Beste DAC chip (en karakteristieken) TOPIC maar SLUITEN (veel off topic)???

Started by Vhond, March 28, 2020, 09:31:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

Quote from: Lazybird on May 17, 2020, 17:59:26
Ik laat mij graag verrassen maar ik geloof niet dat je verschil hoort, mits je een DAC hebt die goed zijn werk doet.
Laat ik het anders verwoorden ik hoor geen verschil tussen een Mac mini, Sonore of SotM.
Ik hoor toch wel verschil tussen een iMac, Mac mini en raspberry pi met de hele rataplan die voor nodig is om hem goed te laten spelen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

RandyAdam

Ik heb een keuze gemaakt, een denafrips ares ii r2r dac icm met een laptop en Audirvana.

Lazybird

Wellicht dat het aan de keten licht of je wel of niet verschil hoort.
Ik zou mijn geld in de DAC stoppen en wellicht testen of een streamer uberhaupt iets toevoegd  :D.

Maar tunen van je set is natuurlijk een leuk onderdeel van de hobby.

Dus fijn dat je verschilt hoort en er baat bij hebt.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Lazybird

Quote from: RandyAdam on May 17, 2020, 18:11:26
Ik heb een keuze gemaakt, een denafrips ares ii r2r dac icm met een laptop en Audirvana.

Enjoy veel plezier met de keuze.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

holco

Wat zijn de meningen hier over de MiniDSP SHD?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Quote from: holco on May 17, 2020, 18:30:50
Wat zijn de meningen hier over de MiniDSP SHD?
Zoals gezegd ga ik waarschijnlijk die kant op. Vind net als jij jammer dat er nog geen HT doorvoer is maar ik heb begrepen dat de interne streamer niet goed genoeg is. Zit nu te twijfelen om de AV-Receiver als voorversterker te laten fungeren. Niet ideaal maar ik gok dat het goed genoeg is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Maar als je hem niet als pre en streamer gaat gebruiken blijft alleen de DAC nog over, sla je de plank dan niet een beetje mis met dit apparaat?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

RandyAdam

Net weer een stukje gelezen van Hans Beekhuyzen, die zegt blijf weg van computers en laptops. Dan ga ik toch weer twijfelen. Als je het goed wil doen moet je een dac/streamer van bv Moon kopen, maargoed dan verval je in andere prijzen. Als ik ook lees op forums dat sommige mensen bv Audysy gebruiken om hun geluid aan te passen... Dat heeft niks met high end hi fi te maken. Ook nog de Yamaha WXC 50 overwogen, maar als ik kijk naar de connectoren
dan gaat het meer richting Sonos dan Hi Fi. Wil je het goed hebben, dan kost het geld. En je moet het ook in verhouding met je apparatuur zien. Als ik zie dat sommige reviewers testen met oude klipsch boekenplank speakers, dan is het het logisch dat je weinig verschillen hoort. Zet je er een paar Magnepans 1.7's op dan hoor je hele grote verschillen.

DofN

Je kan prima een oude laptop of een NUC oid omtoveren tot een dedicated streamer. Je haalt dan je OS eraf, zet er software op zoals Daphile.. Werkt uitstekend en de geluidskwaliteit is prima en ook net zo hifi als heel dure streamers. Althans, zo hoor ik dat :D



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: Lazybird on May 17, 2020, 17:59:26
Ik laat mij graag verrassen maar ik geloof niet dat je verschil hoort, mits je een DAC hebt die goed zijn werk doet.
Laat ik het anders verwoorden ik hoor geen verschil tussen een Mac mini, Sonore of SotM.
Dat denk ik ook, mits een goede dac maakt het weinig tot geen verschil uit wat er daarvoor in de keten als bron zit. Heb vroeger wel eens test gedaan met MicroRendu vs mijn Htpc -> dacht dat ik het hoorde, maar na verder testen bleek ik geen verschil waar te nemen.
Onlangs mijn Htpc vervangen door een Allo Usbridge met Shanti voeding, ook daar zelfde als bij Sonore geen duidelijk verschil te merken, alleen van 1 geluid ben ik nu af en dat is de fan van de htpc -> dat is nog het duidelijkste verschil.

Quote from: RandyAdam on May 17, 2020, 19:23:01
Net weer een stukje gelezen van Hans Beekhuyzen, die zegt blijf weg van computers en laptops. Dan ga ik toch weer twijfelen. Als je het goed wil doen moet je een dac/streamer van bv Moon kopen, maargoed dan verval je in andere prijzen. Als ik ook lees op forums dat sommige mensen bv Audysy gebruiken om hun geluid aan te passen... Dat heeft niks met high end hi fi te maken. Ook nog de Yamaha WXC 50 overwogen, maar als ik kijk naar de connectoren
dan gaat het meer richting Sonos dan Hi Fi. Wil je het goed hebben, dan kost het geld. En je moet het ook in verhouding met je apparatuur zien. Als ik zie dat sommige reviewers testen met oude klipsch boekenplank speakers, dan is het het logisch dat je weinig verschillen hoort. Zet je er een paar Magnepans 1.7's op dan hoor je hele grote verschillen.
Ik kijk ook wel een naar iets van Hans Beekhuyzen en moet eerlijk zijn ik neem zijn waarnemingen met een korrel zout, hij doet zijn best, maar blijft subjectief. Dus ik zou zijn conclusie daarom ook niet als waarheid aannemen.

Quote from: RandyAdam on May 17, 2020, 18:11:26
Ik heb een keuze gemaakt, een denafrips ares ii r2r dac icm met een laptop en Audirvana.
Enjoy, lijkt mij een zeer degelijke dac.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Quote from: holco on May 17, 2020, 19:13:40
Maar als je hem niet als pre en streamer gaat gebruiken blijft alleen de DAC nog over, sla je de plank dan niet een beetje mis met dit apparaat?
Ik wil hem als actieve cross over, pre voor stereo en met de extra AD-DA in HT gebruiken. Ik zou best graag Volumio gebruiken als dat goed werkt. Er waren hier geluiden dat Volumio nog niet stabiel genoeg is. Dan kan ik net zo goed bij de RPi blijven.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: TabCam on May 17, 2020, 23:56:10
Ik wil hem als actieve cross over, pre voor stereo en met de extra AD-DA in HT gebruiken. Ik zou best graag Volumio gebruiken als dat goed werkt. Er waren hier geluiden dat Volumio nog niet stabiel genoeg is. Dan kan ik net zo goed bij de RPi blijven.
Zou Volumio is moeten testen als ik tijd heb, maar MoOde is zo stabiel dat ik eigenlijk nog geen tijd voor heb gemaakt. Is alles goed aan Moode, nee, voor je lokale albums (nas of hd) is de filter niet 100% en zijn albums soms 20x afzonderlijk, zeker bij albums met Various artists is het moeilijk, maar je kan gewoon op je directories gaan en zo afspelen.
Maar bv de Spotify plugin heeft mij nog niet in de steek gelaten, op Daphile was dat dan bv niet zo stabiel.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

holco

Ik kan iig beamen dat Volumio prima werkt ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Vhond


Dirk

als je een vraag stelt als "Welke DAC chip is volgens jullie de beste om te gebruiken in een DAC?" moet je je niet verbazen over een hoop vaag en onvermijdelijk off-topic gez***.

da's ongeveer net zo zinvol als vragen welke motor vinden jullie het best in een auto?   just my 2 cents  ;)

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Lion of Judah

Quote from: TabCam on May 17, 2020, 19:02:02
maar ik heb begrepen dat de interne streamer niet goed genoeg is.
Waar heb je deze informatie vandaan?
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Tabcam

Quote from: Lion of Judah on May 18, 2020, 10:06:40
Waar heb je deze informatie vandaan?
Bv. in het MiniDSP topic en had zelf Volumio op de Raspberry Pi vervangen door PiCorePlayer vanwege betere ondesteuning gapless playback en diverse andere issues.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Lion of Judah

Quote from: TabCam on May 18, 2020, 10:18:02
Bv. in het MiniDSP topic en had zelf Volumio op de Raspberry Pi vervangen door PiCorePlayer vanwege betere ondesteuning gapless playback en diverse andere issues.
Ik dacht even dat je (geluids)kwaliteit van de streamer bedoelde maar je bedoelt de interface/Volumio software. Ja dat klopt😂
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Tabcam

Quote from: Lion of Judah on May 18, 2020, 10:59:05
Ik dacht even dat je (geluids)kwaliteit van de streamer bedoelde maar je bedoelt de interface/Volumio software. Ja dat klopt😂
Ah, qua geluidskwaliteit heb ik de ervaring dat de AKM een prettiger klinkende dac-chip is dan de ESS Sabre.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Quote from: gizmo2 on May 17, 2020, 17:52:34

Als je het goed aanpakt dan is een raspberry pi stukken beter als een Mac Mini.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Vertel dan ga ik dat proberen.
Heb hier alle types van Rpi liggen en ook nog steeds mijn Mac mini.
En een spdif board en een Kali reclocker met i2s uit  voor de Rpi.
Heb jij zelf Bitperfect gebruikt?

gizmo2

Quote from: Rob_Dingen on May 18, 2020, 12:00:30
Vertel dan ga ik dat proberen.
Heb hier alle types van Rpi liggen en ook nog steeds mijn Mac mini.
En een spdif board en een Kali reclocker met i2s uit  voor de Rpi.
Heb jij zelf Bitperfect gebruikt?

Heb nog niet zolang geleden Daphile software gebruikt op een iMac en laptopje en daar zat inderdaad bit perfect op.

Het meeste haal je uit een goede voeding achter de raspberry pi en bijvoorbeeld kali recklocker.

Heb nu een rasp 3b ,isolator board,kali en allo piano 2.1.
Hiervoor had is audio gd dac en daar weer i2s vanaf de kali naar de audio te i2s in en dat klonk beide ongeveer hetzelfde.

Als ik de raspberry (met alles erop en eraan) nu vergelijk met een aangepaste AK4497EQ dac klinkt deze doffer dan de raspberry...ook op hogere volumes.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kingpin

Quote from: gizmo2 on May 18, 2020, 12:47:07
Het meeste haal je uit een goede voeding achter de raspberry pi en bijvoorbeeld kali recklocker.
Mezzanine Power board for Raspberry Pi al eens gebprobeerd ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

Quote from: Kingpin on May 18, 2020, 13:00:20
Mezzanine Power board for Raspberry Pi al eens gebprobeerd ?
Nee die ken ik niet is die goed dan?
ik gebruik nu 2x een externe lineaire voeding.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

RandyAdam

Normaal ben ik steady met keuzes maar volgens mij is streaming een ontzettend moeilijk onderwerp. Is het beluisteren van gedownloade muziek op een harde schijf eigenlijk wel streamen?

Na een nacht lezen hoor je toch, net zoals alle andere apparatuur, ontzettend belangrijk is. Je kan ook 10 verschillende da converters hebben met dezelfde dac chip en alle 10 zullen ze anders klinken.

Een laptop als bron, ik heb besloten om het toch niet doen. Ik heb een goede deal kunnen maken en haal vrijdag een Lin D2 op. All in one machine met goede reviews. De app schijnt wel bagger te zijn, hopelijk scheelt het dat ik mijn bibliotheek grotendeels nog moet aanleggen. Ik heb geen 1000 duizend albums en ga ook alleen gebruik maken van een harde schijf.

Dus de Lumin D2 is het geworden.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack