Monolith + clone (verwerkt in audio meubel)

Started by NielsLu, March 28, 2020, 08:26:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

Quote from: fluissie on February 19, 2021, 08:02:22
Een stuk meer zelfs .... gebaseerd waarop? Papier specs ?

Geen ervaring met de 12 inch wel met de 18 inch , gewoon een uitstekende driver en ook zo gebouwd

Bedoel jij de Dayton of de Earthquake die Morca adviseerde?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Martijnst1990

Quote from: NielsLu on February 19, 2021, 08:22:48
Bedoel jij de Dayton of de Earthquake die Morca adviseerde?
Dayton, Fluis heeft de 18" versie daarvan  O0
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

NielsLu

Quote from: morca on February 19, 2021, 00:31:36
Die andere sub die ik je tipte lijkt me stuk meer in huis te hebben.
Voor niet veel meer geld.

Nadeel is dat je amp dan te licht is.

De amp wordt dan inderdaad wel een dingetje. Ik wil (als ik een andere woofer zou kopen) geen andere versterker kopen.

Ik zou hooguit nog een keer kunnen overwegen om de voeding te vervangen voor een SMPS1200A400 (ik heb hier van forumlid Holco gelezen dat mijn amp dan gebrugd 800 watt vermogen krijgt): https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=147056.msg2813719#msg2813719.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

morca

Quote from: fluissie on February 19, 2021, 08:02:22
Een stuk meer zelfs .... gebaseerd waarop? Papier specs ?

Geen ervaring met de 12 inch wel met de 18 inch , gewoon een uitstekende driver en ook zo gebouwd
Relax Jeroen.

Ja op specs en reviews.
Ik ken de driver niet.
Maar verschillende forumsponsers en leden zijn zeer content met eartquake subs.

En de specs liegen er niet om
4 cm Xmax one wat
Fs 12 Hz
Mooie filmsub  dacht ik.

Daarbij niks afdoende van Dayton.
Ik zeg alleen dat de Earthquake meer bied voor het geld.

Niels je zou forum sponsor eens kunnen mailen mbt de sq van die drivers.

morca

Quote from: NielsLu on February 19, 2021, 08:36:19
De amp wordt dan inderdaad wel een dingetje. Ik wil (als ik een andere woofer zou kopen) geen andere versterker kopen.

Ik zou hooguit nog een keer kunnen overwegen om de voeding te vervangen voor een SMPS1200A400 (ik heb hier van forumlid Holco gelezen dat mijn amp dan gebrugd 800 watt vermogen krijgt): https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=147056.msg2813719#msg2813719.
De voeding is een optie ja.
Nu leverde hij 550 watt RMS dacht ik.

NielsLu

Quote from: morca on February 19, 2021, 10:13:51
De voeding is een optie ja.
Nu leverde hij 550 watt RMS dacht ik.

Volgens mij levert de Hypex PSC 2.400 400 watt RMS bij 4 ohm.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

fluissie

#106
Quote from: morca on February 19, 2021, 10:12:52
Relax Jeroen.

Ja op specs en reviews.
Ik ken de driver niet.

Daarbij niks afdoende van Dayton.
Ik zeg alleen dat de Earthquake meer bied voor het geld

ben zeer relaxed marco (insinueer je nou alweer dat dit een soort van aanval is ?, dacht dat we daar overheen waren inmiddels ?)

ik vind je alleen maar zo wat roepen terwijl je het spul niet eens kent, vandaar de dood eenvoudige vraag:
gebaseerd waarop ?


morca

#107
Quote from: NielsLu on February 19, 2021, 10:29:23
Volgens mij levert de Hypex PSC 2.400 400 watt RMS bij 4 ohm.
De voeding kan 550 watt leveren.

Houd je wel rekening met de inhoud?
De kist die je nu gebouwd hebt is 90 of 100 liter netto?
Dat is erg groot voor veel 12 inch drivers.

Je zou ook JL audio 12 W3-4 bv kunnen overwegen.
Maar doe stop je beter in een 40 liter kistje.
De dayton heeft ook niet zo grote kist nodig denk ik.


Quote from: fluissie on February 19, 2021, 10:45:13
ben zeer relaxed marco

ik vind je alleen maar weer zo wat roepen terwijl je het spul niet eens kent, vandaar de dood eenvoudige vraag:
gebaseerd waarop ?
Ik roep niks.
En tik wat de forumsponser hem ook aanbied.
Daarop roep jij dat ik maarzo wat roep  :P

Was goed bedoeld advies.

Maar jij vind mijn advies altijd maar geroep.
Snap even niet waarom je je altijd zo druk maakt  ;D
We roepen allemaal wel eens wat   ;)

Misschien moet je ook even met die forumsponser gaan praten dan,die tipte het als eerste  :angel:


Quote from: fluissie on February 19, 2021, 10:45:13
ben zeer relaxed marco (insinueer je nou alweer dat dit een soort van aanval is ?, dacht dat we daar overheen waren inmiddels ?)

ik vind je alleen maar zo wat roepen terwijl je het spul niet eens kent, vandaar de dood eenvoudige vraag:
gebaseerd waarop ?


Ik zie dat je edit
Ik snap het probleem niet helemaal
Voel me niet aangevallen.

Chill man

Ok ,...waarom is de dayton beter volgens jouw dan?
Leg dat eens verder uit aub?

Als je vragen mbt mijn aanvulling mbt sponser advies doet.
Moet je zelf ook toelichten waarom de dayton beter is in jouw ogen.
Maar dat kan je niet,want je kent de earthquake subwoofer net zo goed als ik doe  :)

fluissie


morca

Laten we niet kibbelen over subwoofers

Ik zag toevallig dat wat de forumsponser tipte,echt bruut is.
Als die drivers beetje strak spelen is het een superkoop.

Dat is alles.
Niks af willen doen aan jouw reactie.
Of eventule andere tips van leden.
Of andere merken.

Het forum is om elkaar te helpen.
Als die earthquake echt strak speelt was het een goeie tip,en hij krijgt een goeie deal van een sponser.
Dan hebben we elkaar toch geholpen?






Spekkie99

Kibbelen jullie maar even verder maar welke tip gaat het over [emoji12]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

NielsLu

Quote from: Spekkie99 on February 19, 2021, 11:30:08
Kibbelen jullie maar even verder maar welke tip gaat het over [emoji12]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

Earthquake DBXi 12D vs Dayton Audio UM 12-22  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

morca

Quote from: NielsLu on February 19, 2021, 11:32:40
Earthquake DBXi 12D vs Dayton Audio UM 12-22  ;)
Ik noemde nog een 3e,maar budget gezien zal de earthquake meer spl geven denk ik. ;)

Qua SPL leggen JL en Dayton het af tegen die Earthquake
Als hij nou ook nog eens tussen die 2 inspeelt mbt SQ dan lijkt mij het een goeie koop.

potjandorie,tip ik geen JL is het nog niet goed  ;D

NielsLu

Quote from: morca on February 19, 2021, 11:46:48
Ik noemde nog een 3e,maar budget gezien zal de earthquake meer spl geven denk ik. ;)

Qua SPL leggen JL en Dayton het af tegen die Earthquake
Als hij nou ook nog eens tussen die 2 inspeelt mbt SQ dan lijkt mij het een goeie koop.

potjandorie,tip ik geen JL is het nog niet goed  ;D

Ik vind de Earthquake 12" een hele goede tip, de 15" wordt me teveel werk/gedoe om dat netjes in mijn kast te bouwen. Is mijn Hypex wel zwaar genoeg voor de 12" of moet ik dan ook gaan denken aan update van de voeding?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

flakkees

ik zou toch echt gelijk voor de 15'' gaan
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

morca

Ben ik met Kees eens,maar dat is net hoe gek je het wil maken.

Het lijkt erop dat die 500 watt rms is.
Maar hij is 2x 4 ohm spoels
Normaal zou je dan 2 of 8 ohm moeten draaien.
Maar ik denk dat beide spoelen apart op 1 module van jouw amp mooie kan.
Kan driven beide modules 4 ohm uit tesamen 550 watt ong.
Misschien wil jossie hier nog even meedenken.

Want ik denk dat het misschien 500 watt rms per spoel is .
Dan is die voeding beetje licht idd met 275 per spoel.
Maar dat kan je eerst proberen.

Ik denk dat er voor de Xmax te halen een paar watt meer nodig is.
44 mm one way is best veel voor 12 en 15 inch  ;D


12" Dual 4 ohm DBXi Series Subwoofer
Power Handling:
Peak: 1500 watts
RMS: 500 watts
Recommend power range: 200 - 500 watts RMS
Impedance: Dual 4 ohm
Pressed pulp fiber woofer cone material
High-roll rubber woofer surround
New and improved design
Stitched tensile leads
Deep impact bass
Turbo propped cooling
Die-cast aluminum basket
2" Aluminum bobbin voice coil
140 oz. Double stacked magnet structure
Sealed, ported, or bandpass compatible
Sensitivity: 87 dB
Xmax: 88.9 mm
Mounting Depth: 6-3/4"
Cutout dimensions: 11-7/8"
Authorized Internet Dealer
5-year Manufacturer's warranty

Martijnst1990

Quote from: flakkees on February 19, 2021, 11:57:26
ik zou toch echt gelijk voor de 15'' gaan
Moet dat wel passen in de bestaande kast  :colgate:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on February 19, 2021, 12:24:19
Moet dat wel passen in de bestaande kast  :colgate:
Ik denk dat Niels zijn kist toch te groot is om om te bouwen naar gesloten.
Even gecheckt,max 35 liter gesloten netto voor de 12 inch.

NielsLu

Quote from: morca on February 19, 2021, 12:33:57
Ik denk dat Niels zijn kist toch te groot is om om te bouwen naar gesloten.
Even gecheckt,max 35 liter gesloten netto voor de 12 inch.

De kast hoeft niet persee gesloten te worden, als met bas reflex een goede afstemming mogelijk, sluit ik dat niet uit, maar ik ben inderdaad wel gebonden aan de bestaande kast/inhoud.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

morca

Quote from: NielsLu on February 19, 2021, 12:36:43
De kast hoeft niet persee gesloten te worden, als met bas reflex een goede afstemming mogelijk, sluit ik dat niet uit, maar ik ben inderdaad wel gebonden aan de bestaande kast/inhoud.
Denk zelf niet dat hij er zo in kan.
En je vond de gesloten sound van de SVS zo geweldig.
Dus ging er even vanuit dat je gesloten wilde maken  ;D

NielsLu

Quote from: morca on February 19, 2021, 12:59:49
Denk zelf niet dat hij er zo in kan.
En je vond de gesloten sound van de SVS zo geweldig.
Dus ging er even vanuit dat je gesloten wilde maken  ;D

Ja, dat klopt, de SVS klinkt gesloten super strak. Eventuele aanpassingen aan de kast zijn uiteraard wel mogelijk (de inhoud kan natuurlijk altijd kleiner gemaakt worden.

Hoeveel liter inhoud moet de 12" of 15" gesloten hebben en trekt mijn amp dat wel als ik flink ga boosten om tot 20hz te komen?

Ik wil eigenlijk niet gelijk ook de voeding van de amp moeten vervangen (het moet dus eerst wel een tijdje op mijn huidige amp (met bestaande voeding) kunnen draaien.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Timvg

Ik vraag me nu wel af hoe je juist dat vergelijk hebt gedaan aangezien per je meubelontwerp (wat trouwens mooi gedaan is), ze nooit op fysiek dezelfde positie kunnen staan?

NielsLu

Quote from: Timvg on February 19, 2021, 13:33:56
Ik vraag me nu wel af hoe je juist dat vergelijk hebt gedaan aangezien per je meubelontwerp (wat trouwens mooi gedaan is), ze nooit op fysiek dezelfde positie kunnen staan?

De SVS stond voor het kastje..
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Timvg

Toch opletten en best altijd verifiëren dmv een meting dat er geen variabelen zoals plaatsing meespelen, in het laag is dat namelijk heel vaak het geval. Het is echter best mogelijk dat de gesloten dieper doorloopt. Je kan het eenvoudig testen door de HP van de lab12 af te halen en de pijp te dichten met een handdoek of prop. Meting blijft aangeraden. Succes.


NielsLu

Quote from: Timvg on February 19, 2021, 13:40:36
Toch opletten en best altijd verifiëren dmv een meting dat er geen variabelen zoals plaatsing meespelen, in het laag is dat namelijk heel vaak het geval. Het is echter best mogelijk dat de gesloten dieper doorloopt. Je kan het eenvoudig testen door de HP van de lab12 af te halen en de pijp te dichten met een handdoek of prop. Meting blijft aangeraden. Succes.

Ik zag dat jij ook een Monolith clone gemaakt hebt. Weet jij nog wat de exacte highpass en boost instellingen voor de DSP waren? Ik kon jouw antwoord daarop niet terug vinden.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D