Nieuwe switch kopen, welke?

Started by PascalP, March 30, 2020, 14:52:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Na jaren trouwe dienst wil ik mijn HP 1810-24Gv2 switch gaan vervangen door een exemplaar met PoE vanwege mijn access points die dit gebruiken.
Heb nu nog een losse 8 poorts switch erbij voor PoE en combineer dit het liefst in 1 unit.

Welke eisen heb ik:
- 24 poorten
- Gigabit
- PoE (PoE+ is niet noodzakelijk maar misschien future proof?)
- Managed dmv webinterface
- Rack mountable
- IGMP Snooping
- Port trunking / Link aggregation (4Gbps uplink naar de NAS)
- Budget ca. €200-250

Aan de switch hangen diverse apparaten ofwel in de patch kast of via een patch paneel elders in huis, o.a.:
- Synology DS1813+ (4Gbps dmv 4x 1Gbps trunking)
- 3x TP Link EAP225v3 AP's (PoE momenteel via een losse TP-Link PoE switch)
- TP Link OC200 controller (PoE)
- Diverse andere apparaten in huis, alles is bekabeld behalve mobieltjes :) (PC, Nvidia Shield, Vero4K+, Raspberry Pi 4 met Kodi, TV, Ziggo next, Receivers 2x etc.)

Heb zelf al een aantal exemplaren gevonden die wel aan mijn eisen voldoen, denk ik, graag meningen hierover of nog andere alternatieven?
- TP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Slots T1600G-28PS
- Netgear GS728TPv2
- HP Procurve 1820-24G-PoE+
- HPE OfficeConnect 1920S 24G 2SFP PPoE+ 185W Switch

Weet niet hoe 'stil' bovengenoemde switches zijn voor 'audiofiele'/AV toepassingen? Hoor wel eens wat over die Silent Angel Switch, maar dit is dan slechts een 8 poorts model en kost bijna het dubbele van bovengenoemde opties.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

myself

#1
Wat je nog kan overwegen zijn ubiquiti, aruba, openmesh of meraki. Die laatste is in de blinde alpha audio test direct vergeleken met de bonn en kwam er zelfs nog iets beter uit.

Je moet ook even voor jezelf bepalen of je op alle poorten poe wil hebben of bijv alleen op 4 poortjes. Als je op een 24 poorts overal poe wil hebben, dan zal er een flinke voeding in de switch zitten die veel warmte genereert en 'dus' een ventilator constant aan zal staan om die te koelen.

Zo heb ik jaren geleden zon switch geweigerd te oaten installeren bij een klein callcenter omdat dit echt het geluid van een opstijgende helicopter was en zelfs in een closed rack nog veel te goed te horen was.

Check iig het poe budget (dus wat hij tegelijk kan leveren)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

PascalP

#2
Ja thanks, die UniFi switches heb ik ook wel overwogen als ik ook voor UniFi AP's zou gaan, toen voor TP-Link AP's gegaan en zodoende de UniFi van de shortlist verdwenen moet ik bekennen.
En de Aruba switches zijn toch gewoon de HP Enterprise switches? Volgens mij als je een oudere HPE branded switch hebt is de laatste firmware vaak zelfs al Aruba branded?

Openmesh en Meraki ken ik niet en ga ik zeker eens induiken, na een vlugge zoektocht wel al gezien dat de Cisco Meraki in 24poorts met PoE bij zo'n €1800 begint dus dat is dan wel weer boven budget :P
Net ook even die test van Alpha Audio gezocht en leuk om te lezen ja!

Is wel een goed punt wat je aankaart van de hoeveelheid PoE poorten, heb er momenteel maar 4 nodig en zie het ook niet verder groeien naar 8 in de toekomst.
Heb toevallig dit weekend een HP 2920-48P 370W PoE+ switch getest en ja dit is inderdaad echt een helicopter kabaal en dit is zeker geen blijvertje, zeker in een thuissituatie niet wenselijk ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

StefaanD

Misschien zijn de switches van Microtik ook wel iets voor jou. Ze hebben er zeker in het gamma met 24 poorten en PoE.

Tabcam

Gezien de review op ASR en als de Netgear alles doet wat je nodig hebt, zou ik die pakken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

myself

Je hebt van meerdere merken ook poe switches met bijv maar 195 w poe budget. Ook van meraki, die al bewezen heeft heel goed te klinken :)
Maar andere merken uiteraard ook


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

katwax

Microtik is te overwegen als je overweg kan/wil met een commandline anders zou ik toch Ubiquity overwegen indien je toch een managed switch wil met poe en goede beheer software.
Het is maar wat je ervan vewacht natuurlijk alle poorten onafhankelijk in te stellen, genoeg power om toch deftig wat data te verwerken over verschillende poorten etc

Meraki en Aruba zijn gewoon duur omdat je moet betalen voor "maintenance" anders geen updates -> kan zijn dat ze ondertussen een budget reeks hebben natuurlijk
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

PascalP

CLI kan ik wel matig mee overweg maar bij voorkeur gewoon een makkelijk webUI.
De Meraki ben ik even wat verder ingedoken en hoe ver ik eruit haal heb je hier een cloud licence voor nodig á €100+ per jaar anders werkt het ding gewoon niet.

Denk dat ik zodoende terugval op een van deze 3 die een beperkt PoE vermogen hebben als je alle poorten gebruikt en zodoende ook minder geluid/warmte:
- UniFi US-24-250W; onbekend verbruik in idle en 21dB op max PoE vermogen (250W)
- Netgear GS728TPv2; 20W verbruik in idle en 27dB op max PoE vermogen (190W)
- HPE OfficeConnect 1920S 24G 2SFP PPoE+; 19W verbruik in idle en 36dB op max PoE vermogen (185W)

Op papier lijkt die UniFi dus wel aardig maar hij kost bijna het dubbele en lees in de reviews op Tweakers dat hij een behoorlijke warmteproductie heeft en de ventilatie soms een jank geluid maakt...

Zal dus of een HP worden (mede vanwege mijn goede ervaringen met mijn huidige HP) of de Netgear gezien die ook alle boxes aantikt en ook nog iets voordeliger is en stiller volgens de specs.
Bovendien hebben zowel de HP als Netgear lifetime warranty waar een TP-Link bijvoorbeeld maar 5 jaar is en UniFi 1 jaar
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

myself

Quote from: PascalP on April  7, 2020, 07:21:54
CLI kan ik wel matig mee overweg maar bij voorkeur gewoon een makkelijk webUI.
De Meraki ben ik even wat verder ingedoken en hoe ver ik eruit haal heb je hier een cloud licence voor nodig á €100+ per jaar anders werkt het ding gewoon niet.

Denk dat ik zodoende terugval op een van deze 3 die een beperkt PoE vermogen hebben als je alle poorten gebruikt en zodoende ook minder geluid/warmte:
- UniFi US-24-250W; onbekend verbruik in idle en 21dB op max PoE vermogen (250W)
- Netgear GS728TPv2; 20W verbruik in idle en 27dB op max PoE vermogen (190W)
- HPE OfficeConnect 1920S 24G 2SFP PPoE+; 19W verbruik in idle en 36dB op max PoE vermogen (185W)

Op papier lijkt die UniFi dus wel aardig maar hij kost bijna het dubbele en lees in de reviews op Tweakers dat hij een behoorlijke warmteproductie heeft en de ventilatie soms een jank geluid maakt...

Zal dus of een HP worden (mede vanwege mijn goede ervaringen met mijn huidige HP) of de Netgear gezien die ook alle boxes aantikt en ook nog iets voordeliger is en stiller volgens de specs.
Bovendien hebben zowel de HP als Netgear lifetime warranty waar een TP-Link bijvoorbeeld maar 5 jaar is en UniFi 1 jaar
Ik zie dat die 1920 best betaalbaar is. Ikzelf heb aan de modemkant ook een 1920 zitten (8 poorts) en die bevalt goed en heb ik met fiber verbonden aan mn meraki.
Mijn meraki is net uit de licentie gelopen, maar werkt nog steeds. Ik geloof dat je die alleen nodig hebt om de cloud-controler te kunnen blijven gebruiken


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

PascalP

Kun je wel die Meraki nu nog (lokaal) benaderen en configureren indien nodig denk je?
Of werkt het zolang je niks hoeft te wijzigen?

Gebruikte Meraki MS220 24 poorts kosten namelijk net zoveel als een nieuwe HP of Netgear 24 poorts, dus dat is nog wel te doen, enkel de licentiekosten houden me een beetje tegen.
Als ik dan ook nog eens Meraki AP's erbij zou hangen ipv mijn huidige TP-Links dan komt er per device nogmaals die licentie bij...  :-\
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Christof_G

Als je voor de UniFi gaat, neem dan het nieuwe type (met klein scherm). Deze zijn veel kleiner en worden minder warm.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

PascalP

kleine update, maar geloof het of niet en inmiddels zijn hier al 3 switches de revue gepasseerd :P (ja ik kan soms doorslaan  :headbanging:)

Kort samengevat, eerst een 48p PoE+ Gigabit switch van HP gekocht die ik voor een scherpe prijs kon hebben (2920-48G PoE+), deze eraan, geupdate met de laatste FW etc, prachtig om te managen en werkt perfect, mooie Web UI etc.
Nadeel; geluid, heel veel geluid, ook in idle een bak herrie en toch een flink hoog energieverbruik van 45W in idle, beetje overdreven voor de 4 PoE poorten die ik maar nodig heb...

Daarna nog even kort een TP-Link TL-SG2424P gehad die via Marktplaats een dorp hier vandaan in de verkoop kwam, 24 poorts, helft van het PoE vermogen dan de HP, dus moet wel goed zijn dacht ik zo, niet dus...
Bak herrie, 3x 40mm fans net als de HP en een WebUI die in de Windows 98 tijd nog modern was.
Deze is inmiddels ook alweer van eigenaar gewisseld dus :P

Kort daarna kwam ik via Marktplaats een nieuwe ongebruikte HP 1920S tegen met 12 vd 24 poorten PoE+, deze hangt er nu in en bevalt uitstekend, laag geluid, prima WebUI die ik ook gewend was van mijn oude HP 1810 en ook levenslange garantie etc. zoals je van HP kan verwachten :)
Dit is dan ook nog steeds en actueel model van HP en was ook een van de switches die al op mijn short-list stond.

Ik ben happy en voorzien voor nu, al wil ik toch altijd nog eens dat UniFi spul testen als ik ooit besluit mijn TP-Link AP's te vervangen door UniFi AP's  :devil:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

pieper

ik heb hier nog een edge switch liggen 24 poort poe dat is dezelfde als de unifi en dat is ook een straaljager vandaar dat ik hen eruit gehaald heb. ik heb 2 8 poort poe van unifi gekocht deze zijn passief gekoeld.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

PascalP

Hier draait al een half jaar naar alle tevredenheid een HP 1920S PoE switch, maar bedankt voor het aanbod :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Raphie

Quote from: myself on April  6, 2020, 22:01:08
Je hebt van meerdere merken ook poe switches met bijv maar 195 w poe budget. Ook van meraki, die al bewezen heeft heel goed te klinken :)
Maar andere merken uiteraard ook


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
een switch "klinkt" niet en "Meraki" is geen merk maar een productlijn van Cisco  :D
JBL PRX Power!

pieper

Quote from: PascalP on October 24, 2020, 08:28:34
Hier draait al een half jaar naar alle tevredenheid een HP 1920S PoE switch, maar bedankt voor het aanbod :)

het was geen aanbod maar een waarschuwing dat de unifi ook erg luid is ;D
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

PascalP

Quote from: pieper on October 24, 2020, 20:08:46
het was geen aanbod maar een waarschuwing dat de unifi ook erg luid is ;D

haha, verkeerd gelezen dan, lees het nu inderdaad ook zo terug  :angel:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Valkyrie

Quote from: pieper on October 24, 2020, 20:08:46
het was geen aanbod maar een waarschuwing dat de unifi ook erg luid is ;D

Dat klopt. Zelf heb ik ook Unifi in de meterkast en ze zijn erg luid inderdaad. Gelukkig amper te horen verder in huis.  ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

donaldk

Quote from: myself on April  4, 2020, 21:37:16
Wat je nog kan overwegen zijn ubiquiti, aruba, openmesh of meraki. Die laatste is in de blinde alpha audio test direct vergeleken met de bonn en kwam er zelfs nog iets beter uit.

Je moet ook even voor jezelf bepalen of je op alle poorten poe wil hebben of bijv alleen op 4 poortjes. Als je op een 24 poorts overal poe wil hebben, dan zal er een flinke voeding in de switch zitten die veel warmte genereert en 'dus' een ventilator constant aan zal staan om die te koelen.

Zo heb ik jaren geleden zon switch geweigerd te oaten installeren bij een klein callcenter omdat dit echt het geluid van een opstijgende helicopter was en zelfs in een closed rack nog veel te goed te horen was.

Check iig het poe budget (dus wat hij tegelijk kan leveren)

De Ubiquity moet duurder zijn want ~250 is de prijs van de nieuwe 16 port. Iemand deed een review op tweakers een aantalmaanden terug en ik schrok van de prijs