Upgrade van weinig naar iets met "goed" geluid

Started by Jordy, August 30, 2021, 22:24:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: Jordy on August 30, 2021, 22:24:04
...
Gezien de prijzen wil ik eigenlijk een set kopen via MP of 2dehands.be. Maar dat maakt ook gelijk mijn dilemma, als ik 2de hands koop kan ik niet op voorhand luisteren. Terwijl de ruimte/acoustiek veel gaat doen. De woonkamer is 8mtr lang en 5 mtr breed en 3,2mtr hoog. Waar de speakers komen te staan is de ene helft van de achtermuur steen en de andere helft glas. Ik denk dat dit het grootste euvel vormt voor de te kiezen speakers. Ben benieuwd naar jullie mening/visie.
...
Aan de speakers wil ik ergens rond de 1500 euro uitgeven, max 2000. Wss zal de versterker ook een upgrade nodig hebben. De huidige zal niet sterk genoeg zijn om de nieuwe speakers goed aan te sturen.

Audio physics heb ik bij een vriend al vaak mogen beluisteren, super geluid. B&W geluid is niet helemaal mijn ding. Maar ik weet ook dat een versterk veel verschil maakt in het geluid.
Nog een paar opmerkingen over je tweedehandsdilemma. Tweedehands kan juist de beste methode om gedurende langere tijd aan een luidspreker te wennen en goed te merken of deze bevalt. Je kan zo  ervaring opdoen met verschillende systemen en met een beetje mazzel weer tweedehands verkopen voor een vergelijkbare prijs. Wel opletten of ze nog goed in orde zijn en netjes behandelen. Kost wel geld als het een niet courant merk/set betreft en/of je de versterker moet upgraden.

Als je van het Audiophysicsgeluid houd, zou ik dat ook tweedehands proberen te vinden. Nadeel is dat het wat lastiger is om een specifiek model te vinden maar als je geduld en geen kleureisen hebt moet dat lukken. Je kan ook op hifishark kijken.

Wat voor mij heel veel heeft gedaan is zowel bij andere forumleden op bezoek gaan als veel (ook online) lezen. Bij anderen hoor je wat je een fijn geluid vind en ik heb zowel veel reviews gelezen als in de theorie erachter. Hierboven wordt geopperd dat het afschrikt, maar het is mijn overtuiging dat het én vrijwel altijd veel geld bespaard én kan helpen sneller een veel beter geluid te krijgen.

Hoop dat de post voor jou behulpzaam zijn!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jordy

#26
Allereerst iedereen bedankt voor het reageren. Ik denk dat het een eeuwige discussie is betreffende welke LS beter is...

Ik kan op dit moment nog erg weinig met frequentiekarakteristieken, db punten en vervorming spinorama's en al die andere termen. Maar, als dergelijke termen niet gebruikt worden, wordt ik ook nooit wijzer. Ik ben nu al veel verder dan toen ik begon na te denken over een andere set LS, desondanks ben ik nog lang niet toe aan bovenstaande termen et cetera. Dan te bedenken dat ik naar de winkel ging voor een platenspeler en daar tot de conclusie kwam dat ik van achter naar voor moest werken en moest beginnen met andere LS.

Het is een relatief grote woonkamer, met iig heel veel glas en een houten vloer in de woonkamer. De rest van het huis heeft vooral een stenen vloer en dit fungeert met momenten als een klankkast. Behalve dat de LS van groot belang gaat zijn, is het mijn mening dat de akoestiek van het huis een veel grotere rol gaat spelen.

Ik begrijp nu de feedback om ook vooral na te denken over monitorspeakers en een losse sub toe te voegen om zo de lage tonen aan te vullen. Waarom monitorspeakers makkelijker te plaatsen zijn, is me iig nog niet duidelijk!?!? Maar een mooie monitor op een leuke steun, doe ik het ook voor. Ik ben ook niet in de veronderstelling dat ik nu en met dit budget en met een eerst upgrade, het ''ei van Columbus'' ga vinden. Het wordt een groei dingetje hier in huis. Daarnaast staat en valt veel met het uiterlijk aangezien de vrouw ook een duidelijke mening heeft. Dus Kef speakers die 50cm diep zijn en die 100cm van de muur af dienen te staan (bij wijze van spreken) gaan het gewoon weg niet worden.

Zoals ik al eerder schreef gaat mijn voorkeur uit naar 2de hands materiaal. Met regelmaat krijg je meer waar voor je geld dan als je nieuw koopt. Maar, er zitten ook een aantal nadelen aan.
Ik ben door een van de forumleden benaderd om hier thuis enkele speakers te testen.

Het beluisteren van speakers in een zaak, vind ik toch dubbel. Ik doe het om te horen welke LS ik mooi vind klinken. Maar, in een winkel worden de variabelen, die bij mij thuis een aanzienlijke rol spelen, al teveel gestuurd door de verkoper.
Dit vind ik ook het nadeel van bijvoorbeeld de tekst op de site van Millon (terwijl ik ze wel mooi vind). Als de gehele installatie ingericht is op het beste resultaat van de Millon speaker. Je koppelt vervolgens die lijn aan een dure set B&W of iets anders, haal je niet het maximale uit de B&W's. Dus lijkt het alsof de Millon speakers veel beter zijn dan al die andere duurdere merken.

Mogelijk moet ik toch maar gaan voor nieuwe set speakers en dan kijken wat er nodig is t.a.v. de versterker. Op deze manier kan ik hier in huis testen wat een mooi resultaat geeft. Daarbij is mijn muziek keuze ook niet makkelijk. Ter illustratie, ik luister Queens of the stonage, ACDC en Muse. Maar ook Ludovico Einadi en klassieke muziek. Maar ook war on drugs, XX of The National en ook jazz.

Nu ik dit schrijf, lijk ik me pas te beseffen dat ik een goede allround set zoek. We hebben 2 kinderen, een peuter en een pasgeborene dus veel in een stoel zitten en op mijn gemak muziek luisteren is er niet echt bij. Maar gedurende de dag wil ik degelijk geluid horen en als ik sta te koken luister ik graag naar muziek. Als ik niet ben werken en alles en iedereen in bed ligt of naar de opvang is, dan wil ik kunnen genieten van muziek en wil ik mijn platen kunnen draaien en vanuit de stoel kunnen genieten van mooi geluid. Aan de akoestiek valt niet heel veel te doen, maar er zijn altijd mogelijkheden, maar dat komt na de LS denk ik zo.

Ik hoor graag jullie meningen en gedachten!


Kerre

#27
Herkenbare muzieksmaak.  :headbanging: 

Mbt tot monitoren heb je meer plaatsingsmogelijkheden omdat deze niet zo bass heavy zijn. Waardoor je veel minder last hebt van ongewenste lage tonen. Dit zou wel door een eventuele aanvullende subwoofer kunnen komen, maar deze kun je dan daarop aanpassen.

Wel zou ik rekening houden met je situatie met kleine kinderen. Niets zo frustrerend dan de conus van nieuwe luidsprekers ingedrukt / beschadigd zien worden. Blijven tenslotte toch nieuwsgierige kinderen. Dan zou tweedehands een veiligere keuze zijn. Doet het financieel niet zo'n pijn.  :blush:

Daarnaast idd veel luisteren en luisteren. Toch de beste manier om te ontdekken wat het beste bevalt.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

bramsat

Quote from: Jordy on August 30, 2021, 22:24:04
Beste allen,
Ik lees zo her en der mee en google brengt veel info. Misschien wel teveel info...
Wij zijn verhuisd, hierdoor meer ruimte dan voorheen. Dit maakt dat de q aucoustics monitor speakers niet meer voldoen. Deze werden aangestuurd door een pioneer sa-706 en een pioneer pl51 (lekker vintage).

Nu ben ik (en de vrouw) op zoek naar een andere set speakers. Ik ben in Roermond bij Poulissen gaan luisteren en natuurlijk ook bij vrienden. Speakers geven veel verschil dat hoef ik jullie niet te vertellen.
Gezien de prijzen wil ik eigenlijk een set kopen via MP of 2dehands.be. Maar dat maakt ook gelijk mijn dilemma, als ik 2de hands koop kan ik niet op voorhand luisteren. Terwijl de ruimte/acoustiek veel gaat doen. De woonkamer is 8mtr lang en 5 mtr breed en 3,2mtr hoog. Waar de speakers komen te staan is de ene helft van de achtermuur steen en de andere helft glas. Ik denk dat dit het grootste euvel vormt voor de te kiezen speakers. Ben benieuwd naar jullie mening/visie.
Hoe zit dit namelijk met basopeningen aan de achterzijde van de speakers.

Ondanks dat we een grote woonkamer hebben, is er niet de ruimte om de speakers 50 of zelfs 80cm van de muur af te zetten.

Aan de speakers wil ik ergens rond de 1500 euro uitgeven, max 2000. Wss zal de versterker ook een upgrade nodig hebben. De huidige zal niet sterk genoeg zijn om de nieuwe speakers goed aan te sturen.

Audio physics heb ik bij een vriend al vaak mogen beluisteren, super geluid. B&W geluid is niet helemaal mijn ding. Maar ik weet ook dat een versterk veel verschil maakt in het geluid.

Een versterker maakt weinig verschil jouw pioneer moet je gewoon achter de hand houden....60 watt is genoeg.

mijn advies voor jouw kamer is een wharfedale evo 4.4....gewoon uitproberen.Let wel deze speaker weegt 27 kilo stuk.

Mocht die bevallen dan kun je kijken naar een versterker en dat word een audio cambridge CXA 61.

Voor dat geld is deze set niet te slaan!....en voor jouw kamer ideaal! want jij hebt 5mtr breed.was jouw kamer 4 mtr had

ik gezegd niet doen.....want dan moeten ze vrij staan en dan krijg je mischien wel trammelant :unhappy:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Jordy


Ik was gisteren op bezoek bij Audiofrenzy in Maastricht. Mooie zaak en erg behulpzame mensen. Ik kwam met het idee om te luisteren naar LS van ongeveer 1500,- en max 2000,- per set. Duurde niet lang of ik zat te luisteren naar de Elac Solano FS287 (3000,-), Sonus Faber Lumina V (2500,-) en Kef R5 (2400,-).

De Kef's vielen voor mij vrij snel af, hier zat een bepaald geluid aan wat mij niet aansprak. Het viel mij op dat de Elac's een hele ''donkere'' lage toon hadden. De SF was vrij direct en miste wat onderin. Ik heb geluisterd naar Queens of the Stone age, Muse, pinkfloyd en Ludovico Einaudi.

Aantal keren van gewisseld tussen de Elac en SF. Uiteindelijk gevraagd of ze een andere versterker konden koppelen. Ze hadden er vanaf het begin een Hegel versterker aan gekoppeld, ik geloof de Hegel 95. Maar dit beviel mijn niet voor zowel de Elac als SF speakers, gterwijl deze toch bijna 1800,- kost. Ze hebben toen een Yamaha gekoppeld, ik geloof de A-S1200 (koste 2100,-). Beide niet mijn prijsklasse, maar het ging voor mij even over wat ik hoorde in het geluid van beide speakers. Ik wilde vooral kijken wat ik al dan niet mooi vond.

Het verschil tussen de versterkers was behoorlijk t.a.v. de Elac. De donkere onderlaag in het geluid was veranderd naar een prettig laag. De SF waren nog altijd direct en prettiger om naar te luisteren. Maar, voor mij niet te scherp of schel, is maar welke woorden je eraan wilt geven.

De verkoper gaf wel te kennen dat beide speakers mogelijk waren voor onze woonkamer, zo ver als hij dat kon beoordelen vanuit mijn verhaal. Beide hebben de basspoort aan de onderzijde. De Elac heeft geen last van de vloer waarop deze geplaatst wordt, omdat de bassopening uitkomt op de grondplaat van de speakers. De SF heeft de bassopening uitkomen direct op de vloer waarop de speaker geplaatst wordt. Beide hebben wat ruimte nodig t.a.v. de achterwand. De verkoper was zo handig om te benoemen dat de Elac Vela niet die donkere onderlaag had en meer zou aansluiten bij hetgeen ik aan feedback gaf t.a.v. de speakers en hetgeen ik hoorde. Maar 4000,- voor een set is zeer ruim boven de grens die wij gesteld hebben aan wat we willen uitgeven aan een set LS. Desondanks waren het fantastisch mooi uitziende LS. Er maar even voor gekozen mezelf te beschermen en ze niet te beluisteren, ik ken mezelf en weet waar dat dan weer op uitloopt.

Met de mannen van audiofrenzy kwamen we al snel tot conclusie dat een allround LS voor mijn diverse muzieksmaak, best wel lastig is om te vinden. Het knaagt dan ook wel aan mijn geweten, dat ik eigenlijk nog een keer wil terug gaan om te luisteren naar deze speakers en ook wel deze prijsklasse, maar dan met een versterker die onder de 800,- zit. om te horen hoe het dan klinkt. Maar, het is een feit dat mijn voorkeur uitgaat naar 2de hands of demomodellen. Ik ben van mening dat ik niet hun tijd en energie kan gebruiken om te leren welke speakers ik mooi vind, een dergelijk merk te kopen via MP.

Eigenlijk al met al mooie dilemma's waar we met zijn alles zoekende in zijn. Luisteren naar wat je mooi vindt, oriënteren, zoektocht. Misschien moet ik leren te genieten van dit alles en niet zoveel/alleen te focussen op het eindresultaat dat hier in de woonkamer komt te staan.

toetertje

Je zou misschien ook nog even naar de monitor audio silver300 en de warfedale evo 4.3 kunnen luisteren. Vooral die laatste is echt verrassend, en nu voor een fractie van de prijs.

Tabcam

Leuk dat je jouw ervaring beschrijft en heel herkenbaar. In audiowinkels ga je al snel net even een stap(je) duurder luisteren dan wat je van tevoren dacht. Nu kan je die op de tweedehands markt ook voor minder  krijgen dus wie weet.

Dat gecontroleerde laag kan bv ook met een Purifiversterker. Luisteren naar de Monitor Audio Silver 300 kan ik ook aanbevelen maar weet niet of dat in de buurt kan. Smits Arnhem verkoopt ze momenteel nieuw per set goedkoper dan de op de tweedehands markt en deze is nog goedkoper en mag je 30 dagen uitproberen als wit niet erg is. Misschien komt er een nieuw model aan en ben jij spekkoper?

Eventueel kan je ook uitproberen wat een andere versterker met jouw eigen Q Acoustics Monitor doet. Wie weet een forumlid in de buurt, voor mij is Zuid-Limburg net te ver :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kerre

#32
Goed dat je bent gaan luisteren. Heel verstandig. En inderdaad kun je tweedehands mooie "koopjes" scoren. Zo had ik op de Sonetto's III ongeveer 30% korting en op de Sonetto's I inclusief stands zelfs 50% korting. De betere deals lijkt me.  :pompom:

Daarna heb ik wel de center bij AudioFrenzy besteld aangezien ze me toen zo goed en netjes geholpen hebben.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

ppeter

De winkels zijn inderdaad hun stock en demomodellen aan het verkopen, door de komst van de Silver 7G:

https://www.monitoraudio.com/en/silver-series-7g/
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

skyfox

Quote from: toetertje on September  2, 2021, 11:08:08
Je zou misschien ook nog even naar de monitor audio silver300 en de warfedale evo 4.3 kunnen luisteren. Vooral die laatste is echt verrassend, en nu voor een fractie van de prijs.
Ja, mooie luidsprekers! De Evo 4.3 of 4.4 is mooi geprijsd en ze zien er ook nog eens zalig uit. Monitor audio heb ik zelf, altijd een fijne allround speaker gevonden.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

jepmen

Over Millon/Stradivari: hij heeft daar niet alleen eigen speakers maar ook veel inruil speakers, dus als je bekijkt wat ze hebben en research doet kom je daar wel weg. Neem je eigen versterker mee. Heb ik ook gedaan. Ik mocht mijn aankoop ook terugbrengen omdat mijn ruimte de speakers totaal niet tot z'n recht deden. Hij heeft ook een plek zuidelijker in het land dichtbij limburg.

En er zijn tegenwoordig actieve speakers en versterkers en andere mogelijkheden om je EQ aan te passen aan de kamer. Om een voorbeeld te geven: ik heb in de woonkamer een sonos five staan, en in een vergelijkend onderzoek met twee fives en de kef ls50 wireless verkoos ik de sonos boven de ls50 - waarschijnlijk vanwege de ruimtecorrectie.




Jordy


Dankjewel voor alle reacties, te gek dat er zo wordt meegedacht.

De kogel is door de kerk dat het 2de hands LS gaan worden en dat ik daarnaast gefaseerd de set ga upgraden. Eerst de LS, dan de versterker en dan de platenspeler en zo.

Geld kun je maar één keer uitgeven en helaas heeft mijn oldtimer BSA 650 er de brui aan gegeven, dit maakt dat ik de BSA aanpak en een ''nieuwe'' (2dehands) set LS koop via MP of 2dehands.be

Ik koppel eerst mijn eigen versterker en indien nodig kan ik een betere versterker tijdelijk lenen van vrienden, dus dat komt wel goed.

Ik zal jullie op de hoogte houden wat het gaat worden.

Tabcam

Leuk, en mijns inziens de handige weg door te beginnen met de luidsprekers en heb je ook tijd je de technische termen en rol van akoestiek te verdiepen. In het begin is het inderdaad best veel. Succes en blijf vooral posten wat je ervaringen zijn ;D.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tien