Monolith + clone (verwerkt in audio meubel)

Started by NielsLu, March 28, 2020, 08:26:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ryvm

Quote from: FrankBe on March 29, 2021, 16:58:06
Ik vind de integratie van een sub in een meubel een geweldig concept maar denk dat hier dit een typisch resultaat is van 1 sub op een locatie die misschien niet het meest evenwichtige weergave geeft in jouw specifieke luisterruimte. Ik herken alvast de situatie van de periode waar ik ook maar met 1 sub speelde  ;) Misschien tijd voor LAB12 #2 zoals anderen al suggereerden?
Ik denk ook dat 2 x een lab12 in een gesloten kast het beter gaat doen. Heb nu bij wijze van test 2x kast ~55liter + lab 12 en dit klinkt al stuk strakker!
Meet niet diep maar in room gaat het toch wel lekker hoor!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

FrankBe

Quote from: Ryvm on March 30, 2021, 11:58:39
Ik denk ook dat 2 x een lab12 in een gesloten kast het beter gaat doen. Heb nu bij wijze van test 2x kast ~55liter + lab 12 en dit klinkt al stuk strakker!
Meet niet diep maar in room gaat het toch wel lekker hoor!

Eerste streefdoel zou inderdaad strakheid moeten zijn en daarna de uitbreiding naar het sublaag omdat zowel muziek als film hier baat bij hebben.

NielsLu

Inmiddels heb ik een UMIK-1 besteld en binnen gekregen. Helaas nog niet de gelegenheid gehad om echt goede metingen te gaan doen. Zodra ik meer metingen gedaan heb, zal ik die hier posten.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

#153
Omdat mijn Monacor plaatversterker een tijdje geleden defect ging (is inmiddels onder garantie gerepareerd en aan forum lid verkocht) heb ik Jossie gevraagd of hij nog een leuke plaatversterker had liggen.

Het bleek dat Jossie nog een plaatversterker uit een SVS SB13-Ultra had liggen, dit is een Sledge STA1000D versterker, dus 1000 watt vermogen bij 4 ohm O0

Dit is echter een versterker voor een gesloten subwoofer (iets wat ik toch al langere tijd in gedachten heb, om mijn subwoofer om te bouwen naar een gesloten variant). Nu staat er op het zba forum een Dayton Audio RSS390HO-4 te koop voor de helft van de nieuwprijs.

Is deze woofer een serieuze upgrade (in gesloten kast) tov mijn Eminence LAB12?
Mijn kast heeft een bruto inhoud (zonder woofer) van 105 liter, dus daar zou toch een geschikte inhoud voor te maken moeten zijn lijkt me, kleiner maken kan altijd.
Heeft zo'n RSS390 ook iets van een linkwitz transform filter nodig om echt diep te spelen in een gesloten kast? In de SVS versterker zit een dsp, waarin je 2 peq's kunt instellen, vanaf 25 hz. Zou SVS hierin een linkwitz transform ingebouwd hebben?

Ik begreep echter dat het niet helemaal ideaal is om deze woofer down-firing te gebruiken, wat is jullie mening daarover?

Ik gebruik de subwoofer op dit moment voornamelijk voor films, maar als deze gesloten echt goed kan klinken, dan wil ik deze wellicht ook voor stereo gaan inzetten.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

belgiansound

Een um 18-22 heeft 113L nodig en kan die 1000W zeker aan. Zou een duidelijke upgrade zijn.

NielsLu

Quote from: belgiansound on March 12, 2022, 12:36:23
Een um 18-22 heeft 113L nodig en kan die 1000W zeker aan. Zou een duidelijke upgrade zijn.

Zoveel inhoud heb ik niet, dan zou ik op UM15-22 uit komen. De RSS390 zou bijna net zo goed zijn als de UM15-22, heb ik begrepen.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

belgiansound

Ik gebruik de HF versie in een tuba ht, is ook down firing en werkt perfect. 15" over 12" zou altijd watmeer ruimte moeten geven...

Ryvm

Volgens mij is de rs390 meer een hifi woofer heeft wat minder x-max maar zou beter kunnen klinken.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

NielsLu

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ryvm

Bij gesloten kast kan dat wel natuurlijk. Hangt ook van de ruimte af. Ik heb zelf 2 um1822 in gesloten kast en gebruik geen lt

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

toetertje

Een linkwitz transform is niet altijd nodig, en is ook niet iets wat je er zo even inzet.
Daarvoor heb je een goede impedantiemeting nodig van de woofer in de kast.

Soms kom je ook weg met een boost, en/ of er een Ghp van maken, d.m.v. een grote
condensator in serie met de woofer te zetten. Daar kunnen ze je op zba wel meer over vertellen.

NielsLu

Quote from: toetertje on March 12, 2022, 13:00:49
Een linkwitz transform is niet altijd nodig, en is ook niet iets wat je er zo even inzet.
Daarvoor heb je een goede impedantiemeting nodig van de woofer in de kast.

Soms kom je ook weg met een boost, en/ of er een Ghp van maken, d.m.v. een grote
condensator in serie met de woofer te zetten. Daar kunnen ze je op zba wel meer over vertellen.

Kan ik dit ook oplossen met Dirac?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

toetertje

Quote from: NielsLu on March 12, 2022, 13:05:40
Kan ik dit ook oplossen met Dirac?

Ik heb zelf nog niet met dirac gewerkt, dus dat kan ik eigenlijk niet zeggen.
Met b.v. een psc2.400 kan het wel, maar die heb je niet meer.  :tongue2: ;)
Kun je met Dirac wel een boost geven rond 20Hz?
En misschien kun je nog even uitzoeken, wat de instellingen van je nieuwe plate doen?
Misschien doet 1 van die poortinstellingen wel iets soortgelijks.

NielsLu

Quote from: toetertje on March 12, 2022, 13:09:47
Ik heb zelf nog niet met dirac gewerkt, dus dat kan ik eigenlijk niet zeggen.
Met b.v. een psc2.400 kan het wel, maar die heb je niet meer.  :tongue2: ;)
Kun je met Dirac wel een boost geven rond 20Hz?
En misschien kun je nog even uitzoeken, wat de instellingen van je nieuwe plate doen?
Misschien doet 1 van die poortinstellingen wel iets soortgelijks.

Ja, boosten is wel mogelijk met Dirac. Poort instellingen heb ik niet, omdat dit een SB13 versterker is.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

#164
Quote from: Ryvm on March 12, 2022, 12:55:51
Volgens mij is de rs390 meer een hifi woofer heeft wat minder x-max maar zou beter kunnen klinken.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

De Xmax van de UM15-22 is 19mm, van de RSS390 is dat 12mm.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

toetertje

Volgens mij stond dat wel in de gebruiksaanwijzing, dat je subsonic filters hebt,
die je in kunt stellen, n.a.v. het aantal poorten die je wel of niet gebruikt.
Het is wel jammer, dat je in die versterker pas rond de 31 Hz echt kunt spelen met de Eq.

To avoid potentially damaging your subwoofer, be sure to select the proper subsonic filter setting that coincideswith your new subwoofer's tuning point. The subsonic filter is adjusted using the "Subwoofer Tune" functionaccessible by using the Integrated Function Controller (IFC) on your STA-800D/STA-1000D Sledge™ amplifier.See the section above on how to use the IFC to change the value of the Subwoofer Tune.NOTE: It is strongly recommended you do NOT run a lower subsonic filter point than your port plug configura-tion would dictate. Failure to properly align Subwoofer Tune and port plug configuration can potentially resultin serious damage to your subwoofer, especially if run at higher sound pressure levels.

hifiman

Quote from: NielsLu on March 28, 2020, 09:30:35
Snap ik, ik zou echter liever een amp met dsp hebben...
De grap is dat zodra dsp gaat toepassen je juist nog wat extra vermogen nodig hebt...

toetertje

Quote from: hifiman on March 12, 2022, 13:33:45
De grap is dat zodra dsp gaat toepassen je juist nog wat extra vermogen nodig hebt...

Dat is niet helemaal waar. Dat geldt alleen, als je alleen gaat boosten. Je wint ook weer iets
vermogen, op het moment dat je b.v. roommodes corrigeert.

NielsLu

Quote from: toetertje on March 12, 2022, 13:31:34
Volgens mij stond dat wel in de gebruiksaanwijzing, dat je subsonic filters hebt,
die je in kunt stellen, n.a.v. het aantal poorten die je wel of niet gebruikt.

Klopt, dat geldt echter voor de PB13 Ultra, niet voor de SB13 Ultra, omdat die subwoofer gesloten is. Ik denk dat er andere firmware op de dsp staat.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Quote from: hifiman on March 12, 2022, 13:33:45
De grap is dat zodra dsp gaat toepassen je juist nog wat extra vermogen nodig hebt...

Destijds keek ik naar andere versterkers met minder vermogen. De versterker die ik nu heb, heeft 1000 watt vermogen, lijkt me voldoende power.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

jossie

LT is nergens voor nodig, als je écht laag wil en gaat inmeten kies je uiteraard de woofer met de grootste X-max. Met de twee Peq's in de module kun je dan een beetje corrigeren, niet genoeg dan een minidsp invoegen. Dirac kan dit ook voor je doen.

LT is theoretisch wel interessant maar in een huiskamer onzinnig, je zult toch de room modes moeten aanpakken.

Ik heb een jaar geleden al voorgesteld om er een lab12 bij te zetten, kan ook nog steeds als je die ergens goedkoop kunt scoren. 2 x 12" = 1 x 15". Kan net met de power als je je een beetje beheerst.
Omni !

NielsLu

Quote from: jossie on March 12, 2022, 15:44:17
Ik heb een jaar geleden al voorgesteld om er een lab12 bij te zetten, kan ook nog steeds als je die ergens goedkoop kunt scoren. 2 x 12" = 1 x 15". Kan net met de power als je je een beetje beheerst.

Probleem hiervan is dat ik dan een van de woofers in de voorwand, achterwand of zijwand moet doen. Dat wil ik niet vanuit esthetisch oogpunt, ik heb er bewust voor gekozen om een down-firing subwoofer te bouwen zodat je de woofer niet ziet ;)

Was op zich wel goede tip hoor ::) maar omdat het in de woonkamer staat en ik het zo mooi in het kastje heb weggewerkt, ga ik toch voor een andere optie.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Quote from: jossie on March 12, 2022, 15:44:17
LT is nergens voor nodig, als je écht laag wil en gaat inmeten kies je uiteraard de woofer met de grootste X-max. Met de twee Peq's in de module kun je dan een beetje corrigeren, niet genoeg dan een minidsp invoegen. Dirac kan dit ook voor je doen.

Fijn, dan kan ik eea met Dirac wel recht trekken dus, om voldoende output rond 20hz te krijgen. Dan maar even bedenken of de RSS390 een optie is, of toch voor een UM15-22 gaan.

Ik heb ook nog wel even gedacht aan de Earthquake, die eerder is aangehaald in dit topic. Maar die woofer heeft 2 x 4 ohm dvc, dan kom je of op 1 ohm of 8 ohm uit, dat lijkt me niet handig met mijn versterker.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

toetertje

Of even kijken wat er nog valt te behalen met de lab12?   ;)

NielsLu

Quote from: toetertje on March 12, 2022, 17:38:16
Of even kijken wat er nog valt te behalen met de lab12?   ;)

Dat zou kunnen, maar ik heb het gevoel dat ik niet alles uit mijn "nieuwe" versterker haal ;) en ik heb inmiddels toch ervaren dat ik een gesloten subwoofer beter vind klinken. Maar dan moet zo'n subwoofer wel goed met films mee kunnen komen, vandaar dat ik zou willen kijken naar een 15" of 18".

Ik vraag me echter af of er 18" woofers zijn die voldoende hebben aan zo'n 105 liter (gesloten). Daarnaast is de RSS390 die op het zba forum wordt aangeboden tegen 50% van de nieuwprijs. Vandaar de vraag hoe die woofer het zou doen in mijn gesloten kast.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D