Advies | 7.1 of 5.1.2 | Plaatsing | Speakers combineren

Started by Toownster, March 10, 2020, 08:54:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Toownster

Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een aantal vragen m.b.t. een nieuw in te richten ruimte, dit is de kelder van mijn nieuwe woning.
Afgelopen weekend heb ik de volgende set gekocht:
- Onkyo TX-NR646 versterker
- 2x KEF Q500 front speakers
- 1x Q-Acoustics 2000c center speaker
- 2x KEF 2005.2 back speakers

Ik ben al in het bezit van een beamer en scherm, zie bijlage, rode vierkant is de positie van de beamer en rode lijn is de positie van het scherm.
Waar ik wat meer informatie over zou willen krijgen of iemand wellicht zijn ervaring kan delen is het volgende.

Ik ben aan het twijfelen tussen een 7.1 of 5.1.2 opstelling. Ik heb zelf nog 2x tower speakers van een onbekend merk en een anders 5.1 setje met soortgelijke ''eitjes'' zoals de KEF maar dan van Logitech, type Z-5500.

1. Laat ik beginnen met de vraag of het vreemd is om speaker merken te combineren?

2. Dan de volgende vraag, stel ik kies voor de 5.1.2 heb je dan echt speciale speakers nodig voor IN het plafond of kan ik ook eventueel de eitjes van KEF of van Logitech aan het plafond monteren?

3. Aangezien het plafond vrij laag is valt de 5.1.2 misschien wel af. Dan is de 7.1 de volgende optie, is dit net zo ''ruimtelijk'' als de 5.1.2 met het Atmos effect?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen :).

Alvast bedankt voor alle feedback!

PascalP

Een 'goede' 5.1 opstelling zal beter klinken dan een 'slecht' opgestelde 7.1 opstelling.
Dus niet denken ik zet er maar meer speakers bij en het is beter, zelfde geldt voor de top/Atmos speakers, deze vind ik net zo belangrijk als de surrounds zodat ze hetzelfde 'klinken' met pannende geluiden etc.

Dus beter nu voor een 'goede' 5.1 setup gaan en doorsparen/investeren voor goede matchende speakers voor 5.1.2 of 7.1 (of zelfs 7.1.2 of 7.1.4 te maken :) )
Gezien de layout van je ruimte zou dat prima moeten kunnen lijkt me, waar komt de bank/stoelen te staan? Dan kun je mooi side surrounds naast je tegen de wand en rear surrounds achter je plaatsen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jahtari

Allereerst: mooie ruimte! Niets fijner dan een aparte ruimte voor HT of muziek. Foto's zijn welkom.

Ik zou 5.1.2 nemen, de hoogte speakers doen meer dan de extra speakers rondom.

Je kunt aan het plafond hangen wat je wilt. Speakers combineren kan ook, maar dan is het geluidsbeeld (veel) minder homogeen. Een vrachtwagen die langs rijdt van voor naar achter (als voorbeeld) kan dan gaandeweg anders klinken.

De vraag is of dat erg is en welke eisen je stelt. Je hebt nu al van alles bij elkaar en kunt nu ook al in 5.1 horen of je dat erg vindt of niet.

Vergeet niet dat dit forum vol zit met perfectionisten die allerlei magische eigenschappen en vooral verbeteringen toedichten aan allerlei apparatuur en maatregelen. Een andere netwerkrouter of usb kabel resulteert al snel in een "wereld van verschil" of "een verschil van dag en nacht", en ook de vrouw die toevallig binnen liep hoorde het enorme verschil ook direct.

Dus kijk vooral naar je eigen wensen. Ik heb zelf vooral de prioriteit gelegd bij de stereo muziek weergave. Dat mijn surround niet helemaal 100% is, kan ik goed mee leven.

Tenslotte kunnen aanpassingen in de akoestiek door bijv. een aantal absorptiepanelen ook bijdragen aan een beter geluid.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Toownster

Bedankt voor de reacties zover.

Naar mijn idee is de set die ik dit weekend heb gekocht redelijk ''gelijk'' qua merk speakers. Alleen de center speaker is van een ander merk. Voor mij is het geen probleem om bijvoorbeeld nog een paar extra KEF eitjes te kopen voor aan het plafond of naast de luisterpositie. Het is meer de vraag wat voor opstelling het beste tot zijn recht komt in deze ruimte. Ik heb nog budget over om eventueel speakers bij te kopen of aanpassingen te doen in de samenstelling van speakers.

Dus ter verduidelijking. De set die ik nu heb gekocht is de basis, de overige spullen die ik over heb zou ik alleen gebruiken als dit wel te combineren is, anders gaat het weg.

Ik ben nog niet uit over de zitpositie. Ik denk namelijk dat het te klein is om 2 rijen te maken van bijv. 3 zitplaatsen per rij te creëren. Dus dan blijft een enkele rij met 3-4 zitplaatsen over?

jahtari

Er passen makkelijk 2 rijen in, maar de achterste rij zit dan wel dichter op de achterspeakers (lees: ergens toetert een speaker in iemands oor).
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mancaver

Quote from: Toownster on March 10, 2020, 10:59:41
Ik ben nog niet uit over de zitpositie. Ik denk namelijk dat het te klein is om 2 rijen te maken van bijv. 3 zitplaatsen per rij te creëren. Dus dan blijft een enkele rij met 3-4 zitplaatsen over?
Ik zou goed bedenken hoeveel -en hoe vaak je zoveel bezoekers krijgt in je cinema. Ik heb mijn 2e rij eruit gehaald en had direct meer keuze qua plaatsing van speakers, kon in een keer overal (!) makkelijk bij, etc etc... Ik had namelijk 5 zitplaatsten en die waren echt niet elke dag gevult, misschien een 1-2 keer per jaar, bij een finale aflevering van Expeditie Robinson bijvoorbeeld ( :o) Om daar nou consessies voor te gaan doen qua kwaliteit ;)

Toownster

Hahah herkenbaar. Ik zit meestal alleen met mijn vriendin en zoontje in de ruimte. Inderdaad 1-2x per jaar met wat meer maar daar wil ik ik de ruimte niet voor indelen. Alleen mijn vriendin vind ''het zo gezellig'' als er meer mensen terecht kunnen.

Denken jullie dat als ik toch voor de 5.1.2 kies ik het beste 2 extra KEF eitjes kan kopen om die aan het plafond te monteren>?

Ben vergeten te vermelden dat ik ook nog een Onkyo SKW-208 subwoofer heb gekocht dit weekend.

rower

Ik vind het wel vreemd dat je andere merken van speakers hebt gekozen, ik heb zelf ook kef q500 als fronts maar gebruik daarnaast een q600 als center en q100 als surround speakers 2 daarvan hangen aan mijn plavond dus is het een 5.1.2 atmos opstelling. ik zou ook voor een atmos opstelling gaan omdat dit meer ruimtelijk bied dan een 7.1 mijn plafond is 240 cm hoog ik zou wel proberen de speakers iets voor je te plaatsen maar niet teveel zeker met een laag plafond misschien is precies boven je wel beter dat zou je moeten uit proberen dolby houd een hoek van 90 tot 110 graden aan.kef heeft overigens ook mooie inbouwspeakers al zijn die best prijzig.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

Toownster

Ik heb niet gekozen voor verschillende merken. Ik heb dit zo gekocht als set. En kennelijk heeft de vorige eigenaar bedacht dat dit een goede combinatie was???
Hoe dan ook, ik heb ruimte om wat aanpassingen te doen qua speakers alleen wil eerst kijken of ik hier mee uit de voeten kom.

Dit is voor mij mijn eerste ''experiment'' om op deze manier aan de slag te gaan i.p.v. zoals voorheen een standaard setje te kopen. Ik zal kijken wat het effect is als ik voor de 5.1.2. ga met de speakers net voor de luister positie.

Toownster

Ik heb ondertussen de nodige site afgestruind en youtube filmpjes bekeken. Wat mijn opvalt is dat er behoorlijk wat Klipsch voorbeelden zijn met inbouw rear speakers, daarbij zijn deze boven de luisterpositie geplaatst, wat is hier de reden van?

Dan nog een vraag, de meeste rear speakers zijn vrij klein in verhouding met de front speakers. Is dit toeval of zit hier een logica achter?

Thamaesta

Welkom en leuk om te lezen. Hou ons op de hoogte.

Ik zou ondanks (te) lage plafond kiezen voor de 5.1.2.
Ik heb voor je de perfecte plafondspeakers zonder dat je ertegenaan stoot.
De KEF t-201 speakers. deze zijn superplat en kan je ook aan het plafond monteren.
Ik heb deze als surround speakers in een zijkant van een kast ingebouwd.
Succes!
JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

Toownster