Monolith + clone (verwerkt in audio meubel)

Started by NielsLu, March 28, 2020, 08:26:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

En weer aan het klussen geweest vanavond
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Open kastje (links wordt een deur).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

En alle speeltjes zijn nu binnen :headbanging:
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D


NielsLu

#54
Quote from: morca on April  9, 2020, 21:25:01
Goed bezig Niels.

Mbt het brug schakelen vd amp.
De voeding geeft iets van 500 watt idd.

Dankje!! Dus ik kan de woofer dus beter wel gebrugd aansluiten?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Ik heb de amp aangesloten op m'n computer om dsp-filters in te stellen. Helaas weet ik (nog) niet zo goed wat ik precies moet instellen. Duidelijk is dat ik een subsonisch (high pass) filter moet hebben alsook een boost rond 20hz.

Ik heb hier en daar gelezen dat butterworth filters worden ingesteld, voor zover ik het begrijp, moet ik dan meerdere filters combineren. Ik wil proberen dezelfde filters in te stellen als de BK amp. Wat moet ik dan instellen?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Bij de versterker zit een cd met software.

Leuk detail: De versterker is echter ook te gebruiken met Hypex Filter Design, de software van Hypex herkent de versterker dan ook echt als PSC2.400.

In HFD kun je zeer veel verschillende soorten filters aanbrengen (meerdere varianten van HPF/LPF/Shelf enz).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Witalik

Ja vind ik leuk deze, ben benieuwd hoe het bevalt. Leuk project!
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

NielsLu

#58
Vandaag de kast bijna klaar gekregen. Helaas bijna... Ik had de hele kast afgewerkt en klaar om naar binnen te brengen. Toch in de schuur nog maar even testen, de kast rammelde met veel bas nog niet uit elkaar :o

Ik had de kast in elkaar geschroefd en gelijmd met constructielijm, dit leek mij sterk genoeg, dit bleek dus niet zo te zijn. Ik heb nu de gehele kast om de 5 a 10 cm vol geschroefd. Helaas heb ik daardoor nu wel weer plamuur, schuur en verf werk. De kast lijkt nu wel goed te zijn, ik wil het morgen nog even uitvoerig testen met een audio setje (ipv alleen de subwoofer te horen). Daarmee even proberen of het echt goed is.

Al met al wel echt een tegenvaller zo  :( Qua uiterlijk ben ik wel echt tevreden  O0
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ryvm

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Quote from: NielsLu on April  9, 2020, 21:26:14
Dankje!! Dus ik kan de woofer dus beter wel gebrugd aansluiten?
Kan ja.

Quote from: NielsLu on April 10, 2020, 23:27:19
Bij de versterker zit een cd met software.

Leuk detail: De versterker is echter ook te gebruiken met Hypex Filter Design, de software van Hypex herkent de versterker dan ook echt als PSC2.400.

In HFD kun je zeer veel verschillende soorten filters aanbrengen (meerdere varianten van HPF/LPF/Shelf enz).
Iig een highpass filter op de poorttuning.
Om de de driver te beschermen tegen XMech damage onder de tuning vd poort.

NielsLu

Gisteren tijdens het testen voelde ik toch ook wel dat de kast behoorlijk trilt, heeft het ook zin om alle vlakken die niet zichtbaar zijn (zowel in de subwoofer, alsook aan de buitenkant van de kast) loodbitumen te lijmen? Dus bijv. aan de achterkant, onderkant van de hele kast en ook de onderkant van het bovenste blad (zolang het niet zichtbaar is)?

Ik kan me voorstellen door flink gewicht aan te brengen, dat paneel resonanties een stuk minder wordt.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ralf67

Overstaande wanden verbinden.

Bracing aanbrengen dus.

Spekkie99

Liggen de midden plankjes in de 2 kastjes nog los?
Hoe dik is de achterwand, vervangen voor een stevig exemplaar?
Komt hij op pootjes of nog aan de wand schroeven voor extra stevigheid?

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

fluissie

Ziet er super uit dat ten eerste .

Maarrr, dat mdf is 18 mm ? (Ziet er niet heel solide uit)
Mijn bescheiden mening is dat dit met minimaal 25 mm
beter tot zijn recht gekomen was

Zou sommige panelen DUBBEL uitvoeren waar mogelijk en idd bracing toevoegen

NielsLu

Vanmiddag heb ik de subwoofer even in huis getest met een film, de subwoofer lijkt nu toch echt wel goed rammel vrij. Hij voegt echt serieus laag toe aan m'n set (terwijl deze helemaal nog niet goed was afgesteld).

Ik ga morgen nog wat extra stroken bracing aanbrengen en wellicht binnen in de subwoofer extra stukken mdf lijmen/schroeven om extra wanddikte te krijgen. Nu toch wel blij dat alle extra maatregelen die ik gisteren heb getroffen lijken te werken.

Morgen afwerken en naar binnen  :headbanging:
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Quote from: Spekkie99 on April 12, 2020, 13:53:17
Liggen de midden plankjes in de 2 kastjes nog los?
Hoe dik is de achterwand, vervangen voor een stevig exemplaar?
Komt hij op pootjes of nog aan de wand schroeven voor extra stevigheid?

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

De plankjes had ik er eerst uit met testen gisteren. Ik heb van dat tochtband onder de plankjes gedaan om trilling te voorkomen.

De achterwand vervangen gaat niet helaas, deze zit volledig verlijmd met constructielijm. Als ik deze zou willen vervangen dan moet het hele meubel weer uit elkaar :o Dat doe ik maar niet ;)

De kast staat op 3 massief eiken balkjes van 28mm dik en 55mm hoog.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Quote from: fluissie on April 12, 2020, 14:59:13
Ziet er super uit dat ten eerste .

Ja, we zijn ook wel heel tevreden over het eindresultaat.

Quote from: fluissie on April 12, 2020, 14:59:13
Maarrr, dat mdf is 18 mm ? (Ziet er niet heel solide uit)
Mijn bescheiden mening is dat dit met minimaal 25 mm
beter tot zijn recht gekomen was

Zou sommige panelen DUBBEL uitvoeren waar mogelijk en idd bracing toevoegen

Achteraf was dat wellicht beter geweest maar ik heb dit als compromis gedaan om het meubel niet te groot te maken en toch de benodigde inhoud voor de subwoofer te krijgen. Op dit moment heb ik (door de voorwand die ik ervoor ipv ertussen heb gemaakt) wat extra kast inhoud (nu bruto 102 liter), dus ik heb nog wel wat ruimte om extra bracing te maken (dit ga ik doen zoals Ralf zei).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Spekkie99

Mooi resultaat al dus, hij zag er al mooi uit natuurlijk [emoji106].

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

fluissie

Quote from: NielsLu on April 12, 2020, 19:28:55
Vanmiddag heb ik de subwoofer even in huis getest met een film, de subwoofer lijkt nu toch echt wel goed rammel vrij. Hij voegt echt serieus laag toe aan m'n set (terwijl deze helemaal nog niet goed was afgesteld).

Ik ga morgen nog wat extra stroken bracing aanbrengen en wellicht binnen in de subwoofer extra stukken mdf lijmen/schroeven om extra wanddikte te krijgen. Nu toch wel blij dat alle extra maatregelen die ik gisteren heb getroffen lijken te werken.

Morgen afwerken en naar binnen  :headbanging:

Fijn te horen  :thumbs-up:, en nogmaals Chapeau

NielsLu

#70
Voor de stevigheid heb ik nog extra bracing aangebracht in de subwooferkast. Het ziet er misschien niet zo strak uit als bij sommige andere, maar de bracing achteraf monteren valt nog niet mee (ik heb ook eea van binnenuit moeten schroeven aangezien dit niet met lijmklemmen te doen was. Uiteindelijk zit de bracing er enigzins geklemd in, zodat het echt goed strak zit.

Van vervelende resonanties is gelukkig geen sprake meer. De subwoofer doet het nu zonder ongewenste bijgeluiden  ;)







Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Dit is het uiteindelijke resultaat  O0





Begin van de avond een eerste poging gedaan om de subwoofer deftig af te stellen (nu nog maar slechts op gehoor). Binnenkort maar een keer met REW aan de gang. Het resultaat is nu echt al zeer indrukwekkend te noemen  :headbanging:  ondanks mijn Tannoy's die ook echt wel heel laag gaan.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ryvm

Ziet er goed uit zo! Mooie combi. S8 zo te zien?

We zijn zeer benieuwd naar de metingen[emoji16]
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

NielsLu

#73
Quote from: Ryvm on April 14, 2020, 19:46:24
Ziet er goed uit zo! Mooie combi. S8 zo te zien?

We zijn zeer benieuwd naar de metingen[emoji16]

S8 klopt, goed gezien  ;)
Echte metingen zullen denk ik nog wel even op zich gaan laten wachten vrees ik, we gaan binnenkort eerst wat verbouwen aan onze woning (uitbouw bij de eetkamer), dus tijd wordt een dingetje..
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Spekkie99

Staat echt prachtig, mooi dat hij ook nog echt aanvult in het laag.

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.