Accuphase: A47 vs P-4200

Started by Soxwox, March 12, 2020, 12:38:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Soxwox

Hi all

Wat denken jullie? Ik speel momenteel met een Accuphase P-4200 eindversterker (T+A voorversterker/DAC) op Audio Physic Virgo 25.
Is het een goede zet om eventueel naar een A47-eindversterker over te stappen? Klasse A vs. klasse AB.
In mijn herinnering en in lijn met de klassieke opvatting is klasse A mooier/gepolijster van klank, maar het is dan 2 x 45 watt (8 ohm) vs. de huidige 2 x 90 watt (8 ohm).
Vanzelfsprekend speelt ook de P-4200 mooi, maar ja... de upgrade... is het upgrade-itits of toch de moeite waard? Wat denken jullie over het vermogen? Toch voldoende? Je leest vaak dat stabiliteit een minstens even belangrijke factor is (en dat is die A47 zonder twijfel), maar tja... theorie versies praktijk. Iemand ervaring? Ik 'draai' voornamelijk klassiek (piano en orkestraal).
Thx en muzikale groet
Pieter

Mario D

Hoeveel watt je verbruikt kan je zien aan je VU meter, bij de P-4200 is dat 360w/2ohm bij 0db.

Zelf speel ik Max tot -20db dus reserve genoeg.

Soxwox

Quote from: Mario D on March 12, 2020, 14:09:41
Hoeveel watt je verbruikt kan je zien aan je VU meter, bij de P-4200 is dat 360w/2ohm bij 0db.

Zelf speel ik Max tot -20db dus reserve genoeg.

Hoi Mario,
Kan je nog even toelichten? De VU-meter en de waarden, tot daar aan toe ;-)
Maar de 360/2Ohm bij 0db? Daar kan ik niet volgen. Weliswaar levert de versterker 90 W/8ohm, 180W/4ohm en 360W/2ohm...
Als het bij mij uitslaat tot - ik zeg maar wat - 40 db... wat betekent dit dan voor het wattage?

Thx
Pieter

Mario D



De waarde staat rechts onder de VU meter geschreven als het goed is.

Als je VU meter maar tot -40 uitslaat verbruik je dus maar heel weinig vermogen van de versterker.

Tot welk niveau speel je zo ongeveer.?

Soxwox

Quote from: Mario D on March 12, 2020, 17:58:05


De waarde staat rechts onder de VU meter geschreven als het goed is.

Als je VU meter maar tot -40 uitslaat verbruik je dus maar heel weinig vermogen van de versterker.

Tot welk niveau speel je zo ongeveer.?

Ik heb ook een fotootje, op gemiddelde luisterniveaus zit ik snel tussen 20 en 30, bij iets hogere levels gaat het soms tot 10, soms richting 5 (dynamische pieken). Ik heb dat laatste niet kunnen testen, de vrouw protesteerde!! De info onder de VU-meter is er niet.
Grtn
Pieter

Mario D

Kijk nog eens goed ik zie het wel staan hoor, in het hoekje aan de rechter meter.  ;)

Dan speel je toch op vrij luid volume (of moeilijke speakers), of de klasse A dan de juiste keuze is weet ik niet.
Geen ervaring met klasse A Accuphase, ben wel benieuwd wat de experts hier van vinden..... :)

Soxwox

Quote from: Mario D on March 12, 2020, 20:05:14
Kijk nog eens goed ik zie het wel staan hoor, in het hoekje aan de rechter meter.  ;)

Dan speel je toch op vrij luid volume (of moeilijke speakers), of de klasse A dan de juiste keuze is weet ik niet.
Geen ervaring met klasse A Accuphase, ben wel benieuwd wat de experts hier van vinden..... :)

Je hebt nog gelijk ook 🤓
Zie foto. Luidsprekers zijn Audio Physic Virgo 25, 89db gevoeligheid... Misschien speel ik inderdaad wat luider dan ik zelf inschatte :-)

Xander32

Accuphase klasse a is heel erg fraai en je zal daar nooit vermogen mee tekort komen. Maar of de overstap vervolgens een duidelijk hoorbaar verschil zal geven, kan ik niet beoordelen.

Kan je er niet eentje op thuisdemo krijgen, zodat je 1 op 1 kan vergelijken?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... je kan medeforumlid Bert50 ook ff polsen, wat zijn ervaringen zijn met Accuphase klasse a t.o.v. a/b.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bert de melker

Beste soxwox,
Voor de Accuphase 650 had ik de E450 2 keer 180 watt.
Maar ik vindt de E650 met 2 keer 30 watt klasse A krachtiger als E450.
Maar in mijn beleving is de 650 duidelijk mooier als de 450 natuurlijker vloeiende.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Kingpin

Quote from: Soxwox on March 12, 2020, 12:38:41
In mijn herinnering en in lijn met de klassieke opvatting is klasse A mooier/gepolijster van klank, maar het is dan 2 x 45 watt (8 ohm) vs. de huidige 2 x 90 watt (8 ohm).
Klasse A is nog steeds de puurste vorm van versterker zonder vervorming, daar wordt niets aan gepolijst.

Quote
Vanzelfsprekend speelt ook de P-4200 mooi, maar ja... de upgrade... is het upgrade-itits of toch de moeite waard? Wat denken jullie over het vermogen? Toch voldoende? Je leest vaak dat stabiliteit een minstens even belangrijke factor is (en dat is die A47 zonder twijfel), maar tja... theorie versies praktijk.
Over het vermogen zou ik me niet druk maken. Je hebt goede klasse A/B versterkers en slechte klasse A versterkers en viseversa.
Belangrijk, en zeker in het geval van een klasse A versterker is de voeding en koeling !!
Een beetje klasse A en zeker de 30Watter is een joekel van een kast, zo niet dan weet je eigenlijk al zeker dat er ergens op is beknibbelt w.b.t. voeding e.d.

Quote
Iemand ervaring? Ik 'draai' voornamelijk klassiek (piano en orkestraal).
Ik heb met diverse klasses en vermogens ervaring maar het is moeilijk te zeggen welke de betere is.
Mijn voorkeur ging ook altijd uit naar klasse A, het heeft 'iets', mits goed gebouwd onovertroffen vind ik ... nadeel ... onderhoud ... eens in de zoveel tijd zul je moeten recappen en alles beetje nalopen.
Sinds kort een klasse T ... ja heeft ook wat, klinkt absoluut niet digitaal en kan voor de prijs zich meten met veel duurdere versterkers, maar 'mist' net beetje 'warmte/vloeiende' van een klasse A .... maar dan moet je ze echt naast elkaar zetten, onafhankelijk ga je dat absoluut niet meer horen.
Maar ook bij deze Klasse T, een ver overbemeten voeding die elke speaker 'onder controle' kan houden, en dat doet volgens mij meer dan een bepaalde klasse.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Mario D

Mijn ervaring is wel dat de voorversterker het grootste deel van de klankkleur bepaald, na de speakers zelf natuurlijk.
Of de verschillen dus hemelsbreed gaan zijn vraag ik me wel af.
Op audio-markt.de staat trouwens een A-47 te koop, tweedehands Is dat een gokje waard mocht ik kunnen kiezen.  ;)

Huub-13

Quote from: Soxwox on March 12, 2020, 12:38:41
Iemand ervaring? Ik 'draai' voornamelijk klassiek (piano en orkestraal).
Thx en muzikale groet
Pieter

Ik heb enkele jaren met een A-46 gespeeld en daarvóór met een E-460 (geïntegreerde versterker).
De E-460 levert 2 x 200 watt aan 8 Ohm, maar klonk zeker niet krachtiger dan de A-46 met zijn 2 x 40 watt aan 8 Ohm.
Kijk maar eens naar de enorme voeding die erin zit!
De A-46 heb ik uiteindelijk vervangen door 2 klasse D monoblocks die elk 300 watt aan 8 Ohm leverden.
Deze monoblocks vond ik net iets beter dan de A-46: verfijndere hoog- en strakkere basweergave.
Dit in samenspel met mijn toenmalige luidsprekers, Magnepan 3.7, die wel hielden van die zwaardere versterkers.

De Accuphase A-46 heb ik toen verkocht, maar daar toch altijd een beetje spijt van gehouden.
Het is een prachtige, voor de eeuwigheid gebouwde versterker, die alleen om naar te kijken al de moeite waard is.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker