee of dit invloed heeft op de luchtstroom naar de buis toe?

Als ik een rechte buis wil moet ik naar 2 buizen gaan van 10.2cm doorsnede, maar dan ligt de luchtsnelheid rond de 30m/s dat lijkt mij vrij hoog?

flakkees

heb je al eens gedacht aan een passieve radiator ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

belgiansound

Ja maar wordt snel duur. Moet een redelijke xmax hebben, 15". Dat is al snel 150 euro per radiator, 4 stuks...

De earthquake slaps lijken mij de goedkoopste optie maar is ook weer 400 extra...hoeveel kleiner kan ik men kasten dan maken? De vriendin moet het ook zien zitten😉

flakkees

de kast word die van een gesloten ontwerp . dus een stuk kleiner .
let wel op het volgende : As a general rule, the passive radiator(s) should have at least double the displacement of air (Vd) as the active woofer(s)/subwoofer(s) in the system.
To calculate Vd: Sd x Xmax = Vd
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

belgiansound

Klopt dus 2 15" passieve woofers met een xmax van min 13 mm...er is een dayton maar die is 150 euro per stuk. Dat is evenveel als men driver😂

flakkees

heb je niet genoeg aan 1 15'' passieve voor 2 lab 12 ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

belgiansound


Spekkie99

Quote from: belgiansound on April 13, 2020, 20:24:22
Ik dacht 1 15" radiator per 12" woofer?
Yep. Kijk maar bij alle ontwerpen met passieve radiatoren van speakerland of adire. Heb ooit ook nog zelf eentje gemaakt met 12 inch met we. 15 inch passieve.

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

belgiansound

Goedkoopste en technisch beste volgens mij is om 1 18" passieve woofer te gebruiken per kast, wat denken jullie?

https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-rss460-pr.html

xmech is 34mm, sd 1184. De LAB12C heeft een sd van 506 en xmax van 13mm. Volgens mijn berekening is 1 18" radiator het equivalent van 6 LAB12C woofers dus zou moeten werken?

Totale kost 360 EUR

De 15" kost niet zoveel minder

https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-rss390-pr.html

Deze zou volgens mij 3,8 LAB12C kunnen vervangen, niet voldoende dus. Dan heb ik er al 2 nodig, of ik zou er nog 1 van onderstaande bij moeten steken (een 12"):

https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-dsa315-pr.html

Xmax is 13mm, maar sd is maar 480. Het is dus geen optie om 4 van dergelijke passieve radiatoren per kast te steken.

Netto moest ik 1 15" en 1 12" passieve radiatoren steken per kast dan zou het totaal 420 EUR zijn, maar minder 'headroom' dan 1 18" als ik op de cijfers moet afgaan?

Verder kan iemand aangeven wat het ongeveer kost aan buizen en flares om die gepoorte kasten te bouwen? Kwa hout zou ik ook iets uitsparen misschien 50 euro? Ik schat dat de buizen, in totaal 10m, rond de 50 euro? De flares had ik ook graag gekocht ipv zelf gemaakt, ook een 50 tal euro?

Kwestie dat ik even bij mijn vrienin mijn case kan verdedigen om voor passief te gaan  :pompom:

Verder probeerde ik te berekenen in winisd voor een passieve radiator, maar gaat blijkbaar niet automatisch...welk volume moet ik dan rekenen voor passief, een 60L per woofer? Dat is 120L of de helft van de huidige kast :pompom:

belgiansound

#71
Ondertussen ff de optie passieve radiator uitgerekend. Het intern volume zou een stuk lager zijn, 130L vs 238L (incl vol vents).

Kwa buitenafmetingen zou ik dus gaan van 0.45*0.60*1.2 naar 0.55*0.55*0.6

In bijlage de berekening. De passieve radiator is wel iets minder efficient, iets minder SPL en ook iets meer cone excursie (maar nog ver onder de xmech van 22mm). Wel wat distortie dus boven de 800W, maar de vraag is hoe vaak dat gebeurt en of je dat dan zal horen bij die lage frequenties. Zal niet zo snel bij muziek zijn maar eerder bij films?

Kwa kosten, zou dus 360 EUR zijn voor de passieve radiatoren, ik schat dat ik een 100-150 euro bespaar in poorten, hout, verf en lijm, dus in totaal kost het een goede 200 euro meer. Valt wel mee dus ik overweeg het :pompom:

Alleen zit ik een beetje verveeld met het aantal drivers en dus de ontwerpopties. Het properste zou zijn om de passieve radiator vooraan te zetten, zo beperkt ik de hoogte. De LAB12 kunnen dan dual opposing staan, maar daar wordt het lastiger, er zijn twee opties...aan elke zijkant een driver of 1 down firing en een 1 'up' firing. Die 'up firing' vind ik minder praktisch. Er is hier een ontwerp van een forumlide, deze heeft er een plank boven gestoken (zoals in mijn schets in bijlage). Ik vraag mij enkel af, een plank op 2 cm van een woofer zetten met een excursie van 13mm, is dat niet vragen om het buigen van die plank? Of moet ik een stuk graniet nemen of zo? Ik weet ook niet of ik dat mooi vind.

De andere optie is een 12" woofer aan elke kant van het kabinet. Hier vraag ik me af of het geen kwaad kan dat ernaast een luidspreker of een muur of .... staat? Op zich zou ik denken van niet, uiteindelijk staat er ook 'iets voor' bij down firing. Is we de 'properste' oplossing, hoef ik er geen plankje boven te hangen...?

Laatste vraag is of het allemaal gaat passen? alle drivers zijn rond de 16cm diep. Ik heb het uitgetekend en het lijkt nipt te passen...niet zeker of ik correcte afstanden respecteer...

flakkees

#72
ik zou de 2 lab 12 aan de achterkant doen . lekker voor wat cornergain
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

belgiansound

#73
probleem is als ik de 2 lab 12's op 1 kant wil ik direct een hoger of diepere kast moet maken, doorsnede is ongeveer 35cm, met een beetje marge is dit al minimaal 80cm hoog. Ik zal voorlopig rekenen met beide aan 1 zijkant, 'dual opposed'. Ik kan nog altijd 1 downfiring maken en 1 side...altijd lastig zoiets beslissen voor je het gehoord hebt :popcorn:

Ik heb nog wat meer zitten rekenen, om het volume van de kast beter in te schatten. In bijlage de excel. Ik zag het niet direct mee gerekend worden, maar in m'n berekening heb ik er rekening mee gehouden dat de gaten van de speakers toegevoegd mogen worden aan het 'intern volume' van de kast. Ik kan niet zoveel bracing aanbrengen door alle drivers die erin zitten, van de 6 panelen zit er in 3 een al dan niet actieve speaker :nopompom: De hoogte van de kast is niet zo groot, ik zou dus 1 grote brace aanbrengen loodrecht eigenlijk op de passieve radiator. Daardoor krijgen de twee lab12c's wel niet veel steun...maar heb ze een dubbele plaatdikte gegeven.

kom nu wel uit op een mooie verhouding, 50cm breed, 60cm hoog en 60cm diep...hoge WAF factor!

Of ik nu up en down firing neem of side firing ben ik nog niet uit :yawnee: Ik heb wat zitten rondkijken voor opties voor het afwerken van de bovenste sub. Gehard glas kost een arm en een been, met afwerking bij direct 200 EUR. Graniet of zelf gegoten beton kan ook of uiteraard een dubbele laag MDF...zolang het maar geen vibraties toevoegt aan de sub...en het niet opeens koud of hard klinkt

// EDIT //
De grootte heeft het hem gedaan, budget is goedgekeurd en vandaag de passieve radiatoren besteld :pompom: nu nog kiezen:

dual opposed: down en up firing: is wel 7.5 + 7.5 + 2a3 = 17a18cm hoger aangezien ik 1/4 diameter woofer van de grond moet blijven en ook vanboven een plaat moet aanbrengen op dezelfde hoogte, en voldoende dik (2 a 3 cm)
dual opposed: side firing: niet zeker of dit gemakkelijk te plaatsen is in de ruimte aangezien geluid alle kanten uitgaat
non dual opposed: down en side firing : ook iets hoger, 7,5cm, maar nog altijd het nadeel van 1 side firing sub

keuzes keuzes :coffee:

Door corona kan ik ook geen plaat gaan halen in de DHZ zaak, als ik m'n keuze gemaakt heb ga ik eens online kijken of ik het niet beter kan laten op voorhand zagen...wel zonde want heb al het materiaal hier :nopompom:

belgiansound

#74
Zo, ondertussen ff overlegd met m'n wederhelft, we hebben afgeklopt op side firing.

Nu wil ik voor de eerste keer gaan fineren. De voorkant en de zijkanten zou ik willen fineren, de achterkant schilderen.

Nu vraag ik me af of:
- In verstek laten zagen: is 2x zo duur ongeveer voor blanke mdf, maar kan dan wel vooraf alles fineren. Vraag me alleen af of er geen risico is dat mijn verstek niet perfect uit zal komen en ik moet schuren? Dan is mijn fineer voor de vuilbak... Ik kan dan ook geen nageltjes aanbrengen, puur met plakband op het verstek en houtklemmen
- gewoon recht verzagen: stukken goedkoper maar ik moet wel fineren 'op de kast'. Geen idee of dit moeilijker is maar of het ook voordelen heeft?
- Blank mdf of lakdraag mdf: ze kosten ongeveer evenveel, maar de lakdraag moet ik niet eerst 'sealen' voor ik lijm aanbreng. Maar pakt de lijm dan wel voldoende?

Ik zou dit fineer gebruiken: https://hout-fineer.nl/?product=noten-alpi-66x244cm Is zonder drager, dus 'klassiek' fineer. Voor het verlijmen zou ik willen werken met gewone witte houtlijm, zodat ik het nog kan 'positioneren', ik vrees dat met contactcement de kans op foutjes groter is...

bedankt!