1 18" of 2 15" in 1 box vooral HT, Dayton drivers

Started by belgiansound, March 30, 2020, 14:55:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hey,

Ik zou graag een tweede DIY project doen en had graag jullie ervaring en mening gehad om het zo goed mogelijk uit te voeren.

Ervaring:
Ik heb ongeveer 4 jaar geleden 2 'lilmike' 'horn' subwoofers gebouwd. Wogen meer dan 100Kg per stuk, 1m70 hoog, gingen diep. Ondertussen 2 keer verhuisd en een nieuwe vriendin, zag het niet zitten om ze mee te verhuizen en doorverkocht. Vond het bouwen wel erg leuk en leerrijk! Ik heb alles ook in huis kwa houtbewerking (we zijn ook aan het verbouwen :D)

Huidige setup:
Momenteel Canton CT2000 als mains. Ik zou iets anders willen, met meer midden in. Ik twijfel nog welke, ik ben fan van mijn infinity Qb's, dus renaissance 90 zou mooi zijn. Kappa 100 beter voor HT maar ik vrees een veto van mijn vriendin ivm grootte :D Er staan ook mooie focal speakers te koop op dit forum...eerst moet corona voorbij zijn...

Ruimte en plaatsing:
Z-vormige living, tv staat in stuk van 4,5*5 M, daarnaast een open ruimte van 11*5m en dan een veranda van 6*3m. Ik heb dus wel iets nodig dat de ruimte vult. Hij zou naast de zetel komen te staan, op 1,5m van de hoek.

Budget:
ik zou een 5-600 euro aan de drivers willen besteden. Versterker, QSC EX1600, en mini dsp heb ik al van m'n vorige subs.

Grootte sub:
Het intern volume zou omgerekend max 250L zijn. (70*80*60 cm buitenafmeting). Ik zou het afwerken als een salontafel, met een betonnen blad op. Lekker zwaar dus  :coffee:

Type sub:
Ben ik nog niet uit. Ported geeft de beste respons rond de 20HZ voor dit budget en volume en vooral om mijn ruimte gevuld te krijgen met laag. Sealed is wel beter voor muziek, maar ik vrees dat ik dan minstens 2 18" moet zetten, daar heb ik geen goedkeuring van m'n vriendin voor :nopompom:

Ik heb een esthetische voorkeur voor down firing, ook omdat hij naast de zetel staat vrees ik dat ik weinig 'nearfield' effect zal hebben van front firing.

Ik zou graag de 20Hz halen met -3db. Crossover op 60Hz.

Drivers:
- single Dayton UM 18-22: 410 EUR
- single sundown ZV4 18D2 (2de hands): 500 EUR
- double Dayton UM 15-22: 580 EUR

Ik twijfel dus tussen bovenstaande drivers. Zijn allemaal Amerikaanse drivers omdat ik geen goed(koper) Europees alternatief vind. Als iemand andere drivers kan aanraden binnen dit budget?

De verkoper van de sundown beweert dat hij evenveel SPL heeft als 2 dayton UM18-22. Hierop afgaand zou ik deze dus best nemen. De Dayton heeft wel een veel lagere Fs, maar de sundown een hogere xmax.

De 15" dubbele configuratie spreekt mij ook wel aan. Ik zou 1 downfiring en 1 frontfiring maken, de ports weet ik niet waar ik ze dan best zou steken (zijkant, naar de hoek? front? down? ??)
Ik vraag me ook af of ik 2 15" geport in 250L krijg. Moet ik ze dan ook splitsen met een tussenwand?

Ryvm

Ik heb zelf ook nog 2 um15's liggen waarvan ik 1 in een gesloten kast gebruik van ik geloof 120ltr. Ik zou liever ook een sub met poort bouwen maar worden dan wel erg groot wanneer je lager wilt dan 20hz.
Ik kijk dus even met je mee naar jou vorderingen[emoji16]
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

belgiansound

ik ben altijd bereid ze over te nemen voor een prijsje aangezien je er duidelijk niet zo tevreden over bent :D :coffee: :pompom:

Benieuwd wat de experts zeggen idd over het volume, ik vind 1 driver berekenen al niet eenvoudig, laat staan 2   :crazy::nopompom:

Ryvm

Nou niet tevreden wil ik niet zeggen hoor...[emoji28]

Maar 1 gesloten kist in mijn ruimte geeft gewoon te weinig output... Gaat wel diep hoor in room. Maar uiteindelijk ben ik ook van plan 2 geboorte kisten te bouwen[emoji16]
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

flakkees

ik speel hier met een enkele 18'' gesloten
kom gerust eens luisteren voor je conclusies trekt betreft spl en tekort schieten .
altijd welkom .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

belgiansound

Hey,

Zou het graag komen beluisteren maar met corona lastig :-X

Hoe groot is de ruimte en welke driver zit erin? Ht of ook muziek? Dat sealed voor jou werkt wil tich niet zeggen dat ported nog veter kan werken?

Verder kan er iemand wat opmerkingen verwijderen ivm oelewapper...ben blij dat het uitgeklaard is maar vervuilt mijn topic wel :threadclosed:

Ryvm

Quote from: belgiansound on March 30, 2020, 20:01:44
Hey,

Zou het graag komen beluisteren maar met corona lastig :-X

Hoe groot is de ruimte en welke driver zit erin? Ht of ook muziek? Dat sealed voor jou werkt wil tich niet zeggen dat ported nog veter kan werken?

Verder kan er iemand wat opmerkingen verwijderen ivm oelewapper...ben blij dat het uitgeklaard is maar vervuilt mijn topic wel :threadclosed:
Bij deze...
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2


beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

belgiansound

Bedankt Beunky, en ook Darkraver voor de link.  :pompom:

Die website kende ik nog niet. Heb de vergelijking tussen de Dayton 18 en Sundown ZV4 ff genomen, de Sundown is iets vlakker en gaat iets langer door, maar sealed zitten ze beiden helemaal niet vlak met een 14db verschil tss de 63 en 20Hz voor de Sundown en 17db bij de Dayton. Meer als je tot 16Hz zou gaan vergelijken.

Als ik het bekijk zou ik -3/+3 maar een bruikbaar bereik hebben vanaf 31Hz voor de Sundown en van 40Hz voor de Dayton. Duidelijke win voor de Sundown lijkt mij, over het geheel een stuk vlakker...

Ported en met DSP is er wel wat meer uit te halen lijkt mij? De dual 15" heb ik jammer genoeg nog geen simulaties van gezien.


gast_001

Waarom niet gewoon een deftige "PA" woofer ?


belgiansound

#11
is voor mij ook prima, als het binnen het budget valt en tot aan de 20Hz geraakt -3db is dat prima!

Ik heb voor de duidelijkheid ook nog een schets gemaakt in excel van de layout nu. Het is dus een vrij grote ruimte, maar wel met veel 'hoeken'. De achterkant is ook volledig glas, het is wel vrijstaand dus geen last van buren. Verder ook convectorputten, waar de subwoofer naast zou staan.

gast_001

Nu de Dayton en de Sundown zien er ook uiterst interessant uit.
Denk dat je er wel uit komt uiteindelijk. Je begint in ieder geval hoe dan ook met uitstekende woofers

belgiansound

Zo, ondertussen nog wat research gedaan.

De opties zijn uitgebreid:

- 4x lab12 - 600 EUR (goedkope prijzen momenteel in de UK door zwakke pond)
- 2x dayton um 15-22 - 600 EUR
- 2x 2 * Rockford Fosgate P3D4-15 -500 EUR
- 2 * Acoustic Elegance IB15AU-4 alleen ken ik de prijs nog niet voor Europa, zou kunnen dat het teveel zal zijn...

Er zou dan toch een voorkeur zijn om voor meerdere subs te gaan, om de bass respons in m'n huiskamer vlakker te krijgen.

Wat zou er trouwens beter zijn, 4 LAB12 subs (2 cases met dual drivers) of 2 15" subs? Welk type kast (ported, bandpass, sealed, ...).

En dan nog het verschil tussen de dayton, rockford en acoustig elegance...welke optie is het best voor mijn situatie?

bedankt allemaal!

Ryvm

Wordt wel interessant topic zo[emoji16]

Heb zelf ook 4 lab12 subs liggen waar ik nu nog niks mee gedaan heb, en dus nog 2 um15's.
Dus ben erg benieuwd!
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Quote from: belgiansound on April  2, 2020, 14:27:06
Zo, ondertussen nog wat research gedaan.

De opties zijn uitgebreid:

- 4x lab12 - 600 EUR (goedkope prijzen momenteel in de UK door zwakke pond)
- 2x dayton um 15-22 - 600 EUR
- 2x 2 * Rockford Fosgate P3D4-15 -500 EUR
- 2 * Acoustic Elegance IB15AU-4 alleen ken ik de prijs nog niet voor Europa, zou kunnen dat het teveel zal zijn...

Er zou dan toch een voorkeur zijn om voor meerdere subs te gaan, om de bass respons in m'n huiskamer vlakker te krijgen.

Wat zou er trouwens beter zijn, 4 LAB12 subs (2 cases met dual drivers) of 2 15" subs? Welk type kast (ported, bandpass, sealed, ...).

En dan nog het verschil tussen de dayton, rockford en acoustig elegance...welke optie is het best voor mijn situatie?


bedankt allemaal!
Closed of sealed zou je moeten bepalen naar je eigen smaak.
2 cases met dual sub,s zou geluids technisch het beste moeten zijn,ivm kast resonanties die je dan niet hebt.

Bandpass zet ik naast mijn gesloten sub,s in, alleen onder a 30/35 hz bij film.

belgiansound

Quote from: Ryvm on April  2, 2020, 14:30:03
Wordt wel interessant topic zo[emoji16]

Heb zelf ook 4 lab12 subs liggen waar ik nu nog niks mee gedaan heb, en dus nog 2 um15's.
Dus ben erg benieuwd!

Anders kan jij de twee opties bouwen en kan ik komen luisteren wat het best bevalt, voor ik het dan koop :pompom: :clapping: :popcorn:

Zijn exact de twee opties waar ik tussen twijfel :D

Ryvm

Quote from: belgiansound on April  2, 2020, 14:37:45
Anders kan jij de twee opties bouwen en kan ik komen luisteren wat het best bevalt, voor ik het dan koop :pompom: :clapping: :popcorn:

Zijn exact de twee opties waar ik tussen twijfel :D
Ik ben van plan om beide combinaties tegelijk te gebruiken[emoji6]
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

belgiansound

Quote from: morca on April  2, 2020, 14:35:16
Closed of sealed zou je moeten bepalen naar je eigen smaak.
2 cases met dual sub,s zou geluids technisch het beste moeten zijn,ivm kast resonanties die je dan niet hebt.

Bandpass zet ik naast mijn gesloten sub,s in, alleen onder a 30/35 hz bij film.

Bedankt!
Welke frequentie respons kan ik verwachten met een dual lab12? Kan ik een dual opposed doen zoals die octo build die hier op het forum staat? Ik vind het wel belangrijk om vlak tot 20Hz te gaan.


belgiansound

Ok bedankt! Wat denk je van de rockford fosgate p3 15" optie?

Ik heb nog geen builds gezien met de p2 of p3 maar op papier ziet het er wel een goede driver uit?

Zou graag deze week de beslissing nemen😀

gast_001

Zijn zoveel chassis die je kan gebruiken :)
Bouw iets wat ook op zacht volume reeds mooi los komt.

belgiansound

Bedankt! Hoe weet je dat het op een lager volume ook al goed klinkt? Zo vlak mogelijke respons tot 20 hz?

gast_001

Ik persoonlijk zou niet kiezen voor een woofer met een extreem  hoge Rms (mechanische weestand).
Als die waarde echt hoog is dan komt het naar mijn mening niet zo lekker los op lagere volumes.