Elipson 1303

Started by jahtari, March 18, 2020, 20:17:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jahtari

Vroeger, als 16-17 jarige, was ik gefascineerd door de elipson 1303.

Deze luidsprekers zagen er destijds futuristisch uit, zeker in het wit en met polyester kast. Helaas onbetaalbaar voor mij op die leeftijd.



Vanuit dit sentiment ben ik eens aan het rondkijken naar een set 1303 voor "erbij".

Ik zie echter veel 1303s in slechte staat op marktplaats staan en ook de beste lijken nog altijd slecht afgewerkt. Bij de polyester versie bijvoorbeeld zie je vaak dat deze helemaal geen strakke afwerking heeft. Is me destijds nooit opgevallen.

Verder wordt er nogal verschillend gekeken tegen de waarde. Wat zou een reële prijs zijn voor een goede set?

En is de "jubilee" dan de nieuwste serie?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Thanatos

1303 hebben allen wel een matige afwerking.

De Jubilee is de laatste uitvoering met foster ribbon tweeter. Weinig aangeboden en in 1 kleur als ik het goed heb.

Waarde is flink gedaald de laatste jaren. oudje met Siare tweeter tot €250 en Polyester met Foster tweeter zeg €400,-

Echt hele fijne luidsprekers nog steeds en met die lage prijzen koopje in mijn ogen.

Tommanu

200-250 euro voor de gewone versie met dome tweeter is een reële prijs. Voor de FT versie is het ca. 400 euro.
Vaak zijn de rolranden van de woofers vergaan maar deze zijn zelf te vervangen. Wellicht dat je de prijs wat naar beneden zou kunnen krijgen als zij vergaan zijn.
Ik heb vier setjes in huis. 4 witte polyester in de woonkamer met dome tweeters. Op zolder twee witte polyester FT versie en twee grijze polyester (Jubilee versie) met dome tweeters. Ik heb van drie setjes (8 inch woofers) de rolranden zelf vervangen, spelen weer perfect.
Wat afwerking betreft kan ik weinig over zeggen. Mijn setjes zien er goed uit.
Zéér fijne luidspreker waar je geen spijt van krijgt.

jahtari

Quote from: tomanu on March 19, 2020, 23:13:59
200-250 euro voor de gewone versie met dome tweeter is een reële prijs. Voor de FT versie is het ca. 400 euro.
Vaak zijn de rolranden van de woofers vergaan maar deze zijn zelf te vervangen. Wellicht dat je de prijs wat naar beneden zou kunnen krijgen als zij vergaan zijn.
Ik heb vier setjes in huis. 4 witte polyester in de woonkamer met dome tweeters. Op zolder twee witte polyester FT versie en twee grijze polyester (Jubilee versie) met dome tweeters. Ik heb van drie setjes (8 inch woofers) de rolranden zelf vervangen, spelen weer perfect.
Wat afwerking betreft kan ik weinig over zeggen. Mijn setjes zien er goed uit.
Zéér fijne luidspreker waar je geen spijt van krijgt.
Bedankt. Heeft de jubilee geen FT? En is dat erg?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tommanu

Mijn setje heeft geen FT. Pas geleden stond er nog wel een setje met FT op MP.
FT klinkt wel mooier dan de dome tweeter.

jahtari

Quote from: tomanu on March 20, 2020, 07:54:15
Mijn setje heeft geen FT. Pas geleden stond er nog wel een setje met FT op MP.
FT klinkt wel mooier dan de dome tweeter.
Dus er zijn ook jubilee uitvoering met foster tweeter?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tommanu

Quote from: jahtari on March 20, 2020, 08:33:17
Dus er zijn ook jubilee uitvoering met foster tweeter?

ja

WillyP

Niet om je plezier te bederven, maar ik wil toch een voorzichtige waarschuwing geven.

Tot twee maal toe heb ik op het punt gestaan om Elipson luidsprekers te kopen. Het ging om de 1303 en de 1704, de grote broer. Beide speakers hebben een week bij mij thuis gelogeerd, maar ze kwamen hier niet helemaal tot hun recht. In de winkel klonk de 1303 indrukwekkend, maar bij mij thuis was het laag - hoewel strak - aan de iele kant en de sweet spot was erg smal. Ongetwijfeld ook veroorzaakt door de opstelling maar hierin had ik niet veel te kiezen. Daarbij was de afwerking inderdaad niet geweldig, bij alletwee de modellen niet. Uiteindelijk heb ik van de koop afgezien.

Nu gaat het bij jou ook om de emotie en misschien heb je meer mogelijkheden om ze op te stellen, maar ik heb ze dus ervaren als tamelijk kritisch op dit vlak.

WillyP

jahtari

Ik verwacht ook niet dat ze perfect zijn, het is meer nostalgie. En mijn focals zullen hopelijk gehakt ervan maken.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

WillyP

Dat begrijp ik helemaal. Ik heb er ook wel eens over gedacht om ze te kopen voor mijn zoldersetje. Het blijven toch iconen. Om een of andere reden zie je de 1402 veel minder. Kwam voor in de eerste film van Flodder.

WillyP

jahtari

Ik heb de set die ik op het oog had gekocht....!

Ik heb de Elipson 1303 Jubliee met Foster (band)tweeter in polyester witte uitvoering.  _/-\o_

Speakers zien er op het oog nog heel goed uit. Zijn me verkocht als "Jubilee" uitvoering dus denk de laatste serie. Geen idee hoe ik dat kan checken.

Eerste indruk qua is heel positief. Maar hier in de kelder klinkt zowat alles goed....  :+   De akoestische aanpassingen helpen enorm. Het geluid komt goed los van de speakers, tussenin is van alles te horen, stemmen duidelijk uit het fantoom midden. Luchtig, meer hoog.

In vergelijking met mijn Focals zijn deze iets minder zuiver/vervormingsvrij, iets rauwer. Maar wel een echt volwassen geluid. Wat vooral opvalt is het veel lagere rendement. Mijn kleine powernode had het er gisteravond moeilijk mee in die zin, dat na een uur.vol open te draaien (want dat was nodig om een stevig volume te krijgen), de versterker im de protect ging. Was nog nooit eerder gebeurd, met de Focals hou ik het niet lang uit op volle sterkte.

Ben er nog niet uit wat hun uiteindelijk plek wordt. Mogelijk als achterspeaker (want redelijke match met front/center/left bandtweeters) of in de woonkamer.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tommanu

Gefeliciteerd, blijven mooie speakers