Monolith + clone (verwerkt in audio meubel)

Started by NielsLu, March 28, 2020, 08:26:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

#125
Niels, mijn suggestie tot het bijplaatsen van een tweede lab12 is heb je afgeschreven? Dat past veel beter bij het volume, is verreweg het goedkoopste en je haalt met gemak de slag van de 12" Dayton en Earthquake (telt gewoon op).

Wat mij betreft de beste oplossing. Mogelijk kun je de 2e niet inbouwen? Vergeet niet dat houtlijm sterker is dan hout zelf, baffle veranderen is echt geen probleem. En zoals al vaker is gezegd, ga meten...

Ten op zicht van gesloten ongeveer 6 dB winst, ten opzichte van nu meer diepgang, je versterker trekt dat wel, kun je altijd nog aanpassen.

Kijk jij wel 'ns naar je woofer? Als je op luisternivo speelt kun je de slag in de gaten houden, dan weet je hoeveel EQ ruimte je nog hebt.
Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on February 19, 2021, 13:47:45
Niels, mijn suggestie tot het bijplaatsen van een tweede lab12 is heb je afgeschreven? Dat past veel beter bij het volume, is verreweg het goedkoopste en je haalt met gemak de slag van de 12" Dayton en Earthquake (telt gewoon op).

Wat mij betreft de beste oplossing. Mogelijk kun je de 2e niet inbouwen? Vergeet niet dat houtlijm sterker is dan hout zelf, baffle veranderen is echt geen probleem. En zoals al vaker is gezegd, ga meten...

Idee is nog niet afgeschreven hoor, ik oriënteer me op meerdere mogelijkheden  ;)

Hoe zou ik 2 LAB12 woofers moeten aansluiten op de Hypex ivm impedantie?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Quote from: NielsLu on February 19, 2021, 13:57:05
Idee is nog niet afgeschreven hoor, ik oriënteer me op meerdere mogelijkheden  ;)

Hoe zou ik 2 LAB12 woofers moeten aansluiten op de Hypex ivm impedantie?

Gewoon parallel, kun je de impedantie simuleren in je pakket? Dan zul je zien dat die vrij hoog blijft in een gesloten kast, verwacht niet direct problemen.
Omni !

Timvg

Quote from: NielsLu on February 19, 2021, 13:46:55
Ik zag dat jij ook een Monolith clone gemaakt hebt. Weet jij nog wat de exacte highpass en boost instellingen voor de DSP waren? Ik kon jouw antwoord daarop niet terug vinden.

Ik denk niet dat ik ooit een monolith clone gemaakt heb.. Wel eens een basreflex op basis van een Sundown X-15.
Ik wil het altijd wel eens narekenen voor je, wat is het netto interne volume (ook min volume driver) en afmetingen vd poort?

NielsLu

Quote from: Timvg on February 19, 2021, 14:02:15
Ik denk niet dat ik ooit een monolith clone gemaakt heb.. Wel eens een basreflex op basis van een Sundown X-15.
Ik wil het altijd wel eens narekenen voor je, wat is het netto interne volume (ook min volume driver) en afmetingen vd poort?

Oh, ik dacht ergens zoiets gelezen te hebben. Mijn kast is netto 97,5 liter. Als je zou willen doen, heel graag  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Timvg

Quote from: NielsLu on February 19, 2021, 14:04:00
Oh, ik dacht ergens zoiets gelezen te hebben. Mijn kast is netto 97,5 liter. Als je zou willen doen, heel graag  ;)

Heb ook nog de afmetingen vd poort nodig :-)

NielsLu

#131
Quote from: Timvg on February 19, 2021, 14:16:11
Heb ook nog de afmetingen vd poort nodig :-)

Ohja, diameter 10 cm (Jet set 100), lengte 48,5 cm (zoals de Monolith +), afgestemd op 21hz.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Timvg

Wat ik uit de transferfunctie vd BK amp kan afleiden:






dit geeft dan volgende vergelijking


H&C Hifi

De 15inch earthquake heb ik op voorraad hoor  :angel:
Als het kistje kleiner moet heb ik ook de bijpassende passieve radiator op voorraad....



en ook een passende plate-amp die 2ohm stabiel is (IQ-600R) ..

Timvg

Je gaat natuurlijk meer energie steken in die subbas, dus de max SPL zal lager komen te liggen



Die driver presteert eigenlijk beter in die 95l kist op een ietwat hogere tuning (25-27Hz)




NielsLu

Bedankt Tim!

Begrijp ik goed dat de screenshot met (2), dat het dan gaat om 2 LAB12 drivers?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Timvg

Quote from: NielsLu on February 19, 2021, 16:03:28
Bedankt Tim!

Begrijp ik goed dat de screenshot met (2), dat het dan gaat om 2 LAB12 drivers?

Nee dat zou de SPL curve zijn (boven) getuned op 25Hz zonder dat hij over z'n xmax gaat.
BK boost eigenlijk de driver onderaan om zo meer SPL te bekomen richting afstemfrequentie. Ik zou me echter niet teveel zorgen maken, een driver die over z'n nek gaat dat hoor je wel, en xmax is nog altijd geen xmech  :)

Mocht je toch (met boost) merken dat er heel rare geluiden volgen kan je idd een upgrade doen naar een UM12 of iets anders naar keuze, zolang de amp het trekt.

morca

Dan zou je nog eens 250 euro uitgeven
En dan is de sub op 25 Hz getuned?

Dan zou ik alles verkopen en overnieuw plan opmaken voor beoogde doel..
En de sub lager tunen dan.
Of gewoon gesloten.


NielsLu

#139
Quote from: morca on February 19, 2021, 16:24:55
Dan zou je nog eens 250 euro uitgeven
En dan is de sub op 25 Hz getuned?

Dan zou ik alles verkopen en overnieuw plan opmaken voor beoogde doel..
En de sub lager tunen dan.
Of gewoon gesloten.

Ik zal komend weekend nog even eea testen met de DSP, als dat geen bevredigend resultaat geeft, zal ik erover nadenken wat te doen. Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Ook maar een plaatje gemaakt om een en twee drivers te kunnen vergelijken:

Een: 95 liter, 21 Hz, 400 Watt in (reflex)
Een: 47 liter, 0 Hz, 400 Watt in (gesloten)

De laatste grafiek in spl kun je dus 6 dB omhoog schuiven bij toepassing van twee drivers. Deze optie is meteen 'save' met 400 Watt input per driver: Xmax wordt niet overschreden al stuur je 2 Hz in. De impedantie is vanaf 20 Hz ongeveer 8 Ohm (4 bij twee stuks) en verder vééél hoger. Bij 10 Hz ongeveer 6 Ohm (3 bij twee). Lijkt me geen probleem.

Ga je met EQ werken kun je dus bv 15 Hz nog met 102 dB weergeven met het gesloten systeem. De reflex kan dat niet, die gaat dan al over Xmax heen.

Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on February 19, 2021, 23:04:01
Ook maar een plaatje gemaakt om een en twee drivers te kunnen vergelijken:

Een: 95 liter, 21 Hz, 400 Watt in (reflex)
Een: 47 liter, 0 Hz, 400 Watt in (gesloten)

De laatste grafiek in spl kun je dus 6 dB omhoog schuiven bij toepassing van twee drivers. Deze optie is meteen 'save' met 400 Watt input per driver: Xmax wordt niet overschreden al stuur je 2 Hz in. De impedantie is vanaf 20 Hz ongeveer 8 Ohm (4 bij twee stuks) en verder vééél hoger. Bij 10 Hz ongeveer 6 Ohm (3 bij twee). Lijkt me geen probleem.

Ga je met EQ werken kun je dus bv 15 Hz nog met 102 dB weergeven met het gesloten systeem. De reflex kan dat niet, die gaat dan al over Xmax heen.

Bedankt Jossie, dit is ook interessant! Begrijp ik het goed dat ik dan de extra woofer zo in de kast kan maken, of moet de inhoud dan verkleind worden naar netto 47 liter?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

#142
Nee, elke woofer heeft dan 47 liter omdat ze samen in de kast zitten.

Nou zag ik net wel dat er meerdere versies lab12 zijn, ook 4 ohm (ik dacht dat je de 6 Ohm hebt), twee daarvan is wellicht te gortig voor je amp.
Omni !

NielsLu

#143
Quote from: jossie on February 20, 2021, 08:56:09
Nee, elke woofer heeft dan 47 liter omdat ze samen in de kast zitten.

Nou zag ik net wel dat er meerdere versies lab12 zijn, ook 4 ohm (ik dacht dat je de 6 Ohm hebt), twee daarvan is wellicht te gortig voor je amp.

Ik heb de 6 ohm versie. De netto inhoud zal trouwens wel iets groter worden, als de baspijp wordt verwijderd, dit zal dan ongeveer 4 liter extra inhoud opleveren (als ik het me nog goed herinner).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Quote from: NielsLu on February 20, 2021, 09:00:52
Ik heb de 6 ohm versie. De netto inhoud zal trouwens wel iets groter worden, als de baspijp wordt verwijderd, dit zal dan ongeveer 4 liter extra inhoud opleveren (als ik het me nog goed herinner).
Dat is gunstig, er komt ook een woofer bij.

Hoe is de versterker geconfigureerd?
Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on February 20, 2021, 09:48:25
Dat is gunstig, er komt ook een woofer bij.

Hoe is de versterker geconfigureerd?

De versterker heeft 2 UCD400 modules, deze zijn met elkaar gebrugd. De plate amp (Hypex PSC2.400) heeft een SMPS400A400 voeding.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

Het wordt dan een beetje een gok, de modules zijn 1 Ohm stabiel maar de supply is wat krap. Er zit een limiter in die met een led aangeeft of het 'op' is.

Maar... elke andere 'oplossing' met meer slag en/of oppervlak heeft ook meer vermogen nodig. De 12" Earthquake heeft een 6 dB lager rendement (ruwweg vanwege de dubbele slag).

Twee Labs is gegeven de kast en je wens naar strakker laag m.i. De makkelijkste weg. Mogelijk dat je dan daarna toch ook aan de versterker kant wat moet doen.

Tussenoplossing zou kunnen zijn om de versterker weer gewoon tweeweg aan te sluiten maar dan moet je beide kanalen in de software wel hetzelfde filter kunnen geven (?). Qua power belast je de module dan beter (en minder natuurlijk).

Anderzijds, denk je wel aan de buren?
Omni !

NielsLu

Ik ben de afgelopen dagen nog weer wat aan het prutsen met de instellingen van m'n subwoofer. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: ik kan in de Arcam uiteraard de niveau's van alle speakers instellen, daarnaast is er ook een instel mogelijkheid om het subwooferniveau in te stellen bij stereo (stereo+sub).

Ik heb de instelling voor stereo+sub afgesteld op -10db (dat is het minimum wat ingesteld kan worden). In de reguliere niveau afstelling staat de sub op + 6db.

Het probleem is dat ik de subwoofer te zacht vindt bij surroundgeluid. Als ik het sub volume op bijv +8db zet, dan klinkt de sub lekker met films, maar.. dan is de sub weer te overheersend met muziek in eerder genoemde stereo modus.

Wat doe ik fout?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Witalik

Is dat via dezelfde aansluiting? De bron is dan misschien iets waar je wat kan instellen voor het een of ander? Zodat je het uiteindelijk gelijk heb.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

FrankBe

#149
Quote from: NielsLu on March 15, 2021, 23:09:41
Ik ben de afgelopen dagen nog weer wat aan het prutsen met de instellingen van m'n subwoofer. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: ik kan in de Arcam uiteraard de niveau's van alle speakers instellen, daarnaast is er ook een instel mogelijkheid om het subwooferniveau in te stellen bij stereo (stereo+sub).

Ik heb de instelling voor stereo+sub afgesteld op -10db (dat is het minimum wat ingesteld kan worden). In de reguliere niveau afstelling staat de sub op + 6db.

Het probleem is dat ik de subwoofer te zacht vindt bij surroundgeluid. Als ik het sub volume op bijv +8db zet, dan klinkt de sub lekker met films, maar.. dan is de sub weer te overheersend met muziek in eerder genoemde stereo modus.

Wat doe ik fout?

Ik vind de integratie van een sub in een meubel een geweldig concept maar denk dat hier dit een typisch resultaat is van 1 sub op een locatie die misschien niet het meest evenwichtige weergave geeft in jouw specifieke luisterruimte. Ik herken alvast de situatie van de periode waar ik ook maar met 1 sub speelde  ;) Misschien tijd voor LAB12 #2 zoals anderen al suggereerden?