HDD clonen

Started by papaleo, April 16, 2020, 08:15:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Ik heb een synology 218+ daar zitten 2 hdd in welke ieder 8Tb groot zijn een van de schijven raakte bijna vol dus heb ik een 14Tb schijf gekocht om wat meer ruimte te creëren beide schijven zijn 'eenvoudig' geconfigureerd dus geen Raid.
Ik wil het content wat op de volle schijf staat op de 14Tb schijf zetten dit heb ik volgens de cloon methode gedaan met een Renkforce clone station maar wanneer ik de 14Tb schijf nu in de Synology plaats dan zie ik dat de 14Tb schijf nu ook een 8 Tb schijf is geworden.
Is dit omdat ik de 14T heb gecloned van een 8Tb schijf en deze nu ook een 8Tb schijf is geworden.
Of komt het dat de grootste (14Tb) schijf zich aanpast aan de kleinste (8Tb) in de Nas?

Is er evt toch een manier om de nu verloren 7Tb's van de 14Tb hdd toch nog zichtbaar te maken in mijn Synology en als nog te gebruiken?

Ik kan de toegewezen 'groote' ook niet wijzigen dit vlakje is 'grijs' (zie foto 1)
Op foto 2 zie je dat 'Drive 2' de 14Tb hdd is


Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

denoontje

Wat ik ooit gedaan heb is de schijf aan mijn zappiti hangen (evt jou zidoo), schijf in nas formateren etc.
Verbinding maken tussen zappiti ennas  en dan alles kopieren naar de nieuwe schijf.

denoontje

ps welke schijf heb je gekocht (mooie prijs?)

papaleo

#3
Quote from: denoontje on April 16, 2020, 08:46:24
Wat ik ooit gedaan heb is de schijf aan mijn zappiti hangen (evt jou zidoo), schijf in nas formateren etc.
Verbinding maken tussen zappiti ennas  en dan alles kopieren naar de nieuwe schijf.
Maar blijft op deze manier de hdd dan wel 14TB groot als ik deze dan terug in de synology stopt, maw de grootste hdd past zich dan niet aan de kleinste aan?


Quote from: denoontje on April 16, 2020, 08:47:29
ps welke schijf heb je gekocht (mooie prijs?)

Seagate Iron Wolf 14Tb
Is een best een 'dure' schijf maar deze stond nog voor de lage prijs (€454,-) en had nog een tegoed bon van €200  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

denoontje

wellicht iets verduidelijken:
De oude schijf met content aan de zappiti hangen, de 14tb schijf in de nas.
Die formateren (eigen volume maken).
Dan de content terugzetten via het netwerk.


Ik zat zelf ook te kijken naar schijfupgrade in de 218+.
Had gehoopt dat prijzen weer wat zouden dalen.
Altijd leuk zo 200 euro betalen via een bon ;-)

papaleo

Volgens mij word een schijf aan/in de Zidoo alleen herkent als die bv fat32 geformatteerd is...
Maar ik zal het eens gaan proberen,ik heb de oude schijf hier liggen eens kijken of dat die zichtbaar word in de zidoo.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

De 'oude' Synology schijf in de zidoo gleuf van de Zidoo gestopt en deze word niet herkend ook niet wanneer ik de schijf aan de buitenkant via een usb Sata Adapter aan de zidoo hangt ziet de zidoo deze niet.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

gizmo2

misschien een beetje omslachtig, stop een oude 8gb en een nieuwe 14gb in de nas en formatteer de nieuwe 14gb schijf en stel hem in.
kopieer vervolgens alle content van de 8gb naar de nieuwe 14gb.
doe hetzelfde met andere 8gb en 14 gb schijf.......eenmaal klaar stop de andere 14gb schijf er weer in.

zo zou ik het doen als al het andere niet werkt.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

StefaanD

#8
Gparted gebruiken naar ik ergens anders gelezen heb  ;)

papaleo

#9
Quote from: gizmo2 on April 16, 2020, 10:21:43
misschien een beetje omslachtig, stop een oude 8gb en een nieuwe 14gb in de nas en formatteer de nieuwe 14gb schijf en stel hem in.
kopieer vervolgens alle content van de 8gb naar de nieuwe 14gb.
doe hetzelfde met andere 8gb en 14 gb schijf.......eenmaal klaar stop de andere 14gb schijf er weer in.

zo zou ik het doen als al het andere niet werkt.

Zo is het precies wat ik op dit moment aan het doen/proberen ben  ;)

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Quote from: StefaanD on April 16, 2020, 10:23:02
Gparted gebruiken naar ik ergens anders gelezen heb  ;)

https://www.synology-forum.nl/index.php?topic=39660.msg282950#msg282950

Klopt..  ;)
Heel omslachtig
Dus kies ik voor de andere variant
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

katwax

Quote from: papaleo on April 16, 2020, 10:25:51
https://www.synology-forum.nl/index.php?topic=39660.msg282950#msg282950

Klopt..  ;)
Heel omslachtig
Dus kies ik voor de andere variant
Daar heb je zo en zo nog een duplicator voor nodig en een laptop met Linux, ben zeker dat dit via Windows of Mac ook kan als je duplicator hebt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kjelt

Wat ik altijd doe Leo en gezien jouw budgetten zal dit voor jou geen probleem zijn, is de nieuwste 2 bay NAS van Synology weer kopen met de nieuwe schijven erin, data van de oude naar de nieuwe NAS laten overzetten (dagje werk) en dan de oude NAS na een week formateren en gebruiken als backup destination voor de kritische data van je nieuwe NAS :tounge2:

Veel voordelen:
- geen gepruts zoals nu
- je houdt je oude NAS even als backup tot je zeker weet dat alle data goed is overgezet en alles weer werkt
- nieuwe schijven en nieuwe NAS hardware dus weer jaren ongestoord plezier.
- makkelijke backup van je kritische data
- mocht je NAS het onverhoopt begeven, kun je de schijven in de oude NAS stoppen en binnen een kwartier ben je weer up and running.

Jack_D

Wat ik heb gedaan in soortgelijke situatie is nixs geen hd's clonen.

Je Synology instellingen opslaan.
Oude harddisk vervangen door de nieuwe en alle DSM updates terug zetten (indien nodig) en je instellingen terug importeren.

Je oude harddisk aan een sata to usb converter hangen en aansluiten op de usb poort van je Synology en nu al je films/muziek/docs/fotos terug copieeren.

En klaar................................... :headbanging:


(zo'n sata naar usb converter kun je voor een appel en een ei op internet vinden of bij de locale computerboer om de hoek, mediamarkt heeft ze volgens mij niet)

papaleo

Quote from: Kjelt on April 16, 2020, 13:41:43
Wat ik altijd doe Leo en gezien jouw budgetten zal dit voor jou geen probleem zijn, is de nieuwste 2 bay NAS van Synology weer kopen met de nieuwe schijven erin, data van de oude naar de nieuwe NAS laten overzetten (dagje werk) en dan de oude NAS na een week formateren en gebruiken als backup destination voor de kritische data van je nieuwe NAS :tounge2:

Veel voordelen:
- geen gepruts zoals nu
- je houdt je oude NAS even als backup tot je zeker weet dat alle data goed is overgezet en alles weer werkt
- nieuwe schijven en nieuwe NAS hardware dus weer jaren ongestoord plezier.
- makkelijke backup van je kritische data
- mocht je NAS het onverhoopt begeven, kun je de schijven in de oude NAS stoppen en binnen een kwartier ben je weer up and running.
Ik heb al een 'oudje' DS1512 daarvoor staan voor n evt backup... ;)




Quote from: Jack_D on April 16, 2020, 13:41:58
Wat ik heb gedaan in soortgelijke situatie is nixs geen hd's clonen.

Je Synology instellingen opslaan.
Oude harddisk vervangen door de nieuwe en alle DSM updates terug zetten (indien nodig) en je instellingen terug importeren.

Je oude harddisk aan een sata to usb converter hangen en aansluiten op de usb poort van je Synology en nu al je films/muziek/docs/fotos terug copieeren.

En klaar................................... :headbanging:


(zo'n sata naar usb converter kun je voor een appel en een ei op internet vinden of bij de locale computerboer om de hoek, mediamarkt heeft ze volgens mij niet)

Jouw gedachte waren vanmorgen ook mijn gedachten...ik heb/had zo'n converter liggen maar dat ging dus niet werken,de oude/volle hdd had ik aan de sata-converter aan de syn usb gehangen maar de schijf ging niet draaien en werd niet gezien door de syn.
Er zal best wel een instellingen oid zijn om dit aan de praat te kunnen krijgen maar hoe ik het nu doe gaat ook ,duurt wel ff'kes...om en de nabij zo'n 9 uurtjes maar goed het werkt.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Zo na ruim 9 uur te hebben staan te stampen om >6Tb aan 4k/hdr DolbyAtmos films te kopiëren naar de grotere (14Tb) hdd en de oude schijf te wissen en deze te formatteren naar een EXT4 format word deze nu ook door de Zidoo Z1000 herkent zo heb ik nog eens 7Tb aan space extra in zijn sleuf zitten...
Het duurde ff maar dan heb je ook wat... :pompom:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Ik was ook wel benieuwd hoe 'snel' een film/iso bestand van 86Gb van mijn Synology nas naar de Hdd in de Zidoo getransporteerd word...
Dit gaat met 2,85Gb/min dus binnen een half uur om deze 86Gb over te hevelen...
Ik weet niet of dat dit nu snel of toch aan de langzame kant is,maw wat is een gemiddelde prestatie om dit voor elkaar te krijgen?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Dan is je hdd de begrenzing hier.
Je hebt 1Gb/s netwerk dat zou dus zonder begrenzing 125MB/s zijn minus de overhead is dst ongeveer 110MB/s en dat is dan meer als 6GB per minuut.
Op mijn 10Gb/s netwerk haal ik van ssd naar NAS met 8 HDD makkelijk 400MB/s dus 24GB per minuut.

jvanhambelgium

Quote from: papaleo on April 16, 2020, 21:56:20
Ik was ook wel benieuwd hoe 'snel' een film/iso bestand van 86Gb van mijn Synology nas naar de Hdd in de Zidoo getransporteerd word...
Dit gaat met 2,85Gb/min dus binnen een half uur om deze 86Gb over te hevelen...
Ik weet niet of dat dit nu snel of toch aan de langzame kant is,maw wat is een gemiddelde prestatie om dit voor elkaar te krijgen?

Ach, de Zidoo is geen NAS en heeft helemaal niet de CPU-power om een volledige gigabit-link te benutten, vandaar dat je zo'n beetje op 40-50MBytes/sec blijft steken (ipv de 110-115MBytes/sec mogelijk op een gigabit LAN)
Lijkt me nog acceptabel en duurt gewoon 2x zo lang, maar meer doen als wachten kan je toch niet doen ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

papaleo

Quote from: jvanhambelgium on April 17, 2020, 08:32:05
Ach, de Zidoo is geen NAS en heeft helemaal niet de CPU-power om een volledige gigabit-link te benutten, vandaar dat je zo'n beetje op 40-50MBytes/sec blijft steken (ipv de 110-115MBytes/sec mogelijk op een gigabit LAN)
Lijkt me nog acceptabel en duurt gewoon 2x zo lang, maar meer doen als wachten kan je toch niet doen ;-)
Ach J, deze 'extra' opslag hoeft ook niet rete snel te zijn,mocht ik hier een film heen transporteren dan doe ik dit wanneer ik de tijd heb.  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels