Beste DAC chip (en karakteristieken) TOPIC maar SLUITEN (veel off topic)???

Started by Vhond, March 28, 2020, 09:31:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paaj

Quote from: Lazybird on May 20, 2020, 22:01:01
Netwerk vervuiling? als iets bit perfect is het bit perfect.
Data is data en kan niet onderweg veranderen mits het bit perfect is.

Ik zou een hele dure USB kabel aanschaffen omdat dan je DAC veel beter klinkt  :D.

bij de RPi (1 en 2 zeker, nu een 3 die het wel goed doet) had ik drop-outs over USB als ik vanaf het netwerk streamde. Een chip met te weinig bandbreedte handelt daar Netwerk en USB af, echt hoorbaar en storend dus.

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

holco

Ik ga die vraag niet stellen omdat ik geen PM10 heb of ken.

Quote from: aktevox on June 16, 2020, 18:00:25
Stel me de vraag hoe je een Marantz PM10 class D kan tunen. :blush: :blush:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Rob_Dingen

Ik heb een Topping D90 gekocht met de AK4499 en ga daar mee testen dus het board er uithalen en eigen analoge electronica er achter zetten.
Dan kan ik daar ook wat over zeggen.
Dit is een van de weinige merken waar ik nog nooit iets mee gedaan heb.

Rob

Raphie

Quote from: paaj on August  3, 2020, 12:41:19

bij de RPi (1 en 2 zeker, nu een 3 die het wel goed doet) had ik drop-outs over USB als ik vanaf het netwerk streamde. Een chip met te weinig bandbreedte handelt daar Netwerk en USB af, echt hoorbaar en storend dus.

huh? Dat zijn 2 verschillende transmissie protocollen, staan volledig los van elkaar? En hoe dan? Je kan toch maar naar één input tegelijkertijd luisteren? Leg eens uit?
JBL PRX Power!

Teleflubbie

Quote from: Raphie on August  3, 2020, 14:49:57
huh? Dat zijn 2 verschillende transmissie protocollen, staan volledig los van elkaar? En hoe dan? Je kan toch maar naar één input tegelijkertijd luisteren? Leg eens uit?
Op de oudere RPi's deelden de USB en netwerk poort dezelfde hardware controller (Microchip LAN9512: 2-port Hi-Speed USB 2.0 hub and 10/100 Ethernet controller).
De bandbreedte van deze controller is beperkt, dus data via netwerk ontvangen en vervolgens via USB weer uitsturen wordt dan snel een probleem.
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

Soundsgood

Quote from: Koei on August  3, 2020, 11:53:41
Je begrijpt mij denk ik verkeerd Raphie, ik was waarschijnlijk niet duidelijk genoeg. Stereophile reviews bestaan uit twee delen: een subjectieve door een willekeurige reviewer en een objectieve door John Atkinson. John deelt zijn metingen pas nadat de subjectieve review is gedaan. Wat ik zeg is dat je alleen maar naar de metingen van John kan kijken en dat je daar tussen de regels door gemakkelijk kan lezen wat hij van de prestaties vindt. Door de commerciële belangen kan hij producten moeilijk tot de grond afbranden, maar als je genoeg reviews van hem hebt gelezen en bekend bent met de metingen dan is het al vrij snel duidelijk wat hij echt van de producten vind. John doet nooit de subjectieve review. In feite zijn het dus twee reviews in 1: eentje waar je niets aan hebt (de subjectieve) en een waardevolle objectieve (de metingen) waarbij John zich duidelijk inhoudt i.v.m. de commerciële belangen.

John doet ook subjectieve reviews in Stereophile. Zie bijv de recente test van de Weiss DAC 502: https://www.stereophile.com/content/weiss-engineering-dac502-da-processor
Dutch & Dutch 8c

Koei

Quote from: Soundsgood on August  3, 2020, 16:21:29
John doet ook subjectieve reviews in Stereophile. Zie bijv de recente test van de Weiss DAC 502: https://www.stereophile.com/content/weiss-engineering-dac502-da-processor

Ah, en toevallig ook een product wat duidelijk goed in elkaar steekt. Lijkt mij een goede optie as je graag veel geld uitgeeft :D.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Ralf67


Tabcam

Quote from: Ralf67 on August  5, 2020, 10:31:53
Wie is John ABX ?

Nooit van gehoord, of mis ik nu iets ?
John ABX kom ik niet tegen, wel ABX testen en John Atkinson van Stereophile.

Quote from: Koei on August  3, 2020, 11:53:41
Je begrijpt mij denk ik verkeerd Raphie, ik was waarschijnlijk niet duidelijk genoeg. Stereophile reviews bestaan uit twee delen: een subjectieve door een willekeurige reviewer en een objectieve door John Atkinson. John deelt zijn metingen pas nadat de subjectieve review is gedaan.
...
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Vhond

Voor alle discussies over meten versus horen zou ik zeggen, ga hier je gang https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=176624.0

Sommigen hebben het draadje al gevonden... (Koei nog??)

MichielB

Quote from: Vhond on July 31, 2020, 12:04:11
@MichielB: wat vind jij goede/geslaagde implementatie van welke chip?

Er zijn een aantal DAC's die echt indruk hebben gemaakt, indruk betekend buiten alle parameters dat ze muziek maken...

* een door Ubiq gemodificeerde MSB Analog DAC in mijn eigen referentieversterker de UbiqU
* de NAGRA HD DAC die ik in een top-end setup heb gehoord
* een gemodificeerde Allnic DAC in eenzelfde setup als de NAGRA
* LAB12 DAC1 Reference op basis van TDA1543
* Waversa heb ik het een en ander van beluisterd, (heeft Allnic ook als basis gebruikt), goedkopere modellen voor prijs erg goed, gebruiken SABRE maar alleen voor processing van hun eigen alogritme. Is wel een tikje clean
* Ook Thrax maakt hele mooie DAC's op basis van MSB modules

Een heleboel DAC's ter beoordeling gehad waaronder hele kostbare die niet overtuigde/raakte. Zal hier maar geen namen noemen ;-)

YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Vhond

@MichielB: Dank voor je uitvoerige lijst. Zou je misschien iets meer kunnen zeggen over de klankkarakteristieken (bij Waversa doe je dat een beetje). Overigens een lijst met veel voor mij onbekende namen. Heb je ze allemaal thuis beluisterd op je eigen setup? (Zo ja wat is de rest van de keten? over Ubiqi versterker DAC kon ik ook niet zoveel vinden behalve dat deze op de Audioshow Alkmaar 2018 heeft gestaan)

Raphie

Je kán niet zo maar bij een dealer of beurs een DAC beluisteren. Je kan hoogstens de som der delen (apparatuur, ruimte en gemoedsrust) aangenaam vinden.
JBL PRX Power!

211

Rare vraag, een DAC chip is niet los te beoordelen van zijn implementatie...
En vele, zo niet alle metingen- en beoordelingen zijn op basis van het gebruik in een apparaat

Vhond

Klopt DAC chip an sich is niet los te beoordelen (de rest eromheen is zeker zo belangrijk), maar vaak kan je wel iets zeggen over een chip in zijn algemeenheid.

Daarom is het ook goed om het apparaat als totaal te benoemen en te kijken wat de DAC chip doet bij merk 1 of 2.