2 lagen gipsplaats

Started by RonaldV078, March 14, 2020, 11:25:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonaldV078

Goedemorgen,

Een korte vraag, op zolder ben ik bezig met een HT. Er zijn nu meerdere scheidingswandjes van hout gemaakt en daar wil ik dubbel gips van 12,5mm tegenaan schroeven. De eerste laag doe ik verticaal en de 2e laag horizontaal. Heeft het nog meerwaarde om de naden en kieren van de eerste laag dicht te smeren voordat de 2e laag erop gaat?

notoxus

Gewoon doen. Omdat het kan. Misschien de platen nog extra verlijmen voor meer stevigheid. Vloer en wanden niet direct aan elkaar zetten maar met rubber ertussen.  Een paar ideeën die zo komen bovendrijven en voor piece of mind de juiste prioriteit toekennen  :pompom:
Enjoy the ride  :headbanging:
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

BuSpu

Lijkt me niet. Je streeft toch geen luchtdichtheid na neem ik aan.

BuSpu

Ik zou het niet te star maken. Je wilt toch een buigslappe wand neem ik aan die absorbeert beter als hij niet superstar is.

toetertje

Ik zou de platen onderling wel verlijmen. Het zijn grote vlakken, en dat kan best gaan resoneren.
Ik denk dat behanglijm voor glasvezelbehang wel afdoende is.

BuSpu

Iets gaat resoneren als het stijf en star is. Niet als het buigslap is.

squeek

Gipsplaten onderling verlijmen is absurd, heeft geen meerwaarde. Net zoals de platen horizontaal  en vertikaal te monteren. Gewoon een eerste laag vastvijzen, en daarna de tweede laag half om half erover. De eerste laag afsmeren heeft kompleet geen nut. Allemaal fabels van de doe het zelvers die denken dat ze probleem van slechte akoestiek hebben opgelost in hun eigen creaties van verlijmen etc. Volg gewoon de officiele richtlijnen van de fabrikant. En als je echt akoestiek iets wilt aanpakken, volgens mij bestaan er gipsplaten met akoestische eigenschappen, maar daar weet ik het fijne niet van. Nog nooit moeten plaatsen maar wel eens over gehoord.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

donaldk

Green Glue/Goo is nog immer populair.

chansig

Niet horizontaal en verticaal, maar gewoon overlappend monteren zodat de naden worden afgedekt door de tweede laag en NIET verlijmen, dus zoals Squeek zegt.
Als die platen tov elkaar kunnen bewegen geeft dat extra wrijving/geluidsisolatie.

Green Glue is fantastisch maar duur, je kunt ook een derde laag gips aanbrengen.

Van een vriendelijke meedenker van buitenaf.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RonaldV078

Goede tips allemaal, ik ga in ieder geval tussen de vloer en het gips een laag rubber doen. Vervolgens de 2 lagen zonder iets ertussen maar gewoon vast schroeven. Het zal wel eerste verticaal en daarna horizontaal, maar dat is meer vanuit praktisch ookpunt. Hart of hart van mijn balken zijn 60.

chansig

Iets op rubber zetten, of zoals dat heet ontkoppelen, werkt alleen als je weet wat de akoestische eigenschappen van dat rubber zijn en je uitrekent hoe dat rubber reageert op het gewicht.
Rubber is ook nog eens een moeilijk materiaal omdat het niet inveert maar meer vervormt, je krijgt te maken met een vormfactor die de berekeningen moeilijker maakt.
Bovendien heeft een wand ontkoppelen alleen zin als de vloer waar de wand op staat van een zwevende vloer is voorzien.
Gewoon alles op rubber zetten is volkomen zinloos.

Met denk aan de vriendelijke meedenkendemeedenker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

notoxus

Ah oke. Ik had gedacht dat door het ontkoppelen van zijwanden aan vloer of plafond er minder contact geluid zou worden doorgegeven. Wat dat dan precies gaat doen, geen idee. Zou hopen dat ik dat meer herrie kan maken zonder dat iemand er last van zou hebben.  Beetje in de trend van geluidsoverlast bij rijtjeshuizen waar de binnen muren aan elkaar "verankerd" zijn met ankers..  van die spouwmuurankers :D
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

ruud2

#12
ipv. rubber  zou je de platen aan de tengels tegen de muur kunnen zetten en iets vrijhouden ( 1-2mm ) aan de onderzijde van de vloer, kan het ook geen contactgeluid doorgeven.
nadeel is dat je wel een luchtspleet creëert.
alternatief voor rubber is een PE foam, gesloten cellig. , maar meerdere oplossingen , achteraf PU schuim 
rubber = vrij vast
schuim = hoofdzakelijk lucht

ook een meedenkende  :-X
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

chansig

Als de vloer net als de muur direct wordt aangestoten, dus als er geen zwevende vloer op de basisvloer aanwezig is heeft dat uiteraard geen enkele zin; je creëert alleen een geluidslek.

Hij, die van buiten, denkt lekker mee.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RonaldV078

Quote from: squeek on March 14, 2020, 13:18:38
Gipsplaten onderling verlijmen is absurd, heeft geen meerwaarde. Net zoals de platen horizontaal  en vertikaal te monteren. Gewoon een eerste laag vastvijzen, en daarna de tweede laag half om half erover. De eerste laag afsmeren heeft kompleet geen nut. Allemaal fabels van de doe het zelvers die denken dat ze probleem van slechte akoestiek hebben opgelost in hun eigen creaties van verlijmen etc. Volg gewoon de officiele richtlijnen van de fabrikant. En als je echt akoestiek iets wilt aanpakken, volgens mij bestaan er gipsplaten met akoestische eigenschappen, maar daar weet ik het fijne niet van. Nog nooit moeten plaatsen maar wel eens over gehoord.

Nog even hierop terug komend, de lagen half om half verticaal over elkaar lijkt me prima. Echter is dat denk ik niet te doen als je een balken laag heb met een hart of hart afstand van 60 en niet 30, toch?

jossie

Geen probleem als je 120 cm platen gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

RonaldV078

True, maar ik heb platen van 60. Logistiek gezien is het ook niet te doen om ze van 120 op zolder te krijgen.

ruud2

Quote from: RonaldV078 on April  5, 2020, 10:12:24
Nog even hierop terug komend, de lagen half om half verticaal over elkaar lijkt me prima. Echter is dat denk ik niet te doen als je een balken laag heb met een hart of hart afstand van 60 en niet 30, toch?

akoustische gipsplaten .....of gipsplaten met akoustische eigenschappen  .. is maar net hoe je het noemt...
zie  de bouw van ruuds room.
ik heb deze platen gebruikt , let wel daarachter zit rockwool
wat is het (theorethische) nut van gipsplaten verlijmen ?   je verbind de platen onderling en ze gaan zich gedragen als 1 dikke plaat ( lees : gewicht) zonder een miniscule luchtspleet die in Theorie de platen ontkoppeld.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jep

Kijk eens naar gipsvezelplaat, b.v. Fermacell. Je wilt dubbele gipsplaten toepassen om extra massa te creëren. Gipsvezelplaat is nog een stuk zwaarder.

Verticaal/horizontaal aanbrengen is m.b.t. brandvertraging sowieso fout.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

ruud2

Quote from: Jep on April  5, 2020, 12:56:25
Kijk eens naar gipsvezelplaat, b.v. Fermacell. Je wilt dubbele gipsplaten toepassen om extra massa te creëren. Gipsvezelplaat is nog een stuk zwaarder.

Verticaal/horizontaal aanbrengen is m.b.t. brandvertraging sowieso fout.

gipsvezelplaat heb ik ook staan en is idd. veel zwaarder, zie het echter nooit in de  "normale " bouwmarkt?
is weer een special ....

met die brandvertraging , leg eens uit ?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

RonaldV078

Quote from: Jep on April  5, 2020, 12:56:25
Kijk eens naar gipsvezelplaat, b.v. Fermacell. Je wilt dubbele gipsplaten toepassen om extra massa te creëren. Gipsvezelplaat is nog een stuk zwaarder.

Verticaal/horizontaal aanbrengen is m.b.t. brandvertraging sowieso fout.

Heb ik in eerste instantie ook nog over zitten denken, maar ook hiervoor geld dat ik platen van 120 niet naar boven ga krijgen. Voordeel zou wel zijn dat ik makkelijker kan overlappen met fermacell. Fermacell netjes op de balken schroeven om de 60 en de gipsplaten precies op de helft van de fermacel platen. Deze zouden genoeg vlees moeten hebben om de gipsplaten te houden.

Jep

Quote from: ruud2 on April  5, 2020, 13:51:31
gipsvezelplaat heb ik ook staan en is idd. veel zwaarder, zie het echter nooit in de  "normale " bouwmarkt?
is weer een special ....

met die brandvertraging , leg eens uit ?

Dat had ik ooit eens gelezen, maar kan dat zo snel niet terug vinden.

Naden tussen gipsvezelplaten zijn zwakke punten voor branddoorslag. Als je overlappend werkt, dan voorkom je zo'n zwakke plek. Ga je platen dwars op elkaar schroeven, dan ontstaan er kruisende naden en dus zwakke plekken. Dat was als ik me niet vergis het advies m.b.t. brandwerende wanden en plafonds maken.

Het was een opmerking, die niet relevant is in dit topic...
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Snowmaster

#22
Ik heb zwevende vloeren gelegd, zwevende plafonds geplaatst, ontkoppelde muren en kozijnen gezet, dubbellaags gipsplaten gebruikt, akoestisch gedempt en akoestisch een woonkamer aangelegd.
Bij de verbouwing 5 jaar geleden vond ik veel dingen te veel moeite of bouwvakkers waren eigenwijs.
Tsja, nu weet ik precies hoeveel iets ooit deed. Sommige dingen zijn nu onomkeerbaar......helaas.
Eigenlijk is de vuistregel : wil je ècht dempen, streef dan zo veel mogelijk box in box na. Ontkoppelen dus.
Hoe harder materialen des te beter ze overdragen bij een directe koppeling. Dus koppeling voorkomen.
Geluidslekken door spleten voorkomen. Hard en hol? Das een echte ramp ! Denk maar aan films over gevangenissen waar ze met elkaar via het riool praten. De goedkope deur zonder kaderrrubbers is vaak zwakste schakel in een wand
Gipsplaten gewoon op de gemakkelijkste manier op of over elkaar schroeven/schieten. Het gaat om de massa met erachter dempingsmateriaal. Gipsplaat is akoestisch ook vriendelijker (voor de weergave) dan een kanaalplaatplafond. Heb je de wandjes gevuld met steenwol?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

RonaldV078

Yes wandje is vandaag bijna afgemaakt. Houten balken constructie met daartussen Rockwoll. Vervolgens de eerste laag gips welke in het midden precies op de balk gemonteerd zit en de laag daarop precies met met 60 Hoh.

HJ2

Ik zou iig nergens PUR toepassen, maar liever goede kwaliteit kit omdat dit veel beter dempt. Het zal je wellicht nog verassen hoeveel geluid er door een spleetje kan lekken
If you always do what you always did, you always get what you always got...