Verbeteren van spanningsvoorziening advies gevraagd!!

Started by kappa9, March 18, 2020, 13:29:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

kappa9

Quote from: Cyreg on March 25, 2020, 12:17:58
en...hoe klinkt het???

Als ik zou moeten beschrijven welk verschil ik bemerk dan is het dat ik iets meer betrokken raak bij het geluid. Alsof er ook iets meer rust in het totale geluidsbeeld zit en ik meer in de muziek zit. Ik kan het het effect ook vergelijken met het effect wat ik ken wanneer ik het volume wat omhoog zet tijdens het luisteren. Dat zorgt er bij mij voor dat ik weer even anders ga luisteren.

Ik denk dat voor mij dit wel de meest passende beschrijving is van het effect wat ik ervaar. Alsof de volumeknop iets omhoog is gegaan. Deze staat uiteraard wel zoals altijd op 16. Misschien komt dit omdat de ruisvloer toch iets omlaag is gegaan vanwege de dubbel afgeschermde netkabel van belden ?


Al met al ben ik momenteel een tevreden mens.  ;D
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

frank2

Tov een gammablok of wcd is een jouw Hifi blok met belden een voller geluid, krachtiger. Zo zou ik het omschrijven. Een aparte groep voor stroom doet meer, je hoort meer detail, helderder hoog en een strakkere bass. Als je daar aan toe bent neem geen belden die aanvoerkabel is niet zo geweldig, een hifi tuning aanvoerkabel is stukken beter te koop bij peacock audio.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Snowmaster

#28
Quote from: kappa9 on March 25, 2020, 13:14:17
Als ik zou moeten beschrijven welk verschil ik bemerk dan is het dat ik iets meer betrokken raak bij het geluid.


Al met al ben ik momenteel een tevreden mens.  ;D


Ok, maar......
Het geluid dat je nu hoort, klinkt in de eerste paar uur best aardig.
Daarna verbeeld je je misschien dat het wat "in elkaar zakt".
Als je komende ca 350 uur tussendoor bas mist of er is minder hoog of het middengebied (stemmen e.d) verstopt of middentonig klinkt dan klopt dat.
Dit fenomeen heet inspelen. Op het forum wordt er soms lacherig over gedaan. Velen horen het niet of is het nooit opgevallen. De eerste 80-100 uur zijn de meeste schommelingen in deze "geluidsnuances"
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ralf67

Als ik het stekkerblok uit zet, dan hoor ik niks meer .

frank2

Quote from: Ralf67 on March 26, 2020, 07:39:36
Als ik het stekkerblok uit zet, dan hoor ik niks meer .

Weer jammer zo'n semi leuke opmerking die niets toevoegt en alleen irritatie opwekt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Koei

Quote from: kappa9 on March 18, 2020, 13:29:41
Beste mede forumleden.

Ik heb een vraag over de spanningsvoorziening van mijn set. Ik ben namelijk op een punt beland waarbij ik graag het effect van schonere stroom/spanning op mijn luister set wil ervaren en ik denk dat ik dit misschien kan doen door te starten met de aankoop van een SUPRA MD06 MK3 stekkerblok. Mijn situatie is als volgt.

In mijn huis heb ik alleen in de keuken en in de bijkeuken geaarde wandcontactdozen. In de bijkeuken staan mijn modem en mijn router op een goedkoop en oud stekkerblok welke ik heb ingeplugd op een geaarde wandcontactdoos. Op dit stekkerblok heb ik vervolgens een simpel geaard verlengsnoer aangesloten welke ik naar de woonkamer en audioset heb getrokken. Op het verlengsnoer heb ik weer een simpel geaard stekkerblok aangesloten waar weer al mijn apparatuur op aangesloten staat.

Ik dacht zelf om dit laatste stekkerblok achter mijn luisterset te vervangen voor een SUPRA MD06 MK3.
Kan iemand mij misschien hieromtrent advies geven of dit een juiste gedachtegang van mij is?

Thanks alvast voor de eventueel genomen moeite  :)

Groet Joost

Ik kan je met zekerheid vertellen dat dit alleen invloed heeft als je slecht ontworpen apparatuur erop aansluit. Elk verschil dat je ervaart is een psycho-akoestisch effect.

Quote from: Snowmaster on March 25, 2020, 19:54:38


Ok, maar......
Het geluid dat je nu hoort, klinkt in de eerste paar uur best aardig.
Daarna verbeeld je je misschien dat het wat "in elkaar zakt".
Als je komende ca 350 uur tussendoor bas mist of er is minder hoog of het middengebied (stemmen e.d) verstopt of middentonig klinkt dan klopt dat.
Dit fenomeen heet inspelen. Op het forum wordt er soms lacherig over gedaan. Velen horen het niet of is het nooit opgevallen. De eerste 80-100 uur zijn de meeste schommelingen in deze "geluidsnuances"
Belangrijk te vermelden dat deze effecten 100% onmeetbaar zijn en dus plaatsvinden op minimaal 140dB onder het signaal niveau (dan ga ik er even vanuit dat je bron ook dat dynamisch bereik heeft, wat op dit moment onmogelijk is. Er zijn geen DACs te koop met 24 bits aan dynamisch bereik(144dB)). Het zou kunnen zijn dat jouw oren wel een speld kunnen horen vallen terwijl er naast je een F16 zijn naverbrander inschakelt, maar de gewone sterveling zal daar wat moeite mee hebben.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Koei

"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Rowdy

Quote from: Koei on March 27, 2020, 18:03:16
Ik kan je met zekerheid vertellen dat dit alleen invloed heeft als je slecht ontworpen apparatuur erop aansluit. Elk verschil dat je ervaart is een psycho-akoestisch effect.
Noem eens slecht ontworpen apparatuur?



Tabcam

Quote from: Koei on March 27, 2020, 18:03:16
Ik kan je met zekerheid vertellen dat dit alleen invloed heeft als je slecht ontworpen apparatuur erop aansluit. Elk verschil dat je ervaart is een psycho-akoestisch effect.
Ben het met je eens dat goede overbemeten voedingen vaak een netstroomfilter overbodig maken. Echter, niet alle apparatuur is zo ontworpen en te vaak spelen economische belangen daarbij een grote rol. Voor al die apparatuur is er dus wel nut bij een betere stroomvoorziening.

Quote from: Koei on March 27, 2020, 18:03:16
Belangrijk te vermelden dat deze effecten 100% onmeetbaar zijn en dus plaatsvinden op minimaal 140dB onder het signaal niveau (dan ga ik er even vanuit dat je bron ook dat dynamisch bereik heeft, wat op dit moment onmogelijk is. Er zijn geen DACs te koop met 24 bits aan dynamisch bereik(144dB)). Het zou kunnen zijn dat jouw oren wel een speld kunnen horen vallen terwijl er naast je een F16 zijn naverbrander inschakelt, maar de gewone sterveling zal daar wat moeite mee hebben.
Dat is niet het enige nut van 24 bits/144 dB. Dat zit veel meer in ruisniveau als je op lagere volumes sper,t, gebruikersgemak (digitale volumecontrole bv.), etc. Ben het met je eens dat het vaak overdreven wordt. Er zijn echter ook genoeg asnwijzingen dat de 16 bits weliswaar erg goed maar nog niet goed genoeg is. In dat kader heb ik wel liever een uitstekend uitgevoerde 16 bits dac dan een redelijke 24 bits dac..
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koei

Quote from: Rowdy on March 28, 2020, 08:17:04
Noem eens slecht ontworpen apparatuur?
Voor voedingen heb ik op dit moment geen voorbeeld, want het is heel erg moeilijk om een voeding zo te verpesten dat het niet meer goed werkt. Maar bijv. de PS Audio Perfect Wave is een voorbeeld van zeer slecht ontworpen electronica (ding heeft niet genoeg dynamisch bereik om Redbook audio weer te geven...). Een ander voorbeeld is de Schiit Modi 2, welke een enorm slechte USB implementatie heeft (dat waarschijnlijk nog steeds niet hoorbaar is omdat het 100dB onder het signaal niveau ligt).

Quote from: TabCam on March 28, 2020, 11:12:43
Ben het met je eens dat goede overbemeten voedingen vaak een netstroomfilter overbodig maken. Echter, niet alle apparatuur is zo ontworpen en te vaak spelen economische belangen daarbij een grote rol. Voor al die apparatuur is er dus wel nut bij een betere stroomvoorziening.
Economische belangen zijn vooral van belang bij absolute budget producten, alle elektronica die men hier aanschaft vallen niet in die categorie. Als jouw elektronica toch nog winst boekt bij dit soort gedoe dan kunnen er drie dingen aan de hand zijn:
1. De fabrikant weet niet wat hij aan het doen is, waardoor je apparatuur dus echt meetbaar defect is.
2. De fabrikant wil een paar euro meer winst halen op jouw dure product. De verschillen tussen een goedkope en dure implementatie valt nog steeds buiten de gehoorgrens.
3. Pyscho akoestische effecten.


Quote

Dat is niet het enige nut van 24 bits/144 dB. Dat zit veel meer in ruisniveau als je op lagere volumes sper,t, gebruikersgemak (digitale volumecontrole bv.), etc. Ben het met je eens dat het vaak overdreven wordt. Er zijn echter ook genoeg asnwijzingen dat de 16 bits weliswaar erg goed maar nog niet goed genoeg is. In dat kader heb ik wel liever een uitstekend uitgevoerde 16 bits dac dan een redelijke 24 bits dac..

Meer dynamisch bereik is inderdaad goed om het ruisniveau omlaag te drukken. Echter is er geen enkele DAC op de markt die 24 bit aan dynamisch bereik heeft. Het beste wat ik ooit gezien heb is een DAC die 22.5 bit had in het beste scenario.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Koei

Quote from: Snowmaster on March 25, 2020, 19:54:38


Ok, maar......
Het geluid dat je nu hoort, klinkt in de eerste paar uur best aardig.
Daarna verbeeld je je misschien dat het wat "in elkaar zakt".
Als je komende ca 350 uur tussendoor bas mist of er is minder hoog of het middengebied (stemmen e.d) verstopt of middentonig klinkt dan klopt dat.
Dit fenomeen heet inspelen. Op het forum wordt er soms lacherig over gedaan. Velen horen het niet of is het nooit opgevallen. De eerste 80-100 uur zijn de meeste schommelingen in deze "geluidsnuances"
Klinkt als een zeer evidente verandering in het frequency bereik, dat echter nog nooit meetbaar is vastgesteld. Kan je mij uitleggen hoe je het dan wel kan horen?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Koei

Quote from: Kingpin on March 28, 2020, 12:34:44
Lekker 'ontnuchterend' verhaaltje :

https://www.mojo-audio.com/blog/the-24bit-delusion/
R2R is ook niet bit perfect hoor, of was dat niet je punt met dit stukje reclame van een fabrikant?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Kingpin

Quote from: Koei on March 28, 2020, 12:37:55
R2R is ook niet bit perfect hoor, of was dat niet je punt met dit stukje reclame van een fabrikant?
Nee, ging me meer om het geheel.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Koei

Quote from: Kingpin on March 28, 2020, 12:42:48
Nee, ging me meer om het geheel.

Op die fiets, ik ben het met je eens dat veel dingen buiten het gehoor liggen en daardoor apparatuur allemaal hetzelfde klinkt zolang het ontworpen is accuraat te zijn. Het hele my-fi gebeuren is natuurlijk een compleet ander verhaal.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Snowmaster

Hey Koel, je geeft dit topic een andere wending.

Wat probeer je duidelijk te maken? 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Janbo

Dat verbeteren van de spanningsvoorziening vanuit feitelijk oogpunt geen zin heeft? Vanuit ervaring is een ander verhaal maar beide kanten mogen in een forum toch aan bod komen? Lijkt me on topic, of het in je straatje past is iets anders...

Koei

Quote from: Janbo on March 28, 2020, 14:18:47
Dat verbeteren van de spanningsvoorziening vanuit feitelijk oogpunt geen zin heeft? Vanuit ervaring is een ander verhaal maar beide kanten mogen in een forum toch aan bod komen? Lijkt me on topic, of het in je straatje past is iets anders...
Kan je wat meer vertellen over die veranderingen? Wat was je set? Heb je een meting van voor en na? Neem aan dat dit dubbel blind getest is? Ik heb een dubbel blind test gedaan van dit soort gedoe, waaruit de conclusie was dat het verschil niet te horen was. Misschien was de set waarop we testte niet goed genoeg, maar aangezien het ook te horen is in sets onder de 50k euro ga ik ervan uit dat de set wel goed genoeg zou moeten zijn.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Janbo


Koei

Quote from: Janbo on March 28, 2020, 14:22:55
Was aan Snowmaster gericht...  ;D

Ik probeer alleen het bewijs te achterhalen dat het ook effect heeft, dan weet ik of het de moeite waard is om erin te investeren. Maar mijn ervaring is dat het niet uit dubbelblind testen blijk, het meestal geen meetbaar verschil oplevert, en dat als het meetbaar is het zo ver onder de gehoorgrens ligt dat het dus niet hoorbaar is (zie punt 1). Waar ik echter wel bewijs voor heb is dat psycho-akoestiek de allergrootste rol speelt. Zelfs de kleur van de lampjes op je apparatuur heeft invloed op hoe je het geluid ervaart...(experiment bewezen, geen willekeurig voorbeeld).
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Janbo

Vanuit de wetenschap is er zeer veel bewijs voor psycho-akoestiek. Top toch? Als je daardoor van je hobby geniet, lijkt me er niets op tegen. Verder geef ik persoonlijk niet veel om de meest perfecte kleurtjes, geluidjes of specs maar geniet van de content (muziek, film, verhaal). Ook al is t via een telefoonschermpje of -speaker. Maar da's wel offtopic  :-X

Koei

Quote from: Janbo on March 28, 2020, 14:32:26
Vanuit de wetenschap is er zeer veel bewijs voor psycho-akoestiek. Top toch? Als je daardoor van je hobby geniet, lijkt me er niets op tegen. Verder geef ik persoonlijk niet veel om de meest perfecte kleurtjes, geluidjes of specs maar geniet van de content (muziek, film, verhaal). Ook al is t via een telefoonschermpje of -speaker. Maar da's wel offtopic  :-X

Mijn ervaring is dat skeptici geen plek hebben om dit forum, de belangen m.b.t de sponsoren zijn daarvoor te groot.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Tabcam

Quote from: Koei on March 28, 2020, 14:46:01
Mijn ervaring is dat skeptici geen plek hebben om dit forum, de belangen m.b.t de sponsoren zijn daarvoor te groot.
Mijn ervaring is eerder dat sarcastische meningsopdringende ervaringsspuiers veel tegenvuur krijgen op fora als dit.

Breng je het netjes en laat je ruimte voor anderen is het hIer best goed overleven, zelfs met een flinke dosis aan gezonde scepsis!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i