Zijn we hier bekend met ChromaPure ?

Started by KillerbeeNL, August 15, 2010, 00:18:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KillerbeeNL

Tom Huffman van AVS forum heeft zijn eigen kindje genaamd CromaPure sinds vorig jaar op de markt gezet
en dit stukje software heb ik gisteren aangeschaft via de UK site van ChromaPure en dus gebruikt gemaakt van
de tijdelijke aanbieding van 89 pond (+/- 112 euro) voor een licentie van 1 meter.

Ik kan niet anders zeggen dat dit erg lekker werkt samen met de gratis te dowloaden DVD met patronen.
Alles wat je voor een calibratie nodig hebt zit in de software incl. het maken van raporten in verschillende formaten.

Op de USA site van CromaPure kost deze software nog altijd 200 dollar (tussen de 140 en 150 Euro) dus aanschaf via de UK site loont duidelijk.

Ik dacht ik laat het hier even weten.

Groeten

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL


Weinig animo voor dit topic. jammer want ik had graag wat meer gebruikers ervaringen gezien.

Helaas pindakaas  :)
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

roland p

Wat me vooral interessant lijkt is de koppeling van deze software met de dvdo duo: http://www.chromapure.com/products-duo.asp

QuoteWith the upcoming release of ChromaPure, the Duo will automatically provide the test pattern that is needed for the function you use in ChromaPure without any additional user intervention.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

KillerbeeNL


dan wordt het wel een ander prijskaartje  ;)

Quote from: roland p on August 23, 2010, 21:17:23
Wat me vooral interessant lijkt is de koppeling van deze software met de dvdo duo: http://www.chromapure.com/products-duo.asp

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL

Voor de mensen die Chromapure hebben aangeschaft is er nu een aanbieding naar de Pro versie die NA 30 September aanzienlijk duurdere
wordt in de aanschaf.

Ik ben overstag gegaan en de upgrade naar de Pro versie aangeschaft.
Een van de grote voordelen is dat je ELKE meter kan/mag gebruiken met een Pro versie dus extra licencie is niet meer nodig  :pompom:

Ik heb dus eerst de 1.xx aangeschaft en eergisteren gratis naar versie 2 overgestapt waardoor ik daarna voor een Pro licentie
kan aanschaffen (aanbieding).

De 1.xx software heb ik op de UK site aangeschaft en na een aantal zeer snelle mail conversaties in de avonduren (!!) met Ricky Jennings
(Director Kalibrate Limited) heb ik nu de Pro versie

Hier een quote van de Amerikaanse Chromapure site:

Upgrade Policy

•Current ChromaPure users who purchased on or after June 1, 2010 are entitled to a free upgrade to Version 2.0.
•All other users may upgrade from any earlier version to 2.0 for $59.95.
•Any existing ChromaPure 2.0 user who wishes to upgrade their license to the new Professional version may do so now for an additional $100. This is a one-time-only discounted offer good only through September 30, 2010. It is available only to existing users and only after they have upgraded to 2.0. After that, all upgrades from Standard to Professional version will be $800


Hier de link naar de UK site van Chromapure

http://www.chromapure.co.uk/version2.html
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL


Of de 400 forumleden die hier een kijkje hebben genomen zijn druk met het regelen van deze software of het animo is bedroevend laag.
In het laatste geval ga ik hier ook geen review geven als ik over een aantal weken een Pannasonic G20 ga kietelen met dit prachtig stukje software.

  :yawnee:

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

marconist

Moeten we nu huilen?  :D

In volgorde van verschijnen:

Datacolor
HCFR
CalMan
ChromaPure

Wie volgt?

Daarnaast schijfjes (meestal gratis) van HCFR, CalMan, AVS, Get Gray, Peter Finzel, S&M.


Keuze zat!
Maar wellicht is je bespreking interessant voor degenen die calibratie bedrijfsmatig beoefenen. Is het efficiënter???

kermy

Quote from: KillerbeeNL on September 20, 2010, 18:15:22
Of de 400 forumleden die hier een kijkje hebben genomen zijn druk met het regelen van deze software of het animo is bedroevend laag.
In het laatste geval ga ik hier ook geen review geven als ik over een aantal weken een Pannasonic G20 ga kietelen met dit prachtig stukje software.

  :yawnee:



Beste Killerbee,


Ik had net bij Curt Palme de laatste Calman besteld met de Colormunki, een display2 had ik al en toen kwam Chroma pure.
Het is hier gewoon hobby en dat mag best wat kosten maar om nu maar weer een I1pro met Chroma pure te kopen gaat mij wat ver. Ook omdat in mijn geval de Colormunki niet door Chroma pure ondersteund word kan ik dit pakket alleen gebruiken met de Display2 en dat is in mijn ogen weer een stapje terug.
Met vriendelijke groet,


Kermy
Ik vind het wel een mooi pakket, dat is zeker.

KillerbeeNL


:sly:  :P

Het programma werkt gewoon heerlijk en je kan in realtime bekijken wat je instellingen doen (gamma 10 punts , luminance, etc. etc.)

Ik heb geen persoonlijk belang maar wil hier gewoon laten weten dat je over een kleine 2 weken een goede 600 euro betaald voor een Pro licentie
en als je tussen 1 juni en 13 september de 1.xx hebt aangeschaft (waardoor je een gratis upgrade hebt naar v2) en vanaf de gratis update kan je
zeer voordelig een Pro licentie aanschaffen met alle voordelen van dien.

Ik wilde dit gewoon delen hier.
Take it or leave it , that's all

Quote from: marconist on September 20, 2010, 19:44:23
Moeten we nu huilen?  :D

In volgorde van verschijnen:

Datacolor
HCFR
CalMan
ChromaPure

Wie volgt?

Daarnaast schijfjes (meestal gratis) van HCFR, CalMan, AVS, Get Gray, Peter Finzel, S&M.


Keuze zat!
Maar wellicht is je bespreking interessant voor degenen die calibratie bedrijfsmatig beoefenen. Is het efficiënter???

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL


Oh nee gewoon doorgaan met Calman en colormunki , hard en software zijn neem ik aan zeer goed omdat Calman een goede batch
hardware uitzoekt en de matrix softwarematig aanpast.

Je hebt daar een mooi pakket bij elkaar dus verder investeren lijkt mij niet nodig.

Quote from: kermy on September 20, 2010, 21:10:59
Beste Killerbee,


Ik had net bij Curt Palme de laatste Calman besteld met de Colormunki, een display2 had ik al en toen kwam Chroma pure.
Het is hier gewoon hobby en dat mag best wat kosten maar om nu maar weer een I1pro met Chroma pure te kopen gaat mij wat ver. Ook omdat in mijn geval de Colormunki niet door Chroma pure ondersteund word kan ik dit pakket alleen gebruiken met de Display2 en dat is in mijn ogen weer een stapje terug.
Met vriendelijke groet,


Kermy
Ik vind het wel een mooi pakket, dat is zeker.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

PeterPan

Bump. Ik lees op AVS dat er nu een optie is voor automatische calibratie in combinatie met o.a. de DVDO Duo.
Als ik het goed begrijp is dat een aanvullende module voor de standaard en pro versie.

Iemand enig idee welke colour meter er geschikt is om zowel beeldschermen als projectoren te calibreren met deze software?
Zou dat door een beginner ook redelijk goed zelf te doen zijn?
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

KillerbeeNL

Deze software is niet bedoeld voor het kalibreren van computerschermen.

Daar neem je een spyder of iets dergelijks voor.Daar zit dan een softwarepakket bij zodat je computerscherm automatisch gekalibreerd wordt middels een profiel.

Dat automatisch kalibreren is een dure optie hardwarematig gezien dan.

De software module is volgens mij een gratis optie voor de Pro versie van Cromapure.

Het automatisch kalibreren heeft als nadeel(?) dat wat er aan instellingen in de tv totaal verkeerd staat "trekt" de automatische functie weer recht.Met als voordeel dat wanneer er b.v GEEN CMS aanwezig is , de DUO alsnog de primaire/secundaire kleuren kan aanpassen.

Ik geloof dat Frank Doorhof hier niet zo'n voorstander van is en dit alles liever handmatig doet.

EDIT zie ik nu pas dat jij zo'n DUO bezit dus als jij CP Pro hebt?   ;-)
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Ik ben inderdaad geen voorstander van automatische processen.
Dat kan goed bij een spyder en PC/Mac monitor maar bij een TV/Projector is het gewoon niet perfect te doen.
Maar goed ik bemoei me wat minder met dit soort topics aangezien ik redelijk vaak in mijn schoenen geschoven krijg dat ik het alleen maar zeg omdat ik bang zou zijn dat mensen het zelf gaan doen ipv een pro in te huren.... dat is echter het minste waar ik me zorgen om maak, maak me meer zorgen om het feit dat ik regelmatig van mensen hoor dat ze calibraties maar niets vinden omdat het beeld slechter of amper verbeterd was......... als ik ze dan hercalibreer zijn ze wel tevreden, en dat is gewoon niet goed voor de naam "calibraties".

Feit is dat het ZWAAR onderschat word.
Een grayscale is nog wel te doen, hoewel zeker niet makkelijk als je het goed wilt doen.
Ga je echter CMS en gamma erbij betrekken dan moet je het nagenoeg dagelijks doen om het echt goed te krijgen, en een zeer goede analyzer gebruiken, zelfs de i1Pro doet het op SOMMIGE toestellen niet goed, hoewel dat op zich nog wel meevalt. ALLE analyzers die in de categorie NIET i1Pro zitten zijn feitelijk niet geschikt voor een TV calibratie laat staan projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

Dit is een heeeeel oud topic maar beetje zonde om een nieuw topic te openen.

Ik ben benieuwd of er op het forum inmiddels meer actieve leden zijn die Chromapure (versie 3) gebruiken en wil ervaringen met elkaar uitwisselen.

Meteen een vraag van mijn kant: hoe vaak laat jij je meter hercalibreren?

KillerbeeNL

Een spectrometer zoals die van mij , test ik op zijn eigen plate (serienummer plate en meter komen overeen) met de geleverde software.

mijn spectrophoto met kalibreren doe ik niet tenzij ik afwijkingen zou zien na kalibratie en/of een val en beschadiging van deze  ,echter als je een gel based meter hebt (Spyder o.i.d.) verloopt de waarde x/y etc. wel na een jaar of 2 zodat dit zichtbaar gaat worden.
Deze kan je laten corrigeren in de software door de fabriekant of bedrijf die deze service aanbied (b.v. Chromapure)

Verder vind ik dat als je professional bent dit zeker elke 1 a 2 jaar zou moeten doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

PascalP

Wat zijn de kosten voor zo'n hercalibratie ongeveer?
Mijn Spectracal C6 is ook al wat jaartjes oud inmiddels. Al gebruik ik hem hooguit een paar keer per jaar enkel voor eigen gebruik.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

KillerbeeNL

#16
Quote from: PascalP on April 21, 2020, 22:32:57
Wat zijn de kosten voor zo'n hercalibratie ongeveer?
Mijn Spectracal C6 is ook al wat jaartjes oud inmiddels. Al gebruik ik hem hooguit een paar keer per jaar enkel voor eigen gebruik.
Is die C6 een gel based colori meter ? of een spectrophoto meter?

Je kan ook met mijn i1pro een correctie file maken voor jouw C6 met Chromapure.

Zal er voorlopig niet van komen maar wie weet komt er snel ruimte om zoiets te organiseren.

Wat ook kan is Ricky Jennings (Kalibrate Limited) in de UK benaderen via [email protected]

Jouw meter zal dan wel moeten worden opgestuurd naar Engeland.


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

hifiman

Quote from: KillerbeeNL on April 21, 2020, 22:58:39
Wat ook kan is Ricky Jennings (Kalibrate Limited) in de UK benaderen via [email protected]

Jouw meter zal dan wel moeten worden opgestuurd naar Engeland.


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Dat is wat ik gedaan heb een paar jaar terug, koste toen 250 euro ongeveer.

PascalP

Quote from: KillerbeeNL on April 21, 2020, 22:58:39
Is die C6 een gel based colori meter ? of een spectrophoto meter?

Je kan ook met mijn i1pro een correctie file maken voor jouw C6 met Chromapure.

Zal er voorlopig niet van komen maar wie weet komt er snel ruimte om zoiets te organiseren.

Wat ook kan is Ricky Jennings (Kalibrate Limited) in de UK benaderen via [email protected]

Jouw meter zal dan wel moeten worden opgestuurd naar Engeland.


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Standaard colorimeter, is een rebranded xRite i1 voor zover ik weet
Als je zo'n correctie file zou maken, kan ik deze dan ook in CalMAN laden (gebruik geen Chromapure namelijk ;) )

Heb ook nog een Spyder5 liggen omdat deze alleen werkt met de JVC software voor mijn projector, maar nog niet aan toegekomen om deze te testen, maar neem aan dat die ook gecalibreerd dient te worden?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

KillerbeeNL

Quote from: PascalP on April 22, 2020, 09:03:02
Standaard colorimeter, is een rebranded xRite i1 voor zover ik weet
Als je zo'n correctie file zou maken, kan ik deze dan ook in CalMAN laden (gebruik geen Chromapure namelijk ;) )

Heb ook nog een Spyder5 liggen omdat deze alleen werkt met de JVC software voor mijn projector, maar nog niet aan toegekomen om deze te testen, maar neem aan dat die ook gecalibreerd dient te worden?
Je zou even moeten zoeken op het www maar ik kan volgens mij alleen een correctie file maken als ik voor jouw meter een Pro licentie heb voor Chromapure dus volgens mij maakte ik je blij met een dode mus , sorry.

Ik heb/gebruik geen Calman software

HCFR is wel een stukje gratis software waar dit mee kan , ik heb er alleen geen ervaring mee

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

PascalP

no worries, zoals gezegd gebruik hem toch maar af en toe voor prive gebruik, en zoals hierboven aangegeven door hifiman kost een calibratie €250.
Dat is meer dan de meter waard is en kan ik misschien beter kijken voor een andere meter waarmee ik ook in de toekomst vooruit kan voor HDR etc. ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

KillerbeeNL

okay PascalP [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)