Monolith + clone (verwerkt in audio meubel)

Started by NielsLu, March 28, 2020, 08:26:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D


De planten op de speakers?, jouw idee of van de Waf :D
Strak meubeltje  :thumbs-up:



Quote from: NielsLu on April 14, 2020, 19:41:46
Dit is het uiteindelijke resultaat  O0





Begin van de avond een eerste poging gedaan om de subwoofer deftig af te stellen (nu nog maar slechts op gehoor). Binnenkort maar een keer met REW aan de gang. Het resultaat is nu echt al zeer indrukwekkend te noemen  :headbanging:  ondanks mijn Tannoy's die ook echt wel heel laag gaan.

belgiansound

Wow, knap gemaakt! ook mooi dat de poten weg zitten onder de kast, zo lijkt het toch 'zwevend'. Een echte inspiratie! :clapping:

Heb je ook een foto van de onderkant met de woofer?

NielsLu

Quote from: Jack_D on April 14, 2020, 23:40:59
De planten op de speakers?, jouw idee of van de Waf :D
Strak meubeltje  :thumbs-up:

Dank je! De plantjes is inderdaad een idee van de Waf  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Quote from: belgiansound on April 15, 2020, 10:34:32
Wow, knap gemaakt! ook mooi dat de poten weg zitten onder de kast, zo lijkt het toch 'zwevend'. Een echte inspiratie! :clapping:

Dank je! De poten zitten inderdaad (zo uit m'n hoofd) 5 cm vanaf de voorkant.


Quote from: belgiansound on April 15, 2020, 10:34:32
Heb je ook een foto van de onderkant met de woofer?

Helaas ben ik die foto vergeten te maken  :( Aangezien het meubel nu vol staat lukt dat dus niet meer helaas...
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Martijnst1990

Heel gaaf geworden zeg! En zo snel gemaakt ook  :blink: Veel topics in deze rubriek hebben een langere doorlooptijd haha
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Hanz71

#80
Die Monacor dingen hebben een onaangename bass boost en vallen onder 30 Hz weg met een subsonisch filter....
Laat maar, er kwam nog heel wat achteraan [emoji4]

Jack_D

Was dat nou voor een post?

Je typt iets of niets, maar niet dat je iets niet gaat type?, of mis ik iets....?
(das wel heel er veel iets en niets in 1 zin :D )

Quote from: Hanz71 on April 15, 2020, 19:39:48
Die Monacor dingen hebben een onaangename bass boost en vallen onder 30 Hz weg met een subsonisch filter....
Laat maar, er kwam nog heel wat achteraan

Hanz71

#82
Ik was aan het lezen in Tapatalk, het laden stopte bij het stukje over de monacor subamp. Ik dacht dat dat het einde van de thread was. Iets getypt over die monacor, en zag na verzending dat het nergens op sloeg omdat het een oude post betrof.
Excuus

NielsLu

Quote from: Hanz71 on April 15, 2020, 22:22:51
Ik was aan het lezen in Tapatalk, het laden stopte bij het stukje over de monacor subamp. Ik dacht dat dat het einde van de thread was. Iets getypt over die monacor, en zag na verzending dat het nergens op sloeg omdat het een oude post betrof.
Excuus

;D
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Jack_D


Ah, snap het....., sorry voor mijn gemekker erover :blush:

Quote from: Hanz71 on April 15, 2020, 22:22:51
Ik was aan het lezen in Tapatalk, het laden stopte bij het stukje over de monacor subamp. Ik dacht dat dat het einde van de thread was. Iets getypt over die monacor, en zag na verzending dat het nergens op sloeg omdat het een oude post betrof.
Excuus

NielsLu

#85
Quote from: morca on April 11, 2020, 22:02:10
Iig een highpass filter op de poorttuning.
Om de de driver te beschermen tegen XMech damage onder de tuning vd poort.

Hoe link is het om de highpass onder de poorttuning te hebben? Ik heb de poorttuning rond 21Hz. Ik heb in WinISD een Butterworth hpf van 19Hz en een eerste orde hpf van 12Hz.
Daarnaast heb ik enkele boost frequenties ingesteld (zie afbeeldingen). Naar mijn idee heb ik de dsp netjes ingesteld op -3db op 20Hz.

Kan ik de dsp zo instellen of loop ik het risico de woofer te slopen zo?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D


NielsLu

Quote from: morca on April 16, 2020, 12:34:26
Mooi geworden Niels :thumbs-up:

Onder de tuning heeft de woofer geen tegendruk vd poort.
En kan de xmax te hoog worden.

Dank!

Maar als ik de highpass hoger moet instellen, hoe krijg ik dan nog -3 db op 20Hz??
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Ik heb nog even een poging gedaan om hpf op 21Hz te zetten, ik moet dan wel heel erg boosten. Is dat niet link? Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik het graag.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Quote from: NielsLu on April 16, 2020, 13:26:03
Dank!

Maar als ik de highpass hoger moet instellen, hoe krijg ik dan nog -3 db op 20Hz??

Iemand hier nog ideeën over?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ryvm

#91
Kan best... Room gain doet ook nog wel wat. Kijk maar eens als je gaat meten.

En als je aan de ene kant hpf hoger zet en aan de andere kant rond 20 weer gaat boosten heeft het weinig nut natuurlijk.

Hpf op 19 was toch prima? Kun je zien in winisd wat dat met excursie doet op elk vermogen
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

NielsLu

Quote from: Ryvm on April 17, 2020, 20:16:50
Hpf op 19 was toch prima? Kun je zien in winisd wat dat met excursie doet op elk vermogen

Volgens winisd kom ik met deze instellingen op een maximum cone excursion van 0,994mm op 29,19Hz en op een maximum rear port velocity van 2,734m/s peak bij 20,9Hz. Deze waarden lijken me toch wel veilig, of zie ik iets over het hoofd?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ryvm

Je kunt bij signal system input power op bv 300 watt zetten?
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

belgiansound

#94
Moet je de signal input niet op 400 of 500 zetten, die drivers kunnen veel meer aan? Heb er 2 in een grotere kast met een pr en men excursie gaat over de 13mm. Moest min 115L per driver hebben om een kast tuning te krijgen die laag genoeg was...Lijkt mij niet te kloppen? Spl grafiek? Spl max?

De reden dat ik een pr genomen heb ipv een poort met buizen was ook de luchtsnelheid, enkel met 2 buizen van 10.2 cm diameter en 1m15 lengte per driver(!) kon ik de snelheid onder de 16 m/s krijgen, lijkt mij vreemd dat je met 1 veel kortere poort dan zo'n lage snelheden hebt?

Ik hoop iig dat ik nergens geen rekenfout heb gemaakt dan :nopompom:...ben vooral benieuwd naar je rew metingen, die zeggen meer dan al die theoretische grafieken :pompom:

belgiansound

En alles gelukt met de metingen? Ben benieuwd dan heb ik toch al een idee als de mijne klaar zijn :D

NielsLu

Quote from: belgiansound on May 25, 2020, 18:54:42
En alles gelukt met de metingen? Ben benieuwd dan heb ik toch al een idee als de mijne klaar zijn :D

Helaas nog geen tijd gehad om metingen uit te voeren, ik ben momenteel bezig om een uitbouw bij onze woning te bouwen (daar gaat veel vrije tijd in zitten). Ik denk dat ik in het najaar metingen wil gaan uitvoeren, voor nu staat de subwoofer op het gehoor afgesteld (dit is overigens best heel aardig gelukt).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Momenteel ben ik een SVS subwoofer aan het bouwen voor mijn broer (met een SVS 12" woofer en SVS amp die ik van Jossie heb overgenomen). Het is me dus opgevallen dat die subwoofer dieper gaat dan mijn eigen subwoofer.

Nu kwam ik op internet de Dayton UM12-22 tegen. Deze woofer heb ik even gesimuleerd in mijn bestaande kast. Het lijkt erop dat deze veel dieper gaat dan de Eminence LAB12.

Wie heeft ervaring met deze woofer?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

morca

Die andere sub die ik je tipte lijkt me stuk meer in huis te hebben.
Voor niet veel meer geld.

Nadeel is dat je amp dan te licht is.

fluissie

#99
Een stuk meer zelfs .... gebaseerd waarop? Papier specs ?

Geen ervaring met de 12 inch wel met de 18 inch , gewoon een uitstekende driver en ook zo gebouwd