Beste DAC chip (en karakteristieken) TOPIC maar SLUITEN (veel off topic)???

Started by Vhond, March 28, 2020, 09:31:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lazybird

leuke stukjes van Hans maar die neem ik wel met een flinke korrel zout :D.
Ik vind het redelijk subjectief.

Ik nodig je graag een keer uit om mij het verschil te laten horen op mijn DAC  :clapping:.
Ik heb een mac mini met een standaard USB kabel aangesloten op mijn DAC.

Ik kan de verschillen niet horen maar dat ligt misschien aan mij dat voorop gesteld.

Qua software
Jriver
Audirivana
Roon

Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Soundsgood

Quote from: Lazybird on May 21, 2020, 19:22:29
leuke stukjes van Hans maar die neem ik wel met een flinke korrel zout :D.
Ik vind het redelijk subjectief.

Ik nodig je graag een keer uit om mij het verschil te laten horen op mijn DAC  :clapping:.
Ik heb een mac mini met een standaard USB kabel aangesloten op mijn DAC.

Ik kan de verschillen niet horen maar dat ligt misschien aan mij dat voorop gesteld.

Qua software
Jriver
Audirivana
Roon

In je signature staat een Linn streamer, heb je die vervangen door de Mac Mini?
Dutch & Dutch 8c

Lazybird

Ik heb de mac mini altijd al gebruik als Roon core/ Plex media server ect.
Maar ik heb inderdaad de Linn Klimax DS vervangen met de Mola Mola Tambaqui dac.
ik zal mijn sig aanpassen.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

katwax

Quote from: Lazybird on May 21, 2020, 19:22:29
leuke stukjes van Hans maar die neem ik wel met een flinke korrel zout :D.
Ik vind het redelijk subjectief.

Ik nodig je graag een keer uit om mij het verschil te laten horen op mijn DAC  :clapping:.
Ik heb een mac mini met een standaard USB kabel aangesloten op mijn DAC.

Ik kan de verschillen niet horen maar dat ligt misschien aan mij dat voorop gesteld.

Qua software
Jriver
Audirivana
Roon
Deel deze ervaring maar dan wel niet met Mac Mini getest (wel andere). Wat wij gelijk hebben is de ontwerper van de DAC :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Soundsgood

Quote from: Lazybird on May 21, 2020, 22:56:59
Ik heb de mac mini altijd al gebruik als Roon core/ Plex media server ect.
Maar ik heb inderdaad de Linn Klimax DS vervangen met de Mola Mola Tambaqui dac.
ik zal mijn sig aanpassen.

Als ik het goed heb begrepen, heeft de Tambaqui een ethernet ingang voor een ingebouwde (Roon Ready) streamer. Heb je dat misschien ook al eens vergeleken met USB via de Mac Mini?
Dutch & Dutch 8c

Lazybird

Quote from: Soundsgood on May 22, 2020, 08:27:07
Als ik het goed heb begrepen, heeft de Tambaqui een ethernet ingang voor een ingebouwde (Roon Ready) streamer. Heb je dat misschien ook al eens vergeleken met USB via de Mac Mini?

Ik heb van alles getest  :D.
Ik ervaar geen verschil in geluid tussen UTP en USB de settings zijn als volgt:
Volume op gelijke level (dBmeter pro)
Exclusive mode = Yes
Volume controle = fixed
Sample rate = native
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Tabcam

Misschien is het beter eigen topic openen over verschil in geluidskwaliteit van dezelfde dac met verschilende (bitperfect) digitale aanvoer?

* Off topic: ik verwacht dat bij goed ontworpen apparatuur, en dat zal de Mola Mola Tambaqui zeker zo zijn, geen hoorbaare verschillen. Die verschillen zullen er wel zijn met minder goed ontworpen mid tier en lower end apparatuur *
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Vhond

Quote from: TabCam on May 22, 2020, 09:30:29
Misschien is het beter eigen topic openen over verschil in geluidskwaliteit van dezelfde dac met verschilende (bitperfect) digitale aanvoer?

* Off topic: ik verwacht dat bij goed ontworpen apparatuur, en dat zal de Mola Mola Tambaqui zeker zo zijn, geen hoorbaare verschillen. Die verschillen zullen er wel zijn met minder goed ontworpen mid tier en lower end apparatuur *

Inderdaad: of de gegeven antwoorden in de daarvoor bestemde topics posten (dit topic gaat allang niet meer over waarvoor het geopend is...)

RandyAdam

Vanmorgen de Lunin D2 opgehaald en hele dag aan spelen met Qobuz... Moet eerlijk zeggen dat het best lekker klinkt.

katwax

Quote from: RandyAdam on May 22, 2020, 18:19:41
Vanmorgen de Lunin D2 opgehaald en hele dag aan spelen met Qobuz... Moet eerlijk zeggen dat het best lekker klinkt.
Enjoy :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: Lazybird on May 21, 2020, 19:22:29
leuke stukjes van Hans maar die neem ik wel met een flinke korrel zout :D.
Ik vind het redelijk subjectief.

Ik nodig je graag een keer uit om mij het verschil te laten horen op mijn DAC  :clapping:.
Ik heb een mac mini met een standaard USB kabel aangesloten op mijn DAC.

Ik kan de verschillen niet horen maar dat ligt misschien aan mij dat voorop gesteld.

Qua software
Jriver
Audirivana
Roon


Ik vind de filmpjes van Hans over klinken van apparatuur en daar een beoordeling aan hangen ook subjectief want dat is het ook.
Maar het filmpje wat ik poste is gewoon een simpele uitleg met voorbeelden wat er fout kan gaan en het dus niet meer bitperfect is en dan is er ook nog jitter.
Ik weet echt niet wat je wil dat ik laat horen of wat je eigenlijk wil testen.

Rob

Lazybird

Quote from: RandyAdam on May 22, 2020, 18:19:41
Vanmorgen de Lunin D2 opgehaald en hele dag aan spelen met Qobuz... Moet eerlijk zeggen dat het best lekker klinkt.

Enjoy

@Rob ik stuur je wel een PM ik wil niet het draadje verder vervuilen  ;).
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Lazybird

Allen gisteren op bezoek geweest bij Rob Dingen.
Bijzonder fijne gastheer met een mooie set die erg transparent is qua geluid.

Rob heeft alles zelf bouw dus ook zijn luidspreakers versterkers en pre en DAC.
Alles wat door Rob gebouwd is, is met zorg gedaan (op zoek naar perfectie)

Ik vond de zelfbouw DAC van Rob erg goed (op basis van oude dac chips)
De Dac zet een mooie organisch en grootse stage neer (was genieten)

Ik had de Mola-Mola dac meegebracht en de verschillen tussen de beiden DACS waren subtiel.
De Mola wat straker en preciser meer nadruk op S-klanken de RD-DAC een grotere soundstage maar eerlijk gezegd ontliep het elkaar niet veel.

Bottum line een oude DAC chip is niet per definitie slechter of beter.

Ook nog de zelfbouw streamer van Rob getest t.o.v een Mac Mini.
Na heen schakkelen tussen de streamers is er een lichte voorkeur voor de zelfbouw streamer.
Ook hier zijn de verschillen subtiel maar wel hoorbaar.

Rob speelt met Bit-perfect en Roon (ik met Audirvana en Roon)
Ook bij Rob werd weer bevestigd dat Roon onverslaanbaar is qua GUI/Interface.
Maar in dit geval klinkt "Bitperfect" echt beter dan Roon.
Die conclusie had ik zelf ook getrokken, Audirvana klinkt beter dan Roon.

Het was een leuke, leerzame meet en greet.

Vandaag wat rommelen met Bitperfect en mijn Macmini.


Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Lion of Judah

Quote from: Lazybird on May 31, 2020, 13:38:01
Allen gisteren op bezoek geweest bij Rob Dingen.
Bijzonder fijne gastheer met een mooie set die erg transparent is qua geluid.

Rob heeft alles zelf bouw dus ook zijn luidspreakers versterkers en pre en DAC.
Alles wat door Rob gebouwd is, is met zorg gedaan (op zoek naar perfectie)

Ik vond de zelfbouw DAC van Rob erg goed (op basis van oude dac chips)
De Dac zet een mooie organisch en grootse stage neer (was genieten)

Ik had de Mola-Mola dac meegebracht en de verschillen tussen de beiden DACS waren subtiel.
De Mola wat straker en preciser meer nadruk op S-klanken de RD-DAC een grotere soundstage maar eerlijk gezegd ontliep het elkaar niet veel.

Bottum line een oude DAC chip is niet per definitie slechter of beter.

Ook nog de zelfbouw streamer van Rob getest t.o.v een Mac Mini.
Na heen schakkelen tussen de streamers is er een lichte voorkeur voor de zelfbouw streamer.
Ook hier zijn de verschillen subtiel maar wel hoorbaar.

Rob speelt met Bit-perfect en Roon (ik met Audirvana en Roon)
Ook bij Rob werd weer bevestigd dat Roon onverslaanbaar is qua GUI/Interface.
Maar in dit geval klinkt "Bitperfect" echt beter dan Roon.
Die conclusie had ik zelf ook getrokken, Audirvana klinkt beter dan Roon.

Het was een leuke, leerzame meet en greet.

Vandaag wat rommelen met Bitperfect en mijn Macmini.
Leuk om te lezen, ik heb altijd veel respect voor mensen die er zoveel verstand van hebben en zelf hun spullen bouwen. Zeker met de zorg die er hier aan besteed is door Rob.
Hoe zit dat met Bitperfect en Roon? Ik dacht dat Bitperfect aan iTunes "gekoppeld" moest worden?
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Rob_Dingen

Dat klopt Bitperfect werkt alleen in combinatie met iTunes anders niets.

Rob

brt

Quote from: Lazybird on May 31, 2020, 13:38:01
Bottum line een oude DAC chip is niet per definitie slechter of beter.

Rob speelt met Bit-perfect en Roon (ik met Audirvana en Roon)
Ook bij Rob werd weer bevestigd dat Roon onverslaanbaar is qua GUI/Interface.
Maar in dit geval klinkt "Bitperfect" echt beter dan Roon.
Die conclusie had ik zelf ook getrokken, Audirvana klinkt beter dan Roon.

Eens met je bevindingen over de oude(re) dac chip. De verschillen zijn sowieso subtiel met veel goedgebouwde dacs. Als ik kijk naar de Topping D90, de Benchmark dac3 en de RME Adi-2 dac dan vind ik de verschillen zeer klein en vaker zelfs niet eens hoorbaar. Ook de dac van de Teac NT-505 kan meekomen in dit rijtje is mijn ervaring.

Mbt Roon --> Innuos heeft een soort van experimentele functie (Squeezelite player) waarbij je dus niet via Roon speelt maar via de interne streamer van Innuos. In Roon vink je dan 'ondersteuning Squeezebox inschakelen' aan. Je gebruikt Roon dus wel gewoon als interface. Via deze manier spelen geeft het geluid een nog wat echtere sound. Verschillen vind ik niet enorm groot maar wel duidelijk hoorbaar. Dat zou ook zomaar eens het verschil kunnen zijn tussen Audirvana en Roon. Maar Audirvana heb ik nooit gehoord.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Rob_Dingen

Hoi brt,

Ik draai op dit moment niet meer met de Mac mini maar een eigenbouw streamer https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175950.0
De software is van Jplay en daar kan ik dezelfde truc uit halen met squeezebox ondersteuning, maar helaas klinkt dat nog steeds minder als Jplay rechtstreeks.

Ik heb hier al verschillende DAC's over de vloer gehad en de verschillen zijn best goed te horen en soms behoorlijk goed.
Met de Mola Mola was het de eerste keer dat het mij niet uitmaakt welke zou blijven ze hadden allebei plussen en minnen t.o.v elkaar.

Rob

Rob_Dingen

Vind overigens dat Vond de topic titel weer aan kan passen er word in ieder topic wel off topic gegaan.

Rob

brt

Quote from: Rob_Dingen on June  7, 2020, 15:10:02
Hoi brt,

Ik draai op dit moment niet meer met de Mac mini maar een eigenbouw streamer https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175950.0
De software is van Jplay en daar kan ik dezelfde truc uit halen met squeezebox ondersteuning, maar helaas klinkt dat nog steeds minder als Jplay rechtstreeks.

Ik heb hier al verschillende DAC's over de vloer gehad en de verschillen zijn best goed te horen en soms behoorlijk goed.
Met de Mola Mola was het de eerste keer dat het mij niet uitmaakt welke zou blijven ze hadden allebei plussen en minnen t.o.v elkaar.

Rob

Heb je de RME, Benchmark en Teac (alledrie AKM chip) dacs weleens gehoord dan Rob? Ik vind die verschillen onderling erg klein. Misschien dat mijn buizenversterker wat verhult hoor, maar toch.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Rob_Dingen

Nee dat had ik al omschreven de AK chips heb ik nog niet geprobeerd.
Een buizen versterker heeft iets bijzonders wat andere versterkers niet hebben.
Maar daar tegenover staat ook dat ze minder in het laag zijn en in de regel ook iets minder aan de bovenkant.
Meestal zitten daar ook de verschillen tussen de DAC's.
Heb hier luidspreker kabel liggen die op de buizen versterker nauwelijks iets uitmaakt maar op een transistor versterker wel redelijk goed hoorbaar is.
Dat wil niet zeggen dat de transistor versterker beter klinkt, integendeel.
Maar soms is het zo dat set's bepaalde zaken niet weergeeft en dat kun je dan dus ook niet missen of horen.

Rob

brt

Quote from: Rob_Dingen on June  8, 2020, 14:06:03
Nee dat had ik al omschreven de AK chips heb ik nog niet geprobeerd.
Een buizen versterker heeft iets bijzonders wat andere versterkers niet hebben.
Maar daar tegenover staat ook dat ze minder in het laag zijn en in de regel ook iets minder aan de bovenkant.
Meestal zitten daar ook de verschillen tussen de DAC's.
Heb hier luidspreker kabel liggen die op de buizen versterker nauwelijks iets uitmaakt maar op een transistor versterker wel redelijk goed hoorbaar is.
Dat wil niet zeggen dat de transistor versterker beter klinkt, integendeel.
Maar soms is het zo dat set's bepaalde zaken niet weergeeft en dat kun je dan dus ook niet missen of horen.

Rob

Ik snap je punt. Met de Purifi heb ik het idee dat variabelen die je aanbrengt in je set veel duidelijker waarneembaar zijn. Slechte opnames klinken ook aanzienlijk minder goed nu. Dus de buizenversterker is wel een 'lieve' versterker kom ik achter.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

katwax

Quote from: brt on June 11, 2020, 16:54:53
Ik snap je punt. Met de Purifi heb ik het idee dat variabelen die je aanbrengt in je set veel duidelijker waarneembaar zijn. Slechte opnames klinken ook aanzienlijk minder goed nu. Dus de buizenversterker is wel een 'lieve' versterker kom ik achter.
Dit is de prijs, betere opnames tot super opnames worden nog leuker om te luisteren, maar slecht gaat inderdaad ook duidelijk worden. Persoonlijk vind ik dat het aantal echt slechte opnames (zaken die je begint te skippen) nu ook niet te vaak voorkomen (ofwel is dat type muziek niet aan mij besteed)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Quote from: katwax on June 11, 2020, 22:03:26
Dit is de prijs, betere opnames tot super opnames worden nog leuker om te luisteren, maar slecht gaat inderdaad ook duidelijk worden. Persoonlijk vind ik dat het aantal echt slechte opnames (zaken die je begint te skippen) nu ook niet te vaak voorkomen (ofwel is dat type muziek niet aan mij besteed)

Ik vind het juist opvallend hoeveel opnames slecht klinken. Vooral de enorme hoeveelheid compressie (met name op de zang) maakt dat een album echt slecht klinkt. De buizen verbloemen dat wat beter. Daarentegen is het nóg meer genieten van écht goed opgenomen albums. Is A Woman van Lambchop bijvoorbeeld. Wat klinkt dat fenomenaal goed zeg. Maar ja, om die nu de hele dag te draaien :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

DofN

Het is wel geinig om te denken dat slechte opnames door de mand vallen op een een heel goede set (wat ook zo is) maar beter slechte opnames op een uitmuntende set dan slechte opnames op een matige set. In dat laatste geval tellen fouten in de opname op bij fouten in de weergave en hebben je dubbele ellende.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jahtari

Quote from: doorofnight on June 15, 2020, 13:44:45
Het is wel geinig om te denken dat slechte opnames door de mand vallen op een een heel goede set (wat ook zo is) maar beter slechte opnames op een uitmuntende set dan slechte opnames op een matige set. In dat laatste geval tellen fouten in de opname op bij fouten in de weergave en hebben je dubbele ellende.
Toch zie je (ook hier op het forum) misschien wel de meerderheid kiezen voor een set of onderdelen die juist dingen verhullen of een smaakje/kleurtje meegeven.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub