Keuze nieuwe 55" TV

Started by rho, March 9, 2020, 13:23:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Ik ben van plan om een nieuwe TV aan te schaffen. Qua schermdiagonaal heb ik voor een 55"gekozen. (afweging tussen de plaats die ik voorhanden heb en de kijkafstand) Mijn budget ligt rond de €1000. Het hoeft niet allemaal op maar het mag ook iets meer zijn als het de moeite is.Het toestel komt in de woonkamer te staan/hangen, naast een groot raam, aan de zuidkant. Er wordt vooral TV op gekeken maar er wordt regelmatig ook een film of serie via een bluray schijfje (upgrade naar 4K Bluray volgt na aankoop nieuwe TV) gekeken. En als ik dan een film of serie kijk vind ik het getoonde plaatje toch wel erg belangrijk. (de hoofdreden voor de aanschaf van een nieuw toestel)Qua streaming wacht ik op Disney+ (België). Voorlopig heb ik nog geen andere streaming dienst omdat de back-log aan bluray films/series nog te groot is.  :embarassed:
Het geluid loopt via externe luidsprekers. Dus op dat vlak heb ik geen eisen aan het TV-toestel.

Voorlopig twijfel ik tussen volgende modellen: Vergelijk 55 inch TV's

De Sony blijkt een erg mooi beeld te hebben maar het nadeel dat het scherm erg gevoelig is voor reflecties als er direct licht op valt. En de kijkhoek is redelijk beperkt. Dat kan opgelost worden door een muurbeugel, waarbij ik het scherm kan draaien, te gebruiken. Local dimming werk misschien niet echt optimaal door het beperkt aantal zones?
Als alternatief zouden de Samsung Q80 of Q85 dan wel interessant moeten zijn, maar die blijken dan weer regenboog banden te laten zien als ze direct zonlicht op het scherm krijgen. Dat is misschien nog meer hinderlijk dan gewone reflecties. De kijkhoek is van deze modellen wel heel groot.Met de instellingen van de fabrikant blijkt de Q80 beter te zijn dan de Q85 wat kleurechtheid betreft. En omdat ik niet van plan ben het toestel ISF te laten kalibreren denk ik dat dus de Q80 voor mij beter is dan de Q85. Ook al omdat ik dat aparte kastje met de aansluitingen maar niks vind. De Q85 heeft wel meer dimming zones. Maar de prijs is wel erg op het randje van wat ik wil besteden.
Dan is er nog de LG B9 met het OLED scherm. Gaat die genoeg licht geven in een heldere ruimte? Wat met inbranden van de zender-logo's? Wat mag ik verwachten van levensduur van een OLED?Over het algemeen heb ik ook vragen bij de HDR standaarden. Moet je echt Dolby Vision hebben in de toekomst? Of zal ik met HDR10+ en HLG van zo goed als alle content in HDR kunnen genieten?

Hoe meer ik zoek, hoe minder zeker ik ben welk toestel voor mij het meest geschikt is. :-\

HarrieA

LG C9.

Topic kan dicht. [emoji1]

(Nee, ik heb er geen)

rho

Ik heb vernomen dat een OLED niet graag in direct zonlicht staat. Dat is dan al een probleem in mij situatie.
... of ik moet de hele lente en zomer de ruilluiken naar beneden laten in de woonkamer. ...nope...


Zweitse

Ik zou ook vooral even kijken naar de software van de TV en het daarbij behorende update beleid.

Roksan

Met de c9 is dat prima te doen hoor.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

timster

Geen twijfel mogelijk. C9. Absoluut niet verder zoeken :colgate:

BJF

Quote from: rho on March  9, 2020, 17:38:35
Ik heb vernomen dat een OLED niet graag in direct zonlicht staat. Dat is dan al een probleem in mij situatie.
... of ik moet de hele lente en zomer de ruilluiken naar beneden laten in de woonkamer. ...nope...
En als je ze ruilt voor gordijnen? :angel:
NAD M10 V2
Elac FS247

Cobraatje

Quote from: rho on March  9, 2020, 17:38:35
Ik heb vernomen dat een OLED niet graag in direct zonlicht staat. Dat is dan al een probleem in mij situatie.
... of ik moet de hele lente en zomer de ruilluiken naar beneden laten in de woonkamer. ...nope...

Geen enkele tv staat graag in direct zonlicht.
Ook een Led geeft met de volledige zon erop geeft een stuk minder beeld.
Ik ben van een Led(Pana CX800) naar Oled(Pana EZW1000) gegaan en heb 's zomers vanaf de namiddag de zon in beeld.
Dan trek ik net zoals ik bij de led deed een gordijn gedeeltelijk dicht.
In lichte omgeving is het beeld op de Oled prima, de Pana EZW heeft wel een heel goed antireflectie filter.
Niet alle Oleds hebben dat.

Qua lichtopbrengst geven ook Oleds meer dan genoeg licht, op standje felst/dynamisch mag je de zonnebril wel opzetten ;).



rho

Quote from: Cobraatje on March 10, 2020, 09:13:55
Geen enkele tv staat graag in direct zonlicht.
Ook een Led geeft met de volledige zon erop geeft een stuk minder beeld.
Ik ben van een Led(Pana CX800) naar Oled(Pana EZW1000) gegaan en heb 's zomers vanaf de namiddag de zon in beeld.
Dan trek ik net zoals ik bij de led deed een gordijn gedeeltelijk dicht.
In lichte omgeving is het beeld op de Oled prima, de Pana EZW heeft wel een heel goed antireflectie filter.
Niet alle Oleds hebben dat.

Qua lichtopbrengst geven ook Oleds meer dan genoeg licht, op standje felst/dynamisch mag je de zonnebril wel opzetten ;).
Het gaat niet zozeer over de beeldkwaliteit als hij aan staat maar de degradatie van het organische materiaal als er volle bak UV licht op schijnt. Blijkbaar heb je dan kans op vlekken in je beeld.

Spollie

Ik heb sinds december een LG 55E9, no way dat ik ooit nog een LED-tv zou willen. Als je eenmaal het perfecte zwart van een OLED gewend bent, dan wil je niet meer anders. Panasonic OLED is ook nog een goede optie, motion schijnt iets beter te zijn dan bij LG.

rho

Ik snap wel dat OLED een super mooi beeld geeft, maar als ik na 2 jaar de TV al ga moeten vervangen omdat de OLED's schade hebben door teveel direct zonlicht ga ik er ook niet vrolijk van worden.
Hij hangt overdag echt knal in de zon. Niet dat het zo warm wordt binnen. (3-laags beglazing) Maar het UV licht zal toch echt wel redelijk sterk zijn.
Ik durf het er niet goed op wagen eigenlijk.
Maar jullie doen me wel heel hard twijfelen.  :-\

Spollie

Daar kan ik helaas niets over zeggen, ik heb hem pas 3 maanden en hij hangt bij mij niet in de zon. Wellicht kun je bij aanschaf een uitgebreide garantie van 5 jaar nemen, wel even checken of dit soort problemen daarmee worden gedekt.

rho


DustinV

Quote from: Spollie on March 10, 2020, 10:41:44
Daar kan ik helaas niets over zeggen, ik heb hem pas 3 maanden en hij hangt bij mij niet in de zon. Wellicht kun je bij aanschaf een uitgebreide garantie van 5 jaar nemen, wel even checken of dit soort problemen daarmee worden gedekt.

In de handleiding staat dat je hem niet in direct zonlicht moet zetten. Dus denk niet dat als daardoor schade ontstaat dat onder de garantie valt.

Akosoft

Tja, het ontgaat mij echt waarom iemand een prachtige tv in de volle zon neer wil zetten, laat staan zo wil gaan zitten kijken.... dan ga je toch eerst iets voor de ramen hangen?

rho

Quote from: DustinV on March 10, 2020, 11:13:21
In de handleiding staat dat je hem niet in direct zonlicht moet zetten. Dus denk niet dat als daardoor schade ontstaat dat onder de garantie valt.
Dus voor mij geen OLED in de woonkamer dan.

rho

Quote from: Akosoft on March 10, 2020, 11:19:18
Tja, het ontgaat mij echt waarom iemand een prachtige tv in de volle zon neer wil zetten, laat staan zo wil gaan zitten kijken.... dan ga je toch eerst iets voor de ramen hangen?
Nogmaals: Hij staat in de zon als ik niet thuis ben.
Ik heb geen andere plaats om hem te zetten en ik ga niet de hele dag de rolluiken naar beneden laten omdat ik een TV in huis heb staan.

toetertje

Ik zou ook niet meer terug kunnen naar een gewone of zelfs qled.
Heb nu een philips oled, in een doorzon woonkamer. Ik denk dat ik
zelfs een iets kortere levensduur voor lief zou nemen.  :colgate:

Maar, er zijn natuurlijk ook oplossingen. Zie je niets van, en hoeft
niet zo heel duur te zijn. En dan alleen het raam, die het "probleem" kan veroorzaken.

https://suncontrol.nl/en/products/uv-resistant-window-film/


rho

Ik heb er nog over zitten denken en heb besloten dat ik niet met het constante idee in mijn achterhoofd wil zitten dat mijn TV misschien teveel zonlicht te verwerken krijgt.
OLED mag dan wel het beste beeld geven, maar praktisch gezien vind ik het niet geschikt om in mijn woonkamer te hangen. (later misschien wel in mijn mini HT ruimte, waar er geen direct zonlicht op valt.)
Dat wil dus zeggen dat ik voor een LCD zal gaan voor in de woonkamer.
't Is wel jammer dat de Sony nu net weer een tikkie duurder is geworden. Maar ik heb tijd en hoop dus dat ie de komende weken misschien weer wat in prijs zal dalen.
De nadelen van de Samsung (regenboog bij schuin invallend licht) gaan me meer storen de het reflecterende en de kleine kijkhoek van de Sony. Die hoek lossen we dan wel op door een draaibare muurbeugel. De momenten dat we die nodig hebben zijn nu ook weer niet bepaald de momenten dat de beeldkwaliteit er super toe doet. Als we echt film gaan kijken zitten we recht voor het scherm (en is de ruimte redelijk duister).
Zijn er alternatieven van Panasonic of Philips die nog de moeite zijn?

Tabcam

Bedoelen ze in volle zon zonder of met raam? Een raam houd alle UVB en 25% van de UVA tegen. Ik denk dat het ook bij gewone LED-TV's in de handleiding staat. Fabrikanten dekken zichzelf liever in.

Ik zou lekker het toch proberen met deze tweedehands LG55C7V van Marktplaats. Ja, je loopt een beetje risico maar mocht het toch niet kunnen kan je verkopen en verlies je niet veel en je wint zoveel op beeldkwaliteit dat ik de gok zou nemen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

rho

Als je op tweakers zoekt zie je dat er TV's zijn die zelfs bij winterzon (dus binnen, met een raam er tussen ::) ) duidelijk vlekken in hun beeld vertonen. Ik meen op AVForums soortgelijke berichten gezien te hebben. (weet niet 100% zeker of het daar was)

rho

Omdat ik het dus niet aandurfde een OLED in de zon te hangen ben ik voor de Sony gegaan.
Ik wil 'm dus aan de muur hangen.
Als ik de onderkant van het scherm op 65cm van de vloer hang, is dat te hoog? Veel lager gaat niet met het meubel dat er nu onder staat.
Als jullie zeggen dat dit echt te hoog is voor een 55" dan overweeg ik 'm voorlopig op het meubel te zetten. Dan zoek ik naar een lager meubel zodat ik het scherm later ook lager kan hangen.

Ik weet dat ideaal 2/3 schermhoogte op oog-hoogte hoort te hangen, maar praktisch gaat dit moeilijk.

Spollie

65 cm is aan de hoge kant maar kan nog wel. Mijn 55" TV staat momenteel op een dressoir van 67 cm hoog en dat gaat ook prima, het is maar net wat je gewend bent. Ik vind te laag ook niet fijn, zeker omdat wij vaak op de bank liggen TV te kijken ;D Binnenkort worden mijn nieuwe meubels geleverd en dan komt hij op 57 cm hoogte te staan.