Beste DAC chip (en karakteristieken) TOPIC maar SLUITEN (veel off topic)???

Started by Vhond, March 28, 2020, 09:31:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Vhond

Hallo mede audio genieters,

Welke DAC chip is volgens jullie de beste om te gebruiken in een DAC?
En natuurlijk gaat het om de implementatie ervan (de electronica voor en na de Chip op de print, voedingscircuit, ontkoppeling etc..)

Ben benieuwd naar jullie meningen. Prijsklasse is even niet van belang.
Wel is het handig deze misschien te vermelden (incl merk en type DAC) om een idee te krijgen van verschillen van implementatie bij het gebruik van dezelfde DAC chip.

8)

AudioEnZo

#1
Wellicht géén dac chip maar een R2R ladder dac, discreet opgebouwd uit weerstand netwerkjes. Er zit wel een chip op maar die is voor het schakelen van de weerstanden. Ik heb al veel dac's gehoord in mijn audioleven maar in mijn beleving geeft dat het beste resultaat.
Uiteraard is de voeding en uitgangsschakeling van groot belang in zo'n ontwerp.
Er zijn diverse merken die dat leveren: Audio-GD, Holo Audio, Denafrips, Sonnet om er maar een paar te noemen.

De foto is van de Holo Audio MAY met gescheiden dac boards voor links en rechts, de hele dac is sowieso dual mono gebouwd. De voeding zit in een aparte kast, ook dual mono.

EDIT: foto voeding bijgevoegd


John Wx

Elke fatsoenlijke DAC is goed mits hij goed ontworpen is met de rest eromheen qua componenten
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Tabcam

#3
Ben juist niet zo'n fan van R2R ladderdacs. Erg moeilijk om lineair te krijgen, worden dan ook snel erg prijzig.

Qua moderne chips lijkt de AKM4495/4499 momenteel de ongekroonde koning. De andere koning is de ESS Sabre ES9028PRO of in ieder geval in die familie maar die staan ook bekend om de "ESS hump".

Edit: link gerepareerd



Echter geloof ik niet dat de chipset het meeste bepaald. Ik zou eerder beginnen met de meest stabiele voeding en denk dat je dan zelfs met een goedkope chipset een beter resultaat behaald dan de beste chipset en een middelmatige voeding.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Vhond

Quote from: TabCam on March 28, 2020, 11:29:34
Ben juist niet zo'n fan van R2R ladderdacs. Erg moeilijk om lineair te krijgen, worden dan ook snel erg prijzig.

Qua moderne chips lijkt de AKM4495/4499 momenteel de ongekroonde koning. De andere koning is de ESS Sabre ES9028PRO of in ieder gebal in die familie masr die staan ook bekend om de "ESS hump".


De link naar de ESS hump werkt helaas niet (ben wel benieuwd naar het verhaal)

Vhond

Quote from: John Wx on March 28, 2020, 11:18:16
Elke fatsoenlijke DAC is goed mits hij goed ontworpen is met de rest eromheen qua componenten

Ben ik met je eens. Vond bv wel opvallend dat in een recente test door Alpha Audio een oude Weiss dac nog zo goed scoorde (afgezet tegen veel moderne dac's). Vroeg me dan ook af bv hoe een Tentlabs dac het zou doen (De PCM 1792 van Burr Brown wordt niet meer zo veel gebruikt voor zover ik weet)

Vhond

Quote from: AudioEnZo on March 28, 2020, 10:00:42
Wellicht géén dac chip maar een R2R ladder dac, discreet opgebouwd uit weerstand netwerkjes. Er zit wel een chip op maar die is voor het schakelen van de weerstanden. Ik heb al veel dac's gehoord in mijn audioleven maar in mijn beleving geeft dat het beste resultaat.
Uiteraard is de voeding en uitgangsschakeling van groot belang in zo'n ontwerp.
Er zijn diverse merken die dat leveren: Audio-GD, Holo Audio, Denafrips, Sonnet om er maar een paar te noemen.

De foto is van de Holo Audio MAY met gescheiden dac boards voor links en rechts, de hele dac is sowieso dual mono gebouwd. De voeding zit in een aparte kast, ook dual mono.

EDIT: foto voeding bijgevoegd

Ziet er mooi uit, maar ik geloof inderdaad dat dat best lastig te produceren is zoals Tabcam ook al aanhaalde. (Doet me ook denken aan het maken van een goede volumeregeling (kan met een mooie potmeter, maar ook met discrete componenten)

Koei

#7
Quote from: AudioEnZo on March 28, 2020, 10:00:42
Wellicht géén dac chip maar een R2R ladder dac, discreet opgebouwd uit weerstand netwerkjes. Er zit wel een chip op maar die is voor het schakelen van de weerstanden. Ik heb al veel dac's gehoord in mijn audioleven maar in mijn beleving geeft dat het beste resultaat.
Uiteraard is de voeding en uitgangsschakeling van groot belang in zo'n ontwerp.
Er zijn diverse merken die dat leveren: Audio-GD, Holo Audio, Denafrips, Sonnet om er maar een paar te noemen.

De foto is van de Holo Audio MAY met gescheiden dac boards voor links en rechts, de hele dac is sowieso dual mono gebouwd. De voeding zit in een aparte kast, ook dual mono.

EDIT: foto voeding bijgevoegd


Quote from: TabCam on March 28, 2020, 11:29:34
Ben juist niet zo'n fan van R2R ladderdacs. Erg moeilijk om lineair te krijgen, worden dan ook snel erg prijzig.

Qua moderne chips lijkt de AKM4495/4499 momenteel de ongekroonde koning. De andere koning is de ESS Sabre ES9028PRO of in ieder geval in die familie maar die staan ook bekend om de "

ESS hump".




Echter geloof ik niet dat de chipset het meeste bepaald. Ik zou eerder beginnen met de meest stabiele voeding en denk dat je dan zelfs met een goedkope chipset een beter resultaat behaald dan de beste chipset en een middelmatige voeding.

De Holodacs zijn wel ongeveer de enige die redelijk fatsoenlijke resultaten neerzetten. Ook Danafrips doet het niet slecht. Maar Audio-GD is letterlijk een scam, de ontwerper daarvan weet gewoon niet hoe je een DAC bouwt. Dus als je graag voor je gevoel een R2R moét hebben dan zijn die van Holo Audio en Danafrips prima opties.

Natuurlijk zal een D/S DAC van 130 euro al ongeveer hetzelfde preseteren, maar dan mis je het psycho-akoestische effect.


Quote from: Vhond on March 28, 2020, 16:53:20
Ben ik met je eens. Vond bv wel opvallend dat in een recente test door Alpha Audio een oude Weiss dac nog zo goed scoorde (afgezet tegen veel moderne dac's). Vroeg me dan ook af bv hoe een Tentlabs dac het zou doen (De PCM 1792 van Burr Brown wordt niet meer zo veel gebruikt voor zover ik weet)
Alpha Audio doet volgens mij geen volume gematchte dubbelblinde tests dus reviews zeggen helaas niet zoveel.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Wookie

Wat Jhon ook al zei... Het is vaak de electronica eromheen die het klankbeeld bepaalt... En of de 1 beter is als de andere... Kwestie van smaak...
Ff als voorbeeld: had een M dac van audiolab, destijds overal de hemel in geprezen met de nieuwste Ess dac aan boord, kon er niet aan wennen dus gauw weer weg, de Tentlabs B-dac en Chord Mojo klonken met mijn oren beter.. De mooiste blijft m'n Teac DT1. Nog spijt dat die weg is...

"Beter" wil niet altijd zeggen mooier...  ;)
Gewoon proberen...., uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde...en toch klinken verschillend.

Nahpets

2 van mijn favorieten zijn
Ultra Analog D20400
DAC 7

Beiden in verschillende spelers/dacs gehoord, en kon daar elke keer van genieten. Erg old school, geen high resolution , maar wel lekker in het gehoor.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Maximus_Aurelius

#10
Quote from: AudioEnZo on March 28, 2020, 10:00:42
Wellicht géén dac chip maar een R2R ladder dac, discreet opgebouwd uit weerstand netwerkjes. Er zit wel een chip op maar die is voor het schakelen van de weerstanden. Ik heb al veel dac's gehoord in mijn audioleven maar in mijn beleving geeft dat het beste resultaat.
Uiteraard is de voeding en uitgangsschakeling van groot belang in zo'n ontwerp.
Er zijn diverse merken die dat leveren: Audio-GD, Holo Audio, Denafrips, Sonnet om er maar een paar te noemen.



Misschien wel een van de bekendste ladder DAC merk is,  MSB ;).


Voor mij is Reimyo een van de mooiste klankmatig DAC's. Met name de 999 serie  :inlove:. Geen hi-RES of iets dergelijks.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Tabcam

Goede dacimplementaties zijn er genoeg:
    €129       Topping E30              AKM AK4493
    €599,99  Topping DX7Pro         ES9038Pro, heeft ook een koptelefoonversterker
    €699       Topping D90              AKM AK4499
    €989       OktoResearch Dac8    ESS Chipset, nummer onbekend maar meet als de beste.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koei

Quote from: TabCam on March 28, 2020, 19:32:38
Goede dacimplementaties zijn er genoeg:
    €129       Topping E30              AKM AK4493
    €599,99  Topping DX7Pro         ES9038Pro, heeft ook een koptelefoonversterker
    €699       Topping D90              AKM AK4499
    €989       OktoResearch Dac8    ESS Chipset, nummer onbekend maar meet als de beste.

Oktodac gebruikt volgens mij 1 enkele ES9028PRO.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

AudioEnZo

Quote from: Maximus_Aurelius on March 28, 2020, 18:41:45
Misschien wel een van de bekendste ladder DAC merk is,  MSB ;).


Voor mij is Reimyo een van de mooiste klankmatig DAC's. Met name de 999 serie  :inlove:. Geen hi-RES of iets dergelijks.
MSB is zeker van de partij op de R2R lijst :)
Van de Reimyo DAP 999 wel goede verhalen gehoord, zelf nog geen ervaring mee helaas.

Vhond


Vhond

Wordt Denafrips alleen via Vinshine gedeald?

Maximus_Aurelius

Quote from: AudioEnZo on March 28, 2020, 23:48:25
MSB is zeker van de partij op de R2R lijst :)
Van de Reimyo DAP 999 wel goede verhalen gehoord, zelf nog geen ervaring mee helaas.
De goedkopere  variant, het zusje met de naam 777 is ook erg goed.
Op cd weergave heb ik nog geen betere gehoord. Geld zowel voor de 999 als de 777.
Zelfs vele duurdere apparaten leggen het af tegen deze twee.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Koei

Als je écht het beste zoekt kom je uit op de Mola Mola Tambaqui. Geen DAC chip maar compleet vanaf scratch opgebouwd door Bruno. Vervorming van dat ding ligt zeker 30x lager dan de bovengenoemde Reimyo, en heb ik het nog niet eens gehad over de rest van de specificaties. Niet zo gek natuurlijk, want die Reimyo is gewoon oude techniek.

"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Vhond

Quote from: Maximus_Aurelius on March 31, 2020, 11:07:59
De goedkopere  variant, het zusje met de naam 777 is ook erg goed.
Op cd weergave heb ik nog geen betere gehoord. Geld zowel voor de 999 als de 777.
Zelfs vele duurdere apparaten leggen het af tegen deze twee.

Maar de 777 heeft geen 24 bit 192 kHz verwerking...

Nahpets

Klopt, want beter meten is beter klinken. En nieuwer is altijd beter.

Simpel toch?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

kermy

Quote from: Nahpets on March 31, 2020, 11:52:48
Klopt, want beter meten is beter klinken. En nieuwer is altijd beter.

Simpel toch?


Ik hoop toch dat dit sarcastisch bedoelt is?

Zeker in de audio wereld zijn er heel veel nieuwe kleren van de Keizer te krijgen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Maximus_Aurelius

Quote from: Vhond on March 31, 2020, 11:44:25
Maar de 777 heeft geen 24 bit 192 kHz verwerking...

Klopt en Reimyo heeft ook gezegd dat er geen DAC komt Met Hi-RES.

Voor sommige is het geen enkel probleem dat het geen hi-RES afspeelt en hetzelfde  als een dac geen dsd heeft.
Ik kan mij goed voorstellen wanneer je een Reimyo hebt en je hebt behoefte aan meer dat je een bridge tussen zet. Probleem opgelost.


Quote from: Koei on March 31, 2020, 11:33:39
Als je écht het beste zoekt kom je uit op de Mola Mola Tambaqui. Geen DAC chip maar compleet vanaf scratch opgebouwd door Bruno. Vervorming van dat ding ligt zeker 30x lager dan de bovengenoemde Reimyo, en heb ik het nog niet eens gehad over de rest van de specificaties. Niet zo gek natuurlijk, want die Reimyo is gewoon oude techniek.



Er is niet iets het beste ;). Want er is altijd wel iets beter ;).

Jij zegt dat Mola Mola het beste is het en dat het beste is wat je zoekt .Iemand  anders zegt weer een ander merk.

Ikzelf zal nooit zeggen dat een bepaald merk het beste is en het beste zal zijn wat men zoekt.
Ik bepaal zelf wat voor mij de betere zal zijn ;).
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Koei

Quote from: Maximus_Aurelius on March 31, 2020, 12:16:14
Klopt en Reimyo heeft ook gezegd dat er geen DAC komt Met Hi-RES.

Voor sommige is het geen enkel probleem dat het geen hi-RES afspeelt en hetzelfde  als een dac geen dsd heeft.
Ik kan mij goed voorstellen wanneer je een Reimyo hebt en je hebt behoefte aan meer dat je een bridge tussen zet. Probleem opgelost.


Er is niet iets het beste ;). Want er is altijd wel iets beter ;).

Jij zegt dat Mola Mola het beste is het en dat het beste is wat je zoekt .Iemand  anders zegt weer een ander merk.

Ikzelf zal nooit zeggen dat een bepaald merk het beste is en het beste zal zijn wat men zoekt.
Ik bepaal zelf wat voor mij de betere zal zijn ;).

Ik zal het anders zeggen: objectief gezien is de Mola Mola de beste DAC aangezien deze het originele analoge signaal het beste herstelt. Natuurlijk zullen mensen anderen voorkeuren hebben qua geluid, maar de naam van dit topic is de beste DAC chip en dit is dan het enige antwoord. Als dat niet de vraag is van de TS, dan moet de titel zijn: de DAC met de best klinkende vervorming.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Koei

Quote from: Nahpets on March 31, 2020, 12:43:43
Jeuk.

Overal.

Heb jij een suggestie voor een DAC die beter de originele waveform herstelt?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs