Beste DAC chip (en karakteristieken) TOPIC maar SLUITEN (veel off topic)???

Started by Vhond, March 28, 2020, 09:31:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Quote from: gizmo2 on May 18, 2020, 12:47:07
Heb nog niet zolang geleden Daphile software gebruikt op een iMac en laptopje en daar zat inderdaad bit perfect op.

Het meeste haal je uit een goede voeding achter de raspberry pi en bijvoorbeeld kali recklocker.

Heb nu een rasp 3b ,isolator board,kali en allo piano 2.1.
Hiervoor had is audio gd dac en daar weer i2s vanaf de kali naar de audio te i2s in en dat klonk beide ongeveer hetzelfde.

Als ik de raspberry (met alles erop en eraan) nu vergelijk met een aangepaste AK4497EQ dac klinkt deze doffer dan de raspberry...ook op hogere volumes.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Ik gebruikte gewoon iTunes met Bitperfect en USB uit.
Bitperfect werkt alleen met iTunes niet met andere software.
Dus is niet helemaal vergelijkbaar met jou verhaal.
Ik gebruik een Mac mini jij een iMac.
Ook ga je uit van verschillende DAC oplossingen dus ook niet eerlijk.
Ik heb alles met dezelfde DAC gedaan om alleen het verschil tussen de bronnen te vergelijken.
Met de Rpi heb ik volumio Ropieee en Dietpi geprobeerd met Spdif USB en i2s uit naar de DAC.

Quote from: katwax on May 17, 2020, 16:56:02
Nog 1 poging en dan geef ik het op.
Mac OS is gemaakt voor allerlei zaken te kunnen runnen, games, grafische programma's, office, ... en aansturen van allerlei hardware (printers, usb toestellen, iphone, ....)
OS zoals Daphile runt enkel wat er nodig is om te zorgen dat er muziek kan binnen komen en buiten gaan, je kan er geen games op runnen etc

Het verschil is dus dat er veel meer "brol" draait in mem etc op de Mac dan op een OS build met enkel 1 doel. Is dit hoorbaar dunno, maar als je alles doet om jitter etc zo min mogelijk te hebben dan zie je direct dat de overhead van MacOs toch veel meer jitter kan veroorzaken.
Je hoeft het niet nog eens uit te leggen snap je verhaal alleen is het in de praktijk niet zo dat het ook beter is, daarom mijn opmerking dat ik niet snap waar je heen wil.
Misschien is de hardware van de Mac mini veel beter.

Rob


RandyAdam

Quote from: Rob_Dingen on May 18, 2020, 14:30:12
Ik gebruikte gewoon iTunes met Bitperfect en USB uit.
Bitperfect werkt alleen met iTunes niet met andere software.
Dus is niet helemaal vergelijkbaar met jou verhaal.
Ik gebruik een Mac mini jij een iMac.
Ook ga je uit van verschillende DAC oplossingen dus ook niet eerlijk.
Ik heb alles met dezelfde DAC gedaan om alleen het verschil tussen de bronnen te vergelijken.
Met de Rpi heb ik volumio Ropieee en Dietpi geprobeerd met Spdif USB en i2s uit naar de DAC.
Je hoeft het niet nog eens uit te leggen snap je verhaal alleen is het in de praktijk niet zo dat het ook beter is, daarom mijn opmerking dat ik niet snap waar je heen wil.
Misschien is de hardware van de Mac mini veel beter.

Rob

Hebben jullie de gebruikte dacs ook weleens vergeleken op een echte streamer met bv een Sbooster voeding? Dat zou pas een mooie test zijn. Raspberry, Bitperfect enz vergelijken met een dedicated streamer.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: Rob_Dingen on May 18, 2020, 14:30:12

Misschien is de hardware van de Mac mini veel beter.


Processor en usb hub zijn van Intel
Ethernet is van Broadcom

Deze vind je in heel veel andere hardware ook, dus buiten het Logo en de Case is er niet zo heel veel verschil.
Nogmaals het kan best zijn dat je verschil hoort, maar ik krijg altijd kriebels als er zaken gesteld worden als Mac is beter als de rest, terwijl op papier dit zeker niet zo is.
Voor mij is Mac in audio onderdeel van audio voodoo. No fun intended.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: RandyAdam on May 18, 2020, 14:40:44
Hebben jullie de gebruikte dacs ook weleens vergeleken op een echte streamer met bv een Sbooster voeding? Dat zou pas een mooie test zijn. Raspberry, Bitperfect enz vergelijken met een dedicated streamer.
Ja heb hier de Aurender N100 gehad en vergeleken met de Mac mini.
Op de Raspberry heb ik een voeding zitten van HDplex.

Rob

Roeland

@Rob

Heb je erover nagedacht om de iMac mini fanless te maken, of de fan apart aan te sturen?

Ik merkte een behoorlijk verschil met een Nuc fanless te maken in combi met een HDplex voeding

Naar mijn mening maakt Bitperfect Itunexs tov Asio iz Foobar niet zo veel uit.
Das gewoon gewenning
Zie ook
http://archimago.blogspot.com/2013/06/measurements-part-i-bit-perfect.html

katwax

Quote from: RandyAdam on May 18, 2020, 14:40:44
Hebben jullie de gebruikte dacs ook weleens vergeleken op een echte streamer met bv een Sbooster voeding? Dat zou pas een mooie test zijn. Raspberry, Bitperfect enz vergelijken met een dedicated streamer.
Vroeger nog Linn DS gehad Majik en Renew (Klimax bord). Overgang naar losse dac + httpc klonk beter (voor zover ik het mij nog kan voor de geest halen).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

myself

Quote from: katwax on May 18, 2020, 23:38:12
Vroeger nog Linn DS gehad Majik en Renew (Klimax bord). Overgang naar losse dac + httpc klonk beter (voor zover ik het mij nog kan voor de geest halen).
Klinkt als het pre-katalyst tijdperk?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: katwax on May 18, 2020, 15:46:06
Processor en usb hub zijn van Intel
Ethernet is van Broadcom

Deze vind je in heel veel andere hardware ook, dus buiten het Logo en de Case is er niet zo heel veel verschil.
Nogmaals het kan best zijn dat je verschil hoort, maar ik krijg altijd kriebels als er zaken gesteld worden als Mac is beter als de rest, terwijl op papier dit zeker niet zo is.
Voor mij is Mac in audio onderdeel van audio voodoo. No fun intended.
Kan zijn maar bij jou blijft het een aanname en ik heb het uitgebreid beluisterd.
En omdat ik het allemaal heb liggen ga ik niet de slechts klinkende aansluiten omdat daar een mooier verhaal bij past.
Ook zeg ik niet dat het beter is als de rest.
Ik heb het vergeleken met een Aurender N100 en diverse Rpi combinaties en daar wint de Mac.
Draai nu met een PC met Win server 2019 en Jplay en dat klinkt beter als de Mac mini.

Quote from: Roeland on May 18, 2020, 17:33:04
@Rob

Heb je erover nagedacht om de iMac mini fanless te maken, of de fan apart aan te sturen?

Ik merkte een behoorlijk verschil met een Nuc fanless te maken in combi met een HDplex voeding

Naar mijn mening maakt Bitperfect Itunexs tov Asio iz Foobar niet zo veel uit.
Das gewoon gewenning
Zie ook
http://archimago.blogspot.com/2013/06/measurements-part-i-bit-perfect.html


Ik heb met de Mac mini heel veel uitgeprobeerd behalve de fan ik zou niet weten hoe ik dat moet maken.
Wel heb ik de uptone voedingen print geprobeerd met de Hdplex voeding maar dat was minder als origineel.
Ook heb ik de dvd drive er uitgehaald en een extra SSD er in gezet met alleen de muziek en ook dat was minder als origineel.
Dan heb ik de OS op een SD kaart geïnstalleerd en de SSD alleen met muziek en dat scheelt een heel klein beetje.
Heb overigens 2 Mac mini en telkens het origineel vergeleken met de veranderde Mac mini.
Alles went ook als het wat minder klinkt maar daar gaat het toch niet om.
Heb nagenoeg alle software pakketten op de Mini geprobeerd die je gratis uit kan testen en ben uiteindelijk bij Bitperfect en iTunes gebleven omdat dat het beste klonk.
Het is niet de mooiste oplossing dat is in mijn ogen Roon maar helaas klinkt dat minder.

Rob

katwax

Quote from: Rob_Dingen on May 19, 2020, 12:56:21
Kan zijn maar bij jou blijft het een aanname en ik heb het uitgebreid beluisterd.
En omdat ik het allemaal heb liggen ga ik niet de slechts klinkende aansluiten omdat daar een mooier verhaal bij past.
Ook zeg ik niet dat het beter is als de rest.
Ik heb het vergeleken met een Aurender N100 en diverse Rpi combinaties en daar wint de Mac.
Draai nu met een PC met Win server 2019 en Jplay en dat klinkt beter als de Mac mini.
Ik zeg niet dat het slechter of beter klinkt, het enige waar ik mij aan stoor is als er zaken worden gezegd die niet waar zijn, de hardware in een Mac is niet anders of beter, want is hetzelfde.
Wil best geloven dat het bij jouw beter klinkt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: katwax on May 19, 2020, 14:42:34
Ik zeg niet dat het slechter of beter klinkt, het enige waar ik mij aan stoor is als er zaken worden gezegd die niet waar zijn, de hardware in een Mac is niet anders of beter, want is hetzelfde.
Wil best geloven dat het bij jouw beter klinkt.
Het enige waar ik me aan stoor dat jij zaken vermeld die ik niet gezegd heb.
En vertel ook even wat ik dan zeg wat niet waar is?
Of anders quote me even waar ik dat zeg.

katwax

Quote from: Rob_Dingen on May 19, 2020, 17:50:33
Het enige waar ik me aan stoor dat jij zaken vermeld die ik niet gezegd heb.
En vertel ook even wat ik dan zeg wat niet waar is?
Of anders quote me even waar ik dat zeg.
Heb ik geqoute reeds, maar 2de keer dan

Quote from: Rob_Dingen on May 18, 2020, 14:30:12

Misschien is de hardware van de Mac mini veel beter.

Rob


Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Ik denk verder dat iedereen goed kan lezen wat ik daar schrijf behalve jij dan.
Het woordje misschien zegt namelijk genoeg.
Denk dat je beter je onderstaande uitspraak kunt wijzigen en beter leest voordat je mensen corrigeert.
Quote from: katwax on May 19, 2020, 14:42:34
het enige waar ik mij aan stoor is als er zaken worden gezegd die niet waar zijn, de hardware in een Mac is niet anders of beter, want is hetzelfde

katwax

Quote from: Rob_Dingen on May 20, 2020, 12:02:17
Ik denk verder dat iedereen goed kan lezen wat ik daar schrijf behalve jij dan.
Het woordje misschien zegt namelijk genoeg.
Denk dat je beter je onderstaande uitspraak kunt wijzigen en beter leest voordat je mensen corrigeert.
Whatever.
Het is heel simpl de hardware is NIET beter.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Quote from: katwax on May 20, 2020, 15:22:00
Whatever.
Het is heel simpl de hardware is NIET beter.
Weet je niet zeker. Daarbij komt dat de geluidskwaliteit door meer zaken wordt beïnvloed. Een mooi voorbeeld zijn de BIOS settings van de intel NUC. En het O.S. doet er ook nog toe.

Met hedendaagse PC's heb ik vaak meer 'ruzie' om ze bitperfect aan de praat te krijgen dus ik heb het een soort van opgegeven. Rob heeft zo te lezen een hoop meer getest dan ik dat heb.

Daarbij maakt de set ook uit. Naarmate de set ruisgevoeliger en analoger is hebben broninvloeden meer kans. Is de digitale keten tot aan het einde asynchroon, bitperfect en daar ook nog goed galvanisch afgescheiden, zal je dat allemaal niet (moeten) horen.

Just my 2ct. :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Quote from: katwax on May 20, 2020, 15:22:00
Whatever.
Het is heel simpl de hardware is NIET beter.
Ook die uitspraak is nergens op gebaseerd.
Omdat iemand dezelfde chip gebruik wil dat nog niet zeggen dat de implementatie juist of net zo goed is.
Het is al bekend dat dat bij de Rpi niet zo is de usb bus word namelijk vervuild door het netwerk omdat ze de zelfde bus gebruiken.
Er zijn niet voor niets verschillende ad on boards voor de Rpi omdat USB uit niet zo geweldig is.

Rob

gizmo2

Quote from: Rob_Dingen on May 18, 2020, 14:30:12
Ik gebruikte gewoon iTunes met Bitperfect en USB uit.
Bitperfect werkt alleen met iTunes niet met andere software.
Dus is niet helemaal vergelijkbaar met jou verhaal.
Ik gebruik een Mac mini jij een iMac.
Ook ga je uit van verschillende DAC oplossingen dus ook niet eerlijk.
Ik heb alles met dezelfde DAC gedaan om alleen het verschil tussen de bronnen te vergelijken.
Met de Rpi heb ik volumio Ropieee en Dietpi geprobeerd met Spdif USB en i2s uit naar de DAC.
Je hoeft het niet nog eens uit te leggen snap je verhaal alleen is het in de praktijk niet zo dat het ook beter is, daarom mijn opmerking dat ik niet snap waar je heen wil.
Misschien is de hardware van de Mac mini veel beter.

Rob
mac mini heb ook gehad maar nooit uitvoerig voor muziek gebruikt en kan best wel anders klinken dan een raspberry pi etc.....en ik weet toch haast zeker dat ik bitperfect in daphile kon selecteren op een iMac.
https://www.daphile.com
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

katwax

Quote from: Rob_Dingen on May 20, 2020, 16:16:29
Ook die uitspraak is nergens op gebaseerd.
Omdat iemand dezelfde chip gebruik wil dat nog niet zeggen dat de implementatie juist of net zo goed is.
Het is al bekend dat dat bij de Rpi niet zo is de usb bus word namelijk vervuild door het netwerk omdat ze de zelfde bus gebruiken.
Er zijn niet voor niets verschillende ad on boards voor de Rpi omdat USB uit niet zo geweldig is.

Rob
Jij hebt gelijk en wat jij zegt is waarheid. Einde discussie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Hoi Gizmo,

Volgens mij is daphile een OS op zichzelf van wat ik zo snel kan zien, heb er zelf nooit mee gewerkt.
En dat je daar iets aan kan zetten om het bitperfect te krijgen geloof ik ook wel.
Waar ik het over had is software die je op de Mac mini moet installeren en dat draait op de achtergrond zodra je iTunes opstart en de software heet Bitperfect.
http://bitperfectsound.blogspot.com

Quote from: katwax on May 20, 2020, 16:32:03
Jij hebt gelijk en wat jij zegt is waarheid. Einde discussie.
Gelukkig dat heeft lang geduurd voor je daar achter was.

Rob


Lazybird

Quote from: Rob_Dingen on May 20, 2020, 16:16:29
Ook die uitspraak is nergens op gebaseerd.
Omdat iemand dezelfde chip gebruik wil dat nog niet zeggen dat de implementatie juist of net zo goed is.
Het is al bekend dat dat bij de Rpi niet zo is de usb bus word namelijk vervuild door het netwerk omdat ze de zelfde bus gebruiken.
Er zijn niet voor niets verschillende ad on boards voor de Rpi omdat USB uit niet zo geweldig is.

Rob

Netwerk vervuiling? als iets bit perfect is het bit perfect.
Data is data en kan niet onderweg veranderen mits het bit perfect is.

Ik zou een hele dure USB kabel aanschaffen omdat dan je DAC veel beter klinkt  :D.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Tabcam

Quote from: Lazybird on May 20, 2020, 22:01:01
Netwerk vervuiling? als iets bit perfect is het bit perfect.
Data is data en kan niet onderweg veranderen mits het bit perfect is.

Ik zou een hele dure USB kabel aanschaffen omdat dan je DAC veel beter klinkt  :D.
Het kan digitaal verstuurd en ontvangen worden (zelfs bit-perfect) maar dan ben je er nog niet! Als de analoge circuits toch verbonden staan kan de ruis lelijk meeliften, zie de review van de AV40 op ASR.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gizmo2



Quote from: Rob_Dingen on May 20, 2020, 21:13:48
Hoi Gizmo,

Volgens mij is daphile een OS op zichzelf van wat ik zo snel kan zien, heb er zelf nooit mee gewerkt.
En dat je daar iets aan kan zetten om het bitperfect te krijgen geloof ik ook wel.
Waar ik het over had is software die je op de Mac mini moet installeren en dat draait op de achtergrond zodra je iTunes opstart en de software heet Bitperfect.
http://bitperfectsound.blogspot.com

Rob

Aha die kende ik nog niet en inderdaad is daphile een stukje software op zichzelf en had het toen op een stukje schijf van de iMac geïnstalleerd en in principe lift het dan mee met de hardware van de Mac.

Misschien ga ik die bitperfect nog eens proberen op de Mac.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Lazybird

Quote from: TabCam on May 20, 2020, 22:12:29
Het kan digitaal verstuurd en ontvangen worden (zelfs bit-perfect) maar dan ben je er nog niet! Als de analoge circuits toch verbonden staan kan de ruis lelijk meeliften, zie de review van de AV40 op ASR.

Ik denk dat deze vergelijking niet op gaat we hadden het over een streamer gekoppeld aan een DAC.
Bij een redelijk goed gebouwde DAC is dit een none issue.

Er kan ongetwijfeld vervuiling zijn maar de laatste jaren is het vooral marketing vervuiling  :D
Een shoot out (blind test) zou leuk zijn.


Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Rob_Dingen

Quote from: Lazybird on May 20, 2020, 22:01:01
Netwerk vervuiling? als iets bit perfect is het bit perfect.
Data is data en kan niet onderweg veranderen mits het bit perfect is.

Ik zou een hele dure USB kabel aanschaffen omdat dan je DAC veel beter klinkt  :D.
https://www.youtube.com/watch?v=grzoqEb2KMk