1 18" of 2 15" in 1 box vooral HT, Dayton drivers

Started by belgiansound, March 30, 2020, 14:55:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Welk type jl audio? Past dat ook in het budget?

gast_001

JL audio, waarom niet, echter niet goedkoop.

Bijvoorbeeld een PA woofer die het goed doet.
PD2150  ?

Ultimax is gewoon beproefd, hoef je je geen zorgen over te maken.

Zoveel leuke dingen te verkrijgen  :P

belgiansound

Bedankt! Ik kan inderdaad blijven kijken naar verschillende verschillende chassis, daarom vandaag tijdens mijn verlof alles eens in winisd gestoken.

In bijlage de ported opties. In het
groen: dual lab12
rood: dayton um 15-22
paars: rockford fosgate
blauw: earthquake dbxi

Van de 15" opties lijkt de dayton mij de meest logische keuze.
De 2x12" vind ik moeilijk te interpreteren. Er zit een dip in, maar vooral de andere grafieken mbt excursie en luchtsnelheid geven wel aan dat ze hard moeten werken om aan die frequenties te geraken ik vrees dus voor distortie?
Wel meer output met de 2 LAB 12 drivers.

Ik heb ook de sealed versies vergeleken met de ported voor de 2 opties, tweede grafiek. Rood is de dayton, groen is de LAB12. Sealed hebben ze allebei 150L gekregen, ported 200L op 20Hz afgesteld.

Ik kan maar moeilijk inschatten wat nu de beste in room respons zal geven, de dayton die ported een mooier verloop heeft en sealed dieper gaat, of de LAB12 die sealed minder diep gaat maar meer SPL op hogere frequenties en die ported meer SPL  haalt dan de dayton maar een dipje heeft, en meer excursie en port snelheid?

Op basis van mijn beperkte winisd ervaring zou ik denken dat de dayton 15" ported het beste resultaat zouden geven. Ik vraag mij enkel af of ik die dual LAB12 wel goed gemodelleerd heb in winisd. Winisd maakt volgens mij een dubbele 'forward firing' berekening, maakt het uit als ze dual opposed zijn?

Voordeel, esthetisch van geporte dual front firing LAB12 is wel dat ik het (relatief) slank en iets hoger kan maken, wat visueel nog aantrekkelijk is. Ook een dual opposed (zoals de octo op dit forum) heeft een kleine footprint.

Verlos mij uit mijn lijden, welke optie zal mij een F3 van 20Hz (tot 60-80Hz) geven met zo weinig mogelijk distortie en zoveel mogelijk 'impact' tijdens films :clapping:

belgiansound

voila, de kogel is door de kerk, heb beslist de 4 lab 12 woofers te kopen voor de promotie gedaan is, vind het veel motor en vermogen voor 600 euro, ik ben benieuwd :pompom:

Dat geeft mij nog 2 weken om na te denken over het ontwerp, dan kan ik ook de nodige onderdelen nog bestellen om de afwerking te doen van de kist.

Na wat inlezen denk ik toch voor sealed te gaan. Ik heb wat schrik voor het geluid van de ports, passieve drivers vind ik aan de dure kant, en met 4 woofers zou ik voldoende spl moeten halen om de toppen eraf te halen en toch vrij vlak met wat room gain aan die heilige graal van 20Hz te geraken, zonder die steile roll off van een geporte kist. Ik hoop dat dit klopt, anders mag ik al m'n kisten weer afbreken om geporte te maken :nopompom:

De mogelijkheden zijn:
- dual opposed, 1 up en front firing, geen tussenschot tussen de drivers
- 2 front firing in 1 kist, zonder tussenschot
- 2 front firing in 1 kist, met een tussenschot
- 4 aparte sealed subs

Hoeveel liter zou ik rekenen per woofer? Ik twijfel tussen 50, 70 of 100 (dus *2 per kist)

ik weet niet of ik mogelijkheden over het hoofd heb gezien?

Ook een vraagje ivm m'n versterker. Ik heb een QSC EX 1600. Deze levert 600W per kanaal in 4 ohm. Hij heeft het voordeel dat de fan pas aanslaat als het echt nodig is, maar is dit wel genoeg power om ze aan te sturen? Anders koop ik een grotere versterker...

bedankt!

holco

Een dual opposed is pas een dual opposed als het een dual opposed is ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

belgiansound


holco

Zo diep is tie niet  :D

Quote,
De mogelijkheden zijn:
- dual opposed, 1 up en front firing
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Ryvm

Ik zou het gewoon bij de daytons houden en dan zo laag mogelijk afstemmen!
Dit geeft mi de dikste klappen voor film.
Wanneer ik alleen mijn gesloten sub gebruik (um15-22 in 120ltr) gaat het wel diep maar midlaag mist druk. Nu is dit natuurlijk met nu nog 1. Daarom heb ik in de beide hoeken achterin 2 peerless xls12 subs. Dit zijn geboorte subs en die delen wel dikke klappen uit! Maar natuurlijk minder laag al kunnen ze de 20hz prima halen. Met minidsp worden deze beschermd voor teveel excursie onder 20-25Hz.

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

belgiansound

Quote from: holco on April  3, 2020, 21:38:22
Zo diep is tie niet  :D

Quote,
De mogelijkheden zijn:
- dual opposed, 1 up en front firing

Ah oei ja is een schrijffout, moet dus up firing zijn:D

@Ryvm: het zijn de lab12 woofers geworden, dus hopelijk een combi van de 2 effecten die jij hebt!

Ivm de versterker, ik ben aan het kjjken naar een qsc3000a, die levert vlot 1200 watt per kanaal in 4 ohm, maar is dat wel nodig? Men huidige levert de helft...

Ryvm

Oh je hebt ze al besteld ook?[emoji28]

Nou ja ik wil idd ook nog iets met de lab12 drivers... De peerless xls12 subs wil ik vervangen door dubbele lab12 subs, maar dan gesloten. Dus blijft interessant topic![emoji16]
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Quote from: belgiansound on April  3, 2020, 23:37:03
Ah oei ja is een schrijffout, moet dus up firing zijn:D

@Ryvm: het zijn de lab12 woofers geworden, dus hopelijk een combi van de 2 effecten die jij hebt!

Ivm de versterker, ik ben aan het kjjken naar een qsc3000a, die levert vlot 1200 watt per kanaal in 4 ohm, maar is dat wel nodig? Men huidige levert de helft...
Volgens mij wanneer je 2 6ohm drivers parallel schakelt heb je 3ohm, krijg je waarschijnlijk iets meer uit je versterker. 
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

belgiansound

Het zijn de lab12c woofers geworden, iets duurder. Volgens mij heb je meer tht bij minder dan 4 ohm? Heb altijd gehoord dat je amp meer power moet hebben dan de subs bij sealed...maar 1200watt per kanaal is extreem beefy:d

flakkees

#37
sealed , dan zou ik kiezen voor 2 x het rms vermogen van de driver als rms vermogen van de versterker
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

holco

Gesloten met wat boosten gaat erg hart qua power behoefde, mijn ex Octo draaide op zo'n 1500 Crown Watt's en ik had sterk het vermoeden dat er meer uit die sub te halen was.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

belgiansound

#39
Dus:
Of mijn qsc ex 1600 houden, bridgen op 1600w 4ohm en een mx1500a erbij kopen, bridgen op 1500w, maar dan heb ik 1%thd

Of een mx3000a kopen, 2x1200w 4ohm 0.1 thd

Of alles zoals hierboven, maar elke woofer 1 amp in bridge, dus minimaal 1200w per woofer, of 5500watt in 4 ohm

Laatste lijkt extreem :D :pompom:

holco

Te veel kan nooit kwaad, te weinig is zonde vwb de niet benutte potentie van de sub ;)

Als ik nu een sub projectje zou hebben zou er op zeker een Hypex Fa 502 (Bridge mode) per sub in gaan, heeft alles wat je maar wil op DSP gebied en hele goede Wattjes.


FA502: 2x 500 Wrms
BTL 1 kW @ 4 Ω/1.2 kW @ 8
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

belgiansound

#41
Ok prima heb ze alletwee gekocht. Mijn versterkers zijn dan wel duurder dan mijn drivers :D

Ik moet wel afslanken in versterkers, ga er binnenkort een paar te koop moeten zetten :clapping:

Ik heb nog een kleine bijkomende vraag...ik was voor de lab12 al op zoek naar een subwoofer en was een focal tegengekomen, type kende ik niet, 13v7601db. De specs opgevraagd bij focal, staan in bijlage, en lijken goed te zijn. Vented gesimuleerd in winisd en lijkt beter te zijn dan de dayton? Heb ik geen fout gemaakt bij de berekening?

Stel dat de berekening klopt, heeft het ten eerste zin om de die focal nog toe te voegen, hij kan wat lage effecten toevoegen en bvb enkel bij films aangezet worden, maar hoe moet ik hem dan aansluiten? Ik heb maar een 2x4 mini dsp,

Alvast bedankt!

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

belgiansound

4×lab12c 4ohm 500w rms nieuw
1×focal 13" 13v7601db (was maar 50 eur
1×qsc mx3000a
1× qsc mx1500a

Ik heb een mini dsp 2x4 liggen en nog een qsc ex1600.

Vraag is of ik al die versterkers nodig zal hebben :D

holco

Je kan met de MiniDSP 2x4 iig onafhankelijke 4 subwoofers aansturen/inregelen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

belgiansound

In:
Links
Rechts
Out:
Links  speaker 1
Rechts speaker2
Links sub1
Rechts sub2

Ik heb toch geen outs meer over, hoe kan ik anders mijn speakers aansturen? Heb wel een crossover nodig voor men luidsprekers anders speken ze lage noten die ze toch niet aankunnen...

holco

Als je geen crossovers in kan stellen via de receiver hou je inderdaad maar 2 subwoofers over.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Ryvm

Quote from: belgiansound on April  4, 2020, 22:59:28
In:
Links
Rechts
Out:
Links  speaker 1
Rechts speaker2
Links sub1
Rechts sub2

Ik heb toch geen outs meer over, hoe kan ik anders mijn speakers aansturen? Heb wel een crossover nodig voor men luidsprekers anders speken ze lage noten die ze toch niet aankunnen...
Wat is je complete setup nu? Gebruik je de minidsp nu ook?
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

belgiansound

#48
Volledige setup is een vv rotel rc 1070 en bose 1800 mk1 eindtrap met daarop canton ct2000 luidsprekers, zie foto's. De mini dsp gebruik ik nu niet want heb geen shbwoofers momenteel :worship:

Daar komen dan de bovenstaande qsc eindtrappen en mini dsp bij om de nog te bouwen subwoofers aan te sturen :pompom:

Ryvm

Quote from: belgiansound on April  5, 2020, 11:52:37
Volledige setup is een vv rotel rc 1070 en bose 1800 mk1 eindtrap met daarop canton ct2000 luidsprekers, zie foto's. De mini dsp gebruik ik nu niet want heb geen shbwoofers momenteel :worship:

Daar komen dan de bovenstaande qsc eindtrappen en mini dsp bij om de nog te bouwen subwoofers aan te sturen :pompom:
Dat is toch een stereo setup? Gebruik je dat voor ht?

Zie geen foto's trouwens [emoji848]
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2