HTM Ht monitor speakers waar vind je zoiets?

Started by Ryvm, August 11, 2019, 11:02:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert stoltenborg

#25
Quote from: Ryvm on August 16, 2019, 09:57:06
Nou ik ben benieuwd!

Gast is nog op vakantie.

https://bcspeakers.com/en/products/hf-driver/1-0/8/de250
Het verschil tussen een Monacor 152 en een B&C DE-250 is dat de monacor maar een 25 mm drivertje heeft en vrij hoog moet worden gescheiden, het is een hifi-tweetertje met een toeter ervoor.
De B&C heeft een 44 mm spreekspoel en zoals je ziet kun je hem, zeker in een hifi-toepassing, tot 1000 Hz laten doorlopen met de voordelen van het goede, gecontroleerde off-axis gedrag. 
Ik gebruik die dingen altijd voor PA in combinatie met een 12" high power woofer en ik cross dan op 2000 Hz omdat ik de boel heel wil houden, maar het is een grappig experiment om eens te proberen wat er gebeurt als je een DE 250 tot 1000 hz gebruikt in combinatie met een dubbele Eton of Vifa 17 cm, zoals ik in mijn eigen boxen doe, alleen dan is het hoog een Stage Accompany 8520 bandtweeter.
Ik bazel maar wat.

Ryvm

Quote from: bert stoltenborg on August 17, 2019, 19:57:43
Gast is nog op vakantie.

https://bcspeakers.com/en/products/hf-driver/1-0/8/de250
Het verschil tussen een Monacor 152 en een B&C DE-250 is dat de monacor maar een 25 mm drivertje heeft en vrij hoog moet worden gescheiden, het is een hifi-tweetertje met een toeter ervoor.
De B&C heeft een 44 mm spreekspoel en zoals je ziet kun je hem, zeker in een hifi-toepassing, tot 1000 Hz laten doorlopen met de voordelen van het goede, gecontroleerde off-axis gedrag. 
Ik gebruik die dingen altijd voor PA in combinatie met een 12" high power woofer en ik cross dan op 2000 Hz omdat ik de boel heel wil houden, maar het is een grappig experiment om eens te proberen wat er gebeurt als je een DE 250 tot 1000 hz gebruikt in combinatie met een dubbele Eton of Vifa 17 cm, zoals ik in mijn eigen boxen doe, alleen dan is het hoog een Stage Accompany 8520 bandtweeter.
Ik ook... Nog... 2 dagen[emoji38]

Ik heb allang begrepen dat die de250 zo ongeveer het mooiste is wat er te krijgen is voor dat geld! Ik had nog niet eens gezien dat deze een grotere spreekspoel had.
Vanaf 1 kHz beginnen? Begint zo'n hoorn dan niet te toeteren? [emoji849]

Het Monacor ontwerp leek me gewoon leuk om eerst eens mee te experimenteren omdat het relatief goedkoop is. Maar als het niks is begin ik er natuurlijk niet aan.

Punt waar ik wel mee zit is dat er nu natuurlijk een 3tal grote jongens staan als lcr. De d700's hebben 2 x 10 inch woofers en de d750 center heeft 3 x een 8 inch midlaag driver. Hetgeen wat ik wil bouwen moet echt een stuk meer SLAM genereren. Ik wil graag meer dat live effect met stevig  midlaag fundament. Gaat dat lukken met 1 of 2 17 cm drivers?

Als ik naar het rendement van de de250 kijk is het misschien ook mogelijk om bijvoorbeeld 2 x een 10 inch midlaag woofer (sp10?) te gebruiken in een mtm opstelling (d'appolito?).





Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

bert stoltenborg

Met het rendement van de DE 250 kun je wel 2 12" gebruiken, of 4 :-)
Als je dit echt gaat doen laat even weten, ik vind dit ook wel interessant.

Ik bazel maar wat.

Ryvm

4x 12 inch??? Ja dat zou wat zijn! En dan 8 keer 18 inch subs [emoji38]

Nee zonder gekheid. Een ontwerp met 2x een sp10 en een de250 lijkt me wel wat.
Dan in een trapezium model kast om de reflecties te verminderen.
Hier maar eens mee aan het simuleren en rekenen [emoji16]

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

bert stoltenborg

Een trapeziumvormige kast doet niets aan inwendige staande golven. Het is daarvoor niet een betere kast dan een rechthoekige.
Ik bazel maar wat.

Ryvm

Quote from: bert stoltenborg on August 18, 2019, 11:26:29
Een trapeziumvormige kast doet niets aan inwendige staande golven. Het is daarvoor niet een betere kast dan een rechthoekige.
Oh... Dacht dat het wel zou helpen... Scheelt weer hoeken zagen!
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Inmiddels in het bezit van 2 b&c DE250-8 compressiedrivers met me45 hoorn.

Nu even hier mee aan het experimenteren geweest om deze goed te laten klinken op mijn bestaande Tannoy d700 speakers.

Van de d700 gebruik ik dus alleen het mid/laag gedeelte en hoog is dan vervangen door de compressiedrivers. Deze liggen er gewoon los op met een stukje schuim ertussen.

Met REW een ruwe meting gedaan in het midden van de ruimte om zo invloeden hiervan minimaal te houden. Helaas lukt dat niet helemaal, maar om even voor de lol wat te testen gaat het prima.

Hierna de metingen van de d700 en de250 in vituixcad ingevoerd om een filter te bouwen voor de compressiedrivers.
In de d700 wordt voor het midlaag een 6db octaaf filter gebruikt dus dat zorgt wel voor een uitdaging[emoji848]

Inmiddels is het resultaat best wel goed! Er is natuurlijk duidelijk verschil tussen het originele hoog gedeelte van de d700's maar met de compressiedrivers klinkt het ook zeker niet slecht!
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2